MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:08

Funderar att göra om kretskorten så att den blir heltäckande. Dvs allt sitter på kretskortet så att kabeldragning minimeras till bara jordkabeln till chassit.
Det enda som i så fall kommer sitta utanför kretskortet blir då transformatorn. Dessutom skall måtten stämma med en specifik låda, kanske i två våningar.
Får jag tid skall jag räkna på det.

Vad tycker ni?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:09

Funderar också på att göra kretskorten själv. Blir snyggt med att låta ett företag i Kina göra dem men blir bökigt om man behöver ändra något och tvingas kassera 5 kort som är minsta beställningen.

I så fall blir det med en sådan här jag gör dem:

Bild


Frågan är bara hur jag skall få dit text mm?
Men det blir i en annan tråd jag tar den diskussionen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:10

Michael svarade i den andra tråden:

Michael skrev:Strula med kretskortsfräs eller etsning... Tycker jag inte ens man bör ägna en enda sekunds tanke till nu för tiden. Då det går att köpa proffskort billigt.

Att det skulle vara 'bökigt' att kassera förstår jag inte. Är ju bara kasta tillsammans med annat skräp, å beställa nya. Har man bråttom prova, så får man strappa på ett av de felaktiga korten.

//Michael


Jag svarade honom:
Egentligen har jag samma åsikt som du men vill inte säga det högt innan jag testat med fräs 8)
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:11

Jag funderar på att bygga mina apparatlådor i trä framöver eftersom jag håller på att skaffa utrustning för det.
En fråga i sammanband med detta: Om jag klär insidan i aluminiumfolie och ser till att alla sidor har elektrisk kontakt med varandra, fungerar det som skärm?

EDIT:
Verkar fungera med alufolie som skärm.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=31259
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:12

Startade nya Matrojig för första gången nu.

Får 25v ut genom högtalarutgången...?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:13

Om fler ögon kan hitta något fel är det välkommet:
Innan jag skickade väg filerna till beställning av kretskort följde jag alla ledningar och markerade dem efterhand. Jag gjorde detta flera gånger och kunde inte hitta något som var fel på schemat jag skickade iväg. Omkopplarna är lätta att koppla in, svårt att göra fel där men skall kolla det en gång till. Jag har kontrollerat inkopplingen av strömmen och det är rätt gjort.

IC'n längst ner är LM1875.

- Strömmen kommer in via J1 högst upp till vänster. Men ljudkortet är inte kopplat och J1 mäter 0v växel- och likström. Det går alltså inte ström in i slutsteget.
- Slutsteget matas med ca 27 Volt.
- Jag mäter upp lite över 25 Volt likström och 0 volt växelström vid slutstegets utgång (nr4). Det går alltså inte in ström i slutsteget men det går ut 25 Volt likström enligt multimetern.

Jag tror felet ligger runt slutsteget därför kan man koncentrera sig på det.

Kopplade in en högtalare och den brummar kraftigt (och ryker efter en stund....) Kanske vid 50Hz. Märkligt för jag mäter inte upp någon växelström från slutsteget eller vid högtalaren.
Kan det vara brum från jordslinga? Kan det ge så mycket som 25 Volt?


Bild


Får leta vidare i morgon.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:13

Här är kretskortet.
Röda ledningar är ovanpå och blå ledningar är undertill.

Jag gjorde en snabbkoll och ser inga fel runt slutsteget.

Bild
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:14

Sökte fel en stund nu:

- Lödde bort trådarna till ljudkortet och till mikrofonförstärkaren.
- Ingen skillnad!

- Jag lödde bort -25 volt tråden från kretskortet och lödde dit den igen. Koppartråden gick några mm in på moderkortet vilket den inte gör mer.
- Fick samma resultat, dvs ca 25 Volt likström till högtalaren.

- Pillade på strömkablarna samt böjde isär trådarna vid lödningen på kretskortet.
- Nu fick jag en förändring!
- Högtalaren pulserar nu sakta lite upp och ner. Inga 50Hz längre, snarare 0,5 Hz.
- Mätte högtalarutgången och fick 0 till 0,2 Volt likström och 0,2 till 0,4 Volt växelström.

Nu är det alltså bättre bara genom att pilla på kablarna från nätaggregatet. Jag har gått igenom lödningar mm men kan inte se varför det blev bättre när jag böjde dem lite. Lödningarna är OK och kablarna hela. De sitter fastskruvade i nätaggregatet ordentligt.
När jag pillar på kablarna nu ändras strömmen till högtalaren lite men inte varje gång jag pillar, bara ibland???

Nästa gång får jag lyfta ur kretskortet och titta på lödningarna. Kanske har lödtennet på undersidan spridit sig till något vitalt (såg inte undersidan när jag lödde på strömkablarna på ovansidan (har lödytor även på ovansidan).

Någon annan som har något tips?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-10 01:06

Jag hittade felet, ben 3 på IC'n var inte lödad korrekt. Jag kunde dra benet upp och ner i kretskortet.
Men nu när jag lödat den fortsätter felet men som tidigare efter att jag pillat på jordtråden och antagligen också pillat på IC'n (de ligger mycket nära varandra), dvs ca 0,3 volt likström in i högtalaren men nu blir IC'n blixtsnabbt kokhet också.

Det som hände tidigare när högtalaren gjorde kraftiga utslag i ca 50Hz var att IC'n bara fick +36v och sporadiskt lite ström från -26v.

Kan det vara så att IC'n gått sönder av detta eftersom det är samma fel som efter jag pillat men att den nu också blir skållhet snabbt?
Vill gärna veta det innan jag ger mig på att byta IC'n.

Detta är det senaste kopplingsschemat och samma som sitter på kretskortet till Matrojig:
2024-01-20 0121 kopplingsschema-POS2211-v240120.png
2024-01-20 0121 kopplingsschema-POS2211-v240120.png (14.63 KiB) Visad 494 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-10 03:52

Jag skrev "Det som hände tidigare när högtalaren gjorde kraftiga utslag i ca 50Hz var att IC'n bara fick +36v och sporadiskt lite ström från -26v."
36v skall vara 26v naturligtvis.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-11 15:44

Bytte IC'n till en helt färsk dito. Ingen skillnad!
Det är alltså något fel på kretskortet. Skall titta på det sedan.

Tog fram och dammade av det slutsteg som främst jansch var med när jag testade och ändrade tills den fungerade perfekt (TACK jansch)!
Kopplade in den istället för slutsteget på Matrojig-kretskortet. Fungerar perfekt!

Som det ser ut nu spolar jag Matrojig-kretskortet. Jag skall istället försöka mig på att cnc-fräsa egna kretskort. Då blir det till att börja med ett kretskort för slutsteget och ett för försteget. Sedan kopplar jag resten med trådar. Jag gör så för att komma igång att mäta med den snabbt.

Därefter kommer jag att bygga en ny låda och denna gång bygga tillsammans med elektroniken så att allt får plats och lätt att jobba med. Kretskortet till Matrojig kommer förmodligen bara vara så att omkopplare mm kan lödas direkt mot kretskortet ungefär så här fast fler omkopplare, ljusdiod mm:
Bild
Dvs all tråkig tråddragning görs med kretskortet. Mellan kretskorten löder (skruvterminaler?) man sedan trådar som vanligt. Detta sätt att göra det på tar lite längre tid än att ha allt på ett kretskort. På plussidan blir att det är lättare med felsökning men framförallt att man kan byta slutsteg eller mikrofonförstärkare efter behag. Det går ju inte när allt sitter på samma kretskort.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-16 10:54

På tal om CNC-fräsen.

En fråga jag och många andra har är varför fräsens styrmjukvara bara kan ta emot filer med filändelser som ingen annan mjukvara kan spara i ? Jag menar att all den 2D-mjukvara som jag testat kan inte spara i samma filtyp som styrmjukvaran kräver. Hur har de då tänkt att man skall kunna fräsa något?

Efter att jag tittat på massor av klipp på nätet går de flesta runt problemet med att dels inta använda den medskickade styrmjukvaran utan använder främst två nätbaserade mjukvaror. En del använder tre olika mjukvaror, en som de skapar det som skall fräsas, en som kan spara i det filformat den medskickade mjukvaran klarar och till sist den medskickade mjukvaran.

Jag går en annan väg (än så länge). Jag använder en nätbaserad mjukvara (tyvärr, gillar inte nätbaserat) som kan skriva ut från de flesta bildformaten. Kretskortet kan sedan ritas upp i valfritt program som EasyEda, Paint eller vad som helst för att importeras av mjukvaran som också kan styra maskinen för utskrift. Man kan också rita upp det som skall skrivas ut direkt i dessa mjukvaror men jag tycker de är bökiga att rita med.

Ett problem med den nätbaserade mjukvara flera använder med inbyggd fräsfunktion är att de kostar mycket att köpa, eller rättare sagt man hyr mjukvaran för några tusen per år. Dock har de fria versioner,m som är begränsade, men de räcker gott till att fräsa med.
Som jag skrev tidigare gillar jag inte de nätbaserade programmen. En av dem måste man spara det som produceras på deras servrar, de är också benägna att ändra principer ibland. Jag tycker detta är osäkert så nu letar jag efter fria program eller program som man köper och betalar EN gång för som klarar samma som dessa nätbaserade program klarar.

Just nu håller jag på att bygga om maskinplattan en aning för att enkelt och smärtfritt kunna fästa kretskorten där. Många andra limmar fast korten medan andra klämmer fast dem. Klämma fast dem tar dock upp en stor del av kretskortet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-19 04:30

Håller på att lära mig cnc-fräsen och olika mjukvaror. Första försöket:

20240419_033703.jpg
20240419_033703.jpg (244.63 KiB) Visad 399 gånger


Det tog bara några minuter så var det klart.
Inte så tokigt för att vara första gången!
Vad tycker ni?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-19 23:42

Kul att det gick snabbt och smidigt... men med tanke på tidsstämpeln på ditt inlägg, så tror jag nog det tog timmar och inte minuter :D

Lite smidigt att fräsa där det skall borras. ...ååå tankarna går till ungdomen, när man satt och borrade etsade kort med liten stativborrmaskin. ...och lukten, som nog var partiklar inte lämpliga andas in. Å sedan lödrök på det.

PS. Själv har jag en större cnc-fräs, tyvärr bökig att använda (bl.a. vattenkylning) och så kan jag inte mjukvarorna så väl. Den har inte använts på flera år.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-20 03:54

Michael skrev:Kul att det gick snabbt och smidigt... men med tanke på tidsstämpeln på ditt inlägg, så tror jag nog det tog timmar och inte minuter :D

Lite smidigt att fräsa där det skall borras. ...ååå tankarna går till ungdomen, när man satt och borrade etsade kort med liten stativborrmaskin. ...och lukten, som nog var partiklar inte lämpliga andas in. Å sedan lödrök på det.

PS. Själv har jag en större cnc-fräs, tyvärr bökig att använda (bl.a. vattenkylning) och så kan jag inte mjukvarorna så väl. Den har inte använts på flera år.

//Michael

Du har rätt, det tog nog några dagar att läsa in sig och testa lite på trä först. Frästa igenom en skruv av bara farten.
Lukten förr var mer påtaglig när man lödde och karvade i olika material. Numera känns det inte så mycket.
Min cnc-fräs är liten, ungefär som ett A4-blad men den låter som om den vore 5 ggr större....

Läser nu om olika mjukvaror nu. Det är märkligt att det inte finns styr-mjukvaror för maskinen som inte kan ta ladda in de filer som PCB-programmen producerar. Antingen får man ladda in filerna i ett program som kan producera maskinens mjukvaras filformat eller så får man använda ett nätprogram som verkar vara det enda som kan det, "Easel".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav momotom » 2024-04-20 08:47

Vad får man för filformat från PCB-programmet? Skapar den en G-kod eller är det bara ett ritprogram med funktioner för att enkelt rita ett PCB? ? Jag menar, måste du importera en "vanlig" bild till easel för att där få skärbanor, verktyg etc och sedan skicka den till styrprogrammet i Cnc:n?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-20 09:50

xmag skrev:Det är märkligt att det inte finns styr-mjukvaror för maskinen som inte kan ta ladda in de filer som PCB-programmen producerar.
Ser jag inget märkligt med alls. Är väl som det borde. För gerber är inte till för mekanik fräs. Gerber filen har inte ens den infon som fräsen behöver. Är en process därimellan och rätt naturligt att detta då görs i eget program. Så fräsens mjukvara kan fokusera på det den skall göra och inget annat. Om man nu inte köper en riktig mönsterkortsfräs, om det nu finns nuförtiden. Dyra sådana borde kunna ta gerber med engång.

Om vi nu bortser från borrfilen. För där borde du kanske kunna hitta samma format i båda ändar, utan att konvertera.

//Michael

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav momotom » 2024-04-20 10:07

Aha, då klarnade det litegrann.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-20 10:19

Verkar ju finnas flera alternativ nu för tiden och flera som använder. Vad jag minns när jag kollade för många år sedan så hittade jag typ bara ett och det funkade inte alls bra (provade aldrig fräsa). T.ex. FlatCAM skrivs det en del om. Men men, jag kommer nog aldrig ge mig på nåt sådant här. Önskar dock xmax lycka till och han verkar ju få fram kort alleredan.

PS. Sök på "gerber to g-code" eller liknande.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-20 11:43

momotom skrev:Vad får man för filformat från PCB-programmet? Skapar den en G-kod eller är det bara ett ritprogram med funktioner för att enkelt rita ett PCB? ? Jag menar, måste du importera en "vanlig" bild till easel för att där få skärbanor, verktyg etc och sedan skicka den till styrprogrammet i Cnc:n?

Mjukvaran som följer med fräsen kan bara styra fräsen efter koden i den inladdade filen. Koden måste ha slutändelsen .nc och ett par liknande till. Kallas också G-kod. Men alla G-kodfiler kan inte läsas in av styrprogrammen vilket är ett problem för det utesluter viss programvara.

Skapa filen i ett designprogram som det skall fräsas efter får filändelsen .dxf och några till, ibland också Gerberfiländelser. Dessa filer kan inte styrprogrammet läsa utan måste tas in i ett tredje program som kan konvertera filerna till .nc mfl.

Men, det finns program som klarar att både designa det som skall skrivas ut och sedan skriva ut det. Men det stora problemet är att de stora drakarna köper upp alla programföretag som skapat program som klarar hela vägen fram till utskrift och lägger ner dem eller inkorporerar programvaran till sina egna program. https://www.autodesk.se är ett av dessa företag som försvårar för oss vanliga användare.

Men, det finns åtminstone ett undantag och det är Easel, https://www.inventables.com/pages/easel . Den klarar allt från design till utskrift och den gör det bra. Det är kanon men jag gillar inte riktigt upplägget och den fria versionen är något begränsad men fungerar för de flesta det är därför de flesta använder den. Tyvärr kan den inte skapa kretskortslayout. Det fina med den är att den kan göra utskrivningsbar kod av bilder. Man kan (som jag än så länge) rita sitt kretskort i Paint och skriva ut genom Easel. Det är det jag gjort för kretskortet på bilden här ovan. Men det är lite bökigt och tar tid.

På vägen till att kunna skriva ut smärtfritt har jag snubblat flera gånger. Exempelvis använder jag och många andra EasyEda till att skapa layouten till kretskorten i Gerberfil som Easel kan ladda in. Det är den bästa lösningen tycker många men åtminstone jag har inte lyckats få ut en riktig hålborrningsbild därifrån. Det följer också med lödöar runt hålen vilket skulle ge före stora hål på kretskortet när det gått genom maskinen. Fler liknande problem har jag stött på när jag testat olika program. Ett annat problem med kretskortslayoutprogram är att de tillhandahåller mycket omfattande komponentbibliotek som skall användas under skapandet. Det är extremt tidskrävande att hitta rätt komponent. Ibland får man leta på nätet i timmar för att till slut hitta det man söker som också har en fil som kallas "fotavtryck" som det använda programmet kan ladda in och som kan placeras ut på sitt kretskort. Placera ut komponenter på kretskortet måste göras för att man skall se om allt passar osv. Under tiden skulle jag hinna ta fram ett tiotal nya kretsar med Paint. Easels betalversion kostar ca 1500kr/år.

Varje gång jag testat ett gratisprogram slutar det alltså med att jag är tillbaka till Paint.

Just nu letar jag efter bra men enkelt program för att skapa kretskortslayout, eller om man så vill, ett Paint för kretskort.
Där är jag nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-20 12:01

Michael skrev:Verkar ju finnas flera alternativ nu för tiden och flera som använder. Vad jag minns när jag kollade för många år sedan så hittade jag typ bara ett och det funkade inte alls bra (provade aldrig fräsa). T.ex. FlatCAM skrivs det en del om. Men men, jag kommer nog aldrig ge mig på nåt sådant här. Önskar dock xmax lycka till och han verkar ju få fram kort alleredan.

PS. Sök på "gerber to g-code" eller liknande.

//Michael

Bra idé med din sökmening, skall testas!

FlatCam är det många som använder till vissa detaljer i sina utskrifter. Först används EasyEDA för att skapa kretskortet sedan laddas det in i FlatCam för att fixa med lite nödvändigt och därefter laddas det in i skrivarprogrammet för utskrift. Den är perfekt på många sätt och den är gratis. Dock kan inte mitt skrivarprogram läsa in koderna från Flatcam och jag försöker hitta en väg där jag slipper mellanprogrammet att jobba med, dvs FlatCam i detta fall.

Jag har de flesta program installerade i min dator för att kunna testa olika varianter på att skriva ut kort. Så här långt är jag inte nöjd med någon av de varianter det tipsats om på nätet och som jag testat. Varianten med Paint och Easel slår alla på fingrarna för det behov jag har.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav momotom » 2024-04-20 12:15

Du kan testa ngn form av Vcarve. Om du står ut med att rita i paint, så borde det göras enklare i Vcarve. Då kan du rita kortet och generera G-koden samt spara arbetet som en .txtfil. Txt tror jag är direkt utbytbar mot .nc, så det borde man bara kunna ändra namn på filen när den väl är sparad (om nu inte vcarve kan spara till .nc) Tror det finns en liten variant kallad 2D desktop eller liknande, du har ju en liten maskin. Gratis testperiod om 30dgr borde finnas.

Edit. Ja, lite som easel då, men förmodligen enklare att använda.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-20 13:54

momotom skrev:Du kan testa ngn form av Vcarve. Om du står ut med att rita i paint, så borde det göras enklare i Vcarve. Då kan du rita kortet och generera G-koden samt spara arbetet som en .txtfil. Txt tror jag är direkt utbytbar mot .nc, så det borde man bara kunna ändra namn på filen när den väl är sparad (om nu inte vcarve kan spara till .nc) Tror det finns en liten variant kallad 2D desktop eller liknande, du har ju en liten maskin. Gratis testperiod om 30dgr borde finnas.

Edit. Ja, lite som easel då, men förmodligen enklare att använda.

Carvers 2D-program som också kan sköta maskinen kostar ca 1.800kr. Trial-versionen kan inte sköta maskinen och har andra begränsningar. Annars är den bra, kanske bäst. Problemet är att jag inbte kan testa alla funktioner innan betalning. Efter betalning är det försent om jag inte gillar den.

Jag betalade en donation för att kunna ladda ner Fritzing. Testar den nu. Än så länge är den bäst hitintills.
Har ett par till att testa, sedan får vi se.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav momotom » 2024-04-20 14:05

Ok, jag förstår. Önskar dig lycka till iaf! Ja, Vcarve är härligt logiskt och enkelt. För oss som i princip bara gör snickerier av typen planmöbler är det absolut det enklaste/effektivaste programmet. Inte försvarbart för fem öre med dyra Autodesklösningar etc.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-21 03:09

momotom skrev:Ok, jag förstår. Önskar dig lycka till iaf! Ja, Vcarve är härligt logiskt och enkelt. För oss som i princip bara gör snickerier av typen planmöbler är det absolut det enklaste/effektivaste programmet. Inte försvarbart för fem öre med dyra Autodesklösningar etc.

Så är det, om jag skall köpa program för flera tusen och dessutom betala för programmet varje år skall jag göra de bara om jag har en rejäl inkomst för jobbet med fräsen. På hobbynivå finns det ingen anledning att lägga ut så mycket pengar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2024-04-21 09:23

Om man blandar in Paint så pratar vi inte längre om kretskortsprogram, utan bild och mekanisk ritning. Det är ju nåt annat. Trodde du nu hade valt nån bra CAD mjukvara som du ritar schema och kretskort i. Att leta efter footprint på webben i timmar, gör man inte. Finns det inte nåt som passar eller går att ut gå ifrån i cad'ens lib, så ritar man själv. Jag har nog ritat de flesta av mina footprint själv, eller moddat nåt som fanns. Fick nys om ett ställe som hade på webben. Var en lite avancerad kontakt kontur på en komponent, så tänkte smidigt om nån annan redan ritat. Minns dock inte om jag använde den och modifierade, eller om jag ritade den helt från grunden själv ändå.

Man bör hålla isär: CAD - CAM - Fräs
Då blir det enklare och man bör vekligen förstå skillnaden. Det är tre helt skilda arbetsuppgifter. Plus att CAD är två delar: Schema och kretskort (PCB)
Så minst fyra olika arbetsuppgifter, håll isär dessa och det blir mycket enklare.

I min ungdom så ritade jag också kretskort manuellt. Jag ritade i AutoCAD och skrev ut på overheadfilm. HP LaserJet II, gick att ändra utskriftfarten i den med en ratt. AutoCAD (DOS) lärde jag mig på ett sportlov, satt i skolans lokaler. Köpte en matteprocessor, gjorde stor skillnad i rithastighet på skärmen (speciellt donuts). När jag började jobba så kom jag i kontakt med CAD mjukvara, OrCAD. Så då blev det dessa istället. AutoCAD kör jag fortfarande ibland, AutoCAD LT i Windows, för mekritningar. Under långtid använde jag OrCAD och PADS, men rätt nyligen börjat med KiCAD istället. Anlednngen till bytet var dels att jag helst ville köra i Linux och att jag skulle vilja publicera vissa saker jag gör internet och då är det bra med ett format som även nån annan kan använda.

Men visst är det lite jobbigt/knöligt med PCB ritning. Det är inte så enkelt och går det några år mellan ritningarna så glömmer man bort en hel del om hur det görs och kommandona i programmet. Schema och mekcad sitter i ryggmärgen, men pcb'n fastnade aldrig ordentligt. Så jag förstår xmag att det kan vara lite besvärligt, speciellt att komma igång första gången. Eagle (gick köra gratis för små kort) är det väl många som tyckt vara bra och rätt smidigt, men det köptes väl upp och 'förstördes'. KiCAD är helt fritt.

Tips: Om du inte hittar nåt bra CAM program som gör om från gerber till gcode, men kan ta in en bild. Så kanske du kan skriva ut från pcb-cad'en (pdf, ps, pcl, png eller lämpligt) och ta in som bild i CAMen.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-21 18:10

Michael skrev:...

Min historia är nästan som din med den skillnaden att jag började senare med programvaror och aldrig jobbat med Cad mjukvara i mitt arbete. Jag är över 70 år datorer fanns inte förrän jag köpte en VIC20 1982, sedan en Comodore 64 och därefter, 1986, blev det en Amiga. 1992 köpte jag min första PC. Dator köpte jag för att börja programmera, vilket jag gjort sedan 1982.
De mjukvaror jag använt för att göra kretskort de senaste åren är i stort sett bara EasyEda. Den kan jag bra men naturligtvis tar det lite tid att komma igång efter några månaders uppehåll. Innan den och ofta där i mellan ritade/ritar jag dem i Paint. Jag brukar alltid göra kretsarna i Paint när jag testar osv. I Paint har jag en fil med alla fotavtryck jag behöver. Saknas det någon ritar jag den där. Kopierar därifrån till kretsen med genomskinlighet påsatt. Går betydligt fortare och jag har bättre kontroll än att göra detta i EasyEda eller något av de andra jag testat, I EasyEda har jag ett projekt som jag kallar "Komponenter". Där har jag på samma sätt som i Paint alla komponenter jag letat upp färdiginlagda med text vad det är osv, bara till att kopiera och klistra in i det projekt jag jobbar med. Det höjde arbetsfarten rejält.

Jag har testat de mesta programvarorna nu, lite återstår. Den bästa kombinationen tycker jag är Paint (med lager, måste laddas ner från Microsoft store) och Easel. Tyvärr kan man bara köra maskinen från Easel 6 ggr i månaden med gratisversionen därför har jag också en mapp med Paint+Easel+GRBcontrol där jag ritar i Paint, ställer in värden mm i Easel och skriver ut med GRBcontroll. GRBcontroll är lättare att jobba med än Easel som i sin tur är en av de lättaste att jobba med.

Jag håller fortfarande på att hitta något att ersätta Paint med. Men än har jag inte hittat något som är lika snabbt att jobba med,. det gäller både PCB- och andra ritprogram (jag är vid detta lag nästan extremt van vid Paint).

Utöver ovanstående har jag ett ess i bakfickan: Blender! Den kan jag och använder till att skapa objekt jag skriver ut med 3D-skrivaren. Ritar också mina högtalare och annat med den. Till Blender finns ett tillägg som kan alla delar. Med Blender behövs alltså inget annat än Blender. När jag är klar med letandet skall jag testa den.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-21 18:21

Den bästa kretskortsritaren så här långt är:
https://inkscape.org/
Den kan faktiskt ersätta Paint!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-21 20:20

En till:
Sprint Layout
https://www.electronic-software-shop.co ... ut-60.html
Tyvärr kostar den pengar men 500kr kan man kanske avvara.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2024-04-22 04:24

Jag hittade ett cad-program som jag var nöjd med. Jobbade med det ett tag. Är enkelt, avskalat och lätt.
Problemet är att jag råkade avinstallera det av misstag. Jag minns inte namnet så nu kan jag inte hitta det igen. Får fortsätta senare att leta.

Jag har nu bestämt mig för att använda följande:

Designa kretskort: Den jag tappade bort som skapar Gerberfiler
Formatera för CNC-maskin: Carbide Copper som skapar G-code
Styra CNC-maskin: GrblControl Skriver ut

Denna kombination har jag testat i några timmar (med programmet jag tappade bort) och är den snabbast, enklaste och bästa metoden om man bara vill använda fri mjukvara.
Möjligen använder jag EsyEda för design eftersom jag redan kan den.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 8 gäster