Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Bruset är inte bra.
Men först insignalen, översta kurvan. är det full utstyrning?
OM översta kurvan är full utstyrning har du väldigt dålig dynamik
Du har väldigt mycket brum med övertoner, dessutom toppar i diskanten En bruskurva skall absolut inte visa så höga värden .
Du borde höra lite "knattrigt" brum.
Mäter du rätt?
- översta kurvan = max utstyrning. Mät.
- pilla inte på volymrattar därefter.
- Ta bort mic:en/micförstärkaren och kortslut ingången. Mät
jansch skrev:Förstärkaren har sin begränsningar, även vid 20kHz.
- Det är möjligt att du harför stor förstärkning för ljudkortets output = både ljudkort och förstärkare brusar. Minska gain i förstärkaren tills du kan ha hyffsad volym på ljudkortet.
- med 8 ohms testhögtalare får du bara ut 2 watt vid 14,4volt matningsspänning - snålt och lätt att överstyra
- distorsionen är ca 0,4 till 0,5% i basregistret och diskanten vi 1watt och 8ohm
- minska kondensatorn i återkopplingsslingan till ca hälften och kolla med oscilloskop att den fortfarand är stabil med högtalarlast. så bättrar du på frekvensgången i övre registret.
Fast helst, välj en bättre förstärkare.
Baffel skrev:Förstärkare säger du. Hum duger denna?
viewtopic.php?f=10&t=71581
Obs har absolut ingen aning om den skulle passa . Det är ju bara en förförstärkare. Grymt låg dist.
Baffel skrev:Japp, kollade upp. Borde gå. Den där förförstärkaren jag tipsade om. Behöver du inte volympott så blir det ännu enklare. Skippa ledlampan med. Batteritid runt 166 timmar. Du som är van att löda smackar ihop den på tja 30 minuter kan jag tänka mig.Så låg dist i den det inte gick att mäta ( försvann i brusgolvet). Så slipper du bekymra dig om ifall den förstärkaren påverkar resultatet. Obs bäst du kollar en snabbis med jansch det jag säger nu. Så det stämmer dvs.
Edit : vet ju inte om din mick är enkanalig. Kom på det nu. Pinsamt.
xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨
EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.
MacBruce skrev:xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨
EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam."
xmag skrev:Det står helt klart att man skall använda drivrutinen från ASIO, ASIO4ALL v2. Jag har inte satt mig in in vad den drivrutinen gör men vad jag förstår minimerar den felaktigheter från datorn. Hur den gör det vet jag inte, möjligen mäter den ljudet och kalibrerar innan ljudet skickas ut.
pLudio skrev:xmag skrev:Det står helt klart att man skall använda drivrutinen från ASIO, ASIO4ALL v2. Jag har inte satt mig in in vad den drivrutinen gör men vad jag förstår minimerar den felaktigheter från datorn. Hur den gör det vet jag inte, möjligen mäter den ljudet och kalibrerar innan ljudet skickas ut.
ASIO4ALL undviker att skicka ljudet genom Windows ljudmixer vilket även WASAPI Exclusive mode låter bli att göra. DirectSound och WASAPI Shared går däremot genom mixern.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster