Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Elektronikkomponenter köpes såklart av företag som säljer elektronikkomponenter. Jag förstår inte varför du lägger tid och kraft på skruttnissar på internet. Speciellt då du inte vill ha fejk grejor. Av de riktiga säljarna får man såklart det man beställer, enligt spec. Sedan kan även de ha lägre kvalitets grejor, men då brukar det vara specat. Syns ju vilken tillverkare det är.
PS. Trots detta kan man ju köpa billiga elektronik-kort från kina för att leka med. Jag köpt någtra mcu kort tex. Även billiga kontakter, de är ju mekaniska och går rätt lätt se/mäta om de uppfyller kraven.
//Michael
Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.
//Michael
xmag skrev:Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.
//Michael
Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
MacBruce skrev:xmag skrev:Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.
//Michael
Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".
Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)
Jag förstår vad du menar och hur viktigt det är att använda rätt datablad för den komponent man köpt. Det kan också skilja mellan två komponenter från samma företag med samma namn. Därför köper jag alltid flera stycken för att kunna sortera bort "Måndagsexemplar".
Fostex skrev:Den ledningsbana som rör sig vertikalt, och är längst till vänster i bild, tror jag de flesta kretskortstillverkare kommer att få problem med. Den är helt enkelt för nära kortets "dimesion"-lager". Det verkar också som att den leder ut till ingenting där den bryter ut horisontellt under SW3 och slutar strax under SW2. Borde du inte kunna korta av den avsevärt med en "via" i närheten av R5? Ser även en del annat som inte är anslutet till någon komponent. Det finns nog lite att fila vidare på.
Har du gjort dina ERC (electrical rule check) och DRC (design rule check)? Om inte, läs på noga om detta. De senare är speciellt viktiga för att just din kretskortsdesign ska gå att tillverka utan problem för leverantören. Den första, ERC, är för att bekräfta att allt stämmer enligt schemat. Tror nog du har diverse avståndsproblem att ta hand om, med ledare som går för nära varandra eller annat. Vid texten "J5" som tillhör högtalaranslutningen ser du ett sådant exempel.
Michael skrev:Jag är lite tveksam till jorddragningen, jag skulle inte gjort så. Jag skulle nog gjort jordplan (utfyllnad på båda sidorna), men sett till så kraftiga jord strömmen går för sig själva (dvs slutsteg/högtalare/nätdel). Nåväl, lite synpunkter som dyker upp i mitt huvud:
R3 jord till 0 på slutsteg, dvs kort väg. Den hör ju hemma över ingången på slutsteget.
Miksignal snurrar omkring utan tillhörande jord... men den går via brytare, så jag förstår lite klurigt hur den bör dras. Även detta med potentiometer på miksignal, känns inte helt bra. Borde förstärkas först, tycker jag. Edit: Ursäkta nu ser jag, den sitter på utgången (se min nästa kommentar). Men du har ju dragit in spänningsfallstörningar från slutstegsjordström på denna pot, borde dras annorlunda.
OUT IN, är på sett och vis fel uppe till vänster. Ett förslag: Istället för där "OUT" och "IN" står, skriv "input" och "output" (i den ordningen). Plus att ovanför, på samma linje som "SOUND CARD". Skriv "OUT" och "IN". Då skulle jag tycka att det blir tydligare vad som är in och ut.
Vissa vior borde kunna ha lite större diameter, både hål och ring.
Flera paddar borde ha tjockare ring (för lödning). Tänker då på stora komponenter, omkopplare/pottar/anslutningar, då de är utsatta för lite mekanisk påverkan.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 3 gäster