MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-04 00:05

Hur löser man problemet?
Ett stort ekofritt rum kan mildra denna effekt men det har sällan vanligt folk och mäta utomhus långt från reflekterande föremål är väldigt svårt. Även om man lyckas är det jobbigt att behöva vänta in en vindstilla dag med hyggliga temperaturer mm. Jag har sett på nätet det som är lösningen om man vill slippa visa "bashyllan":
2022-03-03 4 tums element mätt utan bashylla.png
2022-03-03 4 tums element mätt utan bashylla.png (27.2 KiB) Visad 3327 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-04 00:06

xmag skrev:Distorsion skall mätas med RTA i REW, speciellt elektronikens distorsion. Det har REW:s skapare berättat för mig. Jag vill hävda att även högtalarnas distorsion skall mätas i RTA. Orsaken är att en sinus-svepsignal har ett stigande förlopp upp i frekvens. Det gör att all distorsion också kan stiga med höjd frekvens (verkar som fönstret "Overlays kompenserar för den stigande förloppet, skall undersöka det). RTA ger också en mer exaktare distorsion vars exakthet går att reglera. När frekvensen faller och till slut närmar sig distorsionen kommer distorsionskurvan att adderas till frekvenskurvan. Om distorsionen är betydande kommer den att påverka frekvenskurvan rejält. Så här ser det ut i praktiken där distorsionen mätts genom samma svep som frekvenskurvan (med hög upplösning för att förtydliga):
2022-03-03 Distorsionen för 4 tum elementet.png





Adderar vi frekvenskurvan till distorsionskurvan kommer distorsionskurvan pga de stora upplösningen ligga långt under frekvensen. Detta tydliggör distorsionens påverkan på frekvenskurvan i basen:
2022-03-03 Distorsionen adderas till frekvenskurvan för 4 tum element.png



Jag hittar ingen annan orsak till "bashyllan" än detta!?


Det låter helt bakvänt. Vet du vad en s k RTA är?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-04 00:08

Nu är du väldigt intensiv i din egen lilla tråd. Jag stannar här. Du har nog redan övertygad dig själv ser det ut som.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-04 00:11

Johan_Lindroos skrev:Njäe.
En dist på 60 dB under nyttodignalen kan inte överstiga nyttosignalen. Jag ser det som något mätknas. Du har % för nivå och dB för dist, men du borde göra tvärtom eller helst bara ha dB, vilket gör det hela rörigt. Det är helt olika mätförfaranden och ska inte jämföras rakt av på det sätt du gör.

Edit: Detta jag inlägg var svar på inlägget ovanför det du skrev ovan.

Ja, jag kom på det och ändrade innan du svarade till dB för både distorsion och frekvens.

Jag har testat alla möjliga sätt att mäta utom ekofritt rum. det närmaste jag kan komma ekofritt är närfältsmätning. Jag får ändå den där hyllan med på mätningarna och jag har sett att flera andra får samma hylla. Fast egentligen är det inte så viktigt, de flesta andra struntar i det. Man jag är irriterad över att jag inte exakt vet varför det blir så. Det jag kommit fram till får duga tills jag hittar en annan orsak eller att någon annan som vet bättre kan förklara det. har också testat olika mikrofoner och olika mikrofonförstärkare. Har också testat med olika nivåer, men här finns en del till att leka med. Får göra det längre fram.
Senast redigerad av xmag 2022-03-04 00:14, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-04 00:14

Johan_Lindroos skrev:Nu är du väldigt intensiv i din egen lilla tråd. Jag stannar här. Du har nog redan övertygad dig själv ser det ut som.

Jag har aldrig tidigare mätt distorsion och brus genom RTA men enligt REW:s upphovsman skall man använda RTA för distorsionsmätning.
Jag tor han egentligen använder funktionen realtidsanalysator för att mäta distorsion, inte att just den funktionen är en realtidsanalysator.

EDIT:
Du tog bort frågan så jag tar bort svaret :wink:

Lägger till: Nej, jag är ännu inte övertygad även om kurvorna ser ut så som jag tror.
Lägger mig nu, hoppas någon har ett quick-fix-svar tills i morgon..
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-04 00:22

Måste tillägga att jag för ett par veckor sedan mätte ett antal gånger när jag modifierade Matrojig utan att få den där "bashyllan". Nu, skall jag lägga mig!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2022-03-04 20:20

Har noterat dina ansträngningar men har inte velat "lägga mig i" och störa... (Enträget jobbat av dig, måste man säga!) Om du är konstruerad som jag, vaknar du upp mitt i natten och har lösningen klar för dig! ;-)

Om jag har förstått det rätt (har inte läst hela tråden), är du ute efter "överföringsfunktionen" i basen och den kan vara besvärlig att mäta i ett odämpat rum. När jag själv jobbade med sådana mätningar i "infra"-registret, brukade jag mäta med mikrofonen inne i lådan (via ett hål med vibrationsminskande och tätande material runt mikrofonen), varvid man måste kompensera mätningen med +12 dB per oktav. Man blir förstås ändå inte helt fri från påverkan av omgivningen, men förbättringen är avsevärd. Jag brukade dessutom mäta med högtalarfronten utstickande i en dörr- eller fönsteröppning för att ytterligare minska rummets inverkan. Man får "laga efter läge"... ;-)

Om du inte redan har den, skulle jag också vilja rekommendera Sven Tyrlands "Konstruktion av en monitorhögtalare, etc", Rapport 74-35. Den kan köpas till rimligt pris (fortfarande, hoppas jag) från Chalmers Tekniska Högskola, Avdelningen för byggnadsakustik i Göteborg. (Postadress vid utgivningen: Fack, 402 20 Göteborg 5).

Där finns en mängd mätproblem beskrivna och likaså en mängd nyttiga referenser. Jag har ju varit "borta" från den här sektorn i nästan ett halvt sekel, så det finns säkert åtskilligt med mer modernt matnyttigt att läsa. Har t.ex noterat många intressanta referenser via I-or och Peter Steindl. För mig är dock Leo Beraneks "Acoustics" , ISBN-13: 978-0883184943, och ovanstående Tyrland, grundläggande för mina "hands on" -behov.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-04 22:45

MacBruce skrev:Har noterat dina ansträngningar men har inte velat "lägga mig i" och störa... (Enträget jobbat av dig, måste man säga!) Om du är konstruerad som jag, vaknar du upp mitt i natten och har lösningen klar för dig! ;-)

Om jag har förstått det rätt (har inte läst hela tråden), är du ute efter "överföringsfunktionen" i basen och den kan vara besvärlig att mäta i ett odämpat rum. När jag själv jobbade med sådana mätningar i "infra"-registret, brukade jag mäta med mikrofonen inne i lådan (via ett hål med vibrationsminskande och tätande material runt mikrofonen), varvid man måste kompensera mätningen med +12 dB per oktav. Man blir förstås ändå inte helt fri från påverkan av omgivningen, men förbättringen är avsevärd. Jag brukade dessutom mäta med högtalarfronten utstickande i en dörr- eller fönsteröppning för att ytterligare minska rummets inverkan. Man får "laga efter läge"... ;-)

Om du inte redan har den, skulle jag också vilja rekommendera Sven Tyrlands "Konstruktion av en monitorhögtalare, etc", Rapport 74-35. Den kan köpas till rimligt pris (fortfarande, hoppas jag) från Chalmers Tekniska Högskola, Avdelningen för byggnadsakustik i Göteborg. (Postadress vid utgivningen: Fack, 402 20 Göteborg 5).

Där finns en mängd mätproblem beskrivna och likaså en mängd nyttiga referenser. Jag har ju varit "borta" från den här sektorn i nästan ett halvt sekel, så det finns säkert åtskilligt med mer modernt matnyttigt att läsa. Har t.ex noterat många intressanta referenser via I-or och Peter Steindl. För mig är dock Leo Beraneks "Acoustics" , ISBN-13: 978-0883184943, och ovanstående Tyrland, grundläggande för mina "hands on" -behov.

Tack för tipsen!

Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.

Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.

Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.

EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2022-03-05 00:22

xmag skrev: [quote="MacBruce" [...].

Tack för tipsen!

Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.

Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.

Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.

EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.


Ja, man kan ju, genom "reciprok kalibrering", beskriven av bl.a Harry F Olson (om jag inte minns fel), använda även högtalarelement som mikrofoner. (Harry Ferdinand var ju svenskättling och som sådan var han implicit oförmögen att yttra ett enda osant ord, så därför refererar jag gärna till honom. Dessutom kunde han ju ett och annat om "ljud" också. ;-) ).

När det gäller Matrojig är jag naturligtvis fortfarande intresserad och tacksam över ditt erbjudande. Lödningar för ändringar har jag inga problem med ( för drygt ett halvt århundrade sedan hade jag ett certifikat för att löda i flygburen militär utrustning, fer heaven's sake och "det hänger i" ;-) ). Det jag har problem med, är att tillverka en så schnögg låda som du har uppvisat, då jag för närvarande saknar verkstadsresurser. Skicka mig ett PM när du är redo, så kommer vi överens om porto, materialkostnader, etc.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-05 00:30

MacBruce skrev:
xmag skrev: [quote="MacBruce" [...].

Tack för tipsen!

Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.

Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.

Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.

EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.


Ja, man kan ju, genom "reciprok kalibrering", beskriven av bl.a Harry F Olson (om jag inte minns fel), använda även högtalarelement som mikrofoner. (Harry Ferdinand var ju svenskättling och som sådan var han implicit oförmögen att yttra ett enda osant ord, så därför refererar jag gärna till honom. Dessutom kunde han ju ett och annat om "ljud" också. ;-) ).

När det gäller Matrojig är jag naturligtvis fortfarande intresserad och tacksam över ditt erbjudande. Lödningar för ändringar har jag inga problem med ( för drygt ett halvt århundrade sedan hade jag ett certifikat för att löda i flygburen militär utrustning, fer heaven's sake och "det hänger i" ;-) ). Det jag har problem med, är att tillverka en så schnögg låda som du har uppvisat, då jag för närvarande saknar verkstadsresurser. Skicka mig ett PM när du är redo, så kommer vi överens om porto, materialkostnader, etc.


Harry F Olson har jag också läs lite av. Intressant person.
Jag hör av mig när jag känner att det är färdigt. Kanske slänger jag ihop en mikrofon också om det skulle vara intressant.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Eri » 2022-03-05 09:33

Här kan du läsa lite om mätning i basområdet. https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... rement.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-05 11:05

Eri skrev:Här kan du läsa lite om mätning i basområdet. https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... rement.pdf

TACK!
Ett fantastiskt dokument! Jag som trodde jag hittat allt av betydelse...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-06 01:17

Jag har hittat orsaken till lågfrekvensproblemet!
Det kommer från nätaggregatet i kombination me mitt strömfilter. När jag tog bort strömfiltret blev också jordningen fel så jag fick flytta en jordkabel så blev det bra igen.
Problemet blir nu istället att det blir mer brus från nätaggregatet.

Det som händer verkar vara att när jag dämpar bort störningarna högre upp i frekvens skapas det skräp runt 30hz istället. Det märkliga är att jag kan inte se det skräpet när jag använder strömfilter och mäter bruset:
2022-03-06 Brus med strömfilter.png
2022-03-06 Brus med strömfilter.png (15.89 KiB) Visad 3205 gånger




Utan strömfilter ser det ut så här:
2022-03-06 Brus utan strömfilter.png
2022-03-06 Brus utan strömfilter.png (17.1 KiB) Visad 3205 gånger


Det blir inte så mycket sämre utan strömfilter men Kurvan i realtidsanalysen får återkommande toppar från 3khz och uppåt. För att slippa topparna som i och för sig inte är så höga måste man använda ett riktigt nätaggregat eller batterier.


Så här ser bruset ut i realtidsanalys utan signal (tomgång):
2022-03-06 Realtidsanalys utan signal utan strömfilter.png
2022-03-06 Realtidsanalys utan signal utan strömfilter.png (36.97 KiB) Visad 3204 gånger




Så här ser samma som ovan ut med 30dB vitt brus över hela frekvensregistret:
2022-03-06 Realtidsanalys med fullrang-signal utan strömfilter.png
2022-03-06 Realtidsanalys med fullrang-signal utan strömfilter.png (31.97 KiB) Visad 3204 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-06 01:35

Testade också med att lägga på vitt bris precis ovanför "tomgångsnivån":
2022-03-06 Realtidsanalys med fullrang-signal strax ovanför brusgolvvet utan strömfilter.png
2022-03-06 Realtidsanalys med fullrang-signal strax ovanför brusgolvvet utan strömfilter.png (33.63 KiB) Visad 3203 gånger


Ser ju bra ut så fort det kommer det allra minsta signal i grejerna!



Frekvenskurva MED strömfilter 30 cm från elementet. Ser ännu värre ut en bit från elementet, de andra längre upp är närfältsmätningar:
2022-03-03 Distorsionen för 4 tum elementet.png
2022-03-03 Distorsionen för 4 tum elementet.png (31.29 KiB) Visad 3200 gånger





Frekvenskurva UTAN strömfilter (30 cm från elementet):
2022-03-06 Frekvenskurva utan strömfilter.png
2022-03-06 Frekvenskurva utan strömfilter.png (31.8 KiB) Visad 3202 gånger



Lättad....
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav sammel » 2022-03-06 10:12

Det var skillnad :)
Det är mycket som kan spöka uppenbarligen.
Grattis.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-06 11:41

sammel skrev:Det var skillnad :)
Det är mycket som kan spöka uppenbarligen.
Grattis.

Ja, jag trodde per automatik jag visste vad som kan vara problematiskt med att filtrera strömmen. Men jag kunde aldrig drömma om att 12v likström som filtreras helt från växelström kunde påverka signalen. Det blev ännu svårare att förstå vad som var fel när signalen i distorsions och brusmätning inte kunde visa det minsta spår av problem i basområdet. Jag testade att koppla från filtret bara av den anledning att det var det sista jag inte testat.

Vad lär man sig av det?
Jo, börja alltid med sista åtgärden först!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-07 01:30

Orsaken till att felet på nätaggregatet med filter inte syns i brusmätningarna beror på att man mäter bruset när det inte finns någon signal där och detta fel finns i signalen. Svårt också att se på distorsionen eftersom disten är rejält hög i de låga frekvenserna redan innan för ett 4 tums element.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-07 13:16

Har fortsatt att testa. Jag har lokaliserat problemet med likströmsfiltret till mikrofonförstärkaren. Med filter till hela systemet får jag en frekvensbåge med mitten vid 30hz men låg distorsion. Kopplar jag mikrofonförstärkaren förbi filtret försvinner frekvensbågen men nu ökar distorsionen.

Det är bra med likströmsfiltret för utan den blir det en massa brus på impedanskurvan från 3khz och uppåt och lägre distorsion därför vill jag ha kvar filtret.

Nästa steg är att anpassa ett filter för mikrofonförstärkaren alternativt använda ett icke switchat nätaggregat vilket inte finns så många att köpa billigt.

Felet beror från början på att jag använder switchat nätaggregat. Valde det för att det är billigt och många har det hemma i skrotlådan. Får fundera på om jag skall rekommendera vanligt nätaggregat.

EDIT: Lade till ett stycke!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-08 00:58

Efter mina tester ikväll och det faktum att det inte går använda likströmsfilter inser jag att strömkablar är lika viktigt som signalkablar och om man skall mäta distorsion med stor noggrannhet skall man använda batterier eller ett riktigt bra nätaggregat.
Jag testade med olika dragning av strömkabeln till mikrofonförstärkaren och fick olika frekvenskurvor:
2022-03-07 Mätning diskant med olika strömtråddragning o filter.png
2022-03-07 Mätning diskant med olika strömtråddragning o filter.png (46.65 KiB) Visad 3122 gånger


Kurvorna inom den röda ringen drog jag en strömkabel på 5cm på olika sätt. Dvs, jag flyttade den lite med fingret och mätte. Man kan vinna en del på att använda skärmad strömkabel. Å andra sidan sker förändringarna bara långt utanför det hörbara.

Jag kommer att lägga till förslaget i byggbeskrivningen att man absolut skall satsa på batteridrift. Helst ett bra nätaggregat men det kostar betydligt mer och att bygga med 230v kan jag inte rekommendera. Alltså, skall man mäta distorsion, använd batterier. All övrig mätning går det utmärkt att använda switchat nätaggregat.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-11 12:00

Har nu byggt om min egen version (är också testversionen) av Matrojig till batteridrift. Har dock inte fått batterierna ännu. Den kan också drivas och laddas av nätaggregatet som tidigare använts. Batterierna sitter inne i lådan medans nätaggregatet flyttats ut och kopplas in vid behov.

Tidigare när jag testade med batterier tog batterierna slut fort, höll kanske 1 timma. Det var då vanliga ej uppladdningsbara batterier. Har för mig de sammanlagt bara var på under 4.000 mAh (milli-ampertimmar). De jag beställt nu är på 28.000 mAh eller nästan 7ggr mer. Det borde betyda att de räcker en hel dag att mäta med. Om det inte räcker kan man ladda "i farten" medans man mäter.

Jag blev förskräckt när jag såg priserna på uppladdningsbara batterier som håller 2.800 mAh på upp mot 100kr/st och jag behöver 10st (1,2vx10=12v). Men efter en stunds letande hittade jag flera paket där var och en ligger på under 20kr/st.
https://www.amazon.se/gp/product/B07MSD ... =UTF8&th=1
Men som alla förstår kan ett batteri för under 20kr inte konkurrera med betydligt dyrare batterier. Jag såg tester på detta batteri som visade sig hålla ca 2.300 mAh efter några uppladdningar. Det är nog den siffran man får gå efter. 20kr/st är dock fortfarande snorbilligt. Vet man att de inte håller kapaciteten som sägs och går efter det är batterierna bra nog att driva mätapparaten.

Jag läste flera tester och tittade på filmklipp. I vissa tester "vann" de billiga batterierna, bla visade det sig att IKEA:s batterier var bland de bästa. De kostar ca 25kr/styck, Det är också utmärkta att använda till Matrojig. Kanske bättre än de jag valt men lite dyrare.

På Amazon.se kostar de jag valt 19kr/st. Panasonic eneloop pro 46kr/st som anses vara en av de bästa batterierna I tester är dock skillnaden inte på långa vägar så stor som priset.
Efter ett år höll alla batterierna kapaciteten till minst 95%.

Man kan också använda bilbatteri om man ändå har en sådan över hemma eller MC-batteri med batteriladdare för dem. Sådana batterier är stora och klumpiga men har man en bestämd mätplats kan man ha batteriet där med laddare bredvid och en längre strömkabel till Matrojig. Med sådana fulladdade batterier kan man mäta länge innan de ger upp (=behöver laddas).

Jag tror att alla batterier behöver bytas var femte år.

EDIT:
Konsumenternas egna betyg på det de köpt är inte alltid att lita på. Jag börjar tro att det är konkurrenter som bedömer andras produkter till viss utsträckning eftersom en produkt som fått genomgående 5 stjärnor dyker det upp rena bottenbetyg bland dem med förklaringar som inte alls stämmer med de övrigas. Dessutom får produkter som inte kommer i tid eller liknande också dåligt betyg fast det inte alls har med produkten att göra. Alltså, ta dessa betyg med en nypa salt eller titta bara på genomsnittsbetyget.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-11 18:53

Nu har jag fått batterierna. Lite mätningar:

2022-03-06 Brus med strömfilter.png
2022-03-06 Brus med strömfilter.png (15.89 KiB) Visad 3048 gånger

Filtret gav stora störningar i lågfrekvensområdet. Syns bara i frekvensmätningar.


2022-03-06 Brus utan strömfilter.png
2022-03-06 Brus utan strömfilter.png (17.1 KiB) Visad 3048 gånger

Bruset blev sämre utan filter.



2022-03-11 Brus med batteridrift.png
2022-03-11 Brus med batteridrift.png (15.77 KiB) Visad 3048 gånger

På banan igen med batteridrift!


THD med batteridrift:
2022-03-11 THD med batteridrift.png
2022-03-11 THD med batteridrift.png (15.67 KiB) Visad 3048 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-13 13:52

Nu har jag gjort ljudmätning på en diskant med batterier:

2022-03-13 Batteridrift. Samma problem.png
2022-03-13 Batteridrift. Samma problem.png (23.21 KiB) Visad 2986 gånger



Samma problem som med nätaggregat med likströmsfilter!


Nu är det så att switchat nätaggregat utan likströmsfilter INTE får den där basbubblan.
Batterier fungerar som som om det var ett switchat nätaggregat MED likströmsfilter.

Nu har jag mätt och gjort allt jag kan tänka ut och börjar bli lite desperat. Alltså, var i h*vete kommer "bubblan" ifrån?
Jag använder diskanthögtalare för att den genererar inget ljud alls i den regionen men ändå får jag rejält med ljud där.

Varför med batterier men inte med nätaggregat (nu längre)?

Börjar misstänka mikrofonförstärkaren eftersom bubblan bara finns där när jag mäter med mikrofon. Mätte upp den utan signal igenom och den mäter bättre än något annat jag tidigare mätt. Med signal kanske det är annat men då måste jag använda en dämpsats för att kunna mäta den utan mikrofon. Får göra det senare.


Någon som tror sig vete vad det är för fel?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-13 13:57

Mätte nu som vanligt men tog bort mikrofonen:

2022-03-13 Vanlig frekvensmätning utan mikrofon (utan signal in).png
2022-03-13 Vanlig frekvensmätning utan mikrofon (utan signal in).png (18.38 KiB) Visad 2986 gånger



Här är felet!
Men vad förorsakar felet och varför numera bara med batterier?

Får testa vidare ikväll.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-13 14:52

Hann med en mätning till:


2022-03-13 Vanlig mätning. Grön är batterier. Blå är nätaggregat..png
2022-03-13 Vanlig mätning. Grön är batterier. Blå är nätaggregat..png (30.41 KiB) Visad 2982 gånger




Högst märkligt, när jag fått bort lågfrekvensfelet med nätaggregat fick jag det istället med batterier som borde vara ännu bättre.






Här är både batteri och nätaggregat:
2022-03-13 Vanlig mätning. Både batteri och nätaggregat..png
2022-03-13 Vanlig mätning. Både batteri och nätaggregat..png (24.83 KiB) Visad 2982 gånger

Verkar hamna mitt emellan bara batteri och bara nätaggregat.


Detta fel borde inte kunna hända, batteri eller nätaggregat borde inte vara sådan skillnad och dessutom till batteriets nackdel.
Fördelen med batteri är, trots detta fel, ett avsevärt lägre brus/distorsion och avsaknad av switchaggregatets störningar över 3kHz. På den punkten är batteriet överlägset.

Får återkomma senare när jag testat mer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-13 19:10

Om jag använder separata batteri-strömkällor till mikrofonförstärkaren och resten fungerar det!!!


Någon kunnig på området som kan förklara varför det i en av förstärkarna uppstår lågnivåljud när två förstärkare har samma strömkälla och hur man får bort det?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-13 20:48

Någon som är bra på strömförsörjning kanske kan förklara varför strömmen stör mikrofonförstärkaren när jag använder samma ström till ett slutsteg?
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2022-03-14 01:11

Vad är det för 28Ah batteri du hittat?

Störningen kanske uppstår pga rippel på matningsspänningen. Har du kollat den med oscilloskop (vid mät tillfället)?

Tänk på att batterier (vissa, beror på) som har mycket energi (jämfört med andra i samma storlek), eventuellt inte klarar av att ge mycket ström. Som t.ex. kan krävas av motorer... kanske även i ditt fall. Beror på hur mycket kapacitans du har i kondingarna. Ditt ström filter innehöll väl en serie resistans. Skulle kanske kunna liknas med ett batteri med hög resistans.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-14 03:45

Michael skrev:Vad är det för 28Ah batteri du hittat?

Störningen kanske uppstår pga rippel på matningsspänningen. Har du kollat den med oscilloskop (vid mät tillfället)?

Tänk på att batterier (vissa, beror på) som har mycket energi (jämfört med andra i samma storlek), eventuellt inte klarar av att ge mycket ström. Som t.ex. kan krävas av motorer... kanske även i ditt fall. Beror på hur mycket kapacitans du har i kondingarna. Ditt ström filter innehöll väl en serie resistans. Skulle kanske kunna liknas med ett batteri med hög resistans.

//Michael

Intressant med att batterierna kanske har en hög resistans. Men det faller på grund av att när jag driver mikrofonförstärkaren, som drar nästan ingen ström alls, med eget batteri ser allt bra ut.
Filtret var serieresistans med en konding till jord mellan resistanserna.
Jag har mätt signalen med oscilloskop, ser bra ut.

Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh. Det är kraft nog i dem.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-14 13:54

Jag har kommit fram till att felet KAN bero på en kombination av att batteriets inre resistans tillsammans med att slutsteget påverkar mikrofonförstärkarens biasspänning (också felaktigt benämnt Fantomspänning). Skall göra några tester för att se om det är så.

Oavsett detta problem har jag haft funderingar på att placera mikrofonförstärkaren i eller mycket nära mikrofonen. Flera elektronikorakel ute på nätet förespråkat just det. Om jag gör så kommer Matrojig bli mindre komplicerad och mikrofonen får lägre brus. Till det kommer att man kan koppla in annat på mikrofonens kontakt som bla en dynamisk mikrofon eller en egen vald mikrofon med mikrofonförstärkare mm. Det är alltså mycket att vinna på en separat mikrofonförstärkare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-03-15 05:18

Nu vet jag vad felet är:

Det är känt speciellt inom rörförstärkarbyggare. Fenomenet kallas för "motorboating"
https://www.electronicspoint.com/forums ... it.267151/
Förutom att rörförstärkare kan råka ut för problemet kan vanliga förstärkare med batteridrift som driver både förförstärkare och slutsteg råka ut för det. Det beror på att batterierna har hög impedans som tillsammans med slutsteget skapar lågfrekvent pulserande vågor (låter som en motorbåt) i elkablarna. Slutsteget känner normalt inte av det men det gör lågnivåförstärkare som försteg eller mikrofonförstärkare som är kopplat på samma batteri som slutsteget.

Man löser problemet genom att sätta in kondensator på några tusen uF på strömmen och möjligtvis ett motstånd till mikrofonförstärkarens (i mitt fall) strömmatning. Man skall också dra separata strömledningar till förförstärkaren mm.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaneriksson, tandren och 4 gäster