MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-06 21:36

Nu kan jag inte utveckla eller testa saker mer i min test-Matrojig:

20220806_210819.jpg
20220806_210819.jpg (93.74 KiB) Visad 4058 gånger


Den är helt enkelt för fullproppad med grejer.
En annan sak är att den har fasta sidor vilket gör att man inte kommer åt något undertill utan måste lyfta ut allt ovanpå i så fall....och det händer nästan varje gång jag skall greja med den.



Från sidan ser man att jag måste trycka på locket för att få ner allt i lådan:
20220806_210850.jpg
20220806_210850.jpg (43.55 KiB) Visad 4058 gånger
Senast redigerad av xmag 2022-08-06 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-06 21:38

Men med lock påsatt ser den ändå stilig ut (eller hur?):

20220806_211145.jpg
20220806_211145.jpg (63.8 KiB) Visad 4057 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-06 21:44

Den söndergrejade lådan mäter också väldigt bra:


Lägg märket till frekvensomfånget, 3-24kHz
2022-08-06 FREKVENS-FAS Ljudkort-slutsteg-ljudkort.png
2022-08-06 FREKVENS-FAS Ljudkort-slutsteg-ljudkort.png (15.66 KiB) Visad 4056 gånger






Jag mätte med lite högre nivå här än vad jag brukar
2022-08-06 THD-BRUS Ljudkort-slutsteg-ljudkort.png
2022-08-06 THD-BRUS Ljudkort-slutsteg-ljudkort.png (21.01 KiB) Visad 4056 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-06 21:59

Det jag jobbar så sakteliga med nu är:


1- Bygga nytt slutsteg för Matrojig, har laddat ner massor av dokument om detta.
2- Skaffa ny inbyggnadslåda (några tips?). Tester jag gjort visar att den måste vara av metall för att skärma av störningar (främst runt 50hz).
3- Håller på att bygga en mätlåda för mikrofoner.
4- Har börjat titta på mina halvfärdiga mätmikrofoner (10st mer än 10 år gamla) som skall användas till Matrojig.


Lite bilder skall vi väl kunna mäkta med:

Halvfärdiga mätmikrofoner:
20220806_215200.jpg
20220806_215200.jpg (284.63 KiB) Visad 4055 gånger





Om någon undrar var alla äkta Panasonic WM61-kapslar tagit vägen har jag en del av dem:
20220806_215346.jpg
20220806_215346.jpg (98.92 KiB) Visad 4055 gånger
Senast redigerad av xmag 2022-08-06 23:49, redigerad totalt 2 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-06 22:08

Mätlådan för mikrofoner:

70.jpg
70.jpg (84.02 KiB) Visad 4053 gånger



Tanken är att när jag kalibrerar mikrofoner skall de alltid mätas i ett exakt likadant rum utan störningar utifrån. Om jag hade ett vanligt rum ledigt skulle jag kunna avvara det till sådana mätningar, men det har jag inte.


Detta har egentligen inte med denna tråd att göra, ville bara visa vad som är på gång från min sida. Dock går det långsamt på sommaren med en massa annat att göra.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-09 19:46

Nu kom de, 8st LM1875:

8stLM1875.jpg
8stLM1875.jpg (186.75 KiB) Visad 4024 gånger



De "sitter" snyggt förpackade i ett speciellt plaströr.
Det följde med ett intyg att produkten är det den säger sig vara. Sådant blir man glad över!

Jag frågade en säljare på Ebay om de LM1875 han säljer är äkta eller exakta kopior. Jag fick svaret "Vi lämnar inte support på våra produkter". Liiite skillnad på företag och företag alltså!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2022-08-11 00:56

Elektronikkomponenter köpes såklart av företag som säljer elektronikkomponenter. Jag förstår inte varför du lägger tid och kraft på skruttnissar på internet. Speciellt då du inte vill ha fejk grejor. Av de riktiga säljarna får man såklart det man beställer, enligt spec. Sedan kan även de ha lägre kvalitets grejor, men då brukar det vara specat. Syns ju vilken tillverkare det är.

PS. Trots detta kan man ju köpa billiga elektronik-kort från kina för att leka med. Jag köpt någtra mcu kort tex. Även billiga kontakter, de är ju mekaniska och går rätt lätt se/mäta om de uppfyller kraven.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-11 02:04

Michael skrev:Elektronikkomponenter köpes såklart av företag som säljer elektronikkomponenter. Jag förstår inte varför du lägger tid och kraft på skruttnissar på internet. Speciellt då du inte vill ha fejk grejor. Av de riktiga säljarna får man såklart det man beställer, enligt spec. Sedan kan även de ha lägre kvalitets grejor, men då brukar det vara specat. Syns ju vilken tillverkare det är.

PS. Trots detta kan man ju köpa billiga elektronik-kort från kina för att leka med. Jag köpt någtra mcu kort tex. Även billiga kontakter, de är ju mekaniska och går rätt lätt se/mäta om de uppfyller kraven.

//Michael

Jag läste några tester på nätet för några olika IC:ar. De som testade sade att de köpt en del av dem på Ebay och att just de de köpt klarade sig som om de vore äkta. En av dem lade in en länk till säljaren på Ebay. Tyvärr hade han ingen annons kvar. LM1875 kostar runt 70kr/st. Kopiorna kostar en tiondel. Med så stor kostnadsskillnad började jag leta efter bra kopior men gav upp efter en stund. Det skulle ta alldeles för lång tid att hitta de som säljer exakta kopior. Dessutom måste jag köpa av många säljare och testa alla om de är kopior. Till det kommer det faktum att jag inte vet hur man kan kontrollera om det är bra kopior. Jag lade alltså ner den tanken och köpte äkta dyra LM1875, det blev billigast så.

Sådant man enkelt kan kontrollera är ju helt ok att köpa från Kina.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2022-08-11 10:40

Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-11 19:39

Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.

//Michael

Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2022-08-11 20:08

xmag skrev:
Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.

//Michael

Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".


Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-11 20:39

MacBruce skrev:
xmag skrev:
Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.

//Michael

Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".


Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".

Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2022-08-11 20:52

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".


Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".

Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).


Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-11 21:05

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".

Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).


Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)

Jag förstår vad du menar och hur viktigt det är att använda rätt datablad för den komponent man köpt. Det kan också skilja mellan två komponenter från samma företag med samma namn. Därför köper jag alltid flera stycken för att kunna sortera bort "Måndagsexemplar".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2022-08-11 21:14

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).


Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)

Jag förstår vad du menar och hur viktigt det är att använda rätt datablad för den komponent man köpt. Det kan också skilja mellan två komponenter från samma företag med samma namn. Därför köper jag alltid flera stycken för att kunna sortera bort "Måndagsexemplar".


Gött! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-16 17:07

Jag har sorg....
Svårt att komma över....

Sprang på en liten mikrofonkabel :oops: och det small till i golvet:

20220816_144736.jpg
20220816_144736.jpg (204.28 KiB) Visad 3918 gånger



Har testat den och den fungerar som den skall men det är inte samma.... :cry:
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-16 17:10

... å andra sidan får jag nu eld i baken att dra igång bygget av den nyare versionen som kommer att vara helt och hållet kretskortbaserad och med metallåda :mrgreen:
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-17 22:41

Arbetshästen lagad:
20220817_223104.jpg
20220817_223104.jpg (179.2 KiB) Visad 3898 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-18 11:39

Matrojig kan användas till Tolvans "Sirp":

Utan några inställningar förutom att jag fick dra ner volymen från datorn till 20% ser det ut så här när jag mäter genom Matrojig, dvs Sirp -> ljudkort ut -> slutsteg -> ljudkort in -> Sirp.
Ljudkort ut -> slutsteg är Matrojig. Referensloopen fungerar utan att ändra något.

Nivån från datorn drogs ner till 20%. Mäter man med mikrofon (vilket jag inte gjorde här) kanske man får välja annan nivå.
Image 2.png
Image 2.png (27.09 KiB) Visad 3885 gånger



Tovans Sirp:
Image 1.png
Image 1.png (44.44 KiB) Visad 3885 gånger


Tyvärr fungerar inte ASIO4ALL som leder signalen förbi Windows filter och annat skräp i Sirp. Det innebär att distorsion och brus blir högre med Sirp. Men i övrigt kan man bara koppla in Matrojig, starta Sirp och mäta. No problemo!

Jag kan inte så mycket om Sirp (läs: kan inget), men det verkar som man inte kan kalibrera frekvenskurvan eller fas i Sirp, möjligen kalibreras utgående kurvor genom referens-loppen flygande, men det är inget jag känner till (ännu). Trots det ser allt helt ok ut att mäta med Matrojig genom Sirp. Med ASIO4ALL skulle distorsionen vara ännu lägre men fungerar så här också.
Senast redigerad av xmag 2022-08-18 12:21, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-08-18 12:15

Tolvans TombStone fungerar utan problem:

Fick lägga ljudnivån från datorn på 50%.
Jag mäter genom Matrojig, dvs Sirp -> ljudkort ut -> slutsteg -> ljudkort in -> Sirp.
Ljudkort ut -> slutsteg är Matrojig.

Image 3.png
Image 3.png (25.73 KiB) Visad 3881 gånger



Kurvan genom Matrojig faller med ca 1dB till 20kHz när ingen kalibreringsfil används. Nästa version kommer vara helt rak.

I övrigt samma noteringar som under bilden med Sirp. Dvs, inga problem att mäta genom Matrojig med TombStone.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-10-24 18:22

Nu har jag använt batterier i Matrojig en längre tid. Min erfarenhet är att batterier kan man ha till mycket men att ha dem i Matrojig är inte en av dem. Man kan göra 5-7 mätningar med 10st AA-batterier sedan är de slut och måste laddas. Som tur är kopplade jag den så att den kunde köras med nätaggregat samtidigt.




Batteripacken syns i underkant:
20221024_162354.jpg
20221024_162354.jpg (228.16 KiB) Visad 3758 gånger







Paketet har lyfts ut:
20221024_162432.jpg
20221024_162432.jpg (337.71 KiB) Visad 3758 gånger









Batterierna är avlägsnade:
20221024_162522.jpg
20221024_162522.jpg (227.85 KiB) Visad 3758 gånger









Nu kör den bara med nätaggregat. Jag vill helst ha nätaggregatet inbyggt men nöjer mig så här så länge:
20221024_162915.jpg
20221024_162915.jpg (294.46 KiB) Visad 3758 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-12-10 01:19

Har jobbat lite på kretskortsvarianten av Matrojig;

3D 2022-12-10 001521.png
3D 2022-12-10 001521.png (90.71 KiB) Visad 3536 gånger


Det återstår en hel del men så här kommer den se ut.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-12-12 22:37

Nu börjar jag närma mig helt färdig med Matrojigs kretskort. Det är helt nödvändigt att ta fram ett sådant eftersom de flesta som hört av sig (ett par dussin) som vill bygga vill ha kretskort.

Så här ser kopplingsschemat ut i EasyEDA:
Schematic_MATROJIG_2022-12-12.png
Schematic_MATROJIG_2022-12-12.png (77.58 KiB) Visad 3522 gånger













Så här ser kretskortet ut:

Ovansida. Lägg märke till stjärnjorden nere till höger.
Ovansida 2022-12-12 212448.png
Ovansida 2022-12-12 212448.png (141.96 KiB) Visad 3522 gånger










Undersida. Lägg märke till de tre parallella banorna som syns på ett par ställen. Det är lågnivåsignalen från bland annat mikrofonen i mitten omgivande av jordbanor för att skärma av.
Undersida 2022-12-12 212448.png
Undersida 2022-12-12 212448.png (110.5 KiB) Visad 3522 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-12-14 21:56

Kretskortet blir 110 x 160 mm.

Är det någon som har synpunkter på ledningsdragningen?


Trycket på översidan:
20221214 203622 Trycket.png
20221214 203622 Trycket.png (176.86 KiB) Visad 3494 gånger








Översida:
20221214 203800 Topplager.png
20221214 203800 Topplager.png (175.87 KiB) Visad 3494 gånger







Undersida:
20221214 203858 Bottenlager.png
20221214 203858 Bottenlager.png (171.68 KiB) Visad 3494 gånger




Var inte blyga nu utan kläm fram med åsikter. Projektet bygger mycket på åsikter. Skulle vara tråkigt att behöva göra om efter att kretskorten levererats.
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Fostex » 2022-12-16 14:30

Den ledningsbana som rör sig vertikalt, och är längst till vänster i bild, tror jag de flesta kretskortstillverkare kommer att få problem med. Den är helt enkelt för nära kortets "dimesion"-lager". Det verkar också som att den leder ut till ingenting där den bryter ut horisontellt under SW3 och slutar strax under SW2. Borde du inte kunna korta av den avsevärt med en "via" i närheten av R5? Ser även en del annat som inte är anslutet till någon komponent. Det finns nog lite att fila vidare på. :)

Har du gjort dina ERC (electrical rule check) och DRC (design rule check)? Om inte, läs på noga om detta. De senare är speciellt viktiga för att just din kretskortsdesign ska gå att tillverka utan problem för leverantören. Den första, ERC, är för att bekräfta att allt stämmer enligt schemat. Tror nog du har diverse avståndsproblem att ta hand om, med ledare som går för nära varandra eller annat. Vid texten "J5" som tillhör högtalaranslutningen ser du ett sådant exempel.
Senast redigerad av Fostex 2022-12-16 14:38, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Michael » 2022-12-16 14:38

Jag är lite tveksam till jorddragningen, jag skulle inte gjort så. Jag skulle nog gjort jordplan (utfyllnad på båda sidorna), men sett till så kraftiga jord strömmen går för sig själva (dvs slutsteg/högtalare/nätdel). Nåväl, lite synpunkter som dyker upp i mitt huvud:

R3 jord till 0 på slutsteg, dvs kort väg. Den hör ju hemma över ingången på slutsteget.

Miksignal snurrar omkring utan tillhörande jord... men den går via brytare, så jag förstår lite klurigt hur den bör dras. Även detta med potentiometer på miksignal, känns inte helt bra. Borde förstärkas först, tycker jag. Edit: Ursäkta nu ser jag, den sitter på utgången (se min nästa kommentar). Men du har ju dragit in spänningsfallstörningar från slutstegsjordström på denna pot, borde dras annorlunda.

OUT IN, är på sett och vis fel uppe till vänster. Ett förslag: Istället för där "OUT" och "IN" står, skriv "input" och "output" (i den ordningen). Plus att ovanför, på samma linje som "SOUND CARD". Skriv "OUT" och "IN". Då skulle jag tycka att det blir tydligare vad som är in och ut.

Vissa vior borde kunna ha lite större diameter, både hål och ring.

Flera paddar borde ha tjockare ring (för lödning). Tänker då på stora komponenter, omkopplare/pottar/anslutningar, då de är utsatta för lite mekanisk påverkan.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-12-17 13:55

Fostex skrev:Den ledningsbana som rör sig vertikalt, och är längst till vänster i bild, tror jag de flesta kretskortstillverkare kommer att få problem med. Den är helt enkelt för nära kortets "dimesion"-lager". Det verkar också som att den leder ut till ingenting där den bryter ut horisontellt under SW3 och slutar strax under SW2. Borde du inte kunna korta av den avsevärt med en "via" i närheten av R5? Ser även en del annat som inte är anslutet till någon komponent. Det finns nog lite att fila vidare på. :)

Har du gjort dina ERC (electrical rule check) och DRC (design rule check)? Om inte, läs på noga om detta. De senare är speciellt viktiga för att just din kretskortsdesign ska gå att tillverka utan problem för leverantören. Den första, ERC, är för att bekräfta att allt stämmer enligt schemat. Tror nog du har diverse avståndsproblem att ta hand om, med ledare som går för nära varandra eller annat. Vid texten "J5" som tillhör högtalaranslutningen ser du ett sådant exempel.

Tack för tipsen!
Programmet jag använder för att dra ledningarna mm kollar också att allt är anslutet till något och att inga ledningar går i varandra osv. Den säger det är ok.
Jag skall läsa på om ERC och DRC.
Inga ledningar slutar utan att vara kopplat till något med undantag av jordledningar. De kan sluta i "tomma intet" för att inte bilda jordslingor, det är nog det du sett som inte är kopplat till något. Om jordslingor har jag läst på ordentligt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2022-12-17 14:06

Michael skrev:Jag är lite tveksam till jorddragningen, jag skulle inte gjort så. Jag skulle nog gjort jordplan (utfyllnad på båda sidorna), men sett till så kraftiga jord strömmen går för sig själva (dvs slutsteg/högtalare/nätdel). Nåväl, lite synpunkter som dyker upp i mitt huvud:

R3 jord till 0 på slutsteg, dvs kort väg. Den hör ju hemma över ingången på slutsteget.

Just den var jag inne på samma spår men det jag lärt mig om jord så skall den dras till stjärnjorden. Jag skall ta en funderare till på det.

Miksignal snurrar omkring utan tillhörande jord... men den går via brytare, så jag förstår lite klurigt hur den bör dras. Även detta med potentiometer på miksignal, känns inte helt bra. Borde förstärkas först, tycker jag. Edit: Ursäkta nu ser jag, den sitter på utgången (se min nästa kommentar). Men du har ju dragit in spänningsfallstörningar från slutstegsjordström på denna pot, borde dras annorlunda.

OK!
Skall titta på det igen, bra tips!

OUT IN, är på sett och vis fel uppe till vänster. Ett förslag: Istället för där "OUT" och "IN" står, skriv "input" och "output" (i den ordningen). Plus att ovanför, på samma linje som "SOUND CARD". Skriv "OUT" och "IN". Då skulle jag tycka att det blir tydligare vad som är in och ut.

Ja, man blir hemmablind ibland. Skall titta på det!

Vissa vior borde kunna ha lite större diameter, både hål och ring.

Det har jag faktiskt noterat på "att göra" som nu fått fler noteringar om det andra jag fått förslag om. Det är datorprogrammet som satt dit de där små hålen med viakoppling.

Flera paddar borde ha tjockare ring (för lödning). Tänker då på stora komponenter, omkopplare/pottar/anslutningar, då de är utsatta för lite mekanisk påverkan.

//Michael

Ja, och då har jag ändå fördubblat storleken mot originalhålen. Jag skall dra det en gång till genom kålroten så får vi se om jag kan lösa det. Problemet är för att få med det på kretskortet från kopplingsschemat måste jag använda "fotavtryck" som valda komponenter har. När det väl är valt går det inte exempelvis dra isär ringarna för att göra mer plats, de sitter där de sitter. Kan bara göra ringarna större eller mindre. Men jag skall som sagt titta på det igen.

Bar tips från er två och det tackar jag för!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2023-01-14 12:40

Jag skall designa om Matrojig!
Förutom att jag skall ta med de flesta tipsen jag fått i denna tråd skall jag bara använda ett kretskort och på det bygga in slutsteg och mikrofonförstärkare. De skall dock gå att koppla bort om man vill använda egna dito'n. Det blir helt enkelt för krångligt att använda 3 kretskort med kopplingar emellan. Jag bygger det på mejl och meddelanden jag fått av de som väntar på att jag blir färdig med detta projekt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2023-01-25 09:07

Det ser ut som om jag hoppar planlöst mellan olika projekt (trådar) jag skapat.
Det är inte planlöst, det finns en kalkylering bakom som ser ut så här:


Jag skall tillverka mikrofoner (vägen dit är målet). För det behöver jag ta fram en mätjigg (Matrojig) baserat på kretskort. För den behöver jag också:

- Usb-ljudkort skall användas. Klart!
- Ny mikrofonförstärkare. Klart!
- Mätlåda för mikrofoner. Klart!
- Ett system att kalibrera mikrofoner. Pågår!
- Ett mätprogran (REW). KLart!
- Nytt slutsteg. Nästan klart!
- En apparatlåda att placera Matrojig i. Kommer snart (skall bli kul)!
- En massa annat relaterat till ovan (och en del som inte alls har med ovan att göra). Pågår!

Mellan punkterna ovan hoppar jag efter hand som jag vill veta- eller förmedla något.
När allt detta är klart kommer jag genomföra en massa roliga mätningar på allt möjligt.

--------------------
Utöver ovanstående programmerar jag också som kan rendera några egna trådar.
Solceller är ett annat intresse osv.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 16 gäster