MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-15 14:20

Efter omfattande tester med jigen har jag ritat om schemat på så sätt att man istället för två vippbrytare använder en vridbrytare 2 polig 3 vägs. Jag kunde göra det när jag såg att en dämpsats kunde tas bort. Jag kan köra kalibreringen och impedansmätning genom samma dämpsats. Det är också önskvärt för kalibreringen skall vara exakt samma som impedansmätningen fast utan referen motstånd och mätobjekt. Det som tillkommer är omaket att koppla ur mätobjektet när det skall kalibreras (vilket inte behöver göras så ofta).

Nu kommer frontpanelen bestå av på/av - ratt för mätval- ratt för mikrofonnivå.

Det jag skall göra nu är att testa om jag kan införa en nivåjustering för utgående signal. Den är nu fast och ligger före slutsteget. Problemet som kan uppstå är att man måste kalibrera om varje gång man justerat nivån från slutsteget. REW-manualen varnar också för det. Men det kan gå eftersom nivåpotentiometern ligger före slutsteget. Vi får se hur det går.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-18 01:22

Det behövdes ingen vridomkopplare, det gick bra med 2st 3 pol 2 vägs vippströmbrytare.

Märker att REW är snorkänslig vid impedansmätning. Den klagar på att det är skillnad mellan kanalerna när jag impedansmäter på 1 eller ibland 2 "samples". 1 "samples" är oka men inte 2. Den säger att det inte går använda resultatet. Men när jag jämför med mätningar som jag inte fått sådana varningar för är de exakt lika med 2 "samples" fel. Nivån måste också ligga inom 1% fel. Genom att göra en signaltråd 10cm längre varnar den för att Ref-signal och In-signal inte är lika. Måste alltså mäta de interna trådlängderna för impedansmätningen och försöka gör dem lika långa.
Det är också helt uppenbart att jag måste införa en Ref-nivå justering så att man kan justera Ref och in till att vara exakt lika.

Nu när jag kommit en bit med tester och mätningar har jag fått jigen till att mäta med mycket låga distorsioner trots att jag fortfarande använder TDA 2003. Jag skall sedan använda TDA 2030 som har betydligt lägre distorsion. Så här ser jigens distorsion och brus ut nu:

2021-03-17 imp-kal samma dämpsats.png
2021-03-17 imp-kal samma dämpsats.png (6.78 KiB) Visad 3162 gånger


Det går alltså utmärkt att mäta högtalare med den jigen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-20 15:37

Har nu testat jigen (stavar bara med ett "g") med slutsteg TDA 2030. Det blir betydligt sämre.
Märkligt för TDA 2030 mäter bättre än TDA 2003 men i jigen blir ALLT sämre. Frekvenskurvan viker av tidigare och faller mer till 20hz än vad TDA 2003 gör. Bruset med 2030 ligger på sämre än 0,02%. För 2003 ligger bruset mellan 0,008% och 0,003%. THD för 2030 ligger på 0,04% medan 2003 ligger runt 0,008%.

Orsaken till att 2030 är sämre än 2003 beror förmodligen på spänningsnivån. Jag använder 12v och det duger gott för 2003 men blir för lite för 2030. Jag vill dock använda 12v för det går enkelt att frambringa med batterier och det finns gott om begagnade batterieliminatorer på 12v.

Framöver skall jag försöka bygga ett eget slutsteg optimerad för 12v och 3-5 watt ut. Men först skall jag färdigställa Matrjig-4.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-20 22:41

Måste påpeka att distorsionen och bruset jag skriver här ovan om är mätt vid 1khz. Mellan 100 och 200hz är disten lägre och över 1khz ökar disten.

REW är bra med den har ett stort fel: Vid impedansmätning måste referenskanalen och mätkanalen ha exakt samma nivå (inom 1%). Det är inte lätt att upprätthålla. I början använde jag fasta motstånd i dämpsatsen. Exakt samma värden för Ref. in och mät in. Det fungerade inte för det blev en nivåskillnad på 118% mellan kanalerna. Förmodligen på grund av olika långa trådar varvid den längsta också är skärmad med mycket tunn ledande tråd. I dB såg jag bara tiondelar i skillnad så procenten måste handla om en linjär skala. Jag bytte till potentiometrar för att se vilka motstånd jag egentligen behöver dämpa med. När det var klart använda jag exakt de motstånden som jag kunde mät upp på potentiometrarna. Det värden jag fått fram med potentiometrarna fungerade bra i början men efter några intensiva mätningar, när det började bli lite varmt inne i lådan, varnade REW för att det skiljer 19,8 procent mellan kanalerna. Om det är värmen eller något annat vet jag inte. Orkar inte ta reda på varför det blir så utan sätter istället in en potentiometer på Ref. in. Den har samma värde totalt som mätkanal in men med potentiometern kan man justera om det behövs. Tror det blir bäst så.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-20 23:12

Nu har jag bytt motstånden till en potentiometer. Det var lätt att kalibrera in rätt nivå och nu får jag bara ett jäkligt onödigt meddelande att kanalerna felar på 1 sampel men att programmet justerar för det. Kanske går att ta bort sådana meddelanden.

Så här ser det ut efter kalibrering...

2021-03-20 Kalibrering impedans.png
2021-03-20 Kalibrering impedans.png (11.71 KiB) Visad 3122 gånger




... och så här ser impedansen ut för ett Pioneerelement.

2021-03-20 Impendans Pioneer 4 tum.png
2021-03-20 Impendans Pioneer 4 tum.png (17.82 KiB) Visad 3122 gånger


Ser riktigt bra ut!
Kalibreringsmätningen visar att impedans och fas är helt rak innan mätning.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-20 23:18

Bilder smakar gott därför visar jag hur elementen ser ut jag använder att testmäta med:

02.jpg
02.jpg (24.98 KiB) Visad 3121 gånger


Köpte 20st sådana för ca 3kr/st.



IMG_20191208_193444 (Copy).jpg
IMG_20191208_193444 (Copy).jpg (33.61 KiB) Visad 3121 gånger


köpte också 20st av denna, kostade lite mer än den ovan. Tror det var 3,50kr/st.
Sitter normalt en fasplugg över domen men den har jag tagit bort på denna.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-21 00:16

Så här ser Matrojig-4 ut nu:


IMG_20100804_061805.jpg
IMG_20100804_061805.jpg (421.29 KiB) Visad 3115 gånger

Lite rörigt, men så är det bara test-jigen.


IMG_20100804_061814.jpg
IMG_20100804_061814.jpg (386.56 KiB) Visad 3115 gånger

Pilen visar potentiometern för Ref. in.


IMG_20100804_062722.jpg
IMG_20100804_062722.jpg (234.57 KiB) Visad 3115 gånger

Här syns hålet för justering av Ref. in.

Det är viktigt att inte den justeringen är för lätt att komma åt. Om man bara vrider på den det allra minsta måste det kalibreras igen. Bara snudda den kan ändra impedansen hundra ohm eller mer. Därför är det bra att den är skyddad men ändå så att man kan justera om det skulle behövas.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav jansch » 2021-03-21 12:29

Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)

Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.

Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?


Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-21 20:05

jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)

Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.

Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?


Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.


Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.

Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav jansch » 2021-03-22 00:33

xmag skrev:
jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)

Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.

Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?


Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.


Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.

Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.


Konstigt! Då måste REV innehålla någon form av kompenserade hård eller mjukvara, fast hur det skullegå till är en gåta. Någon som vet?

Hela ide'n med motståndet är att skapa en konstantström-generator av slutsteget. Alltså, om strömmen inte ändrar sig kan du skriva Ohms lag såhär:
U = konstant x R . Dvs du kan mäta en spänning som exakt motsvarar högtalarens impedans vid olika frekvenser.

Ju större motståndet är i förhållande till högtalarens impedans desto exaktare blir mätningen

Om du använder 33ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 50%.
Om du använder 1000ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 3%
Enkelt uttryckt.......

Prova och mät ett lågohmigt motstånd t,ex 4,7ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 4,7ohm.
Prova sedan och mät ett större motstånd, t.ex 33ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 33ohm.
Motstånd är ju också så bra frekvensmässigt att om "kurvan" inte är ett rakt streck är det fel på mätningen. Ett enkelt sätt att kolla mätutrustningens prestanda.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-22 02:58

jansch skrev:
xmag skrev:
jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)

Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.

Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?


Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.


Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.

Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.


Konstigt! Då måste REV innehålla någon form av kompenserade hård eller mjukvara, fast hur det skullegå till är en gåta. Någon som vet?

Hela ide'n med motståndet är att skapa en konstantström-generator av slutsteget. Alltså, om strömmen inte ändrar sig kan du skriva Ohms lag såhär:
U = konstant x R . Dvs du kan mäta en spänning som exakt motsvarar högtalarens impedans vid olika frekvenser.

Ju större motståndet är i förhållande till högtalarens impedans desto exaktare blir mätningen

Om du använder 33ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 50%.
Om du använder 1000ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 3%
Enkelt uttryckt.......

Prova och mät ett lågohmigt motstånd t,ex 4,7ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 4,7ohm.
Prova sedan och mät ett större motstånd, t.ex 33ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 33ohm.
Motstånd är ju också så bra frekvensmässigt att om "kurvan" inte är ett rakt streck är det fel på mätningen. Ett enkelt sätt att kolla mätutrustningens prestanda.

Jo, så är det normalt men flera mätprogram rekommenderar motstånd under 100 ohm om element eller högtalare skall mätas.

Google översättning är min vän:
Bra resultat kan uppnås med en hörlursutgång för att driva belastningen, med ett avkänningsmotstånd på 100 ohm. Om en linjeutgång används avkänningsmotstånd måste vanligtvis vara mycket större eftersom linjeutgångar har hög utgångsimpedans och begränsad enhetskapacitet, prova 1 kOhm men notera att resultaten kommer att få mycket högre ljudnivåer.

Ett alternativ är att köra lasten via en effektförstärkare, som kan leverera de lägsta ljudnivåerna och de mest exakta resultaten, men stor försiktighet måste tas som nivåerna en effektförstärkare kan generera kan enkelt skada ljudkortets ingångar. Om du använder en förstärkare kan avkänningsmotståndet vara mycket lägre, 33 ohm eller mindre, men ljudkortingångar bör anslutas via en resistiv avdelare som tillhandahåller runt 20 dB dämpning och helst ingångarna bör också skyddas av back-to-back zenerdioder för att klämma in ingången till mindre än 5V.

Jag undviker zenerdioder för de tillför brus. Har inte testat det på denne jig men den tidigare höjdes brusgolvet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav jansch » 2021-03-22 23:19

Alltså......
Om jag läser ditt schema rätt mäter du med konstantströmmetoden. D v s du tar ut mätspänningen över högtalaren (mätobjektet). Därmed får du ett mätresultat där spänningen över högtalaren motsvarar impedansen. Ohms lag: spänning = impedans x konstant.
Konstanten = strömmen måste då verkligen vara konstant, så konstant att inga oacceptabla mätfel skapas.
Ju större motstånd desto konstantare ström, så stort motstånd att högtalarimpedansen inte spelar någon större roll.

Om man mäter med annan metod t.ex konstant spänningsmetod måste motståndet vara väldigt litet istället.

Tyvärr säger inte din googletext vilken metod som avses. Jag blir väldigt misstänksam att dom inte menar samma metod som du valt. Ju större motstånd du väljer desto MINDRE mätspänning får du ut och du kan skippa spänningsdelaren 82kohm - 10kohm på ingången till ljudkortet. Google texten säger ju STÖRRE spänning......

För att du skall verifiera att din mätutrustning mäter rätt - gör som jag skrev i förra inlägget. Det tar 10 minuter, väl använd tid.

FINNS DET INGEN ANNAN PÅ FAKISKT.IO SOM KAN GRUNDLÄGGANDE ELEKTRONIK OCH ORKAR KOMMENTERA???

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-03-23 00:32

jansch skrev:Alltså......
Om jag läser ditt schema rätt mäter du med konstantströmmetoden. D v s du tar ut mätspänningen över högtalaren (mätobjektet). Därmed får du ett mätresultat där spänningen över högtalaren motsvarar impedansen. Ohms lag: spänning = impedans x konstant.
Konstanten = strömmen måste då verkligen vara konstant, så konstant att inga oacceptabla mätfel skapas.
Ju större motstånd desto konstantare ström, så stort motstånd att högtalarimpedansen inte spelar någon större roll.

Om man mäter med annan metod t.ex konstant spänningsmetod måste motståndet vara väldigt litet istället.

Tyvärr säger inte din googletext vilken metod som avses. Jag blir väldigt misstänksam att dom inte menar samma metod som du valt. Ju större motstånd du väljer desto MINDRE mätspänning får du ut och du kan skippa spänningsdelaren 82kohm - 10kohm på ingången till ljudkortet. Google texten säger ju STÖRRE spänning......

För att du skall verifiera att din mätutrustning mäter rätt - gör som jag skrev i förra inlägget. Det tar 10 minuter, väl använd tid.

FINNS DET INGEN ANNAN PÅ FAKISKT.IO SOM KAN GRUNDLÄGGANDE ELEKTRONIK OCH ORKAR KOMMENTERA???


Jag vet faktiskt inte vilken metod som används. Jag läste lite här och där i manualen men kan inte se att det framgår.
När jag mäter impedansen körs en svepande sinuston genom högtalaren från ca 3Hz upp till 24kHz om det kan hjälpa.
Jag skall testa sedan det som du föreslår och lite annat. Just nu jobbar jag med mikrofonförstärkaren.

EDIT:
Jag ser nu att jag faktiskt mätt motstånd av olika valörer, det blir raka streck för ohmkurvan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:31

Mikrofonförstärkaren på plats:
2021-04-08 Mikrofonförstärkaren på plats.jpg
2021-04-08 Mikrofonförstärkaren på plats.jpg (202.21 KiB) Visad 2985 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:35

Mätuppsättning vid första frekvensmätning:

2021-04-08 Första mätningen system.jpg
2021-04-08 Första mätningen system.jpg (367.19 KiB) Visad 2985 gånger

Jag satte mikrofonen rakt in i jigen.


Inga bra förutsättningar:
2021-04-08 Första mätningen element.jpg
2021-04-08 Första mätningen element.jpg (330.96 KiB) Visad 2985 gånger

För att snabbt och enkelt kunna testa jigen ställde jag bara elementet på bordet och mätte.
Sträckan mellan mikrofonen och bordet och tillbaka motsvarar ungefär 1,9khz.


EDIT:
Nedrans, glömde minska ner bilderna.
Senast redigerad av xmag 2021-04-08 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:37

Första frekvensmätningen:

2021-04-08 Första frekvensmätningen Pioneer 4tum 50cent.png
2021-04-08 Första frekvensmätningen Pioneer 4tum 50cent.png (15.55 KiB) Visad 2985 gånger


Piken vid 1,9khz motsvarar exakt avståndet mellan bordet och micken och tillbaka igen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:40

Första distmätningen:

2021-04-08 Första distorsionsmätningen Pioneer 4tum 50cent.png
2021-04-08 Första distorsionsmätningen Pioneer 4tum 50cent.png (20.61 KiB) Visad 2985 gånger


Underst bruset och sedan THD.
Hög distorsion för övrigt som beror på uppbrytning av membranet. Detta elements membran är för vekt.
Det är säkert därför elementen kasserades och gick sedan att köpa för ca 3-4kr/st.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:49

Första impulsmätningen:

2021-04-08 Första impulsmätningen Pioneer 4tum 50cent.png
2021-04-08 Första impulsmätningen Pioneer 4tum 50cent.png (7.9 KiB) Visad 2985 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:50

Första vattenfallet:

2021-04-08 Första ivattenfallsmätningen Pioneer 4tum 50cent.png
2021-04-08 Första ivattenfallsmätningen Pioneer 4tum 50cent.png (84.43 KiB) Visad 2985 gånger



Man kan inte se något alls av systemets egen distorsion. Den täcks helt av elementets distorsion.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-08 12:55

Slutsats så här långt:
De ingående delarna går utmärkt att mäta med.
REW är fantastiskt lätt att jobba med när man lärt sig hur man skall göra. Inlärningströskeln är kort och programmet är förlåtande.

Kommer att göra några mätningar till innan jag går vidare med att försöka göra slutsteget bättre. Slutsteget är jigens svaga punkt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-04-09 01:31

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨

EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.


Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam." ;-)

:D :D :D :D :D


Till yttermera visso - från dagens Expressen: "Casper mördades påväg till festen".

Har också sett "båten gick pågrund pågrund av ett tidigare ej uppmärksammat grund".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-09 01:59

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam." ;-)

:D :D :D :D :D


Till yttermera visso - från dagens Expressen: "Casper mördades påväg till festen".

Har också sett "båten gick pågrund pågrund av ett tidigare ej uppmärksammat grund".

Strålande, till och med om jag försöker skriva fel blir det rätt så de som skrivit det där måste ansträngt sig rejält.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-14 17:44

Fortsätter i denna tråd eftersom det mest gäller Matrojig. Kommer härifrån: viewtopic.php?f=10&t=71556&p=2174079#p2173763

Brus och dist ökar när jag låter signalen gå via vippkontakterna.
Vippkontakterna används för att styra vilken mätning som skall användas som Frekvensmätning-Impedansmätning och Kalibrering.

Det som skiljer att gå via vippkontakterna och att koppla direkt är följande:

1. Längre signalväg
2. Trådarna går inte rakt
3. Tråden in från en vippkontakt är en tunn skärmad signaltråd.

Jag tror felet ligger i nr 3. Tråden är till för signaler med mycket låg effekt. När slutsteget skall skicka sin signal genom samma tråd kan flera problem uppstå.
Skall senare testa med att dra en grövre tråd som jag skärmar själv.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-14 21:11

Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det? :D Jag har för övrigt det större av de där korten. :mrgreen:

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 00:25

Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det? :D Jag har för övrigt det större av de där korten. :mrgreen:
[ YouTube ]

Intressant!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 00:34

xmag skrev:Fortsätter i denna tråd eftersom det mest gäller Matrojig. Kommer härifrån: viewtopic.php?f=10&t=71556&p=2174079#p2173763

Brus och dist ökar när jag låter signalen gå via vippkontakterna.
Vippkontakterna används för att styra vilken mätning som skall användas som Frekvensmätning-Impedansmätning och Kalibrering.

Det som skiljer att gå via vippkontakterna och att koppla direkt är följande:

1. Längre signalväg
2. Trådarna går inte rakt
3. Tråden in från en vippkontakt är en tunn skärmad signaltråd.

Jag tror felet ligger i nr 3. Tråden är till för signaler med mycket låg effekt. När slutsteget skall skicka sin signal genom samma tråd kan flera problem uppstå.
Skall senare testa med att dra en grövre tråd som jag skärmar själv.

Jag har hittat felet: Det var ingen av de tre punkterna, det var jordningen.

Jag vet mycket väl att jorden inte får bilda slinga. Men att gå en genväg och koppla in två jordtrådar som ligger nära varandra och sedan
till den centrala jordningen kan ju inte vara fel? Jo, det är fel för så är det i detta fall.
Jag kopplade nätaggregatets minus förbi den centrala jordpunkten till kontrollpanelen dit plusledningen går och därifrån till den centrala jordningen i samma tråd som kontrollpanelens jordtråd går till den centrala jordningen. Till och med den varianten går inte för då får man brus. Förmodligen bildas en jordslinga när det är kopplat så även om inte jag kan se att det är så. I detta fall får jag ta mig ofoget att böja mig för verkligheten.

Det är inte klart ännu för bruskurvan är fortfarande högre än när jag kopplar direkt till ljudkortet. Återkommer....
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 07:56

xmag skrev:
Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det? :D Jag har för övrigt det större av de där korten. :mrgreen:
[ YouTube ]

Intressant!


Facinerande . Fel värde på kondensatorn i loopen och HF- responsen blir kass. Han tar bort dem med det första kortet och responsen blir " flat as panckake" . Sen tillverkar kineserna ett nytt kort som är "crap" det med. Med SAMMA fel värden . Som han säger hur tänker de egentligen när en pensionär med enkelt occiloskåp kan se hur fel det mäter och då tillverkar de kanske tusental av dessa små kort. Även jag som absolut helt nybörjare på detta med att testa på att bygga liten förförstärkare ( har beställt lite delar/ grejer nu) hade ju inte gjort det misstaget. Mäter inte kineserna sina kort/ konstruktioner ens?!? Skitmysko. Det enda jag kan tänka mig är att de var rädda för att ström skulle krypa igenom kretsen men hallå vilka värden på kondingen. 8O
Senast redigerad av Baffel 2021-04-15 08:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 08:04

För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det . :D Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?

1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.
2. Vad är det för mick du använder?
3. Vad för programvaror använder du?
4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?

Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav Baffel » 2021-04-15 10:22

OT
Så här ser min lilla köpa förförstärkare, med fast gain, ut:
IMG_20210415_101956.jpg
IMG_20210415_101956.jpg (476.47 KiB) Visad 2898 gånger

Så här ser korten ut i videon. Så det var inte samma jag har:
https://youtu.be/67P18zL1WV8
Bilagor
shot_2021-04-15_10-25-29_copy_960x600 (1).png
shot_2021-04-15_10-25-29_copy_960x600 (1).png (736.33 KiB) Visad 2896 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-04-15 10:33

Baffel skrev:
xmag skrev:
Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det? :D Jag har för övrigt det större av de där korten. :mrgreen:
[ YouTube ]

Intressant!


Facinerande . Fel värde på kondensatorn i loopen och HF- responsen blir kass. Han tar bort dem med det första kortet och responsen blir " flat as panckake" . Sen tillverkar kineserna ett nytt kort som är "crap" det med. Med SAMMA fel värden . Som han säger hur tänker de egentligen när en pensionär med enkelt occiloskåp kan se hur fel det mäter och då tillverkar de kanske tusental av dessa små kort. Även jag som absolut helt nybörjare på detta med att testa på att bygga liten förförstärkare ( har beställt lite delar/ grejer nu) hade ju inte gjort det misstaget. Mäter inte kineserna sina kort/ konstruktioner ens?!? Skitmysko. Det enda jag kan tänka mig är att de var rädda för att ström skulle krypa igenom kretsen men hallå vilka värden på kondingen. 8O


Jag har upptäckt fel på kretskortet till K4001, dvs slutsteget jag också jobbar med nu. Samma "fel" finns i de flesta kretskort för ljud. Man drar en signal-jordslinga på kretskortet från den ena ändan till den andra och till den slingan kopplas alla komponenter som skall jordas. Bättre hade varit att ha en huvud-jordpunkt där strömjord sitter och dra alla andra jordningar dras till den punkten separerade från varandra. Risken är annars att det uppstår en "virtuell" jordslinga, förmodligen genom motstånd och kondensatorer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster