MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-10 04:09

jansch skrev:
xmag skrev:Håller på och trixar med jordningen i mät-jiggen. Jordning är ett kapitel för sig. Jag talar alltså om signaljord. Så som man logiskt tycker det skall bli bra förorsakar en massa distorsion.
Ett exempel:

Från ljudkortets utgång går en kabel till slutstegets ingång och en kabel till jord. Jag tillämpar stjärnjord, dvs en central jordpunkt jag drar all jordning till dit utan att passera något annat. På så vis får man ingen jordslinga som kan skapa "brum". Alla jordkablar går utmärkt att dra så. Utom en. Det är jordningen från ljudkortets utgång (ljudkortet jordas bara genom utgångsjorden). Den måste gå till slutstegets ingångsjord. Till centrala jordpunkten går den absolut inte koppla till. Den måste alltså kopplas till slutstegets ingångsjord.
Ingångsjorden, utgångsjorden och jorden till ström är ihopkopplat på slutstegets kretskort som det alltid brukar vara. Om jag då flyttar jorden från ljudkortet till slutstegets utgångsjord, som är ihopkopplat med ingångsjorden fungerar det inte. Jag får en massa tjutande i högtalaren då fast det är samma jord som tidigare. Om jag flyttar den till strömjorden blir det samma sak där. Flyttar jag tillbaka den till ingångsjorden, 1 cm längre bort, blir det kanon. Jag begriper inte hur det kan bli så jäkla konstigt, jord är ju jord som är ihopkopplat. Så länge man inte skapar jordslingor tycker man det skall bli bra. Men så lätt får det inte vara.

Kommentarer på detta?


Du har helt enkelt upptäckt att till synes "jord" inte alltid är jord = en definierad stabil potential för såväl DC som AC.

- Med t.ex en opamp med råförstärkning på flera 100,000 ggr kan 1mikrovolt vara katastrof på fel ställe.
- En vanlig ledning har en induktans på sådär 10nH per centimeter
- En "klassiker" är att en förstärkare kommer i självsvängning p g a ofrivillig kapacitiv last.
- är du säker på att du inte skapar en "loop" när du ansluter jord på flera ställen. Jorden är ju distribuerad inne i "burkarna" också, t.ex i ljudkortet.
- osv


Jo, jag är medveten om hur känsligt det är. Ljudkortets utgångar har samma jord därför använder jag bara jorden från en utgång. Om jag använt minst en till hade det blivit en slinga. Därför leder jag all jord till en jordpunkt utan att det blir någon slinga...tror jag. Jag har dock upptäckt, som du menar, att så lätt är det inte. Man, eller rättare sagt, jag får testa mig fram till vad som är bäst i stället för att försöka tänka logiskt.

När jag är klar (har ritat om kopplingsschemat) skall jag först bygga en testjigg på en bräda så att man kommer åt alla delar. Om det inte fungerar som tänkt så måste jag helt enkelt sitta och testa mig fram tills det fungerar.

I övrigt fungerar den nuvarande testjiggen fint. Håller på att läsa igenom REW-manualen nu och testar funktionerna med den nuvarande jiggen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-10 08:35

xmag skrev:Är nu förberedd för nästa steg:

20211101_193956.jpg



Letade på nätet efter billigaste kretskorten med måtten 160x100mm.
De billigaste och snabbaste leveransen hittade jag på Electro:kit. Det var överraskande med tanke på amazon.se mfl.

24kr/st betalde jag med en fraktkostnad på 23kr och leveranstid på 1 dag. Bra jobbat Electro:kit!!


Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ). ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-10 11:13

MacBruce skrev:
xmag skrev:Är nu förberedd för nästa steg:

20211101_193956.jpg



Letade på nätet efter billigaste kretskorten med måtten 160x100mm.
De billigaste och snabbaste leveransen hittade jag på Electro:kit. Det var överraskande med tanke på amazon.se mfl.

24kr/st betalde jag med en fraktkostnad på 23kr och leveranstid på 1 dag. Bra jobbat Electro:kit!!


Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ). ;-)

Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...

Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-10 14:08

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Är nu förberedd för nästa steg:

20211101_193956.jpg



Letade på nätet efter billigaste kretskorten med måtten 160x100mm.
De billigaste och snabbaste leveransen hittade jag på Electro:kit. Det var överraskande med tanke på amazon.se mfl.

24kr/st betalde jag med en fraktkostnad på 23kr och leveranstid på 1 dag. Bra jobbat Electro:kit!!


Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ). ;-)

Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...

Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.


Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv). :-) Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).

Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-10 19:08

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ). ;-)

Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...

Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.


Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv). :-) Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).

Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.

Ja, gratisreklam för gratisprodukter är mumma!

Fantastiskt, R&T, husbibeln den lästes med mikroskop från pärm till pärm. Jag slutade läsa den (med nytt namn) när första artikeln kom där de berömde ljudet från en högtalarkabel. Jasså, du har skrivit artiklar i R&T! Kan du säga vilka artiklar eller vilket företag eller vad du har för namn? Äh, skit i det, jag överlever ändå om än något avundsjuk :D
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-11 01:07

Jag har testat olika jordningar hela kvällen idag.

Jag kom fram till följande:
- Ljudkort och slutsteg har olika strömförsörjningskällor.
- Ljudkortet försörjs av datorn
- Slutsteget försörjs av det interna nätaggregatet
När jorden från ljudkortet jordas till det interna nätaggregatet får man två olika jordplan som skapar en massa störningar i ljudsignalen. Slutsteget kan dessutom börja självsvänga.
Detta löser man genom att inte koppla ihop de olika jordplanen. Allt som signalen går från eller till ljudkortet jordas till ljudkortets jordplan. Allt annat jordas till nätaggregatets jordplan.

Ljudkortets jord går in i slutsteget. Likaså går nätaggregatets jord in i slutsteget. Inne i slutsteget är jordledningen från ljudkortet mycket tunnare och separerade från strömjorden. De går ihop precis innan jordbenet på IC-kretsen. Den lilla skillnaden separerar de olika jordplanen inne i slutsteget.

Jag testade med att dra en jordkabel ovanpå den smala jordledningen på kretskortet fram till den går ihop med strömjorden. Då återkom problemet med en massa störningar i ljudsignalen. När jag tog bort kabeln försvann problemen. Alltså fungerar den tunna ledningen som en transformation mellan signaljord från ljudkortet och strömjord från nätaggregatet.
jordproblem.png
jordproblem.png (8.63 KiB) Visad 3100 gånger



Jag tittade hur andra gjort och hittade ARTA:s kopplingsschema för deras jigg. De har lagt in ett motstånd mellan de två olika jordplanen. Inte exakt så som min konfiguration men antar att det gör samma sak.
jordproblem-arta.png
jordproblem-arta.png (32.61 KiB) Visad 3100 gånger


I ARTA:s dokument står det:
Note 1 Power amplifier / loudspeaker ground and output low-level grounds are separated by a 1kOhm
resistance.


och

In all measurements we didn't connected soundcard input and output ground. That is way; we
get the calibrated system without any ground loop problem.


De har alltså uppmärksammat problemet med jordloopar också.

Jag skall senare testa att jorda som ARTA också så får vi se hur det ser ut.

"Frågor på detta?"
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-11 14:21

En annan skillnad mellan signaljord in och strömjord in är att kretsbanan för signaljord in går mycket nära signal in nästan ända fram till signal in benet på IC-kretsen.

Kan det vara så att signaljord in ger en jordskärm åt signal in?
Om det är det som gör skillnaden är det högst märkligt eftersom signal ut från ljudkortet inte är en relativt hög signal. Kan inte jämföras med mikrofonens signal som är betydligt lägre i nivå och där har jag inte detta problem. Schemat här nedan visar K4001. Underst visar hur ingående signaljord egentligen är dragen:

K4001-kopplingsschema-signaljord.png
K4001-kopplingsschema-signaljord.png (77.13 KiB) Visad 3087 gånger




Här nedan ser man kretskortet.
Från ljudkort:
Blå streck är signal in.
Svart streck är signaljord in
Från nätaggregatet:
Rött streck är strömjord

Kopplar man signaljord direkt till benet på IC-kretsen eller till strömjord fungerar det inte. Signaljord måste helt enkelt kopplas som kretskortet anger. Jag kan inte för IC-kretsen TDA2003 se att det anges någonstans i databladet att signaljord måste följa signalen ända fram till IC-kretsens ben för jord.
Detta är märkligt eftersom strömjord och signaljord ändå går ihop vid IC-kretsens ben. Är det så himla känsligt? Jag har tidigare kört helt utan skärmad kabel från ljudkortet till slutsteget med bara marginellt mer brus. Men sista biten måste jorden gå så som den går på kretskortet. Därför tror jag att sista biten på kretskortet anger ett litet motstånd som räcker för att separerar signaljord från strömjord tillräckligt för att inte de olika jordplanen skall störa varandra.

Lägg märke till att de på kretskortet har separerat signaljord mot strömjord men att de går ihop längre fram.
K4001-kretskort-signaljord.jpg
K4001-kretskort-signaljord.jpg (78.99 KiB) Visad 3087 gånger


Vad säger ni andra som kan mer än jag?

Orsaken till min envetenhet kring denna fråga är att jag tänker ta fram ett eget kretskort för TDA2003 och om det finns något smartare sätt att separera jorden från varandra utan att förlora funktionen (de måste ju kopplas ihop annars fungerar det ju inte alls) om det nu är det som gör skillnaden.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-11 14:36

Ännu märkligare blir det när jag först kopplar rätt och sedan byglar signaljord vid ingången på kretskortet till ingången av strömjorden: Det blir ingen skillnad!!!
Det jag gör är alltså att leda signaljorden dit det inte fungerar (får en massa brus mm) men fungerar om jag först kopplar "rätt", då fungerar det???

Haha, kan det vara så att den tomma jordkretsen (när jag inte kopplat den utan kopplat till strömjord) som går tätt intill signalkretsen in ligger där och stör signalen när den inte är kopplad? Kan det vara så enkelt? Den korta stumpen?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-11 14:51

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...

Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.


Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv). :-) Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).

Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.


Ja, gratisreklam för gratisprodukter är mumma!

Fantastiskt, R&T, husbibeln den lästes med mikroskop från pärm till pärm. Jag slutade läsa den (med nytt namn) när första artikeln kom där de berömde ljudet från en högtalarkabel. Jasså, du har skrivit artiklar i R&T! Kan du säga vilka artiklar eller vilket företag eller vad du har för namn? Äh, skit i det, jag överlever ändå om än något avundsjuk :D


Det har tidigare framkommit på forumet, att jag heter Bjarne Bäckström, så skadan är redan skedd... ;-) Den sista artikeln om högtalare jag skrev för R&T var om en bashögtalare (s.k Isobaric) som var införd jan 1980. Under tiden som artikeln "låg i pajpen" innan publicering drabbades jag av en hörselskada, Ménières sjukdom, så därmed var det slut med högtaleriet. Skrev väl några "snuttar" om datorer därefter.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-11 17:14

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv). :-) Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).

Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.


Ja, gratisreklam för gratisprodukter är mumma!

Fantastiskt, R&T, husbibeln den lästes med mikroskop från pärm till pärm. Jag slutade läsa den (med nytt namn) när första artikeln kom där de berömde ljudet från en högtalarkabel. Jasså, du har skrivit artiklar i R&T! Kan du säga vilka artiklar eller vilket företag eller vad du har för namn? Äh, skit i det, jag överlever ändå om än något avundsjuk :D


Det har tidigare framkommit på forumet, att jag heter Bjarne Bäckström, så skadan är redan skedd... ;-) Den sista artikeln om högtalare jag skrev för R&T var om en bashögtalare (s.k Isobaric) som var införd jan 1980. Under tiden som artikeln "låg i pajpen" innan publicering drabbades jag av en hörselskada, Ménières sjukdom, så därmed var det slut med högtaleriet. Skrev väl några "snuttar" om datorer därefter.

Men snälla, du är ju min favoritförfattare på R&T!!!
Jag har lärt mig mycket genom att läsa dina alster.

Jag har också en hörselskada, tinitus, en svår sådan. Därför är jag intresserad av mätutrustning. Mäter hellre än lyssnar nu för tiden. Har skrotat mitt system (till min frus stora glädje) som bestod av en 400 liter ljudledningshögtalare som mittbas och ett sidosystem där jag byggde elementen själv av delar från andra element. Har efter det också byggt ett antal högtalare varvid den största var en basreflex på 500 liter. Började min högtalarkarriär dock med SONAB OA5. De var matt svarta som enligt uppgift aldrig tillverkats. Men jag köpte dem helt nya tillsammans med SONAB R4000-2.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-11 20:05

Bytte nätaggregat till ett externt tillfälligt som inte är switchat i Matrojig.
Här mäter jag genom hela systemet, dvs ljudkort, slutsteg, dämpsatser och kablar.
Dämpsatserna drar ner nivån för mycket för RMAA så jag fick mäta med väldigt låg nivå, på gränsen att RMAA inte ville vara med. Det gör att bruset mm försämras med kanske 3-6dB.
Piken vid 19khz som jag fick bort tidigare kom tillbaka när jag jordade bättre än tidigare. Piken är jag nu helt säker på kommer från datorns nätaggregat. Skall testa med en bärbar dator med batterier senare. Om piken inte försvinner då vet jag inte vad piken kan bero på. Kanske ljudkortet i så fall? Men andra som mätt detta ljudkort med riktiga verktyg får inte fram denna pik. Skall kanske namnge den på svengelska: Ghostpik.


Brus:
2021-11-11 BRUS-Matrojig med labb.nätagg..png
2021-11-11 BRUS-Matrojig med labb.nätagg..png (5.75 KiB) Visad 3057 gånger

Om man inte räknar med 19khz.piken ser det nu riktigt bra ut. Bruset ligger huvudsakligen på -120dB-strecket eller 0.0001%.



THD:
2021-11-11 THD-Matrojig med labb.nätagg..png
2021-11-11 THD-Matrojig med labb.nätagg..png (5.28 KiB) Visad 3057 gånger

Skrev helt fel här. Tar bort det jag skrev. THD ligger här på -95dB eller 0.0018%.
Piken vid 1khz skall nå upp till 0db. I grafen gör den inte det men vad jag förstått skall den gå upp till 0dB under mätning.



IMD:
2021-11-11 IMD-Matrojig med labb.nätagg..png
2021-11-11 IMD-Matrojig med labb.nätagg..png (6.32 KiB) Visad 3057 gånger

Imd är strålande bra om man bortser från 19khz-piken. Testtonerna ligger på 60hz och 7khz, de skall man alltså inte titta på utan man skall leta efter pikar som skpas till följd av dessa pikar, dvs intermodulationsdistorsion. Huvudsakligen ligger det nu under -110dB eller 0.0003%.

Sensmoral så här långt är att switchat nätaggregat KAN användas men vill man uppnå bättre resultat för att lunga sitt samvete är ett traditionellt nätaggregat flera gånger bättre, men det räcker med switchat för att mäta högtalare är billigare och behöver inte byggas för de finns 13 på dussinet av dem att få tag på gratis.
Jorden skall aldrig dras till samma jordplats mer än en gång förutom den centrala jordpunkten (kallas också "stjärnjord"). Exempelvis har Ljudkortet 4st ut/in-gångar varvid 3st används. Men man skall bara ansluta jorden mellan ljudkortet och den centrala jordpunkten 1st gång. På samma sätt är det med slutsteg och mikrofonförstärkare. Undantag är om jorden går rakt igenom förstärkare och är kopplad i serie med centrala jordpunkten.

Så, nu har jag lyxat till det med lite tveksamma kunskaper. Nu väntar vi på de som kan bättre...?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-11 22:11

xmag skrev: [...]

Jag har också en hörselskada, tinitus, en svår sådan. Därför är jag intresserad av mätutrustning. Mäter hellre än lyssnar nu för tiden. Har skrotat mitt system (till min frus stora glädje) som bestod av en 400 liter ljudledningshögtalare som mittbas och ett sidosystem där jag byggde elementen själv av delar från andra element. Har efter det också byggt ett antal högtalare varvid den största var en basreflex på 500 liter. Började min högtalarkarriär dock med SONAB OA5. De var matt svarta som enligt uppgift aldrig tillverkats. Men jag köpte dem helt nya tillsammans med SONAB R4000-2.


Tack för de vänliga orden!

Tinnitus ingår också i Ménières sjukdom. Ibland är jag närmast "normalhörande" och vid andra tillfällen praktiskt taget döv för omgivningen pga brusnivån. Man lär sig att leva med det. Jag tycker också att det är kul att fnula lite och sedan kolla om instrumenten fortfarande mäter rätt... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-11 22:57

MacBruce skrev:
xmag skrev: [...]

Jag har också en hörselskada, tinitus, en svår sådan. Därför är jag intresserad av mätutrustning. Mäter hellre än lyssnar nu för tiden. Har skrotat mitt system (till min frus stora glädje) som bestod av en 400 liter ljudledningshögtalare som mittbas och ett sidosystem där jag byggde elementen själv av delar från andra element. Har efter det också byggt ett antal högtalare varvid den största var en basreflex på 500 liter. Började min högtalarkarriär dock med SONAB OA5. De var matt svarta som enligt uppgift aldrig tillverkats. Men jag köpte dem helt nya tillsammans med SONAB R4000-2.


Tack för de vänliga orden!

Tinnitus ingår också i Ménières sjukdom. Ibland är jag närmast "normalhörande" och vid andra tillfällen praktiskt taget döv för omgivningen pga brusnivån. Man lär sig att leva med det. Jag tycker också att det är kul att fnula lite och sedan kolla om instrumenten fortfarande mäter rätt... ;-)

Du är värd de vänliga orden!
Min tinnitus ligger på samma nivå hela tiden, lite högre i vänster öra. När det ökar i volym vet jag att jag snart blir förkyld eller liknande.
Det är kul och lugnande att få mixtra med sina grejer. Jag måste bara göra något för sitta o titta på teve är inget för mig. Kanske skall skriva någon gång allt jag gjort utan att kunna det men är kanske lite kunnig efteråt. Kunnigheten fångas upp på vägen så att säga.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-13 20:15

Har testat lite olika saker varvid en del försämrar medan annat förbättrar:

- Skärmade kablar kan till och med försämra resultatet om de är anslutna i båda ändar. Bäst resultat fick jag när skärmen bara ansluts i en ända.
- Jag lade till en kondensator på 2000uFpå det switchade nätaggregatet. Det blev tydligt bättre.
- Bäst blir det om man använder ett nätaggregat med en transformator.
- Kablar skall vara så korta som möjligt.

I övrigt är mätvärdena mycket bättre än vad jag först trodde var möjligt med ett billigt USB-kort och ett gammalt enkelt slutsteg.
THD som ger det sämsta mätvärdet ligger på 0.00045% under större delen av frekvensomfånget förutom 19khz där det finns en pik från datorns nätaggregat.
IMD ligger på 0.00030% utom vid 130hz där den enda pik som finns går upp till 0.001%. 7khz testet skapar inga pikar alls.
Bruset ligger på 0.0002%. Mellan 400hz och 5khz ligger bruset ner mot 0.0001%

Detta duger mer än väl att mäta högtalare med.
För denna gång känner jag mig nöjd så nu börjar jag så smått med att göra Matrojig byggbar för andra med en manual mm.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-15 22:55

Har läst på ordentligt i REW-manualen och talat med skaparen av REW.
Jag vet nu hur man bäst mäter distorsion och har gjort på det viset här nedan:

Jag gjorde en mätning för THD genom Matrojig med linjenätaggregat i jämförelse med switchat nätaggregat.
2021-11-15 Linjenätaggregat (Blå) mot switchat nätaggreget (Orange).png
2021-11-15 Linjenätaggregat (Blå) mot switchat nätaggreget (Orange).png (22.61 KiB) Visad 2978 gånger


Som vi kan se på kurvorna är linjenätaggregatet något bättre men det är inte så mycket bättre att man behöver annat än switchat för att mäta högtalare.

Jag ligger något lågt i nivå. Med en högre nivå skulle kurvorna hamna längre ner. Kunde inte i mätande stund höja mer eftersom jag först måste byta dämpsats i så fall.
Bästa värdet ligger här runt 0,0004% vid 700hz.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-18 20:09

Brus-jämförelse med batteri, dock bara 9v. Med 12v tror jag bruset skulle vara ytterligare något lägre.


12v switchat nätaggregat:
2021-11-18-LSwitchnätaggregat-12v-BRUS.png
2021-11-18-LSwitchnätaggregat-12v-BRUS.png (21.22 KiB) Visad 2959 gånger




12v linjenätaggregat:
2021-11-18-Linjenätaggregat-12v-BRUS.png
2021-11-18-Linjenätaggregat-12v-BRUS.png (19.32 KiB) Visad 2959 gånger




9v batteri:
2021-11-18-Batteri-9v-BRUS.png
2021-11-18-Batteri-9v-BRUS.png (15.59 KiB) Visad 2959 gånger


Bruset är lägst med batteri. Varför brusmätningen med batteri bara går upp till 10khz vet jag inte (ännu).
Strecket under 0,001% är 0,0005% och där ligger i huvudsak bruset med batteri.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-18 20:28

Som det ser ut nu skall jag börja på den första riktiga Matrojig-apparaten. Har köpt allt som behövs. Kostnaden att bygga em Matrojig ligger på ungefär 450kr om man redan har ett nätaggregat hemma (batterieliminator). Vill man driva den med batterier kostar 8-10st uppladdningsbara mellan 200kr och 400kr ytterligare. Finns också uppladdningsbara 1,2v-batterier. 10st sådana kostar runt 200kr. Alla batterier är av AA-typ. Finns också 12v "powerbank", kostar runt tusenlappen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-18 21:08

Här är lådan jag valt. Kostar ca 150kr:
23 (Copy).jpg
23 (Copy).jpg (62.28 KiB) Visad 2952 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-19 00:18

Fronten kommer ungefär att se ut så här (någorlunda naturlig storlek):

Matrojig-front.png
Matrojig-front.png (19.58 KiB) Visad 2945 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-20 23:27

Bakstycket (också preliminärt):
Matrojig-bak.png
Matrojig-bak.png (22.7 KiB) Visad 2912 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-22 15:16

Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-22 15:43

MacBruce skrev:Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".

Jag har funderat på att tillverka några sådana till självkostnadspris och några kompletta byggsatser.
Men först måste jag bygga färdigt den första. Jag kan dock lova att jag bygger en till dig oavsett hur jag gör i övrigt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-22 17:28

xmag skrev:
MacBruce skrev:Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".

Jag har funderat på att tillverka några sådana till självkostnadspris och några kompletta byggsatser.
Men först måste jag bygga färdigt den första. Jag kan dock lova att jag bygger en till dig oavsett hur jag gör i övrigt.


Qj! Vet knappt hur jag skall uttrycka det – men Tack! – till att börja med. :-)

Hoppas att våra nya förråd snart skall vara färdiga, så att jag kan återflytta en massa prylar som rätteligen hör hemma där. Då får jag lite plats att börja med "meetningar" igen. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-22 21:37

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".

Jag har funderat på att tillverka några sådana till självkostnadspris och några kompletta byggsatser.
Men först måste jag bygga färdigt den första. Jag kan dock lova att jag bygger en till dig oavsett hur jag gör i övrigt.


Qj! Vet knappt hur jag skall uttrycka det – men Tack! – till att börja med. :-)

Hoppas att våra nya förråd snart skall vara färdiga, så att jag kan återflytta en massa prylar som rätteligen hör hemma där. Då får jag lite plats att börja med "meetningar" igen. :-)

Ja, hoppas det!
I brist på bra biologiska hörapparater är det mätningar som stigit upp till nummer ett :D

Men räkna med att det kan ta ett tag innan jag är klar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-27 04:22

Jag har mätt en del gällande nätaggregat. Det finns en anledning till att de ofta är skärmade i plåt. De stör svaga signaler en del. Därför tänker jag i första skedet lägga nätaggregatet utanför Matrojig. Precis som många andra elektriska apparater. Då blir utbudet av nätaggregat större. Man kan använda nätaggregat som man kör in i vägguttaget direkt. Om nätaggregatet skall ligga inne i lådan måste den har en elkabel till vägguttaget. De flesta kan säkert koppla om så att nätaggregat som skall sitta i vägguttaget kan ligga inne i Matrojig men det är inget jag kan ta ansvar för. Av den anledningen och av anledning av att nätaggregatet stör får den hålla sig utanför lådan tills vidare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav thulle » 2021-11-28 04:24

Staplade brusjämförelsen för att enklare se skillnaderna och den kanske är av intresse för andra, så slänger in den här.

Spoiler:
Visa
2021-11-18-matrojig-lager.png
2021-11-18-matrojig-lager.png (49.84 KiB) Visad 2776 gånger


Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-11-28 10:21

thulle skrev:Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.


De färgerna ser jag inte på min skärm. Cyan, svart och ljusbrun/orange.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav thulle » 2021-11-28 15:30

RogerGustavsson skrev:De färgerna ser jag inte på min skärm. Cyan, svart och ljusbrun/orange.


Helt rätt, så går det då jag både redigerar och postar med fönstren på skärmen med utökad gamut och inställningar för spel..

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav MacBruce » 2021-11-28 15:47

RogerGustavsson skrev:
thulle skrev:Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.


De färgerna ser jag inte på min skärm. Cyan, svart och ljusbrun/orange.


Samma här – men det kan ju vara vi som har dåligt kalibrerade skärmar. Själv är jag väldigt dålig på så'nt. :oops: ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: MATROJIG ytterligare en i raden av jiggar

Inläggav xmag » 2021-11-28 21:31

thulle skrev:Staplade brusjämförelsen för att enklare se skillnaderna och den kanske är av intresse för andra, så slänger in den här.

Spoiler:
Visa
2021-11-18-matrojig-lager.png


Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.

Jag lade ihop dem själv men glömde posta det sedan. Man ser att batterier är bäst men skillnaden som i detta fall bruset är tillräckligt lågt från alla tre.
Det switchade nätaggregatet jag använde i mätningen är av en mycket bra typ, betydligt dyrare än de man sätter i väggen. Jag skall försöka få till en mätning också med en billigare väggtyp senare. De flesta har den billigare typen över hemma och de vill jag inte få in i Matrojig:en.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster