xmag skrev:Schemat till Matrojig (kan komma att ändras under resans gång):
såg en grej R7 och R8 borde bli ca halva värdet, dvs R7 ca1,8 kohm o R8 ca 1 kohm
Bara såg det

Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Schemat till Matrojig (kan komma att ändras under resans gång):
sammel skrev:xmag skrev:Jag körde en impedansmätning genom jiggen också:
Märkligt!!
Något är fel,
innan impedansen börjar falla är ett rippel vid ca 4 khz vad det
beror på kan man spekulera i. På den felkopplade är rippel vid samma
frekvens men där dyker inte impedansen. Ripplet ser ju inte ut som en
reflex, brukar mer se ut som vid 1,5 kHZ. Kan det vara nån överstyrning?
Edit.
Jag tittade på kurvorna innan
Edit 2 jigg impedansen ser ut som en kondingimpedansmätning utom att den vänder i slutet.
sammel skrev:xmag skrev:Schemat till Matrojig (kan komma att ändras under resans gång):
såg en grej R7 och R8 borde bli ca halva värdet, dvs R7 ca1,8 kohm o R8 ca 1 kohm
Bara såg det
xmag skrev:Em ödmjuk fråga, varför tycker du de skall ha de värdena?
sammel skrev:xmag skrev:Em ödmjuk fråga, varför tycker du de skall ha de värdena?
Det är inte så att jag tycker att dom ska ha de värdena,
jag uppfattar det som att du paralellkopplat två motstånd av
värde 3,3 o 3,9 ohm och 2,2 o 1,8 ohm.
Alltså om man gör det så får man inte 3,6 respektive 2,0.
utan ungefär hälften av dom dom värdena. det var bara det jag
såg, om jag fattat fel så kan du bortse från detta. Om inte så kan du
prova att mäta över dom, sen kanske det inte har så stor betydelse eftersom
dom i så fall är lika mycket fel.
xmag skrev:OK!
Det fanns inga värden jag behövde så jag kopplade ihop två motstånd till rätt värde för varje sida.
Jag skall undersöka om jag tänkt fel eller om det står fel på kopplingsschemat. Det är ett äldre schema så det kan stå fel.
sammel skrev:xmag skrev:OK!
Det fanns inga värden jag behövde så jag kopplade ihop två motstånd till rätt värde för varje sida.
Jag skall undersöka om jag tänkt fel eller om det står fel på kopplingsschemat. Det är ett äldre schema så det kan stå fel.
Ok. Presis så jag tänkte. Säkert ingen big deal.
Har visst lite svårt att sova
xmag skrev:sammel skrev:xmag skrev:OK!
[...].
Samma här!
MacBruce skrev:xmag skrev:sammel skrev:
Samma här!
Samma här!Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken ... (Det finns mer avancerade metoder för t.ex "bästa närmevärde" med motstånd ur E-serierna – men såå vaken är jag inte. Googla!
)
Till att börja med måste förstås varje ingående motstånd vara större än det önskade resultatet vid parallellkoppling. Trivialt är två lika stora motstånd: Rr = (R1 + R2) / 2. (Rr = resulterande R).
Om man söker ett motståndsvärde, Rx, att koppla parallellt med ett motstånd R1 som man redan har, för att uppnå ett visst Rr, blir formeln: Rx = Rr x R1 / (R1 - Rr).
Allmänt vid två parallellkopplade motstånd: Rr = R1 x R2 / (R1 + R2).
Vid n antal parallellkopplade motstånd gäller: 1/Rr = (1/R1 + 1/R2 +... +1/Rn).
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Samma här!
Samma här!Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken ... (Det finns mer avancerade metoder för t.ex "bästa närmevärde" med motstånd ur E-serierna – men såå vaken är jag inte. Googla!
)
Till att börja med måste förstås varje ingående motstånd vara större än det önskade resultatet vid parallellkoppling. Trivialt är två lika stora motstånd: Rr = (R1 + R2) / 2. (Rr = resulterande R).
MacBruce skrev:Om man söker ett motståndsvärde, Rx, att koppla parallellt med ett motstånd R1 som man redan har, för att uppnå ett visst Rr, blir formeln: Rx = Rr x R1 / (R1 - Rr).
Allmänt vid två parallellkopplade motstånd: Rr = R1 x R2 / (R1 + R2).
Vid n antal parallellkopplade motstånd gäller: 1/Rr = (1/R1 + 1/R2 +... +1/Rn).
xmag skrev:TACK!
Jag hade det nedskrivet någonstans. Tyvärr tenderar "någonstans" att blekna med tiden. Det var ett krångligt sätt att erkänna att jag glömt av var det finns.
Internet är ibland inte alls bra men här är det bra:
https://www.digikey.com/en/resources/co ... s-resistor
MacBruce skrev:Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken .
sammel skrev:MacBruce skrev:Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken .
Tack MacBruce alltid trevligt med användbara formler.
Inte alls onödigt
xmag skrev:Så, vad är fel, någon som kan ha lite tips???
sammel skrev:xmag skrev:Så, vad är fel, någon som kan ha lite tips???
Vill bara bekräfta att jag också haft problem med mätning vid vissa sample rates
men kan tyvärr inte säga varför, för mig strulade 44,1 medan 48 kHz gick finfint.
Jag löste det genom att inte köra dom strulande hastigheterna.
Men det är ju najs om man kan lösa det djupare.
kneten skrev:Av- och på vipparmen tycker jag för påslag skall vara uppåt och ned för avstängt. Min tanke är att det är lättare att ofrivilligt sätta på den.
xmag skrev:Håller på och trixar med jordningen i mät-jiggen. Jordning är ett kapitel för sig. Jag talar alltså om signaljord. Så som man logiskt tycker det skall bli bra förorsakar en massa distorsion.
Ett exempel:
Från ljudkortets utgång går en kabel till slutstegets ingång och en kabel till jord. Jag tillämpar stjärnjord, dvs en central jordpunkt jag drar all jordning till dit utan att passera något annat. På så vis får man ingen jordslinga som kan skapa "brum". Alla jordkablar går utmärkt att dra så. Utom en. Det är jordningen från ljudkortets utgång (ljudkortet jordas bara genom utgångsjorden). Den måste gå till slutstegets ingångsjord. Till centrala jordpunkten går den absolut inte koppla till. Den måste alltså kopplas till slutstegets ingångsjord.
Ingångsjorden, utgångsjorden och jorden till ström är ihopkopplat på slutstegets kretskort som det alltid brukar vara. Om jag då flyttar jorden från ljudkortet till slutstegets utgångsjord, som är ihopkopplat med ingångsjorden fungerar det inte. Jag får en massa tjutande i högtalaren då fast det är samma jord som tidigare. Om jag flyttar den till strömjorden blir det samma sak där. Flyttar jag tillbaka den till ingångsjorden, 1 cm längre bort, blir det kanon. Jag begriper inte hur det kan bli så jäkla konstigt, jord är ju jord som är ihopkopplat. Så länge man inte skapar jordslingor tycker man det skall bli bra. Men så lätt får det inte vara.
Kommentarer på detta?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster