Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Detta borde ju passa jansch som hand i handske .![]()
Gissa på att lysdioderna enbart är till för att du inte ska glömma att stänga av den , om den går på batterier .
Data OP ampen. Matarspänningar bla.
https://www.ti.com/product/OPA2134
Lycka till! Kommer följa tråden med intresse.
Baffel skrev:Tack för info Rikkitikkitavi.Joda det läser jag själv. Lugnt . Var mest intresserad av själva principerna bakom allting.
Ursäkta xmag . Det kanske blev lite kapning av fin tråd.
rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.
Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den![]()
C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.
Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.
/Rikkitikkitavi
rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.
Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den![]()
/Rikkitikkitavi
jansch skrev:rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.
/Rikkitikkitavi
Personligrn hade jag valt att bygga med dubbla matningsspänningar fr att få bort elyerna i signalkedjan.
Jag för står inte c6 om den är 22uF och kopplad i vänstra punkten på ingången, gör du Rikitikkitavi?
Rikkitikkitavi - har du några distmätningar på VM-61? Jag är bar allmänt nyfiken.....
Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.
Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.
För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.
jansch skrev:Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.
Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.
För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.
Jag tycker att utgångsimpedans som varierar mellan 100 och 500 ohm är trist för en mätrigg om man inte vet lasten. Samtidigt som filtret på ingången är dimensionerat för väldigt låga frekvenser. ( snabbkalkyl i huvudet....)
JAG Hade tagit dubbla matningsspänningar, kanske ökat inimpedansen ca 10kohm* och använt en polyesterkonding samt tagit bort kondingen på utgången. Då funkar också förstärkaren för flera mic:ar och laster
*Bruset från mic:en dominerar troligtvis.
Hela kretslösningen verkar vara suboptimerad
rikkitikkitavi skrev:Jo, jag övervägde det men Panasonickapslarna ville jag ha så pass nära "normal" "fantom matning", de är vanligen optimerade för 2,5V. 3,6V fick duga.
I länkarna som RG gav finns det en del studier som gav indikationer ditåt att man bör ha dem nära spänningen men inte konklusivt. Matningsspännignen är inte begränsande för mätförmågan vid höga ljudtryck heller utom extrema närfältsmätningar. Eller in-box såklart.
Jag har helt enkelt kapat idéen från PA Sjöström och hade fler LEDs än zeners hemma.
Det är väl en möjlig suboptimering
Baffel skrev:Det måste ju vara smart att du konstruerar en förstärkare för eget bruk . Då kan du ju utforma den precis som du vill ha den.![]()
Hur tänker du motera den sedan när du har själva schemat klart?Du kanske inte kommit dit än i dina tankar/planer?
RogerGustavsson skrev:Jag har använt ExpressPCB, schemadelen heter ExpressSCH och är gratis.
Användare som besöker denna kategori: Tarzan och 5 gäster