Mikrofonförstärkar EMA2201

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Mikrofonförstärkar EMA2201

Inläggav xmag » 2021-02-08 22:31

Till min mätjigg behöver jag en mikrofonförstärkare.
Har redan ett antal sådana på gång men så såg jag en mik.förstärkare här på forumet som kanske är bra. Jag tog schemat på den och tog mig friheten att ritade om den så att det mer passar det jag skall använda den till. Jag använder samma komponentnummer som på originalet för att det skall vara lättare att följa med.

viewtopic.php?f=3&t=47085&hilit=mikrofonf%C3%B6rst%C3%A4rkare

Jag har dock ett par frågor till expertisen på forumet:

1. Förstärkaren i länken skall ha 9v. Jag har 12 volt in till mätjiggen eftersom den också skall driva ett slutsteg. Hur anpassar man bäst för 12 volt utan att ändra för mycket?
2. Den är snart 10 år gammal, finns det bättre delar att byta ut mot dem i schemat?
3. Vad gör de två lysdioderna?
4. Någon som vet vad för data förstärkaren har?
5. Nr R5 finns inte med, en miss?
6. Kondensatorn som är inritad när micken på originalet, behövs den (jag har ritat in den på kretskortet med ett "?")?


Schemat:
xmag-schema.png
xmag-schema.png (25.31 KiB) Visad 5585 gånger
Senast redigerad av xmag 2022-06-24 10:31, redigerad totalt 5 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-08 22:49

De andra mik.förstärkarna är konstruerade av:

Andy Collinson
John Caldwell
Johncon.com
minidisc.org
David Gironi
Elliott Sound Products
Linkwitzlab
Piero Crapella
Stefan Bion

och en färdig som finns här: https://www.manualslib.de/manual/708759 ... tml#manual
Kan köpas här: https://www.ljudia.se/produkter/pa/sign ... acor-mpa-1
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Baffel » 2021-02-08 23:26

Detta borde ju passa jansch som hand i handske . :)

Gissa på att lysdioderna enbart är till för att du inte ska glömma att stänga av den , om den går på batterier .

Data OP ampen. Matarspänningar bla.
https://www.ti.com/product/OPA2134

Lycka till! Kommer följa tråden med intresse.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-09 00:03

Baffel skrev:Detta borde ju passa jansch som hand i handske . :)

Gissa på att lysdioderna enbart är till för att du inte ska glömma att stänga av den , om den går på batterier .

Data OP ampen. Matarspänningar bla.
https://www.ti.com/product/OPA2134

Lycka till! Kommer följa tråden med intresse.

Ja, vi får hoppas den väcker intresse.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-09 01:33

Om man hellre vill se Op'n i schemat:

xmag-schema-ic.png
xmag-schema-ic.png (26.67 KiB) Visad 5572 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 09:06

Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den 8)

C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.

Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.

/Rikkitikkitavi

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Baffel » 2021-02-09 09:30

Rikkitikkitavi hur är det om man bygger denna med en sockel för OP ampar , så man kan byta oppisar, vad bör man tänka på? Inom vilka ramar med strömförsörjning ska man jobba med tex ? Något annat att tänka på innan man börjar ploppa in och ur oppisar?

Misstänker att xmag vill ha så låg distorsion som möjligt , det nås bla genom att ha så låg gain som möjligt . Vad tror du gränsen går för det med tanke på vad x mag ska ha den till? Gain sätts, om jag förstår det rätt, genom att ändra motstånden , men hur vet man att vid gain X innebär att motstånden ska ha värde Y? Någon formel för att räkna ut det?

Så här sa jansch i angående byggnation av en liknande förstärkare

Din hörlursförstärkare fungerar väl...... även om jag skulle försöka att få till kortare ledningsbanor för signaljorden.......främst där det går mycket ström.
Om det varit enkelt hade alla hifigrejor varit perfekta.Trots det kan man bland kan fråga sig om alla hifikonstruktörer har en susning om t.ex farbror Ohms lag.


För övrigt ser de två förstärkarna väldigt lika ut. Där kan du , xmag, få inspiration hur du tex kan montera din stärkare. Se:
viewtopic.php?f=10&t=71581

Bilder och länk till YouTube där den förstärkaren byggs.

P.s ska du köra väldans mycket med den så köp uppladdningsbara batterier, 9 V . Passa på att byta batteri i brandvarnaren med :D ( brukar tjata om brandvarnare).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 10:09

Gain eller förstärkning är vad du behöver för att få en bra signal till ditt ljudkort.
elektreten ger kanske 10mV, alltså 40dB => 1V, 20dB = 100mV.

beror på om det är närfältsmätning på bas eller port, eller frifältsmätning med gatingteknik eller vad du gör och högtalarens ljudnivå såklart. Men 20,30,40dB är nog rätt lagom för en mätjigg.

Mikken och högtalaren distar mer än alla vanliga OP. Möjligen en hög förstärkning, 40dB ger lite mer OP dist. Men typ en OP som ger 0,001% dist i förstärkning=1 kanske ger 0,1% vid 40dB eller 100 ggr. Jämför det med elektretmickens dist på runt 0,5% eller flera %, och högtalarens dist ovanpå detta beroende på ljudstrycksnivån. Kretsen är avsedd främst att mäta frekvensgång..

Socklar, välj kvalitativa om du skall plugga in / ur IC kretsar.

Du får läsa databladet så att din OUT (OpUnderTest) klarar sig på matningen du har och dina komponenter klarar det. Men 12V bör räcka för de flesta.

Hur du räknar ut förstärkningen på icke inverterande OP får du faktiskt läsa själv :)

Jag har byggt min på Veroboard utan problem. Det är en mätjiggsförstärkare, alla ev jordplanseffekter är försumbara för dessa applikationer med elektretmickar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Baffel » 2021-02-09 10:13

Tack för info Rikkitikkitavi. :) Joda det läser jag själv. Lugnt . Var mest intresserad av själva principerna bakom allting. :)

Ursäkta xmag . Det kanske blev lite kapning av fin tråd.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-09 12:45

Baffel skrev:Tack för info Rikkitikkitavi. :) Joda det läser jag själv. Lugnt . Var mest intresserad av själva principerna bakom allting. :)

Ursäkta xmag . Det kanske blev lite kapning av fin tråd.


Inga problem, vem som helst får fråga. jag lär mig av andras frågor också.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-09 12:48

rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den 8)

C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.

Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.

/Rikkitikkitavi


Bra att jag kan använda 12v.

Lysdioderna är alltså en del av spänningen till kapseln.


Är det stor skillnad att utelämna C6? Man kan kanske har en vippbrytare att sätta på/stänga av den?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav jansch » 2021-02-09 13:06

rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den 8)

C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.

Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.

/Rikkitikkitavi


Personligrn hade jag valt att bygga med dubbla matningsspänningar fr att få bort elyerna i signalkedjan.

Jag för står inte c6 om den är 22uF och kopplad i vänstra punkten på ingången, gör du Rikitikkitavi?

Rikkitikkitavi - har du några distmätningar på VM-61? Jag är bar allmänt nyfiken.....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Morello » 2021-02-09 13:40

C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.

Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.

För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 14:09

jansch skrev:
rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den 8)

C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.

Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.

/Rikkitikkitavi


Personligrn hade jag valt att bygga med dubbla matningsspänningar fr att få bort elyerna i signalkedjan.

Jag för står inte c6 om den är 22uF och kopplad i vänstra punkten på ingången, gör du Rikitikkitavi?

Rikkitikkitavi - har du några distmätningar på VM-61? Jag är bar allmänt nyfiken.....


C6- i "mitt" schema är den inte med. Jag använder C3 för att "stabilisera" matningen från lysdioderna till kapseln. Om jag läser schemat rätt, håller med Morello här. Lite svårtydbart.
Som jag skrev kommer den kortsluta signalen från elektreten AC mässigt och därmed ge en fallande frekvenskurva. Ta bort!

Elektreter behöver som bekant en biasspänning för att fungera. Jag hade föredragit att inte kalla det fantomspänning utan specifikt biasspänning för att skilja det från en fantommatad kondensatormikrofon.

Jag har inga mätningar sparade på kapslar eller så, det ligger i en gammal yahoogrupp som hette Diy micers eller något sådant som inte längre finns. Allt är nog raderat av Yahoo. Men det finns nog rätt mycket på diyaudio.com eller på en Google nära dig. VM-61 ersatte ju VM-60, men jag tror även VM-61 är bortplockad. Det är bara Memsar nu för tiden. Så man får gå upp några tiopotenser och köpa en Earthworks... eller en Thormann eller vad man nu hittar på nätet. De som byggde dessa Panasonic mikkar gjorde ju en massa saker som Linkwitzmodd och liknande. Jag tror som sagt mycket finns på Diyaudio då många DIYer har petat runt på dessa mikrofonkapslar.

Detta är en batteridriven manick för mätning och elyterna har inga som helst signifikanta effekter på prestandan. Tvärtom skulle jag säga eftersom de garanterat håller utgången fri från DC bias, frånsett ev påslagseffekt då man slår på den.

Ett dubbelt batteri kan ställa till allehanda svårttydda problem om spänningen på ena batteriet faller mer än det andra och under gränsen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 14:22

Diy micers finns numera på https://groups.io/g/MicBuilders. Lade upp en fil på mätningar av Panasonic WM61 på ftp:n:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 1_rev5.pdf

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav rolfzetterberg » 2021-02-09 15:18

C6 är den ellyt som ska sitta över VCC men som av någon outgrundlig anledning "halkat ner" på fel plats.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav jansch » 2021-02-09 15:55

Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.

Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.

För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.


Jag tycker att utgångsimpedans som varierar mellan 100 och 500 ohm är trist för en mätrigg om man inte vet lasten. Samtidigt som filtret på ingången är dimensionerat för väldigt låga frekvenser. ( snabbkalkyl i huvudet....)
JAG Hade tagit dubbla matningsspänningar, kanske ökat inimpedansen ca 10kohm* och använt en polyesterkonding samt tagit bort kondingen på utgången. Då funkar också förstärkaren för flera mic:ar och laster

*Bruset från mic:en dominerar troligtvis.

Hela kretslösningen verkar vara suboptimerad

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-09 17:33

Trevliga och tänkvärda svar.

Schemat är exakt samma som rikkitikkitavi tagit fram med två ändringar: Jag har inte med alla motstånden i schemat för vridomkopplaren som skall vara en stegad pot. Dessutom har jag flyttat C6 från micken till kretskortet. Vad jag förstår av rikkitikkitavis schema sitter C6 nära micken mellan signal och jord och inte på kretskortet. Jag flyttade den mellan signal och jord på kretskortet. Men jag har förberett för att inte ha med den för jag förstod inte riktigt vad den var till för. I schemat syns den högst upp till vänster i det lilla schemat.

Bild

E-lyter har jag aldrig haft problem med tidigare när jag mätt högtalare med den äldre jiggen. Problemet låg då i att frekvenskurvan för mickförstärkaren inte var rak och att fasen var galet fel. Jag löst det då med att ta med mickförstärkaren i kalibreringen. Fungerade bra men det gick åt en massa trådar extra att koppla och flera kanaler på vridomkopplaren (fler kanaler=dyrt).

Att schemat ser stökigt ut kan bero på att jag lagt till jorden istället för jordsymboler. Lägg märke till att jag lagt upp två scheman. Den sista med kretsen utritat blev krystad eftersom jag helt enkelt lade in den i det befintliga schemat. Lägg märke till att jag ritar själv och använder inget speciellt program för det (mer än Paint). Även kretskortlayouten gör jag för hand med Paint. Denna gång måste layouten göras kantigt eftersom min nybyggda kretskortsfräs bara kan fräsa rakt i sidled och rakt upp. Skall bli kul att testa om det fungerar så.
Tråd om kretskortsfräsen: viewtopic.php?f=3&t=71635

De tips som framkommit kommer jag att testa när jag kommit så långt. Har dock problem med mina beställda och betalda ljudkort. De säger sig inte fått pengarna och skickar inget förrän de kommit fram. Efter en massa ringande och letande har jag hittat pengarna i en Engelsk bank. När man betalat Till Thormanns bankgiro går pengarna först till SE-banken sedan till den Engelska banken som skickar dem till Tyskland. SE-banken sade att England är bra på mycket men att vara snabba tillhör inte den sidan..hepp...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 18:03

jansch skrev:
Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.

Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.

För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.


Jag tycker att utgångsimpedans som varierar mellan 100 och 500 ohm är trist för en mätrigg om man inte vet lasten. Samtidigt som filtret på ingången är dimensionerat för väldigt låga frekvenser. ( snabbkalkyl i huvudet....)
JAG Hade tagit dubbla matningsspänningar, kanske ökat inimpedansen ca 10kohm* och använt en polyesterkonding samt tagit bort kondingen på utgången. Då funkar också förstärkaren för flera mic:ar och laster

*Bruset från mic:en dominerar troligtvis.

Hela kretslösningen verkar vara suboptimerad


Att den verkar suboptimerad beror på att du inte förstått användningsområdet. Läs specifikationen.

I princip alla OP rekommenderas ha 100 ohm på utgången så ev kortslutning inte havererar OPn.
Klämda kablar och dylikt tex är inte ovanligt ute i fält. 22 uF är inte ett problem för normala ljudkortsimpedanser, tvärtom fullt tillräckligt, vilket kretsen är utvecklad för.

Dubbla matnngsspänningar innebär dubbla batterier , som töms asymmetriskt varför du behöver batteriövervakning så de säkert byts i tid för att inte ge felaktiga mätresultat.

Elyterna har ingen negativ effekt för funktionen eller prestanda i denna applikation. Plastkondingar är ormolja i detta fallet och dyrare/tar mer plats.

Om jag hade byggt en stationär krets med nätmatning hade jag övervägt dubbel matningspänning. Inte i en batteridriven applikation.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Morello » 2021-02-09 18:27

Är inte fantomspänningen* lite låg? En zener om 5,6 V hade jag klämt dit istället för tvenne lysdioder.


*fantommatning är per definition matning som kombineras med signal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 18:39

Jo, jag övervägde det men Panasonickapslarna ville jag ha så pass nära "normal" "fantom matning", de är vanligen optimerade för 2,5V. 3,6V fick duga.

I länkarna som RG gav finns det en del studier som gav indikationer ditåt att man bör ha dem nära spänningen men inte konklusivt. Matningsspännignen är inte begränsande för mätförmågan vid höga ljudtryck heller utom extrema närfältsmätningar. Eller in-box såklart.

Jag har helt enkelt kapat idéen från PA Sjöström och hade fler LEDs än zeners hemma.
Det är väl en möjlig suboptimering 8)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-10 00:08

rikkitikkitavi skrev:Jo, jag övervägde det men Panasonickapslarna ville jag ha så pass nära "normal" "fantom matning", de är vanligen optimerade för 2,5V. 3,6V fick duga.

I länkarna som RG gav finns det en del studier som gav indikationer ditåt att man bör ha dem nära spänningen men inte konklusivt. Matningsspännignen är inte begränsande för mätförmågan vid höga ljudtryck heller utom extrema närfältsmätningar. Eller in-box såklart.

Jag har helt enkelt kapat idéen från PA Sjöström och hade fler LEDs än zeners hemma.
Det är väl en möjlig suboptimering 8)



Jag har ett antal zener hemma, 5,1v 1w, är det att föredra eller går det fint med ljusdioder?

Såg att jag skrivit 22u på kondingen mellan mikrofon signal och jord. Jag såg en tidigt schema där den är 100n. Hur som helst, jag tar bort den så som du rekommenderade.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Baffel » 2021-02-10 13:04

Det måste ju vara smart att du konstruerar en förstärkare för eget bruk . Då kan du ju utforma den precis som du vill ha den. :)

Hur tänker du motera den sedan när du har själva schemat klart?Du kanske inte kommit dit än i dina tankar/planer?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-10 18:15

Baffel skrev:Det måste ju vara smart att du konstruerar en förstärkare för eget bruk . Då kan du ju utforma den precis som du vill ha den. :)

Hur tänker du motera den sedan när du har själva schemat klart?Du kanske inte kommit dit än i dina tankar/planer?


Ja det är kul att bygga något eget även om den ursprungligen kommer från andra. Den sista som lagt sin hand förtjänstfullt på utförandet är ju rikkitikkitavi här på forumet.
Jag har byggt en kretskortsfräs. Tänkte att jag fräser ut ett kort till den när jag är klar. Fungerar inte kretskortsfräsen använder jag ett experimentkort eller Veroboard som det egentligen heter.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-11 19:18

Har skapat ett preliminärt kretskort. Jag kanske förstorar det en aning för det är väl litet att jobba med i en fräs:
Kortet är inom de gröna linjerna.

kretskort-kretsar-kopparsida-utan-komp.png
kretskort-kretsar-kopparsida-utan-komp.png (4.9 KiB) Visad 4781 gånger



kretskort-kretsar-ovan-utan-komp.png
kretskort-kretsar-ovan-utan-komp.png (4.92 KiB) Visad 4781 gånger




kretskort-kretsar-ovan-med-komp.png
kretskort-kretsar-ovan-med-komp.png (14.95 KiB) Visad 4781 gånger




kretskort-färdigt-ovan.png
kretskort-färdigt-ovan.png (13.71 KiB) Visad 4781 gånger




kretskort-färdigt-ovan-naturlig-storlek.png
kretskort-färdigt-ovan-naturlig-storlek.png (16.18 KiB) Visad 4781 gånger





Jag skulle behöva ett program som man ritar scheman med. Någon som känner till något lätt att lära sig men som fungerar bra?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-11 19:44

Jag har använt ExpressPCB, schemadelen heter ExpressSCH och är gratis.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-11 20:39

RogerGustavsson skrev:Jag har använt ExpressPCB, schemadelen heter ExpressSCH och är gratis.


Tack!
Skall titta på det.

Jag använde för 10 år sedan ett program som inte längre stöds (minns inte namnet) som var enkelt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-11 23:07

C6 skall inte vara med. Jag ritade in den ifall att.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-03-04 21:30

Har kommit en bit på vägen men det verkar som om jag varken kommer använda fräsen eller etsa kort. Jag faller för tidsaspekten och använder troligtvis Veroboard.
Började med slutsteget med att kopiera över kretsen till kretskortet med strykjärn. Blev inte bra alls och det tog en himla tid. Får bli Veroboard helt enkelt för mikrofonförstärkaren men skall försöka gör klar kretskortet för slutsteget först genom ett etsförsök.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav Morello » 2021-03-04 21:49

jlcpcb.com gör kort för fikapengar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster