Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-12 07:25

I-or skrev:
eljulio skrev:Lådorna klara i fredags.

Lördag morgon. Fyller med sand. Väger as. Försöker montera. Nope, Har missat en väsentligt detalj inne i soffan, en liten list att skruva från respektive som jag måste ta bort, ca 17 mm från undersidan som jag hade tänkt använde för att skruva fast lådorna i. Nåja, ingen större fara. Det går att skruva ändå. Lyckas montera mittlådan. Vänster och höger låda.. Någon mm för tight. Eller? Börjar slipa. Rätt mycket. Försöker montera igen. Nej, ännu mer slipande. Nej igen, Till slut ruttnar jag och går och lånar en elhyvel. Ok, nu får jag dem på på plats. Soffan väger som ett as nu. Sätter mig och ska lyssna. Det är som att sätta sig på en SJ - pall. Jag har missbedömt hur mycket fjädrarna går ned. Tyckte att jag hade marginal, men icke. Min stackars sambo i söndags morse var inte nöjd, men förvånansvärt lugn. Jag förklarade att jag löser det. Det blev operation vilket betydde att jag kapade lådorna ungefär på mitten med hjälp av en fogsvans. Fyllde dem med sand, på med locken igen, skruva fast och voila, nu gick soffan att använda igen! Tung som fan fortfarande, lite drygt 30 kg extra vikt ungefär.

Har inte hunnit lyssna efter ljudliga skillnader så noga ännu, men jag fick en kvarts lyssning bakom soffan nära bakväggen då jag strök ett antal skjortor och det lät riktigt bra. Jan Johansson på hyfsat hög volym. Mycket fyllig bas, välartikulerat och bra. Provade att sitta liten stund i soffan. Verkar vara mindre problem med vibrationerna, så det är bra, men basen verkar låta bättre bakom soffan faktiskt. Märkligt nog. Men mer imorgon. Nu kan jag nog inte modda mer än vad jag har gjort. :D

soffmodd_lådor.jpg


Hehe, vilket monsterprojekt detta har blivit. Hifi har lätt den inverkan på (vissa) människor. :D

Du har mer bas bakom soffan (närmare bakväggen), vilket säkerligen passar till den inspelningen. Återigen, en hel del inspelningar speciellt från ett par decennier tillbaka eller tidigare saknar i mitt tycke ordentlig bas. Den enda lösningen är tyvärr ekvalisering per album eller låt, vilket är lätt att åstadkomma med många mediaspelare.


Jo tack, det kan man säga. Nu känner jag mig färdig med soffan i alla fall. Sedan kommer kabeln från Johan och då blir det lite "moment of truth" igen när allt ska kopplas om och förhoppningsvis fungera som vanligt igen. :wink: :!:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-12 10:09

Johan_Lindroos skrev:Så ser en DIN-kontakt av denna ovanliga variant ut inuti:

IMG_5225_liten.jpg


Den är liiiiten.



Tror nog att Naim följer den standard som ligger bakom de kontaktdonen.

https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... r-1-st.pdf

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-04-12 11:10

Det var ju kul att höra de två orden i en och samma mening, Naim och standard.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-12 11:11

Verkar inte som att Naim har egna don i varje fall, möjligen att de använder dem på ett eget sätt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-12 12:19

RogerGustavsson skrev:Verkar inte som att Naim har egna don i varje fall, möjligen att de använder dem på ett eget sätt.


Precis. De använder lyxvarianten som har bajonettlåsning. Vanliga DIN-kontakter, de lite plastiga, passar också.

Naim har tänkt så att användaren inte ska koppla fel, med fel kabel/don till fel uttag (som jag förstått det, men jag kan ha fel). Just vid försteg-ut och slutsteg-in så behöver det vara lite specialdon eftersom det även ingår matningsspänningar där.

Om du kollar på din fina länk igen så är det i detta fall beställningsnummer "0132 05-1" som används till förstegsutgången. Jämför det donet med bilden jag lade upp. Denna kontakt är ovanlig.

Den annars "vanliga" fempoliga DIN-kontakten, för ljudapparater i alla fall, är den som har beställningsnummer "0132 05".
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-12 12:44

"Verpackungseinheit: 50" 8O
Kanske kan erbjuda Naim denna break-out-adapter som originaltillbehör. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-12 12:49

Det är när du köper från tillverkaren, annars styckvis. Jag tycker det är en fördel när en kabel innehåller hela signalen och inte bara kanalvis som med RCA.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-12 13:41

Positiv matningsspänning ska alltså in på två piggar. "Naimspecial"... :mrgreen:

IMG_5228_liten.jpg
IMG_5228_liten.jpg (349.69 KiB) Visad 3503 gånger
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-12 13:44

IMG_5231_liten.jpg
IMG_5231_liten.jpg (360.45 KiB) Visad 3501 gånger
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Bill50x » 2021-04-12 16:58

DIN-kontakter har fördelen med att man inte kan koppla fel när det gäller tex höger/vänster. men de är pest att hantera och vill man tex felsöka en trilskande anläggning som låter fel på ena kanalen så är det bara att plocka fram lödkolven... Jag har dessutom något svagt minne av att olika kopplade kablar behövs till 5-pins DIN beroende på användningsområde.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-12 17:17

Bill50x skrev:Jag har dessutom något svagt minne av att olika kopplade kablar behövs till 5-pins DIN beroende på användningsområde.

/ B


Ja, så är det och det fungerar utmärkt om man följer den normen. Vill minnas att Naim föredrog DIN för sättet jorden hanteras på.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-12 17:52

Lyssnar lite nu och kan konstatera att det är en rätt väsentlig förbättring med uppstagning och mer vikt. Det känns så klart fortfarande, men jag tycker att det har blivit en renare basåtergivning, och att det känns mindre samtidigt. Ska bli intressant att lyssna vidare. :D

Frågan är om ytterligare 20 kg skulle ta bort alla vibrationer... :P ha, ha... Nej, jag slutar nu. Lovar!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-12 18:03

Fina bilder förresten Johan! Trevligt att se. :)

Användarvisningsbild
Egerwood
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2006-11-05
Ort: Norrköping

Re: Soffsub

Inläggav Egerwood » 2021-04-12 23:13

eljulio skrev:Lyssnar lite nu och kan konstatera att det är en rätt väsentlig förbättring med uppstagning och mer vikt. Det känns så klart fortfarande, men jag tycker att det har blivit en renare basåtergivning, och att det känns mindre samtidigt. Ska bli intressant att lyssna vidare. :D

Frågan är om ytterligare 20 kg skulle ta bort alla vibrationer... :P ha, ha... Nej, jag slutar nu. Lovar!



Det är så kul att se hur olika alla är, själv lutar jag ofta mig bakåt och nuddar bakväggen för att maximera vibrationerna.
Iofs kanske mest till ”håll käften musik” dvs hos mig ex Armin van Buren och liknande.
När lite mer melodiös lysning pågår sitter jag mer neutralt.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-04-12 23:41

eljulio skrev:Lyssnar lite nu och kan konstatera att det är en rätt väsentlig förbättring med uppstagning och mer vikt. Det känns så klart fortfarande, men jag tycker att det har blivit en renare basåtergivning, och att det känns mindre samtidigt. Ska bli intressant att lyssna vidare. :D

Frågan är om ytterligare 20 kg skulle ta bort alla vibrationer... :P ha, ha... Nej, jag slutar nu. Lovar!


Nästa steg blir att avisolera din r-v från soffan via tjockare dynor. :mrgreen:

(Ja, det skulle faktiskt fungera, speciellt om man gör samma sak även för ryggdelen.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-13 08:00

I-or skrev:
eljulio skrev:Lyssnar lite nu och kan konstatera att det är en rätt väsentlig förbättring med uppstagning och mer vikt. Det känns så klart fortfarande, men jag tycker att det har blivit en renare basåtergivning, och att det känns mindre samtidigt. Ska bli intressant att lyssna vidare. :D

Frågan är om ytterligare 20 kg skulle ta bort alla vibrationer... :P ha, ha... Nej, jag slutar nu. Lovar!


Nästa steg blir att avisolera din r-v från soffan via tjockare dynor. :mrgreen:

(Ja, det skulle faktiskt fungera, speciellt om man gör samma sak även för ryggdelen.)


Men självklart. Min första tanke i morse när jag vaknade var att fundera över håligheten i ryggstödet. Där får det ju plats mineralull eller liknande... :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-13 08:37

I-or skrev:
eljulio skrev:Lådorna klara i fredags.

Lördag morgon. Fyller med sand. Väger as. Försöker montera. Nope, Har missat en väsentligt detalj inne i soffan, en liten list att skruva från respektive som jag måste ta bort, ca 17 mm från undersidan som jag hade tänkt använde för att skruva fast lådorna i. Nåja, ingen större fara. Det går att skruva ändå. Lyckas montera mittlådan. Vänster och höger låda.. Någon mm för tight. Eller? Börjar slipa. Rätt mycket. Försöker montera igen. Nej, ännu mer slipande. Nej igen, Till slut ruttnar jag och går och lånar en elhyvel. Ok, nu får jag dem på på plats. Soffan väger som ett as nu. Sätter mig och ska lyssna. Det är som att sätta sig på en SJ - pall. Jag har missbedömt hur mycket fjädrarna går ned. Tyckte att jag hade marginal, men icke. Min stackars sambo i söndags morse var inte nöjd, men förvånansvärt lugn. Jag förklarade att jag löser det. Det blev operation vilket betydde att jag kapade lådorna ungefär på mitten med hjälp av en fogsvans. Fyllde dem med sand, på med locken igen, skruva fast och voila, nu gick soffan att använda igen! Tung som fan fortfarande, lite drygt 30 kg extra vikt ungefär.

Har inte hunnit lyssna efter ljudliga skillnader så noga ännu, men jag fick en kvarts lyssning bakom soffan nära bakväggen då jag strök ett antal skjortor och det lät riktigt bra. Jan Johansson på hyfsat hög volym. Mycket fyllig bas, välartikulerat och bra. Provade att sitta liten stund i soffan. Verkar vara mindre problem med vibrationerna, så det är bra, men basen verkar låta bättre bakom soffan faktiskt. Märkligt nog. Men mer imorgon. Nu kan jag nog inte modda mer än vad jag har gjort. :D

soffmodd_lådor.jpg


Tycker nog ändå att det är en del bas i Jan Johanssons musik.

Hehe, vilket monsterprojekt detta har blivit. Hifi har lätt den inverkan på (vissa) människor. :D

Du har mer bas bakom soffan (närmare bakväggen), vilket säkerligen passar till den inspelningen. Återigen, en hel del inspelningar speciellt från ett par decennier tillbaka eller tidigare saknar i mitt tycke ordentlig bas. Den enda lösningen är tyvärr ekvalisering per album eller låt, vilket är lätt att åstadkomma med många mediaspelare.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-13 08:49

Börjar finlira nu.

Jag är medveten om att I-ors EQ-inställning är baserad på att få en rak frekvenskurva i lyssningsposition.

Grundinställning:
Freq: 49,6 Hz
Q: 8
Gain: +5

Subjektivt får jag renare återgivning när jag drar ned följande:
Freq: 49,6 Hz
Q: 8
Gain: -3

Eller bara bypass funkar också bättre. Subjektivt.

Obs! Ovan efter kort lyssning bara, ett par timmar. Men jag har hunnit testa på olika musikstilar. Bäst resultat ger det på Infected Mushroom och liknande, men även på annat lugnare.

Jag tycker att den subjektiva inställningen blir renare. Vad beror det på? Ska man även ändra på Q i så fall?
Är det något i det området runt 50 Hz som kan vara känsligt för hörseln, högtalarelementen eller något annat?

Det vore intressant att få besök av någon av er som har gått på många konserter och kan bedöma basens naturtrogenhet i relation till vilket instrument som används och hur det påverkas av inställningarna i DSP:n Och ja, jag vet att rak frekvensgång är en grundinställning att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Soffsub

Inläggav NADifierad » 2021-04-13 09:20

Rak frekvensgång i basen tycker jag låter onaturligt, här hemma.
Jag är nöjd med en svagt stigande kurva, från ca 70 Hz och nedåt.
Man hör snabbt om man fläskat på för mycket bas i DSP’n.
Låtar som man vet inte ska låta fett i basen, blir jobbiga att lysnna på.
Om jag tex lirar lite Elvis, så vill jag att det ska låta naturligt, vad gäller frekvensnivåerna.
Kommer det sedan tex en låt med Infected, strax efter, så låter det plötsligt som en helt annan anläggning :D.
Tanken är ju att anläggningen ska återge det som finns på inspelningen, på ett realistiskt sätt, oavsett frekvens.

Och angående individuell EQ av låtar, så är det inget för mig.
Är en låt outhärdligt dåligt inspelad, så väljer jag troligen att inte spela den.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-04-13 11:56

Man bör inte ta alltför allvarligt på de inställningar för DSP 4x4 jag lade upp tidigare. Dessa är bara en bra utgångspunkt, men för en riktigt bra inställning behöver man justera och mäta i en iterativ process.

Vi vet heller inte om det är konstant frekvensgång totalt sett eftersom hela basområdet under 80 Hz kan parallellförskjutas upp och ned i nivå via Gain i X223.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-13 12:17

I-or skrev:Man bör inte ta alltför allvarligt på de inställningar för DSP 4x4 jag lade upp tidigare. Dessa är bara en bra utgångspunkt, men för en riktigt bra inställning behöver man justera och mäta i en iterativ process.

Vi vet heller inte om det är konstant frekvensgång totalt sett eftersom hela basområdet under 80 Hz kan parallellförskjutas upp och ned i nivå via Gain i X223.



Jag blev tvungen att googla iterativ process. Det hjälpte. :lol: En ytterligare sak jag funderar över är delay, vad den matematiskt bör stå på egentligen. Tycker det är svårt att höra stora skillnader på 0-2 ms. Svaret är kanske att det inte spelar så stor roll.

För övrigt låter det riktigt j*** bra nu. :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-13 12:26

Sammel!

Här är väl läge för återbesök. :D

Utifrån att göra enligt nedan, som I-or skrev. Lämpligen då efter att Johans kabelmodd är klar.

Man bör inte ta alltför allvarligt på de inställningar för DSP 4x4 jag lade upp tidigare. Dessa är bara en bra utgångspunkt, men för en riktigt bra inställning behöver man justera och mäta i en iterativ process.

Vi vet heller inte om det är konstant frekvensgång totalt sett eftersom hela basområdet under 80 Hz kan parallellförskjutas upp och ned i nivå via Gain i X223.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Soffsub

Inläggav sammel » 2021-04-13 13:31

eljulio skrev:Sammel!

Här är väl läge för återbesök. :D


Absolut kommer gärna :)

/Samuel

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-13 18:43

sammel skrev:
eljulio skrev:Sammel!

Här är väl läge för återbesök. :D


Absolut kommer gärna :)

/Samuel


Härligt! :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-14 20:17

I teknikdelen frågas det om element behöver spelas in. Kanske är det så med lyssnaren också. Oavsett vad så är jag helnöjd nu. Har två dagars rejäl lyssning bakom mig nu och är helnöjd. Tyngden i soffan gör att kvarvarande vibrationer i soffan nu känns normala vid pådrag. Det är ju trots allt Baaaaaas det handlar om. Och jag har uppnått rejält utökad förmåga att dra på. Så. Efter många om och men blev det till slut riktigt bra. Finns småpill kvar, men nu är det bara roligt, inte oroligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-14 22:05

Lite fler bilder från lödjobbet:

IMG_5232_liten.jpg
IMG_5232_liten.jpg (459.02 KiB) Visad 3029 gånger


Signaljord på plats.


IMG_5233_liten.jpg
IMG_5233_liten.jpg (438.93 KiB) Visad 3029 gånger

En koaxtåt på plats.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-14 22:09

IMG_5235_liten.jpg
IMG_5235_liten.jpg (263.14 KiB) Visad 3030 gånger

En liten kardel kan noteras. Hm..., missade detta.

IMG_5220_liten.jpg
IMG_5220_liten.jpg (411.29 KiB) Visad 3030 gånger

Men det är nog ingen risk eftersom jag lade dit lite isolering.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-14 22:10

Kopplingen ser ut så här:

IMG_5226_liten.jpg
IMG_5226_liten.jpg (376.49 KiB) Visad 3031 gånger
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-14 22:14

IMG_5221_liten.jpg
IMG_5221_liten.jpg (1.59 MiB) Visad 3029 gånger


Det blir RCA-hona som förstegsutgång.


IMG_5224_liten.jpg
IMG_5224_liten.jpg (391.54 KiB) Visad 3029 gånger
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-14 22:17

Eljulio, du kan börja vittja din brevlåda från och med imorgon. :wink:
//Johan Lindroos

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster