Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 11:25

RogerGustavsson skrev:De där ska alltså sandfyllas? Vill du ha upp vikten använder du blästersand typ stålsand, densitet ca 3.8 kg/liter.


Svar ja! Och tack för tips!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Soffsub

Inläggav sammel » 2021-04-09 11:25

Det blir stabilt :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-04-09 11:44

En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.

Amplituden för en struktur vid resonans är nämligen omvänt proportionell mot massan x förlustfaktorn och hyfsat ofta kan man åtminstone fördubbla förlustfaktorn med ganska enkla metoder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 14:21

I-or skrev:En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.

Amplituden för en struktur vid resonans är nämligen omvänt proportionell mot massan x förlustfaktorn och hyfsat ofta kan man åtminstone fördubbla förlustfaktorn med ganska enkla metoder.



Hmmm... det där förstod jag nog inte. Men du menar att viss typ av massa är bättre än annan typ av massa med samma vikt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-04-09 14:59

eljulio skrev:
I-or skrev:En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.

Amplituden för en struktur vid resonans är nämligen omvänt proportionell mot massan x förlustfaktorn och hyfsat ofta kan man åtminstone fördubbla förlustfaktorn med ganska enkla metoder.



Hmmm... det där förstod jag nog inte. Men du menar att viss typ av massa är bättre än annan typ av massa med samma vikt?


Förlustfaktorn kan ses som intern dämpning eller absorption. Om ljud övergår från ljud till mekanisk rörelse med friktion är ett exempel. Då övergår energin från ett system till ett annat system. Från ljudenergi till kinetisk energi och värme.
Rör sig sandkornen i förhållande till varandra så åtgår energi för den rörelsen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 15:37

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.

Amplituden för en struktur vid resonans är nämligen omvänt proportionell mot massan x förlustfaktorn och hyfsat ofta kan man åtminstone fördubbla förlustfaktorn med ganska enkla metoder.



Hmmm... det där förstod jag nog inte. Men du menar att viss typ av massa är bättre än annan typ av massa med samma vikt?


Förlustfaktorn kan ses som intern dämpning eller absorption. Om ljud övergår från ljud till mekanisk rörelse med friktion är ett exempel. Då övergår energin från ett system till ett annat system. Från ljudenergi till kinetisk energi och värme.
Rör sig sandkornen i förhållande till varandra så åtgår energi för den rörelsen.

Mvh
Peter


Och att det åtgår energi är alltså fördelaktigt? Utifrån att energi från soffsubb absorberas av den energiåtgången. Om jag förstod det rätt.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Soffsub

Inläggav rajapruk » 2021-04-09 15:52

Försöker ni sälja in hifimöss?!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 15:56

rajapruk skrev:Försöker ni sälja in hifimöss?!


Ingen aning... :lol: Låter nog Peter och I-or ta den pucken... 8)
Senast redigerad av eljulio 2021-04-09 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-04-09 16:13

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:

Hmmm... det där förstod jag nog inte. Men du menar att viss typ av massa är bättre än annan typ av massa med samma vikt?


Förlustfaktorn kan ses som intern dämpning eller absorption. Om ljud övergår från ljud till mekanisk rörelse med friktion är ett exempel. Då övergår energin från ett system till ett annat system. Från ljudenergi till kinetisk energi och värme.
Rör sig sandkornen i förhållande till varandra så åtgår energi för den rörelsen.

Mvh
Peter


Och att det åtgår energi är alltså fördelaktigt? Utifrån att energi från soffsubb absorberas av den energiåtgången. Om jag förstod det rätt.


Ingen aning! :D Det är du som bestämmer om det är fördelaktigt eller inte. Det är du som sitter i soffan. Det är du som klagat på vibrationer från soffan. Jag har förstått det som att du vill minska dessa vibrationer, eller?

Låt säga att du istället sätter hela paketet av sanddämpare mellan högtalarna och lyssnaren, är då detta bra? Det beror också på vem som är lyssnaren och vad syftet är. Om du spelar på natten och övriga ofrivilliga lyssnare vill sova så kan sådana åtgärder vara bra att applicera mellan stereon och de nästan sovande ofrivilliga lyssnarna men inte mellan stereon och frivilliga lyssnare av musik.

Allt som förändrar något kan vara bra förändringar för vissa och dåliga förändringar för andra.

Med detta vill jag säga att man kan se saker ur många olika synvinklar och sanden gör vissa förändringar och om man vill minska akustiska vibrationer i soffa så väljer man lämplig åtgärdsmetod, exempelvis sand som fyllnadsmaterial.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 16:14

Ja, alltså syftet är ju att minska vibrationerna i soffan. Så svar ja... :D

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Soffsub

Inläggav Adhoc » 2021-04-09 17:06

Dämpa vibrationer i soffan ... Då kan du fylla dina plywoodformar med bitumen som har väldigt bra inre dämpning (rörelseenergi /vibrationer omvandlas till värme). 1 rulle takpapp väger ganska mycket, 1 rulle underlagspapp om 15x0,67 m väger ca 20 kg. Utsmetad asfaltklister + 1 tillkapad bit takpapp + utsmetad asfaltklister + 1 tillkapad bit takpapp tills plywoodformarna är fyllda låter som ett helkul jobb och ingen risk för sand som sipprar ut . :D :D

(Halvt om halvt på skoj, halvt om halvt allvarligt menat då bitumen / asfalt har bra dämpning av vibrationer)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-04-09 17:25

Det skakar ganska bra i de flesta lyssningssoffor även med en konventionell placering av basmodulerna, men eljulio vill inte ha någon extra booty shakin'. 8)

Mer allvarligt tror jag att det faktum att man vet att basmodulen befinner sig under r-ven gör att man känner efter lite extra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-04-09 17:51

Adhoc skrev:Dämpa vibrationer i soffan ... Då kan du fylla dina plywoodformar med bitumen som har väldigt bra inre dämpning (rörelseenergi /vibrationer omvandlas till värme). 1 rulle takpapp väger ganska mycket, 1 rulle underlagspapp om 15x0,67 m väger ca 20 kg. Utsmetad asfaltklister + 1 tillkapad bit takpapp + utsmetad asfaltklister + 1 tillkapad bit takpapp tills plywoodformarna är fyllda låter som ett helkul jobb och ingen risk för sand som sipprar ut . :D :D

(Halvt om halvt på skoj, halvt om halvt allvarligt menat då bitumen / asfalt har bra dämpning av vibrationer)


Luktar inte detta? Jag rekommenderar inte att tömma lekplatsens sandlåda där katterna sprungit omkring 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Soffsub

Inläggav Adhoc » 2021-04-09 19:35

Pja, det finns ingen kattpinkad sand i mitt eminenta förslag.

Bitumen / asfalt / takpapp luktar om och när den är varm men vid rumstemperatur, inte alls så mycket tycker jag, möjligen när den är färskproducerad. Bitumenskivorna jag dämpade mina diskanthorn med avgav och avger noll lukt. (Om man är känslig är det bara att stoppa ned näsan i rullen på någon byggmarknad och tycka till.)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-10 06:42

Får jag möjlighet idag så får jag in dem i soffan. Det blev fogsand tillslut. 2 säckar på 20kg var. Får inte plats med allt, men soffan kommer nog tillföras vikt på åtminstone 30 kg. Monteringen kan bli lite utmanande. :wink:

Jo, lådorna är täta. Det kommer inte att rinna ut någon sand.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 12:59

Lödkolven står på uppvärmning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Soffsub

Inläggav sammel » 2021-04-11 14:56

Johan_Lindroos skrev:Lödkolven står på uppvärmning.


Spännande tycker jag :)

/Samuel

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 15:33

Jag kan börja med att berätta att Naims nomeklatur vad gäller beteckningarna hos gränssnitten är lite festlig. Varför göra något enkelt och begripligt, liksom? 8)
På annat sätt än ur Naims manualer har jag luskat ut att "-ve" betyder signaljord, och "+ve" betyder +24 volt. (Källa: När man kollar i manualen för Naim Nait XS 2.)

Det är alltså inte som en normalbegåvad skulle kunna förledas att tro; positiv och negativ matningsspänning. :roll:

Inte nog med att det är en brittisk apparat, de ä ju kända för lite lustiga lösningar i ren allmänhet. Här ska Naim förstås vara ännu mer egna, i och med sitt vidhållande av de gamla DIN-kontaktdonen. :lol: Inte nog med det, de är förstås inte av den normala sortens DIN, de har en special-pinn-konfigurationer som inte följer den vanliga apparatstandarden som var hyfsat vanlig förr i tiden. Ja, det är ju riktigt tossigt, helt enkelt! :mrgreen:

Kanske har det att göra med att de vill göra det "enkelt" att köpa till lustiga mystiska specialnätdelar?

Fortsättning följer...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 15:41

...

Det vill säga, förstegsdelen hos deras apparater drivs med enbart positiv matningsspänning (i alla fall på dess ingång), vilket känns lite gammaldags. Någon som vet mer om deras kretslösning kanske kan fylla på med detaljer här? Det är väl inte helt vanligt med försteg som är gjorda så? Eller, vet någon om Naims matningsspänning görs om i senare skede till positiv och negativ matningsspänning?

Ändå tycker jag att hela grejen med att man förstegsdelen slocknar om inte specialpluppen sitter på plats gör att det är en konstig lösning, Det blir ju så extremt svårt att nyttja förstegsdelen och slutstegsdelen separat ifall man då inte gör sig en specialsladd för ändamålet. Det vore ju enklare för dem om de inte hade lagt dit möjligheten från början kan jag tycka. Och ville de ha en möjlighet för specialnätdel hade de kunnat lösa det på något annat vis än att använda samma kontaktdon för både signaler och matningsspänning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 16:24

Forts.

Jag hittade bara ett schema på Naim Nait 5. Det verkar som att det bara är logik- och reläkretsar i förstegsdelen som drivs med den positiva 24 voltsmatningen om man kollar på schemat. 8O

Signalflödet hos Nait 5 i dess försteg är:

Ingång - Ingångsgrelä - elektrolytkonding som DC-filter - volympotentiometer med 1,3 kohm i serie och 470 pF parallellt. - utgångsrelä - Preamplifier Out.

Ja, det var det hela! 8) Försteget är alltså helt passivt.

Vad syftet då är med separata specialnätdelar har jag lite svårt att förstå. :mrgreen:

Det kan medföra att förstegsutgången kan påverkas av att ha långa kablar då utimpedansen beror på volympottens läge. Det blir filterverkan ihop med kabelns kapacitans. Men det blir nog ingen hörbar skillnad att ha några meter kabel. Men det kan vara bra att känna till. Obs! Nu kan förstås eljulios Nait vara lite annorlunda eftersom det inte är samma modell.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-04-11 17:36

Pust , Naim . Låter säker bra , dock en excentrisk engelsman på en pub i England är en sak men i en ..... :mrgreen:

Bra jobbat Johan!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-11 18:50

Herrejösses Johan!! 8O Har varit helt utloggad hela dagen och får läsa detta. Man blir ju häpen, till och med min begränsade kunskapsnivå. Väldigt nyfiken på fortsättningen och tack!! :)

Själv har jag haft en helg som har varit arbetsam kan man säga. Återkommer med inlägg om det lite senare ikväll. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-11 19:16

Finns det ingen servicemanual för den Naim eljulio har?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-11 20:05

RogerGustavsson skrev:Finns det ingen servicemanual för den Naim eljulio har?


Det vet jag inte. Har postat några bilder från produktinfo som följde med vid köp.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-11 21:10

Lådorna klara i fredags.

Lördag morgon. Fyller med sand. Väger as. Försöker montera. Nope, Har missat en väsentligt detalj inne i soffan, en liten list att skruva från respektive som jag måste ta bort, ca 17 mm från undersidan som jag hade tänkt använde för att skruva fast lådorna i. Nåja, ingen större fara. Det går att skruva ändå. Lyckas montera mittlådan. Vänster och höger låda.. Någon mm för tight. Eller? Börjar slipa. Rätt mycket. Försöker montera igen. Nej, ännu mer slipande. Nej igen, Till slut ruttnar jag och går och lånar en elhyvel. Ok, nu får jag dem på på plats. Soffan väger som ett as nu. Sätter mig och ska lyssna. Det är som att sätta sig på en SJ - pall. Jag har missbedömt hur mycket fjädrarna går ned. Tyckte att jag hade marginal, men icke. Min stackars sambo i söndags morse var inte nöjd, men förvånansvärt lugn. Jag förklarade att jag löser det. Det blev operation vilket betydde att jag kapade lådorna ungefär på mitten med hjälp av en fogsvans. Fyllde dem med sand, på med locken igen, skruva fast och voila, nu gick soffan att använda igen! Tung som fan fortfarande, lite drygt 30 kg extra vikt ungefär.

Har inte hunnit lyssna efter ljudliga skillnader så noga ännu, men jag fick en kvarts lyssning bakom soffan nära bakväggen då jag strök ett antal skjortor och det lät riktigt bra. Jan Johansson på hyfsat hög volym. Mycket fyllig bas, välartikulerat och bra. Provade att sitta liten stund i soffan. Verkar vara mindre problem med vibrationerna, så det är bra, men basen verkar låta bättre bakom soffan faktiskt. Märkligt nog. Men mer imorgon. Nu kan jag nog inte modda mer än vad jag har gjort. :D

soffmodd_lådor.jpg
soffmodd_lådor.jpg (305.25 KiB) Visad 3024 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 23:12

Jag kan även berätta att på förstegsutgången finns det inritat två stycken "+ve"-stift. Det är för att om man ansluter en så kallad Flat Cap extern nätdel så ger den matningsspänning separat för höger och vänster förstärkarkanaler i försteget. Som jag tänker det är det då av extremt litet värde med att ansluta denna externa nätdel eftersom det (vad det verkar) är ett passivt försteg i Nait (jag har dock bara sett schemat på Nait 5 så det kan ju vara annorlunda. För de vanliga aktiva naimförstegen skulle det kunna vara av värde dock.

Det är därför som det är ihopkopplat när det gäller dessa två "+ve"-stift i adapterpluppen, då det bara finns en enda positiv matningsspänning internt i Naiten. Och det behövs ju inte dubbla heller... :idea:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-04-11 23:17

"De är knepiga, britterna." (Obelix, Asterix och Britterna)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-04-11 23:23

eljulio skrev:Lådorna klara i fredags.

Lördag morgon. Fyller med sand. Väger as. Försöker montera. Nope, Har missat en väsentligt detalj inne i soffan, en liten list att skruva från respektive som jag måste ta bort, ca 17 mm från undersidan som jag hade tänkt använde för att skruva fast lådorna i. Nåja, ingen större fara. Det går att skruva ändå. Lyckas montera mittlådan. Vänster och höger låda.. Någon mm för tight. Eller? Börjar slipa. Rätt mycket. Försöker montera igen. Nej, ännu mer slipande. Nej igen, Till slut ruttnar jag och går och lånar en elhyvel. Ok, nu får jag dem på på plats. Soffan väger som ett as nu. Sätter mig och ska lyssna. Det är som att sätta sig på en SJ - pall. Jag har missbedömt hur mycket fjädrarna går ned. Tyckte att jag hade marginal, men icke. Min stackars sambo i söndags morse var inte nöjd, men förvånansvärt lugn. Jag förklarade att jag löser det. Det blev operation vilket betydde att jag kapade lådorna ungefär på mitten med hjälp av en fogsvans. Fyllde dem med sand, på med locken igen, skruva fast och voila, nu gick soffan att använda igen! Tung som fan fortfarande, lite drygt 30 kg extra vikt ungefär.

Har inte hunnit lyssna efter ljudliga skillnader så noga ännu, men jag fick en kvarts lyssning bakom soffan nära bakväggen då jag strök ett antal skjortor och det lät riktigt bra. Jan Johansson på hyfsat hög volym. Mycket fyllig bas, välartikulerat och bra. Provade att sitta liten stund i soffan. Verkar vara mindre problem med vibrationerna, så det är bra, men basen verkar låta bättre bakom soffan faktiskt. Märkligt nog. Men mer imorgon. Nu kan jag nog inte modda mer än vad jag har gjort. :D

soffmodd_lådor.jpg


Hehe, vilket monsterprojekt detta har blivit. Hifi har lätt den inverkan på (vissa) människor. :D

Du har mer bas bakom soffan (närmare bakväggen), vilket säkerligen passar till den inspelningen. Återigen, en hel del inspelningar speciellt från ett par decennier tillbaka eller tidigare saknar i mitt tycke ordentlig bas. Den enda lösningen är tyvärr ekvalisering per album eller låt, vilket är lätt att åstadkomma med många mediaspelare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 23:56

Så ser en DIN-kontakt av denna ovanliga variant ut inuti:

IMG_5225_liten.jpg
IMG_5225_liten.jpg (273.31 KiB) Visad 2969 gånger


Den är liiiiten.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Soffsub

Inläggav Michael » 2021-04-12 00:17

Kablarna är stoooora!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster