Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-04-05 00:46

Bra där Johan.

Jag tror Naim kör med olika kontakter så att man inte skall kunna växla fel mellan olika kabelanslutningar. Själv föredrar jag dock XLR i så fall.

En fördel med DIN är att kontakthöljet i metall alltid är jord, har jag för mig, vilket betyder att skärmen jordar och skärmar runt om signalen även i kontakten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-04-05 09:47

Vilka hjältar det finns . Samuel och nu Johan. :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-05 10:36

Här kommer lite bilder som kan behövas för kabeljobbet!

befintlig din-kabel.jpg
befintlig din-kabel.jpg (186.04 KiB) Visad 2926 gånger


Ovan DIN-kabel som behöver moddas eller bytas ut.

dinkabeln antal piggar.jpg
dinkabeln antal piggar.jpg (126.72 KiB) Visad 2925 gånger


Ovan DIN-kabel, visar antalet piggar, passar vad jag kan se i subampin, visat i nedan bild.

subampin och out.jpg
subampin och out.jpg (234.63 KiB) Visad 2926 gånger


utvändig bild plugg.jpg
utvändig bild plugg.jpg (270.59 KiB) Visad 2926 gånger


Ovan bild på plugg för subampin och subamp out.

invändig bild på bryggan.jpg
invändig bild på bryggan.jpg (270.25 KiB) Visad 2926 gånger


Skruvade isär pluggen och tog en bild invändigt hur det ser ut. Vet inte om det är någon poäng med det, men kanske? Se ovan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22705
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-05 12:43

Du skulle kunna mäta vilka pinnar som hör ihop, du behöver en ledningsprovare eller multimeter.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-05 14:40

Nu har jag tagit en bild och mätt upp. Se nedan och läs på bilden.

piggar_kontakt.jpg
piggar_kontakt.jpg (232.01 KiB) Visad 2857 gånger



Och så här såg inställningen ut på multimetern, se nedan bild. Enligt Johans instruktion om jag nu förstod den rätt.

multimeter.jpg
multimeter.jpg (1.88 MiB) Visad 2857 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-05 16:33

Då är det bara att värma på lödkolven, Link-pluggen stämmer med hur det borde vara enligt pin-schemat:
Bilagor
Naim Nait in-ut.jpg
Naim Nait in-ut.jpg (24 KiB) Visad 2824 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-05 16:52

Och för att vara riktigt säker på hur skärmen är förbunden till DIN-kontakten vore det också bra att mäta mellan skärmen på RCA-kontakten och skärmen respektive pinnarna på DIN-kontakten. Då vet man om skärmen t.ex. är förbunden med -ve eller hylsan eller både och. Mät alltså enligt mina röda streck i bilden:
Bilagor
befintlig din-kabel.jpg
befintlig din-kabel.jpg (248.73 KiB) Visad 2814 gånger

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-05 18:33

Kalejdokom skrev:Och för att vara riktigt säker på hur skärmen är förbunden till DIN-kontakten vore det också bra att mäta mellan skärmen på RCA-kontakten och skärmen respektive pinnarna på DIN-kontakten. Då vet man om skärmen t.ex. är förbunden med -ve eller hylsan eller både och. Mät alltså enligt mina röda streck i bilden:


Provade precis. Fick ingen signal (ljud) alls! :? Men kabeln funkar. Har ju den ansluten mellan dac och filter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Soffsub

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-04-05 20:14

goat76 skrev:
Morello skrev:Läs mitt föregående inlägg en gång till och kontemplera - innan du svarar.


Nu har jag kontemplerat... äggen fungerar inte?

goat76, du har postat flertalet inlägg som är nedsättande och överdrivna. Vänligen håll en god ton i diskussionen

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-06 08:26

Kalejdokom skrev:Och för att vara riktigt säker på hur skärmen är förbunden till DIN-kontakten vore det också bra att mäta mellan skärmen på RCA-kontakten och skärmen respektive pinnarna på DIN-kontakten. Då vet man om skärmen t.ex. är förbunden med -ve eller hylsan eller både och. Mät alltså enligt mina röda streck i bilden:


OBS! Blev nog tokigt igår. Det finns kontakt med RCA-höljet och pigg 2 enligt tidigare inlägg (min bild), dock inte övriga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-06 09:39

Bra, då vet vi att signalskärmen är ansluten till -ve.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Soffsub

Inläggav sammel » 2021-04-07 09:55

I-or skrev:Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz)



Har skrivit ut en PDF i Loudspeaker LAB 4 beta version som jag länkar till håll till godo skriv ut om ni vill,
Johny Grenander håller på och fixar med utskriftsfunktionen,
jag har försökt få till liknande upplösning som I-or visar i Matlab. Jag insåg att min tidigare inställning för analys av mätresultatet
inte var bra för basmätningar, detta tillför nog inget nytt sedan jag skickade mätfiler till I-or som han analyserade,
vill bara visa att amatörer också kan göra fel, jag visste att jag kunde det men en del undrar man, som med sån säkerhet uttalar sig om allt.
lite ödmjukhet efterlyses, jag ska väl inte behöva stå för all(ödmjukhet) :)
Om så är så, får det va så.

https://www.dropbox.com/s/6fafxuz2sqb7i ... z.pdf?dl=0

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-07 11:07

Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!

post.jpg
post.jpg (1.1 MiB) Visad 2584 gånger

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-07 11:08

sammel skrev:
I-or skrev:Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz)



Har skrivit ut en PDF i Loudspeaker LAB 4 beta version som jag länkar till håll till godo skriv ut om ni vill,
Johny Grenander håller på och fixar med utskriftsfunktionen,
jag har försökt få till liknande upplösning som I-or visar i Matlab. Jag insåg att min tidigare inställning för analys av mätresultatet
inte var bra för basmätningar, detta tillför nog inget nytt sedan jag skickade mätfiler till I-or som han analyserade,
vill bara visa att amatörer också kan göra fel, jag visste att jag kunde det men en del undrar man, som med sån säkerhet uttalar sig om allt.
lite ödmjukhet efterlyses, jag ska väl inte behöva stå för all(ödmjukhet) :)
Om så är så, får det va så.

https://www.dropbox.com/s/6fafxuz2sqb7i ... z.pdf?dl=0


Tack Sammel!!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-04-07 11:22

eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!

post.jpg


Ett brev det kan vara så mycket
Ett brev det kan vara från

Nils Ferlin

...ta väl hand om nära och kära...

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Soffsub

Inläggav sammel » 2021-04-07 18:37

eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan


Tycker verkligen det är spännande :)
/Samuel

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-08 07:20

Kan bli så att lådor för soffmodden tillverkas imorgon som skall användas för att staga upp soffan så att den blir extremt vridstyv. Ovan lämnar jag en slits för att fylla den med sand eller motsvarande material för tyngdens skull. jag kommer nog se till att lådorna blir välfyllda så att jag inte riskerar något extra lådljud. Så kanske, kanske har jag en rejält tung soffa till helgen, som är stum och vibrationsfri. Sen kan jag nog inte göra så mycket mer anpassningar och får gilla läget. Därefter kommer jag med utlovad reaktion på slutresultatet.

Sammel, du som har varit här och mätt är förstås välkommen åter att lyssna när allt är klart, och om du vill, mäta igen. :D

Övriga som ev. passerar Kalmar under sommaren och är intresserade är förstås också välkomna att höra av sig.



ps. Helmotzfällan lade jag ned, då I-or skrev att bullen inte var ett lika stort problem med flytten av högtalarna.

ps 2. I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat? :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Soffsub

Inläggav sammel » 2021-04-08 07:35

eljulio skrev:Sammel, du som har varit här och mätt är förstås välkommen åter att lyssna när allt är klart, och om du vill, mäta igen.


Kommer gärna Eljulio :)

/ Samuel

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-08 07:50

eljulio skrev:I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat? :)

Soffsubben har nog bidragit till hela känsloregistret; förundran, förvirring, förtvivlan och förtjusning! Alla normala stadier som skall passeras i varierande ordningsföljd och med intermittent upprepning under ett helt vanligt högtalarbygge. Såklart att det inspirerar! :D

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-08 08:15

Kalejdokom skrev:
eljulio skrev:I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat? :)

Soffsubben har nog bidragit till hela känsloregistret; förundran, förvirring, förtvivlan och förtjusning! Alla normala stadier som skall passeras i varierande ordningsföljd och med intermittent upprepning under ett helt vanligt högtalarbygge. Såklart att det inspirerar! :D



Bra beskrivning! Här kryddat med placeringsutmaningar och i synnerhet inkopplingsproblem som har varit betydligt större än allt annat... :lol:

DSP:n är för övrigt smidig. Har ju bara ställt in PEQ. Vad är poängen med gate- och compflikarna? I comp går det att ställa in threshold och attack samt ratio, knee och release. Har inte en susning... 8O

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-04-08 08:38

Kalejdokom skrev:
eljulio skrev:I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat? :)

Soffsubben har nog bidragit till hela känsloregistret; förundran, förvirring, förtvivlan och förtjusning! Alla normala stadier som skall passeras i varierande ordningsföljd och med intermittent upprepning under ett helt vanligt högtalarbygge. Såklart att det inspirerar! :D


Kan nog så vara. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-08 08:39

Gate och Comp(ressor) används i regel bara vid livespelningar där man vill kontrollera oönskad dynamik. Compressor jämnar till ljudnivån så att man undviker starka peakar (t.ex. om en sångare får feeling och tar i från knäna kan man förhindra dist eller oönskat starkt ljud). Likaså kan man höja nivån på de svagaste ljudnivåerna så att ljudet upplevs mer jämnt.
Gate är en funktion som stänger av ljudet om signalen är för svag, för att undvika brus. Ljudet släpps igenom när nivån överstiger en inställd gräns.

Men det där är inget du behöver bry dig om... :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-08 08:58

Kalejdokom skrev:Gate och Comp(ressor) används i regel bara vid livespelningar där man vill kontrollera oönskad dynamik. Compressor jämnar till ljudnivån så att man undviker starka peakar (t.ex. om en sångare får feeling och tar i från knäna kan man förhindra dist eller oönskat starkt ljud). Likaså kan man höja nivån på de svagaste ljudnivåerna så att ljudet upplevs mer jämnt.
Gate är en funktion som stänger av ljudet om signalen är för svag, för att undvika brus. Ljudet släpps igenom när nivån överstiger en inställd gräns.

Men det där är inget du behöver bry dig om... :)



Tack för jättebra förklaring!! Jag misstänkte att jag inte behövde använda det. Men när man ser funktionerna vill man ju veta.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-08 22:38

eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!

post.jpg


Kabeln kom idag och jag har börjat kika lite på det hela. :)
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Soffsub

Inläggav rajapruk » 2021-04-08 22:58

Sladden till den kommer ta längre tid att framställa än det tog att designa och bygga hela subwoofern? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-04-08 23:28

Det var ju lite taskigt skrivet :) Johan får nog till det där på bästa sätt .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-04-08 23:50

På en evolutionistisk tidsskala kommer det gå fort. Som att gå från Tonium till Paleogen. Ganska snabbt i jämförelse med BB.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 08:02

Johan_Lindroos skrev:
eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!

post.jpg


Kabeln kom idag och jag har börjat kika lite på det hela. :)


Härligt! Kul om du har möjligt att ta lite bilder på jobbet. :D

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-04-09 10:42

Idag blir lådorna klara. Trolig montering imorgon. Botten har jag klätt med nålfilt. I lådorna kommer jag att hälla sandlådesand: https://www.bauhaus.se/sandladesand-20kg

Soffan kommer att bli extremt vridstyv med dessa lådor då de är exakt anpassade för facken under soffan. Nedfällningen av sidorna är till för att ha något att skruva i. Vikten kommer nog att hamna på ungefär 25 kg. extra med de tre lådorna och sanden. Bör göra skillnad. :D

lådor.jpg
lådor.jpg (1.95 MiB) Visad 2313 gånger
Senast redigerad av eljulio 2021-04-09 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22705
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-09 11:23

De där ska alltså sandfyllas? Vill du ha upp vikten använder du blästersand typ stålsand, densitet ca 3.8 kg/liter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 8 gäster