Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-13 19:43

Det här blir en förlängning av tråden "Sub-bas engagerar", viewtopic.php?p=2159325#p2159325

Ett element som verkar passande för en platt låda som exempelvis kan förläggas under en soffa är Dayton Audio LS10-44, https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 10-44.html, datablad https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... -44-_1.pdf

Med utgångspunkt från I-ors soffbas kanske vi kan ta lite detaljfrågor?

I-or skrev:Insåg plötsligt att lådan nu har blivit så låg att man behövde ändra på avstyvningarna för att inte skapa inre delkaviteter (som möjligen hade ställt till det en aning). Jag reducerade också höjden på slitsportsminibafflarna till 1 cm (ändringar i blått):

soffbas4.png
soffbas4.png (73.61 KiB) Visad 11524 gånger


Jag har skissat på hur montaget av de två baselementen kan bli, det ena ska ju sitta bakvänt, Det sas nog något om att de bör sitta när varandra i sidled. Hur nära då? Skissen nedan har två olika avstånd dem imellan. Är något att föredra?

soffsub-internt.jpg
soffsub-internt.jpg (493.11 KiB) Visad 11524 gånger


Måtten A och B, är de kritiska? På skissen är de ungefär lika.
Hur nära gaveln sätter man det första elementet?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-02-14 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-13 19:59

En uppdaterad soffbaslösning kommer i morgon. FEM-simuleringar snurrar. Ska det göras, så ska det göras ordentligt. 8)

Avståndet till golvet minimeras genom att endast lämna ca 20 mm från "konens" (snarare en cirkelskiva) utsida till golv. Detta betyder ungefär en montering som i dina bilder. På detta sätt erhåller man maximal kavitetsvolym. Det vända elementet monteras lämpligen så att det linjerar med det andra elementet. Med 20 mm höga fötter har man då 8 mm mellan element och golv.

eljulio vill ha en totalhöjd om 135 mm och den uppdaterade lösningen förlängs därför till 1600 mm och utnyttjar dessutom en listigare elementplacering för bättre egenskaper vid höga frekvenser.

Elementen bör sitta så tätt som möjligt för optimal utsläckning av andratonen, men man behöver inte överdriva eftersom skillnaden mellan c/c om 250 mm och 300 mm är liten (våglängden vid 160 Hz, alltså den högsta möjliga frekvensen för andratonen med signaler i passbandet är ca 2,2 m och detta ska jämföras med elementavståndet dividerat med kvadratroten ur 2, alltså ca 0,2 m).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Soffsub

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-13 20:19

Längden på lådan, vid vilken frekvens kommer det ställa till problem,långt ovan delningen? Edit (läser för snabbt i vanlig ordning, såg att du svarat på det )

Avståndet till golv/element ser ut att vara nära, hur och vad får man för fördel/nackdel med det?
Samma fundering ang höjden på lådan,när elementet hamnar så nära "ovansidan", ingen kritik utan klurar på vinster/förluster och vad man skall tänka på om man skulle göra något liknande.
Senast redigerad av Evil_Homer 2021-02-13 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-02-13 20:27

I-or skrev:En uppdaterad soffbaslösning kommer i morgon. FEM-simuleringar snurrar. Ska det göras, så ska det göras ordentligt. 8)

Avståndet till golvet minimeras genom att endast lämna ca 20 mm från "konens" (snarare en cirkelskiva) utsida till golv. Detta betyder ungefär en montering som i dina bilder. På detta sätt erhåller man maximal kavitetsvolym. Det vända elementet monteras lämpligen så att det linjerar med det andra elementet. Med 20 mm höga fötter har man då 8 mm mellan element och golv.

eljulio vill ha en totalhöjd om 135 mm och den uppdaterade lösningen förlängs därför till 1600 mm och utnyttjar dessutom en listigare elementplacering för bättre egenskaper vid höga frekvenser.

Elementen bör sitta så tätt som möjligt för optimal utsläckning av andratonen, men man behöver inte överdriva eftersom skillnaden mellan c/c om 250 mm och 300 mm är liten (våglängden vid 160 Hz, alltså den högsta möjliga frekvensen för andratonen med signaler i passbandet är ca 2,2 m och detta ska jämföras med elementavståndet dividerat med kvadratroten ur 2, alltså ca 0,2 m).



Oj, härlig cliffhanger!! :D 8) Har precis informerat min bättre hälft om projektet, vilket följdes av en suck...ha, ha... Är så taggad för det här.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-13 20:45

Såg att du hade beställt förstärkare Aiyima tpa3255 till din soffbas. Om du inte köpt nätdel till den än så avvakta lite. Vinylcalle kommer redovisa mätningar på den . I samband med det kan jag garantera dig att detta med nätdelens betydelse kommer att tas upp. :D

Du kan inte få ut mer effekt än du stoppar in ( minus det som förvinner i värme , ....verkningsgraden klass d måste tas i beaktande ). Hur mycket pulver du behöver är en annan femma. Mer pulver = dyrare nätdel. :)

Edit du hade inte beställt än ser jag . Obs avvakta med det . Såg att RogerGustavsson skrev i den andra tråden. Blev lite fundersam . Aiyima tpa3255 till just renodlad subbasförstärkare . Mja. Beror bla. på hur många watt du behöver ....

För övrigt är Aiyima tpa3255 en fullregister tvåkanalsförstärkare.

Att den är specad till 300 W innebär inte att den distar lika mycket vid olika effekter . Tvärt om se här , från Texas Instruments om tpa3255
Bilagor
shot_2021-02-13_21-20-08 (1).png
shot_2021-02-13_21-20-08 (1).png (174.8 KiB) Visad 11421 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-14 09:51

eljulio skrev:Oj, härlig cliffhanger!! :D 8) Har precis informerat min bättre hälft om projektet, vilket följdes av en suck...ha, ha... Är så taggad för det här.


Lägg till lite myspysgulleprylar på din inköpslista . Så blir hon glad. :D
Det är en konst att bygga högtalare , ALLA parametrar ska tas i beaktande . Icket att förglömma WAF. :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-02-14 10:10

Baffel skrev:
eljulio skrev:Oj, härlig cliffhanger!! :D 8) Har precis informerat min bättre hälft om projektet, vilket följdes av en suck...ha, ha... Är så taggad för det här.


Lägg till lite myspysgulleprylar på din inköpslista . Så blir hon glad. :D
Det är en konst att bygga högtalare , ALLA parametrar ska tas i beaktande . Icket att förglömma WAF. :mrgreen:


WAF här är ju tydligt. Den kommer inte att synas. Större WAF än så går ju inte att få!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Soffsub

Inläggav goat76 » 2021-02-14 10:23

eljulio skrev:
Baffel skrev:
eljulio skrev:Oj, härlig cliffhanger!! :D 8) Har precis informerat min bättre hälft om projektet, vilket följdes av en suck...ha, ha... Är så taggad för det här.


Lägg till lite myspysgulleprylar på din inköpslista . Så blir hon glad. :D
Det är en konst att bygga högtalare , ALLA parametrar ska tas i beaktande . Icket att förglömma WAF. :mrgreen:


WAF här är ju tydligt. Den kommer inte att synas. Större WAF än så går ju inte att få!


Vem av er dammsuger oftast?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-14 10:24

eljulio skrev:
Baffel skrev:
eljulio skrev:Oj, härlig cliffhanger!! :D 8) Har precis informerat min bättre hälft om projektet, vilket följdes av en suck...ha, ha... Är så taggad för det här.


Lägg till lite myspysgulleprylar på din inköpslista . Så blir hon glad. :D
Det är en konst att bygga högtalare , ALLA parametrar ska tas i beaktande . Icket att förglömma WAF. :mrgreen:


WAF här är ju tydligt. Den kommer inte att synas. Större WAF än så går ju inte att få!

:mrgreen:

Ska du inte fundera på om du kan bygga ihop basförstärkaren med högtalarlådan? Eller det kanske inte går? Det får någon med erfarenhet ge tips och råd om. :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Soffsub

Inläggav RSG » 2021-02-14 10:33

Roger.
Kan du i första inlägget fylla på med vilket element som skall användas, och kanske en länk till ursprungstråden?
För att nytillkomna läsare skall kunna ta del av inledande diskussion. Tycker jag vore trevligt. :)

Vid så låg bygghöjd som krävs för det bakvända elementet skulle jag använda tre frästa MDF-kransar och limma samman och täta med vitlimsmålning, istället för att ta till tidigare nämnda papprör.

/Johan

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-02-14 10:42

Funderar lite på hur jag vill ha det långsiktigt och då vill jag nog ha så lite elektronik som möjligt synligt. Med det perspektivet är nog en så kallad plate amp att föredra, dvs. förstärkning fäst på subbasen. Ställer in den gör man väl en gång?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-02-14 13:01

Baffel, vill man verkligen ha en störsändare under soffan?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-14 14:02

Morello skrev:Baffel, vill man verkligen ha en störsändare under soffan?


Tänkte inte på det. :oops:

Stör det så mycket? Du menar att det stör typ ....tv-fjärr?
Aha du utgår ifrån att stärkaren styrs via Bluetooth, eller? I och med mottagare så leder det till....vad för en soffbas?

Det är klart en stärkare under soffan utan Bluethooth där blir det ju aningens meckigt att ändra volymen på den.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-14 14:50

Morello är bara lite allmänt grinig på klass D. Om förstärkaren uppfyller EMC-kraven så är den fullt adekvat och kommer inte att ställa till med några konstigheter.

När det gäller soffbasen så tror jag att Vistron DA-350/500 skulle passa utmärkt monterad i botten på lådan. Den ska invändigt få plats på höjden ganska precis. Man måste dock ha vinklat nätkablage som inte tar mer plats än 20 mm under lådan.

Det viktigaste med denna förstärkare är, förutom goda prestanda, det faktum att den har en inbyggd bashöjning om 5 dB vid 25 Hz, vilket motsvarar den frekvensgångskorrektion som soffbasen kräver.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Soffsub

Inläggav Tangband » 2021-02-14 15:09

Intressant, tumme upp att följa bygget :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Soffsub

Inläggav Tangband » 2021-02-14 15:11

eljulio skrev:Funderar lite på hur jag vill ha det långsiktigt och då vill jag nog ha så lite elektronik som möjligt synligt. Med det perspektivet är nog en så kallad plate amp att föredra, dvs. förstärkning fäst på subbasen. Ställer in den gör man väl en gång?


Mest elegant är nog att ha allting inbyggt i lådan , då slipper du ju även högtalarkablar som går till soffan.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Soffsub

Inläggav STDI » 2021-02-14 15:38

Tangband skrev:
eljulio skrev:Funderar lite på hur jag vill ha det långsiktigt och då vill jag nog ha så lite elektronik som möjligt synligt. Med det perspektivet är nog en så kallad plate amp att föredra, dvs. förstärkning fäst på subbasen. Ställer in den gör man väl en gång?


Mest elegant är nog att ha allting inbyggt i lådan , då slipper du ju även högtalarkablar som går till soffan.

Ja, men istället behövs elkabel och signalkabel. Eller ska den vara "trådlös" och batteridriven? :)
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-02-14 16:13

STDI skrev:
Tangband skrev:
eljulio skrev:Funderar lite på hur jag vill ha det långsiktigt och då vill jag nog ha så lite elektronik som möjligt synligt. Med det perspektivet är nog en så kallad plate amp att föredra, dvs. förstärkning fäst på subbasen. Ställer in den gör man väl en gång?


Mest elegant är nog att ha allting inbyggt i lådan , då slipper du ju även högtalarkablar som går till soffan.

Ja, men istället behövs elkabel och signalkabel. Eller ska den vara "trådlös" och batteridriven? :)


Jag kommer att ha väldigt nära från soffbasen till förstärkare och eluttag, dessutom hyfsat dolt från övriga rummet. Se nedan bild.

soffan med stereo.jpg
soffan med stereo.jpg (587.26 KiB) Visad 10996 gånger


Från soffans hörn till eluttaget bredvid stereomöblen är ca 70 cm. Basen kommer att hamna i ytterkant nära parallellt med soffans ryggstöd, bara 2-3 cm inskjuten under soffan. Där kommer den att bli mest osynlig från andra hållet soffans framsida och den kommer dessutom hamna så nära bakväggen som möjligt, ca. 110 cm ytterkant, vilket ger att centrum på suben hamnar 140 cm ut från bakväggen. Frågan är var det är klokast att ha elementen? Så nära hörnet som möjligt? Dvs. närmast stereomöbeln?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-02-14 16:20

Lite mer översikt.

hörnet.jpg
hörnet.jpg (730.42 KiB) Visad 10984 gånger

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-02-14 16:21

STDI skrev:
Tangband skrev:
eljulio skrev:Funderar lite på hur jag vill ha det långsiktigt och då vill jag nog ha så lite elektronik som möjligt synligt. Med det perspektivet är nog en så kallad plate amp att föredra, dvs. förstärkning fäst på subbasen. Ställer in den gör man väl en gång?


Mest elegant är nog att ha allting inbyggt i lådan , då slipper du ju även högtalarkablar som går till soffan.

Ja, men istället behövs elkabel och signalkabel. Eller ska den vara "trådlös" och batteridriven? :)


Nej, ej trådlös och batteridriven. Finns inget behov av det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-14 23:12

Nu har jag ändrat en del från de inledande skisserna och soffbasen, I-or Acoustics SB-1, har följande dimensioner: 1600x600x115 mm (+ 20 mm höga fötter). Materialet är genomgående plywood, 12 mm. Porthöjden är nu reducerad till 14 mm och portlängden är 600 mm. Elementbestyckningen utgörs av 2 x Dayton Audio LS10-44.

Observera att frekvensgången kräver ett elektroniskt lyft om ca 6 dB vid 25 Hz för konstant frifältsfrekvensgång i passbandet. För bästa resultat inkluderande möjlighet för rumskorrektion rekommenderas å det starkaste en parametrisk equalizer, t.ex. miniDSP 2x4 Boxed. (Om man inte ekvaliserar är Vistron DSA-350 ett bra val med inbyggt, men mindre flexibelt och exakt baslyft. Man kan förstås kombinera denna förstärkare med en equalizer också.)

Förstärkaren behöver lämna minst 28 Vrms (100 W i 8 ohm) och 2x200 Wrms i 2 ohm eller 1x400 Wrms i 1 ohm (samtliga talspolar parallellkopplas och den vända basens talspolar kopplas med omvänd polaritet). Mer kraftfulla förstärkare ger i princip endast försumbart högre ljudtryckskapacitet.

Ändringarna har införts för att flytta upp den första akustiska längdresonansen till ca 230 Hz (med elementen mitt i lådan exciterar man inte den första längdmoden vid ca 115 Hz), vilket utsträcker det användbara frekvensområdet med en hel oktav. Dessutom har den första strukturmoden (bananmod) flyttas upp till ca 140 Hz, vilket gör konstruktionen i praktiken helt fri från lådljud i passbandet. Det lilla tornet för det vända elementet kan utföras med 4 st stackade plywoodbitar som sågas till cylinderform. Urtagningarna i centrumstycket (diameter 60 mm) behövs för att utjämna mindre tryckskillnader mellan de båda sidorna. I den tomma änden finns även gott om plats för en inbyggd plate amp som Vistron DSA-350.

Med den valda elementplaceringen mitt i lådan i längdled kommer det akustiska centrumet aningen närmare lyssnaren, men denna förändring är försumbar i sammanhanget (ca 6 cm).


sb1-3.png
sb1-3.png (73.6 KiB) Visad 10839 gånger


sb1-2.png
sb1-2.png (48.22 KiB) Visad 10839 gånger


sb1-1.png
sb1-1.png (20.86 KiB) Visad 10839 gånger
Senast redigerad av I-or 2021-02-15 01:11, redigerad totalt 2 gånger.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-02-14 23:18

I-or skrev:Morello är bara lite allmänt grinig på klass D. Om förstärkaren uppfyller EMC-kraven så är den fullt adekvat och kommer inte att ställa till med några konstigheter.

.


Jag har faktiskt konstruerat en liten klass-D-apparat som nyligen passerade de mer stringenta EMC-kraven som gäller för järnväg och marina tillämpningar.

Jag skulle dock inte lita på kinesisk import från tex ebay och liknande. Här anbefalles kontrollmätning av framförallt ledningsburen emission hela vägen upp till 300 MHz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-02-14 23:29

I-or skrev:Nu har jag ändrat en del från de inledande skisserna och soffbasen, I-or Acoustics SB-1, har följande dimensioner: 1600x600x115 mm (+ 20 mm höga fötter). Materialet är genomgående plywood, 12 mm. Porthöjden är fortfarande 17 mm och portlängden 600 mm. Elementbestyckningen utgörs av 2 x Dayton Audio LS10-44.

Observera att frekvensgången kräver ett elektroniskt lyft om ca 6 dB vid 25 Hz för konstant frifältsfrekvensgång i passbandet. För bästa resultat inkluderande möjlighet för rumskorrektion rekommenderas å det starkaste en parametrisk equalizer, t.ex. miniDSP 2x4 Boxed. (Om man inte ekvaliserar är Vistron DSA-350 ett bra val med inbyggt, men mindre flexibelt och exakt baslyft. Man kan förstås kombinera denna förstärkare med en equalizer också.)

Förstärkaren behöver lämna minst 28 Vrms (100 W i 8 ohm) och 2x200 Wrms i 2 ohm eller 1x400 Wrms i 1 ohm (samtliga talspolar parallellkopplas och den vända basens talspolar kopplas med omvänd polaritet). Mer kraftfulla förstärkare ger i princip endast försumbart högre ljudtryckskapacitet.

Ändringarna har införts för att flytta upp den första akustiska längdmoden till ca 230 Hz, vilket utsträcker det användbara frekvensområdet med en hel oktav. Dessutom har den första strukturmoden (bananmod) flyttas upp till ca 140 Hz, vilket gör konstruktionen i praktiken helt fri från lådljud i passbandet. Det lilla tornet för det vända elementet kan utföras med 4 st stackade plywoodbitar som sågas till cylinderform. Urtagningarna i centrumstycket (diameter 60 mm) behövs för att utjämna mindre tryckskillnader mellan de båda sidorna. I den tomma änden finns även gott om plats för en inbyggd plate amp som Vistron DSA-350.

Med den valda elementplaceringen mitt i lådan i längdled kommer det akustiska centrumet aningen närmare lyssnaren, men denna förändring är försumbar i sammanhanget (ca 6 cm).


sb1-3.png


sb1-2.png


sb1-1.png


Ser bra ut. :D

Vad menar du med den tomma änden? Är det i utrymmet ovanför slitsarna?

De akustiska kortslutningshålen i mellanväggen hade jag tänkt föreslå.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2021-02-14 23:32, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-14 23:32

Mja, just Vistron beställer man lämpligen direkt från tillverkaren som samples. Företaget tillverkar produkter utvecklade i USA, vilket framgår ganska tydligt eftersom de skiljer sig markant från det typiska skräpet.

Det finns dock en uppsjö av alternativ vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima A07 med kapabel SMPS) och kraven är heller inte särskilt höga här. Allra viktigast är goda ekvaliseringsmöjligheter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-14 23:33

Den "tomma änden" är den där portarna inte sitter i vägen för en plate amp. Den inre höjden är endast 91 mm.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-02-14 23:46

Plate-amp som i rörförstärkare? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-14 23:47

Nä, en typisk "subwoofer amp" för inbyggnad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-14 23:49

Om AIYIMA TPA3255 är aktuell så finns den med olika funktioner tex:

AIYIMA TPA3255 Subwoofer Power Speaker Amplifier 300W Mono Hifi Home Audio Amplifier NE5532 OP AMP Bass Treble Adjust|Amplifier| - AliExpress
https://www.aliexpress.com/item/33053173227.html

AIYIMA TPA3255 Bluetooth 5.0 High Power Digital Audio Amplifier Class D 2.0 Channel 325W*2 AMP DAC PCM5102 Decoding For Phone|Amplifier| - AliExpress
https://www.aliexpress.com/item/32990956990.html
Senast redigerad av Baffel 2021-02-14 23:54, redigerad totalt 3 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Soffsub

Inläggav rajapruk » 2021-02-14 23:49

Ska man skruva fast denna i soffan för extra skön rumpsparkseffekt?
Vilken ”buttcurve” är skönast att ekvalisera fram? Excitera skinkresonanser maximalt?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-02-14 23:59

I-or skrev:Nä, en typisk "subwoofer amp" för inbyggnad.


Rörbögar brukar ju lite slarvigt kalla anod för "plate" på engelska. Därav frågan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster