Modellera baffeldiffraktion och mätt lite effekter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tofflor

Modellera baffeldiffraktion och mätt lite effekter

Inläggav Tofflor » 2021-02-14 12:13

Hej! Första inlägget - kulturen här verkar vara att antingen ha en konkret teknisk fråga, eller en byggtråd. Vi börjar med en teknisk diskussion, så får jag lägga upp en byggtråd också. :)

Efter att ha fokuserat mycket på låda och filter, har jag senaste veckorna konkretiserat att jobba med baffeldiffraktion. Jag har kört Edge äntligen (har mac privat, så lite meckigt att få igång), men jag har saknat modellering eller artiklar om hur man hanterar kanterna. Tips på bra läsning mottages gärna! Under tiden, så har jag skurit upp två bafflar, och mätt efter hand som jag ändrat kanterna enligt nedan.

1. Jag har varit väldigt nöjd med högtalarna som de var innan den här ”sprinten”, även om jag inte försänkt elementen. Målet den gången var ffa att få till en bra låda och ett filter - och det lyckades, frekvensgången blev väl typ +/- 1,5db, och de låter subjektiv väldigt bra som de är utifrån de kompromisser som jag valt att hålla mig till.
2. Jag köpte dock ett par c25-6-158 för att testa istället för mina c25-6-012 (de var begagnade, så inte så stor investering som det hade kunnat vara), och medföljde en adapterring, och det krävdes en liten träadapter för att snabb-montera dem där c25-6-012 suttit. När jag mätte resultatet så var det såklart KATASTROF i diskanten runt 9khz/ 3cm från diskanterna.
3. Därmed efter modellering i Edge så började jag labba med att hyvla av kanterna. dokumentation/ modeller kring hur diffraktion funkar i tre dimensioner är det lite tunt med, jag har knappt hittat något annat än generell rekommendation att man ska runda kanterna. Jag ville kolla hur en rak, rund, resp 45 grader kant påverkar Edge-resultatet.
4. Efter bra resultat efter fyra iterationer, så sågade jag upp lådor i mdf, ny edge modell, och mätte med raka kanter,
5. rundade kanter,
6. rakt avfasade kanter i 45 grader, samt
7. kanter som inte följde lådan i 90 grader. Alla dessa steg gav förbättringar - förutom att största effekten gav att inte ha någon kant på pallen jag ställer dem på

Mina resultat, efter de knappt hyggligt systematiska tester jag gjort:
1. Det gör större skillnad än jag vågat hoppas!
2. Rakt avfasade (45 grader) kanter ger bättre effekt än avrundade
3. Symmetri är fiende nr 1
4. Preliminärt bästa receptet är att fasa av kanterna uppe och närmast diskanten rakt, men inte i 90 graders vinkel, och att lämna kanten längre bort från diskanten icke-avfasad.

Notera på mätningarna att det sitter en 12uf ”skyddskonding”, alltså första ordningens högpassfilter med -3db vid sisådär 2250hz. Vi får se hur det blir med midbasen på plats, jag har haft en puckel på ett par db vid 3-4k, så det borde kunna bli bra... Gating vid 2ms, mätt vid 30cm, ingen smoothing. Jag har också gjort en mängd mätningar på längre avstånd, off-axis osv, men den vanliga 30cm/ 2ms fångar de stora ändringarna på ett konsekvent sätt.

Jag känner mig just nu rätt nöjd med baffeln, dags att fräsa ned basarna och se vad som händer - och jag ska roa mig med att mäta vågfrontscentrum och testa lite hur effekten blir med ”time alignment” genom att luta baffeln. Jag är iofs skeptisk, dels för att jag tidigare testat med aktiv delning och delay utan att tycka att det är värt besväret, och dels för att baffeldiffraktionen inte ser riktigt lika bra ut när man lämnar on-axis, så jag skulle tro att jag landar på en rak baffel ändå.

Ett par bilder, jag inser i efterhand att det är tyvärr lite svårt att koppla mätning mot steg ovan men...

Övergripande före/ efter nedifrån: gamla baffeln med midbas, med adaptrar och allmän diffraktionskatastrof, i mitten mdf baffel, överst med senaste version av avfasade kanter
Skärmavbild 2021-02-14 kl. 11.01.18.png
Skärmavbild 2021-02-14 kl. 11.01.18.png (373.75 KiB) Visad 774 gånger

"Prototyp 2" med c25-6-012 och stativ av modell "inte överens med äkta hälften om hur de ska se ut"...
IMG_0175.jpeg
IMG_0175.jpeg (60.39 KiB) Visad 774 gånger

Lite bafflar och mätning pågående (notera klant-klacken framför baffeln som gav de stora vågorna i nedre frekvens...)
IMG_6871.jpeg
IMG_6871.jpeg (72.06 KiB) Visad 774 gånger

IMG_6909.jpeg
IMG_6909.jpeg (56.52 KiB) Visad 774 gånger

IMG_6979.jpeg
IMG_6979.jpeg (72.97 KiB) Visad 774 gånger

IMG_6980.jpeg
IMG_6980.jpeg (106.33 KiB) Visad 774 gånger

IMG_6983.jpeg
IMG_6983.jpeg (82.91 KiB) Visad 774 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Modellera baffeldiffraktion och mätt lite effekter

Inläggav Baffel » 2021-02-14 18:54

Och vilket första inlägg ! 8O

Det var ambitiöst projekt som du genomfört. Imponerande. :)

rätt nöjd med baffeln, men? Inte nöjd?

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-02-14 19:33

Utförlig redogörelse = bra!
Men jag undrar lite över mätningarna, dels den kraftiga kamfilter-effekten i mittenkurvan med ca 1 KHz intervall, dels över mätavståndet 30 cm där du menar att större avstånd ger liknande och konsekvent resultat. Jag tänker att effekter av baffelsteget kan behöva lite större avstånd för ge en relevant summering? Jag tänker också att skillnaderna av avfasningen är väl stora? Det är trots allt max någon cm vi pratar om avseende avfasningen, vilket är litet relaterat till våglängder. Däremot kan uppbrytning av symmetrier gära rätt stor skillnad.

Eller så stämmer detta väl.
Nu orkar jag inte analysera / gissa mig till relevansen av mätningarna och mina funderingar, utan hoppas på att någon mer rutinerad snabbt kan göra den biten.
sb17nbac till alla!

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-14 22:12

Du måste ha ett mätavstånd som dels är flera våglängder jämfört med lägsta frekven och helst också ett mätavstånd som är flera ggr större än baffeln.
Prova t.ex 1,5meter om gating:en klarar det, då är du nog på "säkra sidan". D v s håll dig också så långt ifrån väggar och golv som det går och tänk på att stolen "ingår" i baffeln.

Tofflor

Inläggav Tofflor » 2021-02-15 00:09

Baffel skrev:Och vilket första inlägg ! 8O

Det var ambitiöst projekt som du genomfört. Imponerande. :)

rätt nöjd med baffeln, men? Inte nöjd?

Tack!

Det är ett långtidsprojekt, första prototypen med accutonelement är väl typ 5 år sen...

Jag kallar alla högtalare jag bygger för prototyper, man kommer ju på efter hand vad man vill finlira med nästa gång. Men det är ju också för att jag valt dyra element och tänkt fortsätta bygga bättre högtalare på samma element. :)

Baffeln är ju bara halv utan midbas, så det kommer säkert gå åt skogen med alltihop när den kommer dit, och innan jag har gjort två lådor till (som är planen i närtid) så kommer det att finnas nya idéer att testa! :D

Tofflor

Inläggav Tofflor » 2021-02-15 00:12

Maarten skrev:Utförlig redogörelse = bra!
Men jag undrar lite över mätningarna, dels den kraftiga kamfilter-effekten i mittenkurvan med ca 1 KHz intervall, dels över mätavståndet 30 cm där du menar att större avstånd ger liknande och konsekvent resultat. Jag tänker att effekter av baffelsteget kan behöva lite större avstånd för ge en relevant summering? Jag tänker också att skillnaderna av avfasningen är väl stora? Det är trots allt max någon cm vi pratar om avseende avfasningen, vilket är litet relaterat till våglängder. Däremot kan uppbrytning av symmetrier gära rätt stor skillnad.

Eller så stämmer detta väl.
Nu orkar jag inte analysera / gissa mig till relevansen av mätningarna och mina funderingar, utan hoppas på att någon mer rutinerad snabbt kan göra den biten.

Kameffekten kom av kanten på pallen när baffeln inte stod längst fram, tyvärr insåg jag inte det förrän typ näst senaste baffelvarianten, vilket gör att typ alla mätningarna är störda av denna onödiga effekt. :oops:

Här är ett exempel på 30 och 80cm mätavstånd... visst diffar det tänkte jag, men det diffar ju en hel del bara man flyttar miken lite också, och det var ganska enkelt att konstatera om effekten på diffraktionen blev bättre eller inte, så utifrån min frågeställning - om det jag precis gjort gjorde diffraktionen bättre eller sämre - så tyckte jag att det blev dugligt, eftersom jag tyckte diffraktionseffekterna var så illa. :D Ffa så kan jag konstatera i efterhand att det blev mycket svårare än jag trodde att strukturera upp vilken mätning som var vilken, istället för att jämföra "förra med nya" mätningarna mellan två varianter när man höll på. Hemläxa på namngivningen av mätningarna kan man säga. :D Vi rör oss ffa ungefär upp till ca 12cm från diskanten till jag fått midbasen på plats.

Skärmavbild 2021-02-14 kl. 22.33.37.png
Skärmavbild 2021-02-14 kl. 22.33.37.png (335.93 KiB) Visad 661 gånger

Tofflor

Inläggav Tofflor » 2021-02-15 00:20

jansch skrev:Du måste ha ett mätavstånd som dels är flera våglängder jämfört med lägsta frekven och helst också ett mätavstånd som är flera ggr större än baffeln.
Prova t.ex 1,5meter om gating:en klarar det, då är du nog på "säkra sidan". D v s håll dig också så långt ifrån väggar och golv som det går och tänk på att stolen "ingår" i baffeln.

Jag ska helt klart plocka upp detta till nästa mätningsomgång. Nu har jag fokuserat på övre halvan av baffeln (21cm bred) utan midbas, och det är ju en stor begränsning att den tratten saknas. Jag lär mig varje gång. Gating har jag behövt hålla ganska kort, jag ska ta och fundera på varför - utöver att kanten på pallen framför baffeln uppenbarligen gett mig massor av problem. Dags att ta tag i att bygga stativ också, vad fästmön än tycker :D

Återgå till DIY-forum