Isobarisk subwoofer, första seriösa bygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Isobarisk subwoofer, första seriösa bygget

Inläggav Nwalmaer » 2005-08-05 12:09

Hej.

Denna skapelse består av ett par riktiga skräpelement som jag har haft liggandes i flera år. Försökte bygga en låda till dom i skolan för ett mängd år sedan men det blev så uselt så jag vet inte vad.

Vi snackar alltså om 2st Proton PS-8 åttatummare med kevlarmembran, skumupphängning och en ganska vettig magnet på 40 oz. Resonansfrekvens på 32 hz, Vas på 46 liter, och Qtc på tveksamma 0,691. Det är dom enda parametrar jag har. Dock måste jag säga att slaglängden är mycket imponerande. Drar man på ordentligt så rör sig konen lite drygt 4 cm p-p innan det börjar låta apa.

Enda möjligheten att lådan skulle ens vara flyttbar var att bygga isobariskt, och då väger ändå lådan ca 56 kg. Dock så ville jag inte ha membranen gömda med en stor magnet utstickandes genom baffeln, så jag löste det hela med en dubbel baffel och en bit av ett (rejält) papprör imellan dom, för att minimera volymen mellan elementen och samtidigt få en rysligt stabil baffel. Röret kläddes sedan med bitumen på utsidan för att stabilisera ytterligare. 19 mm MDF användes rakt igenom.

Lådan är portad neråt med en 3" port avstämd till 24 hz. Dom största väggarna är rejält stagade och dom mindre är klädda med bitumen. Som ni ser på bilderna nedan användes ganska flitigt med dämpfluff, då den primärt används vid filmtittande.

Elementen är sedan seriekopplade för att få 8 ohm, och jag använder 4mm OFC industri-kabel för interndragning. Sen drivs alltihop av ett Proson PA-150 slutsteg som jag är helt klart nöjd med. Rejäl pjäs det där.

Hur låter det då? Jo då, det är min första aktiva subwoofer men jag vill påstå att det låter helt klart godkänt. Kanske något seg bas (kunde klart vara bättre, i alla fall) för musiklyssning, men det funkar och vid filmtittande så är upplevelsen total. Vid exempelvis The Grudge, som jag inte ens visste innehöll bas, trots att jag har sett den flera gånger innan på andra ljudsystem, så flyttade soffan sig några decimeter åt sidan varje gång det blev otäckt (Jag har subben som "soffbord" bredvid soffan). Riktigt cool känsla när man liksom tappar andan av ljudtrycket, trots att volymen var på måttlig nivå. Lika så när Tripodsen klev in i scenen i nya War of the Worlds så kunde man inte annat än att bara sitta och le medans det kändes som jordens undergång.

Jag är själv förvånad över hur mycket luft dessa element kan flytta. Dom går inte riktigt så djupt som jag vill, men klart godkänd om man jämför med dom flesta icke servo-styrda subbar bestyckade med åttatummare som finns på marknaden. Testar man med sinustoner så börjar ljudet försvinna vid 26 hz men är användbart ner till 23 hz, sen blir det mest en diffus grötig känsla. I BassBox Pro 6 där jag simulerade lådan så hamnade f3 på just 24,4 hz, så det verkar helt rätt ändå.

Jag har slutsteget inställt på delning vid 60 hz och volymen på något över hälften. Detta resulterar i en mycket bra intergrering med mina Mirsch-frontar drivna av min gamla Technics SU-V500. Det kan väl knappast kallas high-end, men helt klart valuta för pengarna. Subben gick på totalt 2100 kr, exklusive elementen som jag köpte för typ 7 år sedan för grovt överpris på Audio-Video (Skämmes ta mig fan!).

Så slutligen till lite bilder.

Bild Bild Bild

Ja, den är sjukt stor. Som ni ser fattas ytfinishen. Jag har planer på att runda av alla kanter, spackla så det ser lite "grovt" ut, och sedan spraya med något slag av fleck-stone färg. Med andra ord vill jag att den ska se ut som en sten. Den väger som en sten, så varför inte?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-05 12:37

Trevligt bygge! Vet inte om jag skulle gjort likadant, men ser jävligt välbyggd ut! :D

Mvh Jocke
admin

Återgå till DIY-forum