Basbygge AE TD15H

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav paa » 2021-03-01 17:28

Magnusjohansson skrev:
paa skrev:Varför inte bygga 0.1 basen med två motriktade pX-basar, dom har du ju redan?


Du tänker en sluten låda med motriktade element för att plocka bort vibrationer?

Snarare basreflex, som en liten Profundus Z. Eller om elementen sitter på var sin sida av lådan.
Basreflex skulle ju samverka bättre med dina två pX basar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-08 14:42

Eftersom många pratar om Dayton och många bygger med dessa så blev jag nyfiken. Och eftersom jag nu bestämt mitt bygge bara skall vara en ren Sub till film så tänkte jag som kanske är bra nog.

Så jag beställde en Dayton UM12-22 förra veckan och fick den i fredags. Om man simulerar den i en basreflex så ser det i mina ögon väldigt bra ut.

Packade upp och började på att mäta. Och jaaaa... vad skall man säga..... element mäter som något helt annat 8O. Nu har jag inte mätdatat här där jag sitter, men jag kommer ihåg ungefär. Extremt låg VAS runt 23L och en QTS på typ 0,97. :?: Skillnaden är helt enorm mot aviserat. Förutom detta så ser elementet ganska så välbyggt ut.

Därefter lite inkörning i 30minuter för att se om det skulle förändra något. Och det blev kanske aningen bättre. Men vi pratar delar av procent.

Så idag skickas den tillbaks. Jakten efter basbygget fortsätter :D
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav juanth » 2021-03-08 15:32

E399DA23-4DAC-47DE-8C84-EC66F10F7BC8.jpeg
E399DA23-4DAC-47DE-8C84-EC66F10F7BC8.jpeg (135.85 KiB) Visad 2091 gånger


Här
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav DQ-20 » 2021-03-08 16:32

Magnusjohansson skrev:Eftersom många pratar om Dayton och många bygger med dessa så blev jag nyfiken. Och eftersom jag nu bestämt mitt bygge bara skall vara en ren Sub till film så tänkte jag som kanske är bra nog.

Så jag beställde en Dayton UM12-22 förra veckan och fick den i fredags. Om man simulerar den i en basreflex så ser det i mina ögon väldigt bra ut.

Packade upp och började på att mäta. Och jaaaa... vad skall man säga..... element mäter som något helt annat 8O. Nu har jag inte mätdatat här där jag sitter, men jag kommer ihåg ungefär. Extremt låg VAS runt 23L och en QTS på typ 0,97. :?: Skillnaden är helt enorm mot aviserat. Förutom detta så ser elementet ganska så välbyggt ut.

Därefter lite inkörning i 30minuter för att se om det skulle förändra något. Och det blev kanske aningen bättre. Men vi pratar delar av procent.

Så idag skickas den tillbaks. Jakten efter basbygget fortsätter :D


Vas är ju en "derived parameter" sådan att Vas=142800*Sd^2/k

Om vi antar att Sd stämmer, så innebär det att upphängningen är styvare än vad som är uppgivet på databladet. Kanske lite brutalare form av "motion" skulle fungera? Vid Fs går det ju väldigt lite effekt in i talspolen om man vill ligga nära xmax. (Vilket jag personligen skulle tycka vara ganska läskigt eftersom de flesta element går sönder om man kör 38 mm p-p).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav RolffRojs » 2021-03-08 17:27

Lite hårdkörning kan nog krävas↓

csm_aging_of_the_suspension_6024c22770.jpg
csm_aging_of_the_suspension_6024c22770.jpg (57.04 KiB) Visad 2068 gånger

The figure above shows the variation of the stiffness of a spider versus measurement
time measured by using the SPM module. After 10 hours of operation in the large
signal domain, the stiffness at the rest position is decreased to 40 % of the initial
value while the stiffness at high excursion is almost constant.

Från https://www.klippel.de/know-how/measure ... sting.html[/quote]

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-08 17:53

juanth skrev:
E399DA23-4DAC-47DE-8C84-EC66F10F7BC8.jpeg


Här

Ja, jo jag vet.... Vad menar du?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav juanth » 2021-03-08 18:00

Magnusjohansson skrev:
juanth skrev:
E399DA23-4DAC-47DE-8C84-EC66F10F7BC8.jpeg


Här

Ja, jo jag vet.... Vad menar du?



Jo jag vet att du vet. Jag ville bara lägga ut parametrarna i tråden. För att göra det överskådligt för diskussion
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-08 18:03

DQ-20 skrev:
Vas är ju en "derived parameter" sådan att Vas=142800*Sd^2/k

Om vi antar att Sd stämmer, så innebär det att upphängningen är styvare än vad som är uppgivet på databladet. Kanske lite brutalare form av "motion" skulle fungera? Vid Fs går det ju väldigt lite effekt in i talspolen om man vill ligga nära xmax. (Vilket jag personligen skulle tycka vara ganska läskigt eftersom de flesta element går sönder om man kör 38 mm p-p).

/DQ-20


Det kan säkert stämma. Den kändes väldigt styv. SD och MMS var det enda som var nära spec.

Tanken slog mig att motionera elementet lite mer seriöst, men bestämde mig för att packa ner och skicka tillbaks. Har mätt upp en del element och har aldrig stött på något som är såhär off.

Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-08 18:03

juanth skrev:
Magnusjohansson skrev:
juanth skrev:
E399DA23-4DAC-47DE-8C84-EC66F10F7BC8.jpeg


Här

Ja, jo jag vet.... Vad menar du?



Jo jag vet att du vet. Jag ville bara lägga ut parametrarna i tråden. För att göra det överskådligt för diskussion


Jaha, då är jag med.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Baffel » 2021-03-08 19:01

Magnusjohansson skrev:
DQ-20 skrev:
Vas är ju en "derived parameter" sådan att Vas=142800*Sd^2/k

Om vi antar att Sd stämmer, så innebär det att upphängningen är styvare än vad som är uppgivet på databladet. Kanske lite brutalare form av "motion" skulle fungera? Vid Fs går det ju väldigt lite effekt in i talspolen om man vill ligga nära xmax. (Vilket jag personligen skulle tycka vara ganska läskigt eftersom de flesta element går sönder om man kör 38 mm p-p).

/DQ-20


Det kan säkert stämma. Den kändes väldigt styv. SD och MMS var det enda som var nära spec.

Tanken slog mig att motionera elementet lite mer seriöst, men bestämde mig för att packa ner och skicka tillbaks. Har mätt upp en del element och har aldrig stött på något som är såhär off.

Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?


Trist, låter som en måndagsexemplar. Hoppas det löser sig bättre med nästa element/ lösning :)

flygsfors
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-03-20

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav flygsfors » 2021-03-08 20:14

Om du ändå testat Dayton utan gott resultat, kanske denna?

https://www.hifikit.se/hogtalare/subwoofer/deep-sea.html

Slipper portar och vad dom kan medföra, lite dyr enligt mitt tycke men du hade väl steg redan så det går ju ta bort, bygg lådan själv o det blir ännu billigare o Scan speak brukar väl inte göra dåligt ifrån sig. Har inte själv lyssnat på denna men den är på min lista på vad jag ska bygga framöver.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-08 22:56

flygsfors skrev:Om du ändå testat Dayton utan gott resultat, kanske denna?

https://www.hifikit.se/hogtalare/subwoofer/deep-sea.html

Slipper portar och vad dom kan medföra, lite dyr enligt mitt tycke men du hade väl steg redan så det går ju ta bort, bygg lådan själv o det blir ännu billigare o Scan speak brukar väl inte göra dåligt ifrån sig. Har inte själv lyssnat på denna men den är på min lista på vad jag ska bygga framöver.


Vill konstruera något eget. Slavbas tillför inte heller något för mig. Har plats för en basreflex, och då är det bättre.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-08 23:03

Baffel skrev:
Magnusjohansson skrev:
DQ-20 skrev:
Vas är ju en "derived parameter" sådan att Vas=142800*Sd^2/k

Om vi antar att Sd stämmer, så innebär det att upphängningen är styvare än vad som är uppgivet på databladet. Kanske lite brutalare form av "motion" skulle fungera? Vid Fs går det ju väldigt lite effekt in i talspolen om man vill ligga nära xmax. (Vilket jag personligen skulle tycka vara ganska läskigt eftersom de flesta element går sönder om man kör 38 mm p-p).

/DQ-20


Det kan säkert stämma. Den kändes väldigt styv. SD och MMS var det enda som var nära spec.

Tanken slog mig att motionera elementet lite mer seriöst, men bestämde mig för att packa ner och skicka tillbaks. Har mätt upp en del element och har aldrig stött på något som är såhär off.

Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?


Trist, låter som en måndagsexemplar. Hoppas det löser sig bättre med nästa element/ lösning :)


Ja, jag har ett nytt element på gång hem. Vi får se om den känns bättre. Får se om jag vågar skriva om vad det är :oops: Det är både dyrt och ganska udda. Om det mäter bra samt är tyst och fint så kanske 8)
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Baffel » 2021-03-08 23:29

Vad då för element ?! :).

Jo du vågar skriva , skriv med små bokstäver om det känns bättre :mrgreen:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav DQ-20 » 2021-03-09 00:51

Magnusjohansson skrev:Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?


All samlad erfarenhet av extremt långslagiga baselement? En halvering av fjädringskonstanten (fördubbling av kompliansen) som i exemplet ovan ger ett totalt q-värde som är sqrt(0,5)=0,7 av det ursprungliga. Det verkar stämma eftersom Vas måste upp till det dubbla. Spider och upphängning mjuknar till en början men förändringen upphör gradvis och stabiliserar sig vid ett slutvärde. Hur dämpningen påverkas vet jag inte. Ska du ha monsterbasar får du nog räkna med att de har andra parametrar direkt ur lådan jämfört med inspelade. IngOehman brukar dock höja ett varningens finger från att mosa i för mycket effekt för snabbt. Tydligen något med härdning av limmerna. Men kör man på resonansfrekvensen så blir det ju inte mycket effekt. Förstår dock om du inte vill chansa. Elementen är ju heller inte direkt gratis.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav RolffRojs » 2021-03-09 01:09

Magnusjohansson skrev:Ja, jag har ett nytt element på gång hem. Vi får se om den känns bättre. Får se om jag vågar skriva om vad det är :oops: Det är både dyrt och ganska udda. Om det mäter bra samt är tyst och fint så kanske 8)

Trådtitel + Apollo?

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-09 10:07

RolffRojs skrev:
Magnusjohansson skrev:Ja, jag har ett nytt element på gång hem. Vi får se om den känns bättre. Får se om jag vågar skriva om vad det är :oops: Det är både dyrt och ganska udda. Om det mäter bra samt är tyst och fint så kanske 8)

Trådtitel + Apollo?


Nä det blir nog inte det. TD15H blir efter lite mer funderande för stora byggen. Det är lätt att sitta och simulera lådor hit och dit och tappa bort att det skall funka i praktiken. Sedan var det väldigt lång leveranstid. Och om det inte blir bra när man får det så är det väldigt jobbigt. Så jag fick leta vidare. Dock inte lätt hitta något vettigt.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Baffel » 2021-03-09 18:17

Vad kollar du på för några nu då?

Det är nog inte det allra lättaste att hitta någon som passar , men det är väl kul att leta ? Här bara som exempel på hur åsikterna kring ett element kan vara delade :
https://sweden.desertcart.com/products/ ... r-set-of-1

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Maarten » 2021-03-09 18:38

Lånar tråden lite och hoppas att TS tycker att det är ok då en medlem undrade över 12s305 i 60 liters låda, här sluten samt BS med fp 22Hz.
Inget moff här då I-or effektivt slog hål på den tanken. Den andra är med Basta standard room-gain. Skulle nog må bra av lite eq:
12s305-60liters.png
12s305-60liters.png (130.71 KiB) Visad 1865 gånger

12s305-60liters-standard_roomgain.png
Room-gain
12s305-60liters-standard_roomgain.png (123.09 KiB) Visad 1865 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
martinw
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-23

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav martinw » 2021-03-09 20:00

Tack!

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-20 01:33

Baffel skrev:Vad kollar du på för några nu då?

Det är nog inte det allra lättaste att hitta någon som passar , men det är väl kul att leta ? Här bara som exempel på hur åsikterna kring ett element kan vara delade :
https://sweden.desertcart.com/products/ ... r-set-of-1


Har efter mycket letande beställt en JL audio 13W3v3-4. Hade ögonen på ett annat dyrare element men var svårt få tag på så fick tänka om igen. Det finns så otroligt mycket element, men det är fan inte mycket som är användbart.

13W3v3-4 är ju en bilbas. Men den simulerar inte som bilsubbar normalt gör. Får den nästa vecka, så får se hur den mäter i praktiken. Men en låda runt 155L 4st 70mm portar och den skall kunna spela hyfsat djupt och med ganska ordentlig output med en rimligt rak frekvenskurva.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav paa » 2021-03-20 10:12

Maarten skrev:Lånar tråden lite och hoppas att TS tycker...

Jag förstår inte tanken med att låna trådar! Det är ju så oerhört enkelt att starta nya trådar, och ge dem en rubrik som gör att intresserade lätt kan hitta den alternativa diskussionen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basbygge AE TD15H.

Inläggav Maarten » 2021-03-21 17:55

OT, @Paa helst ville jag skicka per PM men bilder funkar ju inte den vägen så jag dividerade en del hur jag skulle göra, t ex starta ny tråd, vilket jag tyckte var överarbete, eller då lägga in den här i denna tråd då elementet ifråga varit uppe i denna tråd.
Men då vet jag hur du tänker till en annan gång och jag tycker att du har en poäng avseende sökbarhet.

On-T: Ska det vara så svårt att hitta bra element? Borde ju finnas en hel del? Startade en ny tråd: viewtopic.php?f=3&t=71842
sb17nbac till alla!

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge AE TD15H

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-29 10:02

Bygget fortsätter här. viewtopic.php?f=3&t=71879

Eftersom jag valt bygga på annat element och nu även börjat på bygget så tyckte jag det var bättre starta ny tråd.
Fan av Ino audio och DIY..

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster