Moderator: Redaktörer
Prozac skrev:XMAG: Precis som dina senaste skisser visar så skulle jag fokuserat på en högtalare som är utformad för att stå nära framvägg. Detta för att kunna placera elementens mitt max 17 cm från framväggen. (dvs om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet så upplevs den komma samtidigt med direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå till vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet 17 cm.). Dert var väl också Carlssons princip i 80-talsserien eller för Bremenäggen för den delen.
xmag skrev:Har läst, funderat och ritat efter hand som jag börjar förstå åtminstone lite av Stigs tankar. Efter det har jag ändrat och fått fram detta:
Gallret som skall sitta ovanpå vill jag inte ha för högt. Jag kanske sänker ner "överbyggnaden" lite till.
De svarta runda cirklarna är 1st 6,5 tum- och 3st 2 tum-element. Diskanterna kommer att bli av typen tygdome och max 1 tum membran. Det är alltså 3st som vinklats i förhållande till varandra för att få så jämn spridning som möjligt horisontellt i rummet. Vertikalt räcker med den spridning ett ensamt elementen kommer att ha.
Den är designad att stå rakt mot väggen. Dämpmaterial på väggen bakom skall inte behövas som några OA-konstruktioner har.
Det som jag tycker inte varit bra med Carlssons konstruktioner är basåtergivningen som är lite tunn så som jag minns det. Därför ökar jag volymen på baslådan till ca 90 liter och kommer använda ett förhållandevis litet element undertill, dock mer än 6,5 tum. Kanske 8 tum.
Kritik, förslag osv är välkommet!
Imperial-Blomman skrev:Beklagar sorgen.
petersteindl skrev:xmag skrev:Har läst, funderat och ritat efter hand som jag börjar förstå åtminstone lite av Stigs tankar. Efter det har jag ändrat och fått fram detta:
Gallret som skall sitta ovanpå vill jag inte ha för högt. Jag kanske sänker ner "överbyggnaden" lite till.
De svarta runda cirklarna är 1st 6,5 tum- och 3st 2 tum-element. Diskanterna kommer att bli av typen tygdome och max 1 tum membran. Det är alltså 3st som vinklats i förhållande till varandra för att få så jämn spridning som möjligt horisontellt i rummet. Vertikalt räcker med den spridning ett ensamt elementen kommer att ha.
Den är designad att stå rakt mot väggen. Dämpmaterial på väggen bakom skall inte behövas som några OA-konstruktioner har.
Det som jag tycker inte varit bra med Carlssons konstruktioner är basåtergivningen som är lite tunn så som jag minns det. Därför ökar jag volymen på baslådan till ca 90 liter och kommer använda ett förhållandevis litet element undertill, dock mer än 6,5 tum. Kanske 8 tum.
Kritik, förslag osv är välkommet!
Ett tips, gör högtalarna spegelsymmetriska för både mellanregister och diskant och sök att få akustiskt centrum för både mellanregister och för diskanter på samma vertikala linje.
Det kan du direkt se om du lägger höger högtalare på vänster sida om vänster högtalare.
Då kommer mellanregistren att få sitt akustiska centrum i skärningen mellan mellanregistren.
Nu har du diskanterna vertikalt sett ovanför mellanregistret. Diskantbågen pekar horisontellt sett åt annat håll än mellanregistret. Det skulle jag ändra på.
Drar man en vertikal linje från denna punkt d v s punkten för akustiskt centrum hos mellanregistren, så kan man rikta och placera diskanterna på så sätt att båda högtalarnas diskantsektioner tillsammans får ett och endast ett akustiskt centrum och där detta är på vertikala linjen rakt ovanför mellanregistrens centrum.
Det betyder att höger högtalares diskantbåge och vänster högtalares diskantbåge blir varandras förlängning.
Två högtalares skilda diskantbågar skapar skapar tillsammans 1 homogen båge då man sätter ihop högtalarna spegelsymmetriskt och denna homogena diskantbåge får ett och endast ett akustiskt centrum.
Då kan man förlägga detta akustiska centrum för diskanterna på samma vertikala linje som mellanregistrernas akustiska centrum.
Man bör även vrida diskantbågen så att vinkeln på dess loob överensstämmer med mellanregistrets vinkel på loob.
Om det blir på samma vertikala linje är mycket vunnet. Blir det dessutom på samma koordinat utmed denna linje så har man uppnått samma punkt för bägge frekvensregisters akustiska centrum. Det är dock lite överkurs.
Jag lägger upp följande bilder för att försöka belysa det jag skriver. Nedan ser man att diskantbågarna följer varandra smooth. Tillsammans bildar de 1 homogen båge. Det är en viktig ingrediens.
Om du exempelvis tar högra sidans par och placerar detta par vid en vägg, så bildar de, tillsammans med spegelbilden i väggen, en helt rundstrålad enhet. Det är utgångspunkten.
Separerar du dessa till höger och vänsterhögtalare i vanlig stereokonfiguration och spelar sedan musik där exempelvis en röst i mitten projiceras via båda högtalarna så är det en rundstrålad högtalaråtergivning.
Ju mer de inspelade musikinstrumenten är projicerade mot respektive stereokanal desto mer ökar kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud - till slut kommer enbart 1 högtalare att spela.
Kommer ljudet enbart från 1 högtalare så nås den maximalt största kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud med 70-talseriens OA.
Sedan måste man beakta att det reflekterade ljudet kommer från sidoväggar och tak. Då ingår även vänster högtalares ljudreflexer från höger vägg och vice versa, då en mittprojicerad ljudkälla spelas i båda högtalarna.
Den här bilden lägger jag upp för var och en som ännu inte förstått att Stig Carlsson såg 70-talsseriens OA som rundstrålande högtalare. Läs första meningen.
Jag skulle därför troligtvis använda 4 st diskanter på bågen, dels för enklaste impedanskoppling, dels för att få en längre båge som jag skulle vrida på horisontalplanet för att uppnå det Stig uppnådde med sin diskantplacering för direktljudet.
Vad gäller runstrålad ljudutbredning, så har jag mina egna tankar som jag tänkt återkomma till i Steindl?-tråden.
Prozac skrev:Snyggt, den nedersta skissen liknar mina egna funderingar till stor grad
Imperial-Blomman skrev:Om du ska ha små surround högtalare så kan dom vara slutna.
Då slipper du krångla in ett basreflex rör.
Snygga ritningar.
De där kommer nog å bli bra.
Man borde döpa om tråden t OA-114 istället
xmag skrev:[...]
Jag kommer att välja årtal som namn och möjligtvis Xmag och kanske vad det är för princip på lådan som förnamn. Högaltaren i denna tråd skulle då få namnet Xmag R-2403, R betyder basreflex. Kan bli ett annat siffertal beroende på när jag är klar.
PerStromgren skrev:xmag skrev:[...]
Jag kommer att välja årtal som namn och möjligtvis Xmag och kanske vad det är för princip på lådan som förnamn. Högaltaren i denna tråd skulle då få namnet Xmag R-2403, R betyder basreflex. Kan bli ett annat siffertal beroende på när jag är klar.
Härlig namnutredning! Vill du ta in tips från läktaren?
I så fall röstar jag på "Xmag 2403", alltså utan "R". Detta om du inte frisläpper fler samma månad, alltså. R:et kan ju framgå av specen av högtalaren. Om du tar med "R" kan man förledas att tro att det finns flera högtalare av modell 2403.
xmag skrev:Imperial-Blomman skrev:Beklagar sorgen.
TACK!
Maarten skrev:xmag skrev:Imperial-Blomman skrev:Beklagar sorgen.
TACK!
Ja, jag beklagar sorgen. Hoppas du finner balans i sorgeprocessen och att sysselsätta sig med kreativa saker såsom detta projekt. Som är intressant och lockande med sin väggnära placering. Ett tips är att bygga provlådor och mäta mycket med din Mätrojigg , man kommer snabbare framåt och blir varse hur olika konfigurationer och bafflar fungerar i praktiken.
Prozac skrev:Den här för 9 dollar?
https://www.parts-express.com/Dayton-Audio-ND16FA-6-5-8-Soft-Dome-Neodymium-Tweeter-275-025?quantity=1
xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.
Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.
EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.
xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.
Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.
EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.
jansch skrev:xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.
Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.
EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.
Då ljud är "molekylacceleration" är konaccelerationen ett mått på frekvensgången för en idealisk ljudkälla.
Dock inte direkt användbart annat än vid låga frekvenser då utstrålningsvinkel, konuppbrytning, mm påverkar vid högre frekvenser.
Nattlorden skrev:xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.
Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.
EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.
Eftersom det är ett begränsat tonomfång vi spelar så finns det en gräns ovanför vilket förbättringar inte längre spelar någon roll, så det skulle vara av intresse om man kan påvisa när ett element underpresterar i detta, det borde ju gå att se i form av fördröjning eller deformation av spelad signal... och i så fall borde detta ha rönt mer intresse. Jag tror i alla fall inte att det du spanar på är anledningen till designval hos bättre tillverkare, utan anledning står att finnas annorstädes.
Men jag har gärna fel om det leder någonstans.
Användare som besöker denna kategori: Kitchenmaster och 7 gäster