Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-05 12:12

Snabbaste elementet i tur och ordning:

Peerless OX20SC02-08 = 0,069 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless OC16SC00-04 = 0,100 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless OX20SC00-04 = 0,110 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless OC25SC65-04 = 0,140 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless D26NC05-06 = 0,145 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless XT25SC90-04 = 0,158 Gram/kraftfaktor
Bild



SBacoustics SB26STCN-C000-4 = 0,167 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless OC20SC14-04 = 0,167 Gram/kraftfaktor
Bild



Peerless OT19NC00-04 = 0,345 Gram/kraftfaktor
Bild



Saknar uppgifter för nedanstående men sannolikt är de sämre än de ovanför:

Dayton Audio ND16FA-6 = okänt Gram/kraftfaktor
Bild



OBI-T22 = okänt Gram/kraftfaktor
Bild
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav I-or » 2024-04-05 14:02

Om du även inkluderar den rörliga arean S och den elektriska resistansen R så kan du beräkna den nominella spänningskänsligheten och verkningsgraden i det massakontrollerade området. Spänningskänsligheten finner du dock i specifikationen uppmätt som funktion av frekvens inkluderande samtliga faktorer, så detta blir mest en teoretisk övning.

För övrigt finns ingenting att hämta i att ranka element på det sätt som du gör. Om man vill vara noggrann bör motorstyrkan skrivas som (Bl)^2/R eftersom man kan öka Bl genom att använda tunnare tråd i talspolen, men detta leder förstås även till högre effektförluster.

Ett högtalarelements faktiska "snabbhet" avgörs av den övre gränsfrekvensen, vilken beror av många olika faktorer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-05 18:33

I-or skrev:Om du även inkluderar den rörliga arean S och den elektriska resistansen R så kan du beräkna den nominella spänningskänsligheten och verkningsgraden i det massakontrollerade området. Spänningskänsligheten finner du dock i specifikationen uppmätt som funktion av frekvens inkluderande samtliga faktorer, så detta blir mest en teoretisk övning.

För övrigt finns ingenting att hämta i att ranka element på det sätt som du gör. Om man vill vara noggrann bör motorstyrkan skrivas som (Bl)^2/R eftersom man kan öka Bl genom att använda tunnare tråd i talspolen, men detta leder förstås även till högre effektförluster.

Ett högtalarelements faktiska "snabbhet" avgörs av den övre gränsfrekvensen, vilken beror av många olika faktorer.

Jo, jag håller med om det du säger. Men jag skall visa fler data på elementen efter hand. Inte heller det visar hur bra ett element är men jag skall se vart jag hamnar till slut och om det går använda denna metod för att göra en grovgallring. Sista valet gör jag förmodligen efter att ha lyssnat på de grovt valda. Håller också på att jobba på min mätapparat, Matrojig, nu också (började för mer än ett år sedan men annat har kommit emellan). Håller också på med att förbereda att bygga utrustning för att snabbt kunna bygga högtalare. Allt kommer jag att visa efter hand och kritik åt alla håll är mer än välkommet.

Ett av kraven på elementen är att diametern inte får vara för stor. Det är därför så många små element är med i listan och fler kommer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Maarten
 
Inlägg: 3843
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Maarten » 2024-04-05 20:06

Håller (såklart) med I-or och har i ett par veckor tänkt råda dig till att titta på frekvensgång, spridning och distorsion. Att titta på värden i datablad och väga parametrar leder enligt min mening fel. T ex: Vikten och kraftfaktor påverkar i princip bara känslighet och (ihop med styvhet i upphängning) resonansfrekvensen. Vilka redan finns med i frekvensgången, där den senare visar så mycket mer och dessutom har direkt och stark korrelation med det man hör. Det enda man behöver ha koll på är impedansen för att inte lasta förstärkaren alltför mycket.
Så genom att titta på frekvensgång, spridning och distorsion, samt pris, så blir det tydligt vilka element som är bra resp inte. Och det är stora skillnader som dessutom saknar korrelation till pris.

Liknelse (som ofta slår fel): Jag tror att din metod kan liknas vid att välja bil utefter vridmoment vid ett visst varvtal, samt fälgstorlek, när det kanske snarare är körupplevelse, storlek och ekonomi för bilen som egentligen avgör den totala upplevelsen. Och att vägarna till uppnå dessa ser lite olika ut för biltillverkare men ingredienserna är de samma. Hoppas du förstår min krassa och kassa analogi. :). Skriver den för att ditt projekt är intressant och att jag har ett (eller flera handvirade inbyggda) motstånd mot suboptimeringar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-06 01:06

Maarten skrev:Håller (såklart) med I-or och har i ett par veckor tänkt råda dig till att titta på frekvensgång, spridning och distorsion. Att titta på värden i datablad och väga parametrar leder enligt min mening fel. T ex: Vikten och kraftfaktor påverkar i princip bara känslighet och (ihop med styvhet i upphängning) resonansfrekvensen. Vilka redan finns med i frekvensgången, där den senare visar så mycket mer och dessutom har direkt och stark korrelation med det man hör. Det enda man behöver ha koll på är impedansen för att inte lasta förstärkaren alltför mycket.
Så genom att titta på frekvensgång, spridning och distorsion, samt pris, så blir det tydligt vilka element som är bra resp inte. Och det är stora skillnader som dessutom saknar korrelation till pris.

Liknelse (som ofta slår fel): Jag tror att din metod kan liknas vid att välja bil utefter vridmoment vid ett visst varvtal, samt fälgstorlek, när det kanske snarare är körupplevelse, storlek och ekonomi för bilen som egentligen avgör den totala upplevelsen. Och att vägarna till uppnå dessa ser lite olika ut för biltillverkare men ingredienserna är de samma. Hoppas du förstår min krassa och kassa analogi. :). Skriver den för att ditt projekt är intressant och att jag har ett (eller flera handvirade inbyggda) motstånd mot suboptimeringar.

Jag förstår mycket väl din analogi och håller med om det du skriver.
Till er och alla andra kan jag säga att det jag visat är första stapplande inledningen, fäst ingen större betydelse på det, ännu. Mer kommer, bla frekvenskurvor med spridning osv som jag ser som en av de viktigaste parametrarna vid sidan av lyssning.

Ett problem jag upplevt, både nu och för, är att frekvenskurvor tenderar på något märkligt sätt bli bättre än de är när tillverkaren (eller kanske säljaren) mäter. Jag måste göra en gallring och mäta element själv under samma förhållanden. Jag måste helt enkelt gallra för vem har råd att köpa några dussin element bara för att "hitta den rätte". Gallring behövs alltså och på den pungten är jag intresserad av andras upplevelser av i detta fall diskanter.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-06 01:33

I-or skrev:Om du även inkluderar den rörliga arean S och den elektriska resistansen R så kan du beräkna den nominella spänningskänsligheten och verkningsgraden i det massakontrollerade området. Spänningskänsligheten finner du dock i specifikationen uppmätt som funktion av frekvens inkluderande samtliga faktorer, så detta blir mest en teoretisk övning.

För övrigt finns ingenting att hämta i att ranka element på det sätt som du gör. Om man vill vara noggrann bör motorstyrkan skrivas som (Bl)^2/R eftersom man kan öka Bl genom att använda tunnare tråd i talspolen, men detta leder förstås även till högre effektförluster.

Ett högtalarelements faktiska "snabbhet" avgörs av den övre gränsfrekvensen, vilken beror av många olika faktorer.

Glömde en sak (det fetade):
De 3 första platserna för elementen här ovan går enligt frekvenskurvorna upp till 40kHz. Den fjärde går upp till 27kHz. De under dessa 4 översta går, med ett undantag upp till ca 20-25kHz.
Jag vill inte dra några slutsatser på detta men att de tre fösta i listan går så mycket högre upp än de andra kanske visar något trots allt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster