Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2024-03-14 10:22

XMAG: Precis som dina senaste skisser visar så skulle jag fokuserat på en högtalare som är utformad för att stå nära framvägg. Detta för att kunna placera elementens mitt max 17 cm från framväggen. (dvs om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet så upplevs den komma samtidigt med direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå till vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet 17 cm.). Dert var väl också Carlssons princip i 80-talsserien eller för Bremenäggen för den delen.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-14 11:59

Prozac skrev:XMAG: Precis som dina senaste skisser visar så skulle jag fokuserat på en högtalare som är utformad för att stå nära framvägg. Detta för att kunna placera elementens mitt max 17 cm från framväggen. (dvs om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet så upplevs den komma samtidigt med direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå till vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet 17 cm.). Dert var väl också Carlssons princip i 80-talsserien eller för Bremenäggen för den delen.

Ja, det är just det jag tänkte på när elementen placerades ut. Mätningar jag gjort förr i tiden (av det jag kommer ihåg) är det av viss vikt att konstruktionen elementen är monterade på också löper hela vägen till väggen. Av vissa skäl kan det komma att uppstå en liten spalt mellan väg och högtalare. Skall mäta sedan om det inte märks. Min senaste mätapparat är är inte klar ännu pga annat arbete och det faktum att min fru gått bort nyligen. Orkar helt enkelt inte mer än att sitta vid datorn just nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-14 20:39

Beklagar sorgen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-03-14 22:16

xmag skrev:Har läst, funderat och ritat efter hand som jag börjar förstå åtminstone lite av Stigs tankar. Efter det har jag ändrat och fått fram detta:


Bilagan 2024-03-09 031704.png finns inte längre


Gallret som skall sitta ovanpå vill jag inte ha för högt. Jag kanske sänker ner "överbyggnaden" lite till.
De svarta runda cirklarna är 1st 6,5 tum- och 3st 2 tum-element. Diskanterna kommer att bli av typen tygdome och max 1 tum membran. Det är alltså 3st som vinklats i förhållande till varandra för att få så jämn spridning som möjligt horisontellt i rummet. Vertikalt räcker med den spridning ett ensamt elementen kommer att ha.
Den är designad att stå rakt mot väggen. Dämpmaterial på väggen bakom skall inte behövas som några OA-konstruktioner har.
Det som jag tycker inte varit bra med Carlssons konstruktioner är basåtergivningen som är lite tunn så som jag minns det. Därför ökar jag volymen på baslådan till ca 90 liter och kommer använda ett förhållandevis litet element undertill, dock mer än 6,5 tum. Kanske 8 tum.

Kritik, förslag osv är välkommet!


Ett tips, gör högtalarna spegelsymmetriska för både mellanregister och diskant och sök att få akustiskt centrum för både mellanregister och för diskanter på samma vertikala linje.

Det kan du direkt se om du lägger höger högtalare på vänster sida om vänster högtalare.

Då kommer mellanregistren att få sitt akustiska centrum i skärningen mellan mellanregistren.
Nu har du diskanterna vertikalt sett ovanför mellanregistret. Diskantbågen pekar horisontellt sett åt annat håll än mellanregistret. Det skulle jag ändra på.

Drar man en vertikal linje från denna punkt d v s punkten för akustiskt centrum hos mellanregistren, så kan man rikta och placera diskanterna på så sätt att båda högtalarnas diskantsektioner tillsammans får ett och endast ett akustiskt centrum och där detta är på vertikala linjen rakt ovanför mellanregistrens centrum.
Det betyder att höger högtalares diskantbåge och vänster högtalares diskantbåge blir varandras förlängning.
Två högtalares skilda diskantbågar skapar skapar tillsammans 1 homogen båge då man sätter ihop högtalarna spegelsymmetriskt och denna homogena diskantbåge får ett och endast ett akustiskt centrum.
Då kan man förlägga detta akustiska centrum för diskanterna på samma vertikala linje som mellanregistrernas akustiska centrum.
Man bör även vrida diskantbågen så att vinkeln på dess loob överensstämmer med mellanregistrets vinkel på loob.

Om det blir på samma vertikala linje är mycket vunnet. Blir det dessutom på samma koordinat utmed denna linje så har man uppnått samma punkt för bägge frekvensregisters akustiska centrum. Det är dock lite överkurs.

Jag lägger upp följande bilder för att försöka belysa det jag skriver. Nedan ser man att diskantbågarna följer varandra smooth. Tillsammans bildar de 1 homogen båge. Det är en viktig ingrediens.
Om du exempelvis tar högra sidans par och placerar detta par vid en vägg, så bildar de, tillsammans med spegelbilden i väggen, en helt rundstrålad enhet. Det är utgångspunkten.
Separerar du dessa till höger och vänsterhögtalare i vanlig stereokonfiguration och spelar sedan musik där exempelvis en röst i mitten projiceras via båda högtalarna så är det en rundstrålad högtalaråtergivning.
Ju mer de inspelade musikinstrumenten är projicerade mot respektive stereokanal desto mer ökar kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud - till slut kommer enbart 1 högtalare att spela.
Kommer ljudet enbart från 1 högtalare så nås den maximalt största kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud med 70-talseriens OA.
Sedan måste man beakta att det reflekterade ljudet kommer från sidoväggar och tak. Då ingår även vänster högtalares ljudreflexer från höger vägg och vice versa, då en mittprojicerad ljudkälla spelas i båda högtalarna.
Sonab oa2212 manual 9 bild.jpg
Sonab oa2212 manual 9 bild.jpg (304.59 KiB) Visad 852 gånger



Den här bilden lägger jag upp för var och en som ännu inte förstått att Stig Carlsson såg 70-talsseriens OA som rundstrålande högtalare. Läs första meningen.
Sonab_OA-2212_instruktionsmanual_72.jpg
Sonab_OA-2212_instruktionsmanual_72.jpg (292.5 KiB) Visad 852 gånger


Jag skulle därför troligtvis använda 4 st diskanter på bågen, dels för enklaste impedanskoppling, dels för att få en längre båge som jag skulle vrida på horisontalplanet för att uppnå det Stig uppnådde med sin diskantplacering för direktljudet.

Vad gäller runstrålad ljudutbredning, så har jag mina egna tankar som jag tänkt återkomma till i Steindl?-tråden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-15 01:18

Imperial-Blomman skrev:Beklagar sorgen.

TACK!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-15 01:28

petersteindl skrev:
xmag skrev:Har läst, funderat och ritat efter hand som jag börjar förstå åtminstone lite av Stigs tankar. Efter det har jag ändrat och fått fram detta:


2024-03-09 031704.png


Gallret som skall sitta ovanpå vill jag inte ha för högt. Jag kanske sänker ner "överbyggnaden" lite till.
De svarta runda cirklarna är 1st 6,5 tum- och 3st 2 tum-element. Diskanterna kommer att bli av typen tygdome och max 1 tum membran. Det är alltså 3st som vinklats i förhållande till varandra för att få så jämn spridning som möjligt horisontellt i rummet. Vertikalt räcker med den spridning ett ensamt elementen kommer att ha.
Den är designad att stå rakt mot väggen. Dämpmaterial på väggen bakom skall inte behövas som några OA-konstruktioner har.
Det som jag tycker inte varit bra med Carlssons konstruktioner är basåtergivningen som är lite tunn så som jag minns det. Därför ökar jag volymen på baslådan till ca 90 liter och kommer använda ett förhållandevis litet element undertill, dock mer än 6,5 tum. Kanske 8 tum.

Kritik, förslag osv är välkommet!


Ett tips, gör högtalarna spegelsymmetriska för både mellanregister och diskant och sök att få akustiskt centrum för både mellanregister och för diskanter på samma vertikala linje.

Det kan du direkt se om du lägger höger högtalare på vänster sida om vänster högtalare.

Då kommer mellanregistren att få sitt akustiska centrum i skärningen mellan mellanregistren.
Nu har du diskanterna vertikalt sett ovanför mellanregistret. Diskantbågen pekar horisontellt sett åt annat håll än mellanregistret. Det skulle jag ändra på.

Drar man en vertikal linje från denna punkt d v s punkten för akustiskt centrum hos mellanregistren, så kan man rikta och placera diskanterna på så sätt att båda högtalarnas diskantsektioner tillsammans får ett och endast ett akustiskt centrum och där detta är på vertikala linjen rakt ovanför mellanregistrens centrum.
Det betyder att höger högtalares diskantbåge och vänster högtalares diskantbåge blir varandras förlängning.
Två högtalares skilda diskantbågar skapar skapar tillsammans 1 homogen båge då man sätter ihop högtalarna spegelsymmetriskt och denna homogena diskantbåge får ett och endast ett akustiskt centrum.
Då kan man förlägga detta akustiska centrum för diskanterna på samma vertikala linje som mellanregistrernas akustiska centrum.
Man bör även vrida diskantbågen så att vinkeln på dess loob överensstämmer med mellanregistrets vinkel på loob.

Om det blir på samma vertikala linje är mycket vunnet. Blir det dessutom på samma koordinat utmed denna linje så har man uppnått samma punkt för bägge frekvensregisters akustiska centrum. Det är dock lite överkurs.

Jag lägger upp följande bilder för att försöka belysa det jag skriver. Nedan ser man att diskantbågarna följer varandra smooth. Tillsammans bildar de 1 homogen båge. Det är en viktig ingrediens.
Om du exempelvis tar högra sidans par och placerar detta par vid en vägg, så bildar de, tillsammans med spegelbilden i väggen, en helt rundstrålad enhet. Det är utgångspunkten.
Separerar du dessa till höger och vänsterhögtalare i vanlig stereokonfiguration och spelar sedan musik där exempelvis en röst i mitten projiceras via båda högtalarna så är det en rundstrålad högtalaråtergivning.
Ju mer de inspelade musikinstrumenten är projicerade mot respektive stereokanal desto mer ökar kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud - till slut kommer enbart 1 högtalare att spela.
Kommer ljudet enbart från 1 högtalare så nås den maximalt största kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud med 70-talseriens OA.
Sedan måste man beakta att det reflekterade ljudet kommer från sidoväggar och tak. Då ingår även vänster högtalares ljudreflexer från höger vägg och vice versa, då en mittprojicerad ljudkälla spelas i båda högtalarna.
Sonab oa2212 manual 9 bild.jpg



Den här bilden lägger jag upp för var och en som ännu inte förstått att Stig Carlsson såg 70-talsseriens OA som rundstrålande högtalare. Läs första meningen.
Sonab_OA-2212_instruktionsmanual_72.jpg


Jag skulle därför troligtvis använda 4 st diskanter på bågen, dels för enklaste impedanskoppling, dels för att få en längre båge som jag skulle vrida på horisontalplanet för att uppnå det Stig uppnådde med sin diskantplacering för direktljudet.

Vad gäller runstrålad ljudutbredning, så har jag mina egna tankar som jag tänkt återkomma till i Steindl?-tråden.

Jag har några kladdar på papper, en av dem har fyra diskanter och rakt under, symmetriskt, sitter mellanregistret. En av kladdarna är exakt samma men med två mellanregister. Dessa konstruktioner har jag ritat så att man kan vrida dem till bästa position.
För övrigt en bra förklaring från dig som skall tas om hand.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-17 03:03

Version 2:

Jag tycker det blir för lite spridning här:
2024-03-17 020023.png
2024-03-17 020023.png (77.77 KiB) Visad 764 gånger






2024-03-17 020448.png
2024-03-17 020448.png (111.75 KiB) Visad 764 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-17 04:40

Här kommer ytterligare en modifierad version, typ-3 med mer spridning och avrundade kanter för mindre kantreflexer från baffeln:



2024-03-17 033537.png
2024-03-17 033537.png (68.56 KiB) Visad 760 gånger





2024-03-17 033640.png
2024-03-17 033640.png (138.62 KiB) Visad 760 gånger





Diskanterna är placerade i en exakt ring (har tagit med en ring):
2024-03-17 033733.png
2024-03-17 033733.png (77.91 KiB) Visad 760 gånger





Bara mellan/diskant-lådan som här är helt sluten:
Den är på 7-8 liter netto (mäta bättre sedan) och ligger ovanpå övre baffeln som är ca 40mm tjock.
Min tanke är att mellan/diskant-lådann skall kunna användas fristående med en större volym.
2024-03-17 034459.png
2024-03-17 034459.png (129.52 KiB) Visad 759 gånger






Här som vägghögtalare, ca 17 liter:
I denna version måste ett avstämt rör in eftersom detta måste vara en basreflex.
2024-03-17 035223.png
2024-03-17 035223.png (47.24 KiB) Visad 759 gånger





En golvhögtalare på ca 75cm höjd (utan ben) och ca 35-40 liter:
2024-03-17 035356.png
2024-03-17 035356.png (45.67 KiB) Visad 759 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2024-03-17 11:35

Snyggt, den nedersta skissen liknar mina egna funderingar till stor grad :)
Ha en fortsatt trevlig dag.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-17 12:01

Om du ska ha små surround högtalare så kan dom vara slutna.
Då slipper du krångla in ett basreflex rör.

Snygga ritningar.
De där kommer nog å bli bra.
Man borde döpa om tråden t OA-114 istället :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-17 13:38

Prozac skrev:Snyggt, den nedersta skissen liknar mina egna funderingar till stor grad :)

TACK!
Det framgår inte men de nedre versionerna är inte raka utan sned-"byggda" hela vägen uppifrån ner till golvet:

2024-03-17 123528.png
2024-03-17 123528.png (47.67 KiB) Visad 713 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-17 13:42

Imperial-Blomman skrev:Om du ska ha små surround högtalare så kan dom vara slutna.
Då slipper du krångla in ett basreflex rör.

Jag är nog en utpräglad stereolyssnare, alltså blir det inga surround högtalare som jag ser det nu. Men man vet aldrig!
Jag vet att det inte behövs basreflexrör men jag är miljöskadad på att försöka dra ut gränser, så, om de byggs, blir det nog med sådana rör.


Snygga ritningar.
De där kommer nog å bli bra.

TACK!


Man borde döpa om tråden t OA-114 istället :)

:D
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-17 14:18

Eftersom tråden handlar om en utvecklad OA-2212 är ovanstående en parentes. Om jag går vidare med dem så blir det i så fall i en ny tråd.

Namngivning är inte helt lätt. Sonab är ett bra exempel. De byggde sina namn på antal element i lådorna. Sena 70-tal var första siffran antal subbas-element, nästa är antal mellanregiterelement och sista siffran är antal diskanter. Om de skulle komma ut med en ny OA-2212 med bättre element som bara behöver en av de första och 6 av de senare så blir namnet: OA-116...som redan finns. Ingen bra idé alltså.

Före sena 70-tal använde de bara antal element, OA-5 hade således 5 element och OA-6 hade 6 element. OA2212 skulle på den tiden få namnet OA-16 istället. Det tycker jag är bättre än sena 70-talsnamnen.

En del tillverkare använder högtalarens volym som namn, i mitt fall skulle den heta OA-90, OA-2212 skulle hete OA-75 osv. Detta är ingen bra idé eftersom två helt olika högtalare med helt olika sätt att arbeta skulle få samma namn om de hade samma volym.

Ett sätt att namnge utan att få problem med tidigare namn är att ange namn efter datum: Alltså skulle OA-116 heta OA7504 och OA-2212 heta OA-7706. Dock gick inte det före år 2000 eftersom de numren skulle bli högre än efter år 2000. Om Sonab kom med en ny högtalare år 2005 i Juni skulle den heta OA-506 och en ny högtalare i Augusti år 2017 skulle den heta OA-1708. Jämför det med OA-7706 från ett tänkt 70-tal. Men från år 2000 och fram går det. Högtalaren i denna tråd skulle då heta OA-2403 beroende på när den blir klar.

Om man utöver numreringen vill ange att en högaltare är "top of line" kan man ange ett förnamn. Som exempelvis "Superb". Högaltaren i denna tråd skulle då heta "Superb OA-2403" eller "OA-2403 Superb" en nyare version skulle heta "OA-2403-Mk2 Superb" eller "OA-2403 Superb-2" osv. Jag väljer dock att bara använda OA-2403.

OA kan man dock inte kalla en högtalare om man har det allra minsta respekt för andras ägande (även om ägandet har gått ut). Det krävs alltså något annat här. Eftersom det är en högtalare (Loudspeaker) och att den skall vara Ortoakustisk och av typen basreflex kanske ett lämpligt namn kan vara LRO. Då öppnar man för andra typer av högtalare som exempelvis Hornhögtalare som är "direktriktande" (i brist på annat) blir då LHD. Eller en sluten (closed) dito LCD osv. Den jag konstruerar i denna tråd skulle då heta LRO-2403. Om den var sluten skulle den heta LCO-2403 osv.

Eller så gör man det lätt för sig och ger dem ett namn. Man kan använda bara flicknamn eller bara pojknamn eller man kan använda flicknamn för vanliga högtalare och pojknamn för subbar osv.
Om det skall krånglas till lite kan man på första högtalaren använda ett namn som börjar på A och andra högtalaren har ett namn som börjar på B osv. Sedan får man sluta konstruera när alfabetet har slut på bokstäver...

Utvecklar man och bara bygger till sig själv namnger man sällan sina alster men det är bra att göra det om andra också skall bygga. Annars kommer de få smeknamn av folket som Xmags stora, Xmags hängda, Xmags lillebror till den stora osv.

Jag kommer att välja årtal som namn och möjligtvis Xmag och kanske vad det är för princip på lådan som förnamn. Högaltaren i denna tråd skulle då få namnet Xmag R-2403, R betyder basreflex. Kan bli ett annat siffertal beroende på när jag är klar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav PerStromgren » 2024-03-17 18:23

xmag skrev:[...]
Jag kommer att välja årtal som namn och möjligtvis Xmag och kanske vad det är för princip på lådan som förnamn. Högaltaren i denna tråd skulle då få namnet Xmag R-2403, R betyder basreflex. Kan bli ett annat siffertal beroende på när jag är klar.


Härlig namnutredning! Vill du ta in tips från läktaren?

I så fall röstar jag på "Xmag 2403", alltså utan "R". Detta om du inte frisläpper fler samma månad, alltså. R:et kan ju framgå av specen av högtalaren. Om du tar med "R" kan man förledas att tro att det finns flera högtalare av modell 2403.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-17 19:03

PerStromgren skrev:
xmag skrev:[...]
Jag kommer att välja årtal som namn och möjligtvis Xmag och kanske vad det är för princip på lådan som förnamn. Högaltaren i denna tråd skulle då få namnet Xmag R-2403, R betyder basreflex. Kan bli ett annat siffertal beroende på när jag är klar.


Härlig namnutredning! Vill du ta in tips från läktaren?

I så fall röstar jag på "Xmag 2403", alltså utan "R". Detta om du inte frisläpper fler samma månad, alltså. R:et kan ju framgå av specen av högtalaren. Om du tar med "R" kan man förledas att tro att det finns flera högtalare av modell 2403.

Mja..., ingen dum idé när jag tänker efter. Det skall läggas på minnet, absolut!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Maarten
 
Inlägg: 3837
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Maarten » 2024-03-18 10:42

xmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:Beklagar sorgen.

TACK!

Ja, jag beklagar sorgen. Hoppas du finner balans i sorgeprocessen och att sysselsätta sig med kreativa saker såsom detta projekt. Som är intressant och lockande med sin väggnära placering. Ett tips är att bygga provlådor och mäta mycket med din Mätrojigg :) , man kommer snabbare framåt och blir varse hur olika konfigurationer och bafflar fungerar i praktiken.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-18 14:26

Maarten skrev:
xmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:Beklagar sorgen.

TACK!

Ja, jag beklagar sorgen. Hoppas du finner balans i sorgeprocessen och att sysselsätta sig med kreativa saker såsom detta projekt. Som är intressant och lockande med sin väggnära placering. Ett tips är att bygga provlådor och mäta mycket med din Mätrojigg :) , man kommer snabbare framåt och blir varse hur olika konfigurationer och bafflar fungerar i praktiken.

TACK!
Jag är inte ensam i dessa dagar, jag har barn, barnbarn och barnbarnsbarn, de är fantastiska!

Jo, jag skall bygga provlåda som enkelt skall gå att ändra och mäta mycket. Den kommer kanske inte alls se ut som på mina bilder när jag är klar. Huvudsaken är att baslådan skall se ut som och påminna om en Sonab OA-2212.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-25 01:50

Har nu gått igenom en massa diskantelement. Jag upptäckte att det säljs exakta kopior av kända märken och med originalets namn på. Det måste helt enkelt vara så när man ser att de levereras i en omärkt kartong med två element liggande i kartong utan plast runt sig som jag vet att Peerless mfl alltid har. Mätningarna ser också märkliga ut.

Vattenfall
Här är Peerless XT25SC90-04 original mätt av någon därute:
peerless_xt25sc90-04_waterfall.png
peerless_xt25sc90-04_waterfall.png (291.28 KiB) Visad 507 gånger



Här är det jag tror är en kopia mätt av någon därute:
2024-03-24 235911.png
2024-03-24 235911.png (646.81 KiB) Visad 505 gånger




Frekvensgång
Lägg märke till att Peerless mätning och "någon därute"s mätning överensstämmer. Lägg också märke till att båda mätningarna går upp till 40kHz.
Här är original:
2024-03-25 004358.png
2024-03-25 004358.png (62.08 KiB) Visad 507 gånger


Original mätt av någon därute:
peerless_xt25sc90-04_offaxis.png
peerless_xt25sc90-04_offaxis.png (103.46 KiB) Visad 507 gånger






Här är kopian mätt av någon därute:
Lägg märke till att kurvan börjar falla innan 20kHz och resten stämmer inte med originalet.
2024-03-24 235515.png
2024-03-24 235515.png (573.77 KiB) Visad 507 gånger




När jag skriver "någon därute" har jag sett hur de mäter. De har bra grejer och verkar veta vad de gör. Där är det alltså inga fel. Det som skiljer i deras mätningar är att de inte har exakt samma förutsättningar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-25 03:35

Vilken baserat på utseendet och membranstorlek skulle ni välja till en högtalare med 4st placerade i en halvcirkel:



OBI-T22.jpg
OBI-T22.jpg (66.97 KiB) Visad 501 gånger






Peerless D26NC05-06.png
Peerless D26NC05-06.png (274.8 KiB) Visad 501 gånger





Peerless OC16SC00-04.png
Peerless OC16SC00-04.png (127.44 KiB) Visad 501 gånger





Peerless OC20SC14-04.png
Peerless OC20SC14-04.png (160.07 KiB) Visad 501 gånger





Peerless OC25SC65-04.png
Peerless OC25SC65-04.png (176.46 KiB) Visad 501 gånger





Peerless OT19NC00-04.jpg
Peerless OT19NC00-04.jpg (62.62 KiB) Visad 501 gånger





Peerless OX20SC00-04.png
Peerless OX20SC00-04.png (213.34 KiB) Visad 501 gånger





Peerless OX20SC02-08.png
Peerless OX20SC02-08.png (213.99 KiB) Visad 501 gånger





Peerless XT25SC90-04.png
Peerless XT25SC90-04.png (201.34 KiB) Visad 501 gånger





SBacoustics SB26STCN-C000-4.jpg
SBacoustics SB26STCN-C000-4.jpg (40.05 KiB) Visad 501 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-25 03:55

Jag har fler element som jag kikar på. Återkommer med dem när jag valt ut någon av ovanstående.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2024-03-25 14:14

Den här för 9 dollar?

https://www.parts-express.com/Dayton-Audio-ND16FA-6-5-8-Soft-Dome-Neodymium-Tweeter-275-025?quantity=1

Dayton ND16fa.jpg
Dayton ND16fa.jpg (159.61 KiB) Visad 464 gånger
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-25 15:17


Bra!
Jag lägger den i min lista!
Jag läser nu om den på nätet. De uppger lite olika data om den. Men det hindrar mig inte. För 150kr kan man köpa ett tjog och börja mäta dem själv.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-26 11:27

Dayton ND16 ser ut så här:

275-025_HR_0.default.jpg
275-025_HR_0.default.jpg (48.27 KiB) Visad 410 gånger


Tyvärr måste den delas högre upp än jag tänkt mig.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-30 18:14

Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.

Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.

EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav jansch » 2024-04-01 11:41

xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.

Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.

EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.


Då ljud är "molekylacceleration" är konaccelerationen ett mått på frekvensgången för en idealisk ljudkälla.
Dock inte direkt användbart annat än vid låga frekvenser då utstrålningsvinkel, konuppbrytning, mm påverkar vid högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Nattlorden » 2024-04-01 12:56

xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.

Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.

EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.


Eftersom det är ett begränsat tonomfång vi spelar så finns det en gräns ovanför vilket förbättringar inte längre spelar någon roll, så det skulle vara av intresse om man kan påvisa när ett element underpresterar i detta, det borde ju gå att se i form av fördröjning eller deformation av spelad signal... och i så fall borde detta ha rönt mer intresse. Jag tror i alla fall inte att det du spanar på är anledningen till designval hos bättre tillverkare, utan anledning står att finnas annorstädes.
Men jag har gärna fel om det leder någonstans.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-01 23:49

jansch skrev:
xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.

Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.

EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.


Då ljud är "molekylacceleration" är konaccelerationen ett mått på frekvensgången för en idealisk ljudkälla.
Dock inte direkt användbart annat än vid låga frekvenser då utstrålningsvinkel, konuppbrytning, mm påverkar vid högre frekvenser.

Jo, att välja element bara efter parametrar är problematiskt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-01 23:55

Nattlorden skrev:
xmag skrev:Håller på med en diskantelementlista där jag kan sortera efter olika parametrar.
Har infört en ny (tror jag) parameter, Mms/Bl. Alltså hur mycket vikt varje Bl drar på eller hur snabbt elementet accelererar. Jag kallar det för Mms/Bl.
Bl är ju motorns styrka. Om 2 Bl skall dra på 0,3 gram massa eller 1 gram massa blir det senare vikten tyngre att dra på. "Dra" är alltså att accedera massan framåt, vända och accelerera bakåt. Jag ser det som så att ju högre massa varje Bl har att dra på ju långsammare klarar den det. Kanske hittar på fler liknande parametrar framöver.

Naturligtvis anger det inte elementets ljudkvalité men det blir aningen lättare med urvalet. Det jag sett hitintills drar ofta kända kvalitetselement mindre massa per Bl.

EDIT:
Tar bort en idé jag hade här. Skall räkna mer på det.


Eftersom det är ett begränsat tonomfång vi spelar så finns det en gräns ovanför vilket förbättringar inte längre spelar någon roll, så det skulle vara av intresse om man kan påvisa när ett element underpresterar i detta, det borde ju gå att se i form av fördröjning eller deformation av spelad signal... och i så fall borde detta ha rönt mer intresse. Jag tror i alla fall inte att det du spanar på är anledningen till designval hos bättre tillverkare, utan anledning står att finnas annorstädes.
Men jag har gärna fel om det leder någonstans.

Jag är inte alls säker på att jag har rätt. Det är mycket som spelar in. Jag misstänker att min idé om att förflytta massa bara gäller frekvenser över membranets diameter eller under 13-14 kHz för ett membran på ett tum. När ljudvågen blir lika med eller under membranets diameter sker så mycket annat att det inte är möjligt att definiera med en formel, åtminstone kan inte jag det.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Kraniet » 2024-04-04 14:52

Påminner en del om Audio Pro LV3

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-04-05 00:53

Kraniet skrev:Påminner en del om Audio Pro LV3

[ Bild ]

Den har jag aldrig sett!
Kan antyda att jag ligger rätt i min tanke.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Michael och 5 gäster