Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 03:59

petersteindl skrev:
juanth skrev:
petersteindl skrev:OA2212-PS med dubbla SB SATORY MW19P-8 i basen.

OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg


i Basta och utan room kompensation. Jag brukar sätta lågt induktansvärde då jag simulerar LF-egenskaper.

Då jag lägger in delningsfilter så sätter jag rätt induktansvärde på talspolen, d v s jag snickrar in värdena på induktansen för högtalarelement efter impedansmätning.

Ingen annan Carlssonhögtalare har haft en basåtergivning som ens är i närheten av dessa ombyggda OA2212. Det är min lyssningsbedömning.

Jag kan inget annat än att än så länge avråda från andra element som basar i OA2212.

Man måste dock fräsa upp hålen i bottenplattan för dessa element. Då ramlar näten på undersidan ur. Man måste dessutom såga av drygt 1 cm på aluminiumkorgarna för att de skall få plats på bottenplattan. Det gjorde SB åt mig mot en extra kostnad. Jag minskade även mängden dämpmaterial längst ned kring basarna.



Psst…Satori inte med ”y”

Snygg kurva. Har du stämt av till kring 25 Hz?

Oj, har nu korrigerat med i.

25,42 Hz.

Nedan är en bild med delningsfilter samt room gain. Eftersom jag har med room gain som svart kurva så ligger den vid 0 dB och då blir hela vertikala skalan ung 100 dB.

OA2212PS SB 2 st SATORI MW19P-8.jpg

BRA!
Fint att ha lite kurvor att jämföra mina kommande mätningar med! Uppskattas!

Jag ser att 2212:an med ditt elementval går långt ner i frekvens, kanske lite för långt ner, men det är ju en smaksak. Elementen orkar i vart fall med det och har en stark motor, det kan man se på den lilla svackan från ca 60Hz till strax före avstämningen vilket inte gick att se på första simuleringen. Det är alltså viktigt att ta med alla parametrar. Den mikroskopiska stigningen vid avstämningen visar alltså att elementen får jobba rejält men ser ut att klara det bra. Jag gissar att originalelementen inte orkade med en så låg avstämning trots att den ligger högre med dem. Originalet borde varit avstämd vid 35-40Hz i stället för under 30 Hz. Då hade basen varit fastare och man skulle kunna höra nyanser i ljudet bättre långt ner i registret.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 04:21

paa skrev:Carlsson själv hade ju lämnat denna typ av högtalare bakom sig för länge sedan, och såg snarare den mytomspunna trevägaren som den heliga Graalen.
Det som är intressantast är väl att spåna och komma längre på den vägen?

Ovanstående postades för tre år sena (tiden går fort när man har kul).
Jag citerar denna postning för att från början vilja kopiera 2212:an men bättre har jag mer och mer börjat kommit på avvägar och är ny framme vid exakt det som paa menar. Dvs, en helt annan högtalare med en annan funktion men förhoppningsvis nära Carlssons idéer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-11 10:23

xmag skrev:Fint att ha lite kurvor att jämföra mina kommande mätningar med!


Jag återkommer till min skepsis rörande 90 liter till ETT föreslaget element. Notera att Peters kurvor gäller för två element i 75 liter!
Med elementets t/s-parametrar får man stora problem med vettig avstämning i så stora lådor. Max hälften skulle jag säga, förmodligen ännu mindre, för att funka optimalt.

PS fina renderingar! :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 11:17

Kalejdokom skrev:
xmag skrev:Fint att ha lite kurvor att jämföra mina kommande mätningar med!


Jag återkommer till min skepsis rörande 90 liter till ETT föreslaget element. Notera att Peters kurvor gäller för två element i 75 liter!
Med elementets t/s-parametrar får man stora problem med vettig avstämning i så stora lådor. Max hälften skulle jag säga, förmodligen ännu mindre, för att funka optimalt.

PS fina renderingar! :)

OK!
Med de element som han använder blir det så. Jag kommer att passa ihop element med låda.
En av orsakerna till storleken är att jag vill uppnå en viss höjd, ca 90cm över golvet, men behålla proportionerna till 2212.

Tack för ditt renderingsomdöme!
Jag använder Blender som jag samtidigt lär mig när jag "ritar".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-11 12:15

Då har jag ett konkret förslag (eftersom du ändå har lämnat konceptet med att klona OA2212):

Dela av lådan i två volymer och låt "mellanregistret" istället spela hela vägen ner till ca 80Hz och dela sedan aktivt mot en subbas i den nedre kaviteten (det går att få in en 10-tums sub i botten). Då får du i praktiken ett 2-vägssystem med inbyggd subbasmodul, som blir mycket mer kapabelt en den ursprungliga idén. Det blir också mycket lättare att få kontroll över basregistret med aktiv delning och med DSP får du även möjlighet till "gratis" ekvalisering av hela högtalaren.

Övre basen spelar med fördel i sluten kavitet, kanske runt 25 liter, och nyttja elementets naturliga avrullning mot delningen till subbasen.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 13:09

Kalejdokom skrev:Då har jag ett konkret förslag (eftersom du ändå har lämnat konceptet med att klona OA2212):

Dela av lådan i två volymer och låt "mellanregistret" istället spela hela vägen ner till ca 80Hz och dela sedan aktivt mot en subbas i den nedre kaviteten (det går att få in en 10-tums sub i botten). Då får du i praktiken ett 2-vägssystem med inbyggd subbasmodul, som blir mycket mer kapabelt en den ursprungliga idén. Det blir också mycket lättare att få kontroll över basregistret med aktiv delning och med DSP får du även möjlighet till "gratis" ekvalisering av hela högtalaren.

Övre basen spelar med fördel i sluten kavitet, kanske runt 25 liter, och nyttja elementets naturliga avrullning mot delningen till subbasen.

Jag har varit inne på den tanken men det kan bli dyrt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2024-03-11 17:00

Kalejdokom skrev:
xmag skrev:PS fina renderingar! :)


Håller med! Det är alltid kul att se välgjorda skisser av planerade skapelser.

Xmag: En tanke, vad tror du om att göra lådan något lägre? Som det ser ut nu hamnar strålningsriktningen för mellanbasen långt ovanför lyssnaren iom att den sitter högt upp. Om lådhöjden istället blir ca 50cm hamnar strålningen mer i lyssningsriktningen och delningen mot diskanterna blir troligtvis något lättare att få snygg. Lådans storlek blir också mer passande för ett 7t element.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 18:39

Prozac skrev:
Kalejdokom skrev:
xmag skrev:PS fina renderingar! :)


Håller med! Det är alltid kul att se välgjorda skisser av planerade skapelser.

Xmag: En tanke, vad tror du om att göra lådan något lägre? Som det ser ut nu hamnar strålningsriktningen för mellanbasen långt ovanför lyssnaren iom att den sitter högt upp. Om lådhöjden istället blir ca 50cm hamnar strålningen mer i lyssningsriktningen och delningen mot diskanterna blir troligtvis något lättare att få snygg. Lådans storlek blir också mer passande för ett 7t element.

Tack för omdömet!
Jag är förmodligen tråkig på den punkten. Jag vill att diskanter och mellanregistret skall sitta i öronhöjd från min soffa sett och det är ungefär 90cm. Elementen kommer inte att ligga i vinkel mot öronen utan kommer att peka en bit ovanför öronen och det är det jag vill uppnå. Jag lyssnade för några år sedan på OA-50 som strålar nere från golvet upp mot lyssnaren. Jag gillade helt enkelt inte det, kändes inte helt rätt även om ljudet var "stort". Lyssnade också på ett par OA-51 lite senare som hängde på väggen och strålade ungefär i samma höjd jag är inne på och de lät inte bara stort utan också med en ljudbild jag tyckte om. Jag testade lite hemma sedan och tror gillandet beror på att man lyssnar till det indirekta ljudet mer i den senare talaren. Min OA-5 jag hade en gång i tiden tyckte jag hade en bra karaktär just pga att man lyssnade mer på det indirekta ljudet men här var det för mycket indirekt ljud. Jag vill i vart fall testa 90cm's höjd. Det fina med högtalare är att de går att göra nya.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-12 02:26

xmag skrev:
Prozac skrev:
Kalejdokom skrev:


Håller med! Det är alltid kul att se välgjorda skisser av planerade skapelser.

Xmag: En tanke, vad tror du om att göra lådan något lägre? Som det ser ut nu hamnar strålningsriktningen för mellanbasen långt ovanför lyssnaren iom att den sitter högt upp. Om lådhöjden istället blir ca 50cm hamnar strålningen mer i lyssningsriktningen och delningen mot diskanterna blir troligtvis något lättare att få snygg. Lådans storlek blir också mer passande för ett 7t element.

Tack för omdömet!
Jag är förmodligen tråkig på den punkten. Jag vill att diskanter och mellanregistret skall sitta i öronhöjd från min soffa sett och det är ungefär 90cm. Elementen kommer inte att ligga i vinkel mot öronen utan kommer att peka en bit ovanför öronen och det är det jag vill uppnå. Jag lyssnade för några år sedan på OA-50 som strålar nere från golvet upp mot lyssnaren. Jag gillade helt enkelt inte det, kändes inte helt rätt även om ljudet var "stort". Lyssnade också på ett par OA-51 lite senare som hängde på väggen och strålade ungefär i samma höjd jag är inne på och de lät inte bara stort utan också med en ljudbild jag tyckte om. Jag testade lite hemma sedan och tror gillandet beror på att man lyssnar till det indirekta ljudet mer i den senare talaren. Min OA-5 jag hade en gång i tiden tyckte jag hade en bra karaktär just pga att man lyssnade mer på det indirekta ljudet men här var det för mycket indirekt ljud. Jag vill i vart fall testa 90cm's höjd. Det fina med högtalare är att de går att göra nya.


Det blir ungefär samma höjd som OA51, men, i dina har du en låda med dämpmaterial som nog hamnar i vägen för ljudet/lyssningsaxis. I ett par 51:or är det fritt framför.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-12 03:03

juanth skrev:
xmag skrev:
Prozac skrev:
Håller med! Det är alltid kul att se välgjorda skisser av planerade skapelser.

Xmag: En tanke, vad tror du om att göra lådan något lägre? Som det ser ut nu hamnar strålningsriktningen för mellanbasen långt ovanför lyssnaren iom att den sitter högt upp. Om lådhöjden istället blir ca 50cm hamnar strålningen mer i lyssningsriktningen och delningen mot diskanterna blir troligtvis något lättare att få snygg. Lådans storlek blir också mer passande för ett 7t element.

Tack för omdömet!
Jag är förmodligen tråkig på den punkten. Jag vill att diskanter och mellanregistret skall sitta i öronhöjd från min soffa sett och det är ungefär 90cm. Elementen kommer inte att ligga i vinkel mot öronen utan kommer att peka en bit ovanför öronen och det är det jag vill uppnå. Jag lyssnade för några år sedan på OA-50 som strålar nere från golvet upp mot lyssnaren. Jag gillade helt enkelt inte det, kändes inte helt rätt även om ljudet var "stort". Lyssnade också på ett par OA-51 lite senare som hängde på väggen och strålade ungefär i samma höjd jag är inne på och de lät inte bara stort utan också med en ljudbild jag tyckte om. Jag testade lite hemma sedan och tror gillandet beror på att man lyssnar till det indirekta ljudet mer i den senare talaren. Min OA-5 jag hade en gång i tiden tyckte jag hade en bra karaktär just pga att man lyssnade mer på det indirekta ljudet men här var det för mycket indirekt ljud. Jag vill i vart fall testa 90cm's höjd. Det fina med högtalare är att de går att göra nya.


Det blir ungefär samma höjd som OA51, men, i dina har du en låda med dämpmaterial som nog hamnar i vägen för ljudet/lyssningsaxis. I ett par 51:or är det fritt framför.

Dämpmaterialet är till för att dämpa tidiga reflexer från mellanregistret. Jag är beredd att sänka kanterna och ta bort dämpet om det visar sig vara bättre.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-12 09:33

Vid förnyad titt på dina renderingar gör jag associationer till Larsen 8/9. Där finns ju lite mer moderna koncept att snegla på, t.ex. ambiencediskanter och styrning av tidiga diskantreflexer (som alternativ till Carlssons diskantarrangemang från 70-talet). Även intressanta lösningar med placering av basar. Kanske något att hämta inspiration från?

Larsen L8, bild lånad av Naqref (ambiencediskanterna är kopplade i motfas):

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-03-12 16:20

Ambiensdiskanterna är kopplade med motsatt polaritet gentemot varandra. Skulle inte råda till att använda den typen av lösning för ambiensdiskant. På något sätt samverkar eller motverkar de diskantutstrålningen i olika riktningar från den diskant som är tänkt för direktljudet. Många frågetecken blir det angående loobning i olika riktningar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-12 18:32

Vad är syftet med en sådan konfiguration, vad vill man uppnå?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-12 22:23

petersteindl skrev:OA2212-PS med dubbla SB SATORY MW19P-8 i basen.

OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg


i Basta och utan room kompensation. Jag brukar sätta lågt induktansvärde då jag simulerar LF-egenskaper.

Då jag lägger in delningsfilter så sätter jag rätt induktansvärde på talspolen, d v s jag snickrar in värdena på induktansen för högtalarelement efter impedansmätning.

Ingen annan Carlssonhögtalare har haft en basåtergivning som ens är i närheten av dessa ombyggda OA2212. Det är min lyssningsbedömning.

Jag kan inget annat än att än så länge avråda från andra element som basar i OA2212.

Man måste dock fräsa upp hålen i bottenplattan för dessa element. Då ramlar näten på undersidan ur. Man måste dessutom såga av drygt 1 cm på aluminiumkorgarna för att de skall få plats på bottenplattan. Det gjorde SB åt mig mot en extra kostnad. Jag minskade även mängden dämpmaterial längst ned kring basarna.


8ohms element,var de parallelkopplade?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-12 23:01

xmag skrev:Vad är syftet med en sådan konfiguration, vad vill man uppnå?


Ja vet inte exakt vad Larsen vill upnå.

Oftast har man ett lr fler element på baksidan för att få lite "större" ljudbild på toppen.
Bose mfl hade flera diskanter för att få ett Ortoakustiskt likt spridningsmönster.
Design Acoustics hade många diskanter som spred ljudet frammåt å kallade sina högtalare Omnipolära.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-12 23:25

Imperial-Blomman skrev:
xmag skrev:Vad är syftet med en sådan konfiguration, vad vill man uppnå?


Ja vet inte exakt vad Larsen vill upnå.

Oftast har man ett lr fler element på baksidan för att få lite "större" ljudbild på toppen.
Bose mfl hade flera diskanter för att få ett Ortoakustiskt likt spridningsmönster.
Design Acoustics hade många diskanter som spred ljudet frammåt å kallade sina högtalare Omnipolära.

OK!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav matssvensson » 2024-03-13 01:24

juanth skrev:
matssvensson skrev:
juanth skrev:För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Vad händer med ljudet när du undviker den utsläckningen? Jag tänker att vi ändå är vana vid golvreflexens inverkan på allt ljud. Det är ju liksom normalt med ett golv i de flesta fall. Intrycket av en vägg precis bakom högtalaren vill man kanske däremot ofta försöka trolla bort.

/m


Ingenting*händer förutom att du på en inspelning där golvreflex finns inspelad så slipper du höra en andra ej tillhörande golvreflex med tillhörande utsläckning. Den golvreflex högtalaren tillför pga konstruktion har lika liten rätt att existera som tex en höjning eller utsläckning i basen vid 47 eller 58 Hz pga rumsmått.
En inspelad golvreflex är en del av inspelningen som vi ska höra för att få rätt uppfattning om rummet hos inspelningen.

*Ja, egentligen så det som händer är att återgivningen blir mer korrekt. Värmeregistret är, tycker jag otroligt viktigt.

Jag är med på det resonemanget, men tänker samtidigt att det mesta som spelas in idag och det jag oftast lyssnar på är närmickat på ett sätt att kanske inte så mycket golvreflex finns i inspelningen. Det tillsammans med att som sagt just ljudeffekter av golv/markreflexer är något vår hörsel borde vara väldigt van vid att identifiera och eventuellt acceptera, eftersom vi och våra öron oftast befinner oss i relation till ett markplan. Påverkan från rumsmått är rumsunika och inget vår hörsel naturligt tränas på att "filtrera" bort från upplevelsen tänker jag. Så där är det mer självklart att hörseln reagerar positivt när den påverkan minskar.

Finns det något skrivet om vår hörsels förmåga att identifiera och eventuell acceptans av en golvreflex? Vad jag har läst och upplevt har vi svårt att separera reflexer som kommer tillräckligt nära i riktning och tid från det ljud som kommer direkt från källan. Summan av dessa ljud blir det jag förstår vi upplever som direktljud. Kommer ljudet tillräckligt fördröjt och tillräckligt från exempelvis sidan jämfört med direktljudet klarar hörseln av att hålla isär ljuden och då blir sidobidraget en upplevelse av rumslighet. Men hur uppfattar/accepterar vår hörsel påverkan från en golvreflex?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-13 04:57

matssvensson skrev:
juanth skrev:
matssvensson skrev:Vad händer med ljudet när du undviker den utsläckningen? Jag tänker att vi ändå är vana vid golvreflexens inverkan på allt ljud. Det är ju liksom normalt med ett golv i de flesta fall. Intrycket av en vägg precis bakom högtalaren vill man kanske däremot ofta försöka trolla bort.

/m


Ingenting*händer förutom att du på en inspelning där golvreflex finns inspelad så slipper du höra en andra ej tillhörande golvreflex med tillhörande utsläckning. Den golvreflex högtalaren tillför pga konstruktion har lika liten rätt att existera som tex en höjning eller utsläckning i basen vid 47 eller 58 Hz pga rumsmått.
En inspelad golvreflex är en del av inspelningen som vi ska höra för att få rätt uppfattning om rummet hos inspelningen.

*Ja, egentligen så det som händer är att återgivningen blir mer korrekt. Värmeregistret är, tycker jag otroligt viktigt.

Jag är med på det resonemanget, men tänker samtidigt att det mesta som spelas in idag och det jag oftast lyssnar på är närmickat på ett sätt att kanske inte så mycket golvreflex finns i inspelningen. Det tillsammans med att som sagt just ljudeffekter av golv/markreflexer är något vår hörsel borde vara väldigt van vid att identifiera och eventuellt acceptera, eftersom vi och våra öron oftast befinner oss i relation till ett markplan. Påverkan från rumsmått är rumsunika och inget vår hörsel naturligt tränas på att "filtrera" bort från upplevelsen tänker jag. Så där är det mer självklart att hörseln reagerar positivt när den påverkan minskar.

Finns det något skrivet om vår hörsels förmåga att identifiera och eventuell acceptans av en golvreflex? Vad jag har läst och upplevt har vi svårt att separera reflexer som kommer tillräckligt nära i riktning och tid från det ljud som kommer direkt från källan. Summan av dessa ljud blir det jag förstår vi upplever som direktljud. Kommer ljudet tillräckligt fördröjt och tillräckligt från exempelvis sidan jämfört med direktljudet klarar hörseln av att hålla isär ljuden och då blir sidobidraget en upplevelse av rumslighet. Men hur uppfattar/accepterar vår hörsel påverkan från en golvreflex?


Jag tänker så här:
Om en inspelning är närmickad så tror jag att det är meningen att inspelningen ska kunna stå för vad den är i sig, hålla ihop så som någon väljer att presentera den. Vara någon slags trovärdig rumslig upplevelse även om det är skapat mer i efterhand (Det är väl kan man säga en produkt av en ljudtekniker/producent)
Att vilja ha en artificiell golvreflex känns då som att du vill förändra/förbättra inspelningen. Men vad är oddsen för att ditt rums golvreflex kommer att komplettera den närmickade inspelningen på ett trovärdigt sätt?
Många gånger så slipper man själva golvreflexen med ett soffbord så den upplever man nog inte så ofta som en sent kommande reflex men däremot så tvingas man ofta höra effekten av den, dvs den utsläckning den ger på direktljudet. (Svacka kring drygt 200 eller så) soffbordet trollar bara bort den för den som är bakom bordet men påverkan kommer ändå ske på direktljudet. (Om man inte har ett soffbord som har rummets längd (bredd) :) En tjock matta dämpar effekten men tar nog inte bort allt.
Det är inte omöjligt att upplevelsen av själva reflexen (om man till exempel inte har ett soffbord) är så starkt påverkade eller störande för människor i allmänhet men iaf jag är inte alls nöjd. Jag upplever att helheten i ljudupplevelsen blir åtskilligt stympad med en svacka i nämnt område. När jag väl hade förstått det om mig själv så fanns så att säga inget sätt att glömma det.

Säkert finns studier som gjorts men jag har inte koll på var och av vem. Jag har nöjt mig med egna studier/mätning/lyssning/jämförelser.

Stigs fyrvägare som jag håller på och bygger är väldigt smart konstruerad så att golvreflexen saknas hos alla ingående element eller hamnar bakom lyssnaren och har därför ingen påverkan på direktljudet. :idea: :)

Det kommer att finnas möjlighet att höra fyrvägaren inom hyfsat kort tid i Stockholm så då hoppas jag du kommer och lyssnar Mats.

Edit/ kika på det här som kommer ifrån Stigs patent. Det berör vad vi pratar om här. (Se bild)

IMG_5670.jpeg
IMG_5670.jpeg (850.2 KiB) Visad 395 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-13 12:23

Jag har mätt högtalare till och från i många år nu. Det som slår mig och som jag funderat på i lika många år är att det som mäts inte överensstämmer med vad man hör. Det hela krånglar till sig ytterligare när olika personer har olika omdömen om det de hört.

Med det sagt måste jag säga att de mätningar som stämmer bäst överens med vad man hör är när mätningarna "smootas" (jämnats ut) en hel del. Det är är dock ändå viktigt att titta på en ej smootad kurva för att hitta fel mm. Jag smootar alltid rätt mycket när jag jobbar med högtalare. Risken är stor att man annars börjar jobba med problem som inte hörs.

Detta är min åsikt, andra kan se det på ett annat sätt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-13 13:50

petersteindl skrev:Ambiensdiskanterna är kopplade med motsatt polaritet gentemot varandra. Skulle inte råda till att använda den typen av lösning för ambiensdiskant. På något sätt samverkar eller motverkar de diskantutstrålningen i olika riktningar från den diskant som är tänkt för direktljudet. Många frågetecken blir det angående loobning i olika riktningar.


Detta har jag aldrig sett tidigare. Att ge sig på med förändringar från elementen med fasvända element efter att signalen lämnat elementen som skall påverkas måste bli som att balansera på slak lina. I min värld räcker det med att någon sätter sig framåtlutad eller helt enkelt går omkring för att det som är tänkt skall uppnås fallera. En sådan högtalare torde också bli väldigt känslig för möblering mm. Jag kan ju ha fel för jag vet inte exakt vad de skall rätta till.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Nattlorden » 2024-03-13 14:13

xmag skrev:
petersteindl skrev:Ambiensdiskanterna är kopplade med motsatt polaritet gentemot varandra. Skulle inte råda till att använda den typen av lösning för ambiensdiskant. På något sätt samverkar eller motverkar de diskantutstrålningen i olika riktningar från den diskant som är tänkt för direktljudet. Många frågetecken blir det angående loobning i olika riktningar.


Detta har jag aldrig sett tidigare. Att ge sig på med förändringar från elementen med fasvända element efter att signalen lämnat elementen som skall påverkas måste bli som att balansera på slak lina. I min värld räcker det med att någon sätter sig framåtlutad eller helt enkelt går omkring för att det som är tänkt skall uppnås fallera. En sådan högtalare torde också bli väldigt känslig för möblering mm. Jag kan ju ha fel för jag vet inte exakt vad de skall rätta till.


Takreflexen? *grov gissning*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav paa » 2024-03-13 14:59

xmag skrev:
petersteindl skrev:Ambiensdiskanterna är kopplade med motsatt polaritet gentemot varandra. Skulle inte råda till att använda den typen av lösning för ambiensdiskant. På något sätt samverkar eller motverkar de diskantutstrålningen i olika riktningar från den diskant som är tänkt för direktljudet. Många frågetecken blir det angående loobning i olika riktningar.


Detta har jag aldrig sett tidigare. Att ge sig på med förändringar från elementen med fasvända element efter att signalen lämnat elementen som skall påverkas måste bli som att balansera på slak lina. I min värld räcker det med att någon sätter sig framåtlutad eller helt enkelt går omkring för att det som är tänkt skall uppnås fallera. ...

De är placerade så att de sitter i stort sett (tillräckligt) på samma avstånd från lyssningsplats så direktljudet från dom inte ska påverka direktljudet från högtalaren eftersom dom fasar ut varann i den riktningen. Däremot skapar de mer rumsreflexer, om man tycker att rummet är lite dött i övre registret.
Ino har motsvarande som han kallar efterklagsstöd ES2. Tråd om detta finns här:
viewtopic.php?p=179473
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-13 16:09

I den här gamla tråden diskuteras ämnet varifrån jag lånade bilden på L8 tidigare:
viewtopic.php?f=9&t=38604

Naqref lägger ut texten en bit ner på första sidan i tråden:

Naqref skrev:Ett annat sätt är att göra så som vi har gjort på Larsen 8 där diskanterna sitter på ovansidan men kopplade i motfas och där man minimerar ljudet i direkt riktning mot lyssnaren för att få ett så oanfrätt direktljud som möjligt.

De diskanterna är gjorda för att dels vara rumsradiekorrigerande men även för att öka på energitonkurvan i översta oktaverna. Vi kan säga som så att de som har lyssnat på de inkopplade resp urkopplade föredrar ljudbilden definitivt med de inkopplade.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-13 17:17

Nattlorden skrev:
xmag skrev:
petersteindl skrev:Ambiensdiskanterna är kopplade med motsatt polaritet gentemot varandra. Skulle inte råda till att använda den typen av lösning för ambiensdiskant. På något sätt samverkar eller motverkar de diskantutstrålningen i olika riktningar från den diskant som är tänkt för direktljudet. Många frågetecken blir det angående loobning i olika riktningar.


Detta har jag aldrig sett tidigare. Att ge sig på med förändringar från elementen med fasvända element efter att signalen lämnat elementen som skall påverkas måste bli som att balansera på slak lina. I min värld räcker det med att någon sätter sig framåtlutad eller helt enkelt går omkring för att det som är tänkt skall uppnås fallera. En sådan högtalare torde också bli väldigt känslig för möblering mm. Jag kan ju ha fel för jag vet inte exakt vad de skall rätta till.


Takreflexen? *grov gissning*

Ja, det är vad jag lutar åt,
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-13 17:19

paa skrev:
xmag skrev:
petersteindl skrev:Ambiensdiskanterna är kopplade med motsatt polaritet gentemot varandra. Skulle inte råda till att använda den typen av lösning för ambiensdiskant. På något sätt samverkar eller motverkar de diskantutstrålningen i olika riktningar från den diskant som är tänkt för direktljudet. Många frågetecken blir det angående loobning i olika riktningar.


Detta har jag aldrig sett tidigare. Att ge sig på med förändringar från elementen med fasvända element efter att signalen lämnat elementen som skall påverkas måste bli som att balansera på slak lina. I min värld räcker det med att någon sätter sig framåtlutad eller helt enkelt går omkring för att det som är tänkt skall uppnås fallera. ...

De är placerade så att de sitter i stort sett (tillräckligt) på samma avstånd från lyssningsplats så direktljudet från dom inte ska påverka direktljudet från högtalaren eftersom dom fasar ut varann i den riktningen. Däremot skapar de mer rumsreflexer, om man tycker att rummet är lite dött i övre registret.
Ino har motsvarande som han kallar efterklagsstöd ES2. Tråd om detta finns här:
viewtopic.php?p=179473

OK!
Jag skall läsa den tråd du länkare till senare.
Det som ärt förbryllande för mig är att de två diskanterna skall vara kopplade i motfas till varandra. Om det nu stämmer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-13 17:22

Kalejdokom skrev:I den här gamla tråden diskuteras ämnet varifrån jag lånade bilden på L8 tidigare:
viewtopic.php?f=9&t=38604

Naqref lägger ut texten en bit ner på första sidan i tråden:

Naqref skrev:Ett annat sätt är att göra så som vi har gjort på Larsen 8 där diskanterna sitter på ovansidan men kopplade i motfas och där man minimerar ljudet i direkt riktning mot lyssnaren för att få ett så oanfrätt direktljud som möjligt.

De diskanterna är gjorda för att dels vara rumsradiekorrigerande men även för att öka på energitonkurvan i översta oktaverna. Vi kan säga som så att de som har lyssnat på de inkopplade resp urkopplade föredrar ljudbilden definitivt med de inkopplade.

OK!
En förklaring och att de är kopplade i motfas till varandra.
Skall som sagt läsa vidare om detta senare. Jag gillar nya lösningar som förbättrar men då skall det vara stabila förbättringar.
Skall leta upp tester mm på dessa högtalare och se vad som sägs.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-13 21:29

Den där länken m ambiens diskanter va intressant.
Men dåt utgår man från Pi60.

2212 å i högre grad 116 fyller rummet m diskant på ett helt
annat sätt än va Pi60 gör så tror inte att man tjänar nåt på efterklan stöd här.
Men prova skadar inte.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav matssvensson » 2024-03-13 23:24

juanth skrev:Det kommer att finnas möjlighet att höra fyrvägaren inom hyfsat kort tid i Stockholm så då hoppas jag du kommer och lyssnar Mats.

Edit/ kika på det här som kommer ifrån Stigs patent. Det berör vad vi pratar om här.

Som jag ser det landar det i ett resonemang om vilka reflexer som vi vill ha från lyssningsrummet och vilka vi vill undvika. Vill vi undvika alla blir högtalarna till ett par hörlurar. Jag är rätt bra inläst på Stigs idéer och patent och jag vill inte kapa tråden ytterligare.

Det vore sk-tkul att få lyssna på dina fyrvägare vid tillfället och fortsätta resonemangen där, så posta på Faktiskt när det blir av. Jag följer ju naturligtvis även din spännande tråd om det bygget :).
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-14 00:25

matssvensson skrev:
juanth skrev:Det kommer att finnas möjlighet att höra fyrvägaren inom hyfsat kort tid i Stockholm så då hoppas jag du kommer och lyssnar Mats.

Edit/ kika på det här som kommer ifrån Stigs patent. Det berör vad vi pratar om här.

Som jag ser det landar det i ett resonemang om vilka reflexer som vi vill ha från lyssningsrummet och vilka vi vill undvika. Vill vi undvika alla blir högtalarna till ett par hörlurar. Jag är rätt bra inläst på Stigs idéer och patent och jag vill inte kapa tråden ytterligare.

Det vore sk-tkul att få lyssna på dina fyrvägare vid tillfället och fortsätta resonemangen där, så posta på Faktiskt när det blir av. Jag följer ju naturligtvis även din spännande tråd om det bygget :).



Ja det finns nog mycket att fundera kring gällande reflexer men jag tror att det är rätt att tänka som Stig gör i patentet. Inte att fokusera så mycket på reflexer (Det gör han förstås också) men undvikandet av stora fasskillnader eller hopp i frekvensgången. Den typen av lösning i en konstruktion är den stora vinsten. Jag tror han skriver något om att uppfinningens största förtjänst är att undvika väsentliga fasskillnader hos direktljudet ända upp mot 1-1,5 kHz. I tex OA51 gäller det upp till ungefär 300 Hz. Det gör skillnad kan jag lova. Det gör konstruktionen mycket okänslig för olika miljöer.

För att undvika alltför mycket trådkapning så nämner jag att i fyrvägarna så finns det med ambiensdiskanter som spelar bakåt uppåt rätt snävt mot de yttre hörnen i rummet. Mycket smart. Hörnen reflekterar tillbaka den energin och gångvägen drar ut det i tiden. Dessutom sitter ambiensdiskanterna väl skyddade bakom hornet och lär inte interferera med de vanliga diskanterna. Dessa har fått vänta men det ska bli spännande att prova när det blir dags.

(Demo kommer att annonseras ut ja :) )
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-14 01:58

Det är ok att kapa tråden gällande Carlssons teorier, högtalare och liknande som berör OA-principen. Jag kan nämligen bygga in någon eller några av de principerna i trådens högtalare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster