Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-09 20:54

Min tanke med placeringen av diskanterna är att de dels skall sprida ljudet likartat i rummet och dels koppla väggen till diskanterna. Av sista anledningen tror jag att diskant-lådan skall placeras så att den står kloss ann mot väggen. Om jag inte gör det får man en ljudfälla på 20mm bredd mellan väggen och lådan. Det motsvarar 17kHz och kan äventyra frekvensgången.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-09 21:16

Vill man verkligen ha högfrekvensåtergivare nära vägg och andra ytor? Borde ge ett rätt stort bidrag från dessa ytor, vill man det?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-09 21:42

IMG_5574.jpeg
IMG_5574.jpeg (178.83 KiB) Visad 388 gånger


Är det tre diskanter överst?
Du skriver tidigare om 3x2” men att diskanter ska vara 1”?
Diskanter kanske inte är med ännu?


Det ser ut som, på bilden att det är en fördjupning (låda) under 6,5”, ska det fyllas i med något där?

Om du inte redan läst Stigs patent för diverse högtalare trevägare osv så gör det. Där finns en hel del spännande ledtrådar till välljud. :)
https://user.faktiskt.io/Erik_Johansson ... atent1.pdf
Senast redigerad av juanth 2024-03-09 21:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-09 21:47

RogerGustavsson skrev:Vill man verkligen ha högfrekvensåtergivare nära vägg och andra ytor? Borde ge ett rätt stort bidrag från dessa ytor, vill man det?

Det kan finnas behov av att dämpa elementen, ja. Men att koppla elementen till väggen kan vara bra. Jag har lyssnat på sunkiga vägghögtalare, alltså sådan man fäller in i väggen. De lät förskräckligt men diskanten hade något över sig som jag tyckte var tilltalande. Ett annat sätt är att dämpa direkt bakom och vid sidorna av diskanterna, det är beprövat men jag anar en potential i att sätta diskanterna direkt mot väggen.

Andra som lyssnat på dessa kan kanske beskriva ljudet:
Bild
https://www.google.com/imgres?imgurl=x- ... gNegQIARBd
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-09 21:48

juanth skrev:
IMG_5574.jpeg


Är det tre diskanter överst?
Du skriver tidigare om 3x2” men att diskanter ska vara 1”?
Diskanter kanske inte är med ännu?


Det ser ut som, på bilden att det är en fördjupning (låda) under 6,5”, ska det fyllas i med något där?

I detta utförande är det 3 diskanter. Fördjupningen framför elementet skall förses med dämpmaterial. Fördjupningens djup är inte bestämt ännu. Kan dröja.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-09 21:58

xmag skrev:
juanth skrev:
IMG_5574.jpeg


Är det tre diskanter överst?
Du skriver tidigare om 3x2” men att diskanter ska vara 1”?
Diskanter kanske inte är med ännu?


Det ser ut som, på bilden att det är en fördjupning (låda) under 6,5”, ska det fyllas i med något där?

I detta utförande är det 3 diskanter. Fördjupningen framför elementet skall förses med dämpmaterial. Fördjupningens djup är inte bestämt ännu. Kan dröja.



Aha, ok.
Jag tänker att den vänstra diskanten har en hylla som den speglas i (förstärkt energi) och den i mitten saknar spegling men får mer stöd av ytan under, och den högra har en hylla som den speglas i fast mindre. Det kan nog ge olika stöd och lite variation i tonkurvorna för dem. Å andra sidan så är det kanske mittendiskanten som vätter mest mot lyssningsplats?

Edit/ nu ser jag att det kanske mer är den högra som vätter mest mot lyssningsplats..eller?

Börja bygg testlådor och mät vettja. Då får du svar, och kanske fler frågor.. :)

Sen tänker jag att: varför inte koppla diskanterna än mer mot vägg?
Låta baffeln runt sidodiskanterna gå in mot vägg helt?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-10 00:15

Om du gör den till 3-vägs så kommer du undan golvreflexen och den dipp den ger i tonkurvan kring 150-200 om du delar kring 270-300 hz, lite beroende på höjden på högtalaren. Då bör basen sitta långt ned.

För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav matssvensson » 2024-03-10 00:36

juanth skrev:För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Vad händer med ljudet när du undviker den utsläckningen? Jag tänker att vi ändå är vana vid golvreflexens inverkan på allt ljud. Det är ju liksom normalt med ett golv i de flesta fall. Intrycket av en vägg precis bakom högtalaren vill man kanske däremot ofta försöka trolla bort.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 00:53

juanth skrev:
xmag skrev:
juanth skrev:
IMG_5574.jpeg


Är det tre diskanter överst?
Du skriver tidigare om 3x2” men att diskanter ska vara 1”?
Diskanter kanske inte är med ännu?


Det ser ut som, på bilden att det är en fördjupning (låda) under 6,5”, ska det fyllas i med något där?

I detta utförande är det 3 diskanter. Fördjupningen framför elementet skall förses med dämpmaterial. Fördjupningens djup är inte bestämt ännu. Kan dröja.



Aha, ok.
Jag tänker att den vänstra diskanten har en hylla som den speglas i (förstärkt energi) och den i mitten saknar spegling men får mer stöd av ytan under, och den högra har en hylla som den speglas i fast mindre. Det kan nog ge olika stöd och lite variation i tonkurvorna för dem. Å andra sidan så är det kanske mittendiskanten som vätter mest mot lyssningsplats?

Edit/ nu ser jag att det kanske mer är den högra som vätter mest mot lyssningsplats..eller?

Börja bygg testlådor och mät vettja. Då får du svar, och kanske fler frågor.. :)

Sen tänker jag att: varför inte koppla diskanterna än mer mot vägg?
Låta baffeln runt sidodiskanterna gå in mot vägg helt?

Ja, det är högra diskanten som pekar mot lyssningsplatsen.
Jag kommer att bygga, mäta och testa. Har ett annat projekt att slutföra först.
Jag vill nog ha lite avstånd, några cm, innan väggen men skall testa olika varianter.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 00:55

juanth skrev:Om du gör den till 3-vägs så kommer du undan golvreflexen och den dipp den ger i tonkurvan kring 150-200 om du delar kring 270-300 hz, lite beroende på höjden på högtalaren. Då bör basen sitta långt ned.

För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Det är en trevägare med basen i botten men delar den kanske lite lägre, vad sägs om 200Hz?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 00:58

matssvensson skrev:
juanth skrev:För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Vad händer med ljudet när du undviker den utsläckningen? Jag tänker att vi ändå är vana vid golvreflexens inverkan på allt ljud. Det är ju liksom normalt med ett golv i de flesta fall. Intrycket av en vägg precis bakom högtalaren vill man kanske däremot ofta försöka trolla bort.

/m

Ljudorakel kan nog få lite problem men vi vanliga dödliga märker kanske inte det.
Väggen bakom högtalaren inbillar jag mig att man kan trolla bort med att koppla diskanterna mot väggen. Se på Bremens högtalare, de som lyssnat säger att alla väggarna där högtalarna sitter på faller bort.
https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 202014.pdf
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39806
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-03-10 04:34

OA2212-PS med dubbla SB SATORY MW19P-8 i basen.

OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg
OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg (399.93 KiB) Visad 342 gånger


i Basta och utan room kompensation. Jag brukar sätta lågt induktansvärde då jag simulerar LF-egenskaper.

Då jag lägger in delningsfilter så sätter jag rätt induktansvärde på talspolen, d v s jag snickrar in värdena på induktansen för högtalarelement efter impedansmätning.

Ingen annan Carlssonhögtalare har haft en basåtergivning som ens är i närheten av dessa ombyggda OA2212. Det är min lyssningsbedömning.

Jag kan inget annat än att än så länge avråda från andra element som basar i OA2212.

Man måste dock fräsa upp hålen i bottenplattan för dessa element. Då ramlar näten på undersidan ur. Man måste dessutom såga av drygt 1 cm på aluminiumkorgarna för att de skall få plats på bottenplattan. Det gjorde SB åt mig mot en extra kostnad. Jag minskade även mängden dämpmaterial längst ned kring basarna.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 12:46

petersteindl skrev:OA2212-PS med dubbla SB SATORY MW19P-8 i basen.

OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg


i Basta och utan room kompensation. Jag brukar sätta lågt induktansvärde då jag simulerar LF-egenskaper.

Då jag lägger in delningsfilter så sätter jag rätt induktansvärde på talspolen, d v s jag snickrar in värdena på induktansen för högtalarelement efter impedansmätning.

Ingen annan Carlssonhögtalare har haft en basåtergivning som ens är i närheten av dessa ombyggda OA2212. Det är min lyssningsbedömning.

Jag kan inget annat än att än så länge avråda från andra element som basar i OA2212.

Man måste dock fräsa upp hålen i bottenplattan för dessa element. Då ramlar näten på undersidan ur. Man måste dessutom såga av drygt 1 cm på aluminiumkorgarna för att de skall få plats på bottenplattan. Det gjorde SB åt mig mot en extra kostnad. Jag minskade även mängden dämpmaterial längst ned kring basarna.

Ser bra ut!
Jag kanske byter ut SEAS L22RN4X/P mot SB SATORY MW19P-8. Jag tänker dock bara använda ett element. Är man pensionerad får man tänka två gånger på priset.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-10 13:26

Det var synnerligen fina kurvor Peter :D

En vacker dag ska jag ta tag i mina OA2212 och då ska jag ta detta med mig.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav jansch » 2024-03-10 14:39

Man bör dela upp problemet/frågan i:

- Varumärkesskydd
- Mönsterskydd
- Patent (som skyddar en uppfinning)

Jag gissar att loggan "Jaguar" är det största problemet i Jaguarfallet, både praktiskt och teoretiskt. D v s som om det vore en orginalbil.

Att det skulle vara problematiskt med en "moderniserad" OA2212 kan jag inte tänka mej så länge man undviker att kopiera logga och typ (Sonab och OA2212L respektive OA2212R) eller typ: "Nya Sonab OA2212"

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 14:54

jansch skrev:Man bör dela upp problemet/frågan i:

- Varumärkesskydd
- Mönsterskydd
- Patent (som skyddar en uppfinning)

Jag gissar att loggan "Jaguar" är det största problemet i Jaguarfallet, både praktiskt och teoretiskt. D v s som om det vore en orginalbil.

Att det skulle vara problematiskt med en "moderniserad" OA2212 kan jag inte tänka mej så länge man undviker att kopiera logga och typ (Sonab och OA2212L respektive OA2212R) eller typ: "Nya Sonab OA2212"

Ja, så tänker jag också. Förutom det kommer min inte att ha samma mått eller proportioner. Det som blir samma är element ovantill, under och se likadana ut.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39806
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-03-10 16:57

Patent har gått ut för länge sedan. Mönsterskydd finns inte.

Återstår varumärkesskydd. Undvik orden Carlsson och Sonab.

Ordet ortoakustisk eller Ortho-Acoustic är fritt att användas.

SSC har varumärket Carlsson Ortho-Acoustic.
Men Bremen Ortho-Acoustic kan användas av Bremen Production AB
Jon Larsen kan marknadsföra sina högtalare som ortoakustiska.

Återstår modellbeteckningen OA2212 och då gällande högtalare. Den beteckningen kan möjligtvis anses ses som ett inarbetat varumärke d v s ett inarbetat kännetecken ur konsumenters synvinkel. Men då är det snarast Sonab som gäller som ägare och inte SSC. Dessutom har inte OA2212 använts i marknaden sedan 1978/80 ungefär. Då är det tveksamt att det gäller mer än 44 år senare utan att sådan produkt funnits på marknaden eller marknadsförts.

Då finns ändå alternativet gällande bokstavskombinationen OA och då som modellbeteckning gällande varugruppen högtalare.

Men, man kan idag ifrågasätta om verkligen OA som bokstavskombination är ett kännetecken som ägs av någon.
Skulle det i så fall vara av företaget Sonab om sådant företag existerar, eller av stiftelsen SSC.

Det avgörs i första hand av PRV och om tvist skull föreligga efter invändning åt något håll, så går ärendet vidare.

Mitt råd är att inte kalla högtalaren för OA2212 om det inte är 2 basar och 2 mellanregister och 12 diskanter.

I ditt senaste fall är det möjligtvis OA113 som skulle kunna vara motiverat att kalla nämnda högtalare för.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-10 20:03

Jag håller med i Peters resonemang,2212 sytfar och starkt förknippat med elementantal och att då göra en ny 2212 med annorlunda antal element blir lite tokigt,åtminstone för mig.
En ny 2212 ska innehålla 2st basar,2st mellanreg och 12st diskanter och annan bestyckning blir ju en helt annan högtalare.
Går man dessutom ifrån lådvolymen,ja då finns inte många likheter kvar med orginalet.
Mina två om det.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 20:33

petersteindl skrev:Patent har gått ut för länge sedan. Mönsterskydd finns inte.

Återstår varumärkesskydd. Undvik orden Carlsson och Sonab.

Ordet ortoakustisk eller Ortho-Acoustic är fritt att användas.

SSC har varumärket Carlsson Ortho-Acoustic.
Men Bremen Ortho-Acoustic kan användas av Bremen Production AB
Jon Larsen kan marknadsföra sina högtalare som ortoakustiska.

Återstår modellbeteckningen OA2212 och då gällande högtalare. Den beteckningen kan möjligtvis anses ses som ett inarbetat varumärke d v s ett inarbetat kännetecken ur konsumenters synvinkel. Men då är det snarast Sonab som gäller som ägare och inte SSC. Dessutom har inte OA2212 använts i marknaden sedan 1978/80 ungefär. Då är det tveksamt att det gäller mer än 44 år senare utan att sådan produkt funnits på marknaden eller marknadsförts.

Då finns ändå alternativet gällande bokstavskombinationen OA och då som modellbeteckning gällande varugruppen högtalare.

Men, man kan idag ifrågasätta om verkligen OA som bokstavskombination är ett kännetecken som ägs av någon.
Skulle det i så fall vara av företaget Sonab om sådant företag existerar, eller av stiftelsen SSC.

Det avgörs i första hand av PRV och om tvist skull föreligga efter invändning åt något håll, så går ärendet vidare.

Mitt råd är att inte kalla högtalaren för OA2212 om det inte är 2 basar och 2 mellanregister och 12 diskanter.

I ditt senaste fall är det möjligtvis OA113 som skulle kunna vara motiverat att kalla nämnda högtalare för.

Intressant! Verkligen!
Men det gäller bara om man säljer sin skapelse. Som hemmatillverkare till sig själv kan man kalla grejerna för vad man vill.
Men i mitt fall finns chansen att jag säljer grunkan jag tillverkat därför får inte mitt namn inskränka på andras rättigheter.

Hur jag skall namnge mina alster har jag ännu inte tänkt på men brukar senaste åren använda Svenska namn där jag tar bort prickarna över åäö. Jag brukar också i namnet hänvisa till vad det är som svängs till så det inte blir för invecklat som exempel: "Mätapparat" blev "Mätro" som tappade prickarna till "Matro" och numera "Matrojig". Här är Mät med i namnet eftersom den mäter frekvenskurvor mm. För högtalare skulle det kunna bli "Högtal NR1" eller då "Hogtal NR1". För att likna Sonab OA2212 (tänker här mer på storleken annars Sonab 116) skulle det kunna bli "Xmag Hogtal OA-8" eller XM-8 på slutet. Jag får fila på namnet ett tag.

Jag gillar inte Sonabs sätt att namnge högtalare efter antal basar, antal mellan och antal diskanter. Om Sonab skulle komma med en utvecklad 2212 med bara ett element i basen och mellanregistret och bara 3st diskanter i samma låda som 2212 skulle nyare och antagligen bättre högtalaren heta 113, alltså ett lägre nummer än den gamla och inte fullt så bra högtalare (förhoppningsvis). Om de skulle hålla kvar den tidigare nummerserien, som OA-5, skulle den heta OA-16.
Den nyare namngivningen är också konstig, 50 och 52 är av samma utförande, 51 och 61 är av samma utförande. Det rimmar inte alls!?
Senast redigerad av xmag 2024-03-10 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 20:41

Råkade posta två gånger samma sak.
Senast redigerad av xmag 2024-03-10 20:43, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2024-03-10 20:42

xmag skrev:...50 och 52 är av samma utförande...

Nej
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-10 20:44

STDI skrev:
xmag skrev:...50 och 52 är av samma utförande...

Nej

Jo, utseendet...

Om Volvo V60 byter stolar och motor kommer den ändå att heta V60.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-10 21:03

50 och 52 skiljer sig ganska markant,i mitt tycke.
Tom min fru som är totalt ointresserad ser skillnad på 50 och 52 mao kan man inte smyga in ett par 52 istället för 50,det ser hon direkt :lol:

Fritt fram att kalla dina skapelser vad du vill oavsett vad vi tycker så klart.
Mina 2212 kommer alltid att följa syntaxen för antal element annars tar man bort den fundamentala setupen.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-10 21:44

matssvensson skrev:
juanth skrev:För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Vad händer med ljudet när du undviker den utsläckningen? Jag tänker att vi ändå är vana vid golvreflexens inverkan på allt ljud. Det är ju liksom normalt med ett golv i de flesta fall. Intrycket av en vägg precis bakom högtalaren vill man kanske däremot ofta försöka trolla bort.

/m


Ingenting*händer förutom att du på en inspelning där golvreflex finns inspelad så slipper du höra en andra ej tillhörande golvreflex med tillhörande utsläckning. Den golvreflex högtalaren tillför pga konstruktion har lika liten rätt att existera som tex en höjning eller utsläckning i basen vid 47 eller 58 Hz pga rumsmått.
En inspelad golvreflex är en del av inspelningen som vi ska höra för att få rätt uppfattning om rummet hos inspelningen.

*Ja, egentligen så det som händer är att återgivningen blir mer korrekt. Värmeregistret är, tycker jag otroligt viktigt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-10 21:50

xmag skrev:
juanth skrev:Om du gör den till 3-vägs så kommer du undan golvreflexen och den dipp den ger i tonkurvan kring 150-200 om du delar kring 270-300 hz, lite beroende på höjden på högtalaren. Då bör basen sitta långt ned.

För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Det är en trevägare med basen i botten men delar den kanske lite lägre, vad sägs om 200Hz?


Det går naturligtvis bra eftersom du väljer själv men då blir det en svacka. Viss reservation för höjden på mellanregistret som jag inte känner till mer än genom bilden.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2024-03-10 22:13

xmag skrev:
STDI skrev:
xmag skrev:...50 och 52 är av samma utförande...

Nej

Jo, utseendet...

Om Volvo V60 byter stolar och motor kommer den ändå att heta V60.

Jag tycker att du ska titta lite noggrannare på OA50 och OA52.
Om Volvo V60 byter stolar, motor, chassi och kaross och en hel del annat kommer den kanske att heta V90. Men det är fortfarande en Volvo.
Senast redigerad av STDI 2024-03-10 22:26, redigerad totalt 1 gång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2024-03-10 22:23

petersteindl skrev:OA2212-PS med dubbla SB SATORY MW19P-8 i basen.

OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg


i Basta och utan room kompensation. Jag brukar sätta lågt induktansvärde då jag simulerar LF-egenskaper.

Då jag lägger in delningsfilter så sätter jag rätt induktansvärde på talspolen, d v s jag snickrar in värdena på induktansen för högtalarelement efter impedansmätning.

Ingen annan Carlssonhögtalare har haft en basåtergivning som ens är i närheten av dessa ombyggda OA2212. Det är min lyssningsbedömning.

Jag kan inget annat än att än så länge avråda från andra element som basar i OA2212.

Man måste dock fräsa upp hålen i bottenplattan för dessa element. Då ramlar näten på undersidan ur. Man måste dessutom såga av drygt 1 cm på aluminiumkorgarna för att de skall få plats på bottenplattan. Det gjorde SB åt mig mot en extra kostnad. Jag minskade även mängden dämpmaterial längst ned kring basarna.



Psst…Satori inte med ”y”

Snygg kurva. Har du stämt av till kring 25 Hz?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 00:44

juanth skrev:
xmag skrev:
juanth skrev:Om du gör den till 3-vägs så kommer du undan golvreflexen och den dipp den ger i tonkurvan kring 150-200 om du delar kring 270-300 hz, lite beroende på höjden på högtalaren. Då bör basen sitta långt ned.

För egen del tycker jag det är en enorm vinst att slippa den utsläckningen mitt i värmeregistret. Är man av med det problemet så blir det riktigt fullregister. En sådan dipp påverkar röståtergivning och många instrument. Folk är så vana vid att det är en svacka där då de flesta högtalare drabbas av detta på grund av sin konstruktion. Jättekonstigt faktiskt.

Det är en trevägare med basen i botten men delar den kanske lite lägre, vad sägs om 200Hz?


Det går naturligtvis bra eftersom du väljer själv men då blir det en svacka. Viss reservation för höjden på mellanregistret som jag inte känner till mer än genom bilden.

Jo, jag skall vara noggrann med helheten. Inget är ristat i sten.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39806
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-03-11 02:14

juanth skrev:
petersteindl skrev:OA2212-PS med dubbla SB SATORY MW19P-8 i basen.

Bilagan OA2212 PS med 2 st SB SATORY MW19P-8.jpg finns inte längre


i Basta och utan room kompensation. Jag brukar sätta lågt induktansvärde då jag simulerar LF-egenskaper.

Då jag lägger in delningsfilter så sätter jag rätt induktansvärde på talspolen, d v s jag snickrar in värdena på induktansen för högtalarelement efter impedansmätning.

Ingen annan Carlssonhögtalare har haft en basåtergivning som ens är i närheten av dessa ombyggda OA2212. Det är min lyssningsbedömning.

Jag kan inget annat än att än så länge avråda från andra element som basar i OA2212.

Man måste dock fräsa upp hålen i bottenplattan för dessa element. Då ramlar näten på undersidan ur. Man måste dessutom såga av drygt 1 cm på aluminiumkorgarna för att de skall få plats på bottenplattan. Det gjorde SB åt mig mot en extra kostnad. Jag minskade även mängden dämpmaterial längst ned kring basarna.



Psst…Satori inte med ”y”

Snygg kurva. Har du stämt av till kring 25 Hz?

Oj, har nu korrigerat med i.

25,42 Hz.

Nedan är en bild med delningsfilter samt room gain. Eftersom jag har med room gain som svart kurva så ligger den vid 0 dB och då blir hela vertikala skalan ung 100 dB.

OA2212PS SB 2 st SATORI MW19P-8.jpg
OA2212PS SB 2 st SATORI MW19P-8.jpg (437.86 KiB) Visad 182 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-03-11 03:47

Folks älskar bilder, inte minst jag!


Jag har ritat in dämpmaterial på ytan framför mellanregistret (Får inte till det med färgen ännu):
2024-03-11 021355.png
2024-03-11 021355.png (39.44 KiB) Visad 176 gånger





2024-03-11 022824.png
2024-03-11 022824.png (43.3 KiB) Visad 176 gånger





2024-03-11 022926.png
2024-03-11 022926.png (104.6 KiB) Visad 176 gånger





2024-03-11 023018.png
2024-03-11 023018.png (95.31 KiB) Visad 176 gånger





2024-03-11 023104.png
2024-03-11 023104.png (22.1 KiB) Visad 176 gånger





2024-03-11 023155.png
2024-03-11 023155.png (45.53 KiB) Visad 176 gånger





2024-03-11 023223.png
2024-03-11 023223.png (121.52 KiB) Visad 176 gånger




Ritade in en 10-tummare för att se vad jag har för marginaler.
Röret har samma mått som OA-2212:
2024-03-11 023309.png
2024-03-11 023309.png (109.74 KiB) Visad 176 gånger


Baslådans yttermått är (än så länge)
H= 766 mm (själva lådan, inte ner till golvet).
B= 350 mm
D= 500 mm

Yttervolym blir då 134 liter
Innermått beräknas till ca 97 liter. Efter det går stagning, element och annat bort. Volymen blir efter det 85-90 liter. Målet är 90 liter.
Diskanthögtalarna måste ha en liten diameter för att kunna placeras relativt nära varandra, nära mellanregisterelementet och nära väggen. De måste också måste sitta högt och nära väggen för att få den önskade spridningen. Målet är en likartat spridning över så stor yta som möjligt. Det samma gäller mellanregisterelementet från lite över 1kHz till ca 3kHz. Den lägre frekvensen gör att elementet kan sitta lite längre från väggen än diskanterna. Jag räknar med att närheten till väggen gör att det inte behöver dämpas på väggen bakom. Jag skall dock mäta och se om det gör någon skillnad. Min gissning är att dämp på väggen förbättra lite för vissa parametrar men försämrar spridningen som är mitt mål att uppnå.
Senast redigerad av xmag 2024-03-11 04:27, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], sammel och 6 gäster