Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-03 17:05

xmag skrev:Vad det gäller mitt projekt hoppas jag det blir mångas projekt. Tyvärr, som det ser ut nu, tänker jag inte bygga den i verkligheten utan bara göra det med ritningar och 3D bilder. Har gjort så flera gånger och fått dem bygga av andra. Som exempelvis här: https://www.minhembio.com/KG-Mannen/281531/ . Originalritningarna, byggbeskrivning mm finns här: https://www.xmag.se/folkhorn-280/

Just nu sitter det en Eminence kappa A i lådan och funkar fantastiskt. Detta är det ultimata om man ska fin och djup bas till hemmabio, skakar gör de med. Nackdelen är att den är lite stor men ljudet är amazing!


Häftigt horn. :)

Om du funderar på att använda flera element varför inte tex i en linjehögtalare? Eller varianter på linjehögtalare, även med tex bakåtriktade diskanter? Bygga en testpelare där du kan vrida diskanterna på olika sätt för att testa hur det låter/ blir? Ställa in spridning efter tycke och smak . Kanske blir helknasigt , vad vet jag.
Bilagor
x9a5zlkey0p2u1ty8mvg.jpg
x9a5zlkey0p2u1ty8mvg.jpg (52.21 KiB) Visad 2163 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 17:45

paa skrev:Carlsson själv hade ju lämnat denna typ av högtalare bakom sig för länge sedan, och såg snarare den mytomspunna trevägaren som den heliga Graalen.
Det som är intressantast är väl att spåna och komma längre på den vägen?

Jo, man kan skapa en tråd om det också men för min del vill jag gärna göra detta.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 17:50

Baffel skrev:
xmag skrev:Vad det gäller mitt projekt hoppas jag det blir mångas projekt. Tyvärr, som det ser ut nu, tänker jag inte bygga den i verkligheten utan bara göra det med ritningar och 3D bilder. Har gjort så flera gånger och fått dem bygga av andra. Som exempelvis här: https://www.minhembio.com/KG-Mannen/281531/ . Originalritningarna, byggbeskrivning mm finns här: https://www.xmag.se/folkhorn-280/

Just nu sitter det en Eminence kappa A i lådan och funkar fantastiskt. Detta är det ultimata om man ska fin och djup bas till hemmabio, skakar gör de med. Nackdelen är att den är lite stor men ljudet är amazing!


Häftigt horn. :)

Om du funderar på att använda flera element varför inte tex i en linjehögtalare? Eller varianter på linjehögtalare, även med tex bakåtriktade diskanter? Bygga en testpelare där du kan vrida diskanterna på olika sätt för att testa hur det låter/ blir? Ställa in spridning efter tycke och smak . Kanske blir helknasigt , vad vet jag.


Än så länge är jag inne på 2 diskanter eller möjligen tre. Tror det blir två för min del. Domediskanter har så bra spridning att det inte behövs fler. Intressant är att de pappersmembrandiskanter som Carlsson tyckte om att använda låter så bra. Mina OA-5:or lät briljant i diskanten. Köpte bandhorndiskanter i en 200 liters låda efter det men jag fick de aldrig till att bli lika briljanta i diskanten som OA-5:orna.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2021-03-03 17:55

xmag skrev:Vad det gäller mitt projekt hoppas jag det blir mångas projekt. Tyvärr, som det ser ut nu, tänker jag inte bygga den i verkligheten utan bara göra det med ritningar och 3D bilder. Har gjort så flera gånger och fått dem bygga av andra. Som exempelvis här: https://www.minhembio.com/KG-Mannen/281531/ . Originalritningarna, byggbeskrivning mm finns här: https://www.xmag.se/folkhorn-280/

Jag har aldrig konstruerat några högtalare men jag antar att det finns mycket att ta hänsyn till och mycket att testa och korrigera. Hur lyckas du och hur vet du att du lyckas få ett bra resultat när du inte bygger själv?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 18:50

STDI skrev:
xmag skrev:Vad det gäller mitt projekt hoppas jag det blir mångas projekt. Tyvärr, som det ser ut nu, tänker jag inte bygga den i verkligheten utan bara göra det med ritningar och 3D bilder. Har gjort så flera gånger och fått dem bygga av andra. Som exempelvis här: https://www.minhembio.com/KG-Mannen/281531/ . Originalritningarna, byggbeskrivning mm finns här: https://www.xmag.se/folkhorn-280/

Jag har aldrig konstruerat några högtalare men jag antar att det finns mycket att ta hänsyn till och mycket att testa och korrigera. Hur lyckas du och hur vet du att du lyckas få ett bra resultat när du inte bygger själv?


Jag följer de teoretiska beräkningarna fullt ut. Dessutom är bashorn och ofta andra principer för basen tacksamma för de låter oftast bra även om det inte blir exakt efter principerna. Men det är ju så att ljudsmaken är olika för olika personer, även i basen. Därför experimenteras det friskt med byggda basar. För de som tidigare inte lyssnat på en riktig hornbas blir det en rejäl upplevelse som överskuggar alla "fel" den kan ha. Åtminstone den första tiden.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2021-03-03 19:55

Jag tänkte mest på trådens projekt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 22:34

STDI skrev:Jag tänkte mest på trådens projekt.

Trådens projkt är "Skapa en ny SONAB OA-2212". Kanske lite luddigt men jag menar inte en nyare modell av Carlssonhögtalare utan en bättre OA-2212.
Ditt förslag är intressant i sig. Kanske kommer en sådan tråd också.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 23:53

Jag har bara lyssnat på 2212 vid ett enda tillfälle, tillsammans med ett 300B rörsteg på 5 Watt. Det lät väl ok men inget speciellt. Kan ju ha berott på den begränsade effekten iofs men något "tryck" upplevde jag verkligen inte. Detta var nu många år sedan och minnet kanske sviker men det var i alla fall så att jag inte längtade efter att införskaffa dessa högtalare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3639
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2021-03-04 00:12

paa skrev:Carlsson själv hade ju lämnat denna typ av högtalare bakom sig för länge sedan, och såg snarare den mytomspunna trevägaren som den heliga Graalen.
Det som är intressantast är väl att spåna och komma längre på den vägen?



Det där är kloka ord.

Jag skulle gärna se någon form av orthoakustisk topp, en större och tåligare liknande OA51 tex. Något med riktigt tåliga element som är avsedd att delas mot basmoduler vid 80-100 Hz eller än högre över 250 Hz. :)

Vill man bygga en modern 2212 så är det bästa jag hört ett par med Satori och T22 samt originalbasar... där fanns mycket lite av de gamla elementens distorsionsbekymmer...svårslagen modd av originalen iaf, tycker jag.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 00:47

juanth skrev:
Vill man bygga en modern 2212 så är det bästa jag hört ett par med Satori och T22 samt originalbasar... där fanns mycket lite av de gamla elementens distorsionsbekymmer...svårslagen modd av originalen iaf, tycker jag.


Kostnad för ett par? Runt 15 000 kr? Om man nu ska ha 24 diskanter.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3639
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2021-03-04 01:08

Baffel skrev:
juanth skrev:
Vill man bygga en modern 2212 så är det bästa jag hört ett par med Satori och T22 samt originalbasar... där fanns mycket lite av de gamla elementens distorsionsbekymmer...svårslagen modd av originalen iaf, tycker jag.


Kostnad för ett par? Runt 15 000 kr? Om man nu ska ha 24 diskanter.


Ja ungefär, sen ska man ha ett par lådor också...eller bygga.
Så klart det kan vara kul att bygga ett par i samma stil. Det lär räcka med kanske 5-6 moderna domediskanter istf 12 per låda.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2021-03-04 06:56

xmag skrev:
STDI skrev:Jag tänkte mest på trådens projekt.

Trådens projkt är "Skapa en ny SONAB OA-2212". Kanske lite luddigt men jag menar inte en nyare modell av Carlssonhögtalare utan en bättre OA-2212.
Ditt förslag är intressant i sig. Kanske kommer en sådan tråd också.

Vad menar du med "Ditt förslag"? Vad har jag kommit med för förslag?
Det jag undrar över är hur man kan skapa eller konstruera en högtalare utan att bygga och lyssna på resultatet och ändå veta eller med rätta anse att det blir bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 07:28

juanth skrev:
Baffel skrev:
juanth skrev:
Vill man bygga en modern 2212 så är det bästa jag hört ett par med Satori och T22 samt originalbasar... där fanns mycket lite av de gamla elementens distorsionsbekymmer...svårslagen modd av originalen iaf, tycker jag.


Kostnad för ett par? Runt 15 000 kr? Om man nu ska ha 24 diskanter.


Ja ungefär, sen ska man ha ett par lådor också...eller bygga.
Så klart det kan vara kul att bygga ett par i samma stil. Det lär räcka med kanske 5-6 moderna domediskanter istf 12 per låda.


Okej , men säg 24 diskanter . Då tycker jag att xmag ska fundera . Vi utgår ifrån att xmag kan konstruera och bygga välljudande högtalare. Vad ger för 15 000 kr bäst ljud om man ska bygga ett par högtalare? Hur mycket pengar är det rundstrålande värt?

Vad tycker du xmag?

P.s sen talade xmag om aktiva högtalare . Blir det X kronor till. Ett par högtalare för 15 000 kr behöver ju vettigt förstärkeri . Tycker jag.
12 diskanter ( två högtalare ) säger du juanth. Varför då? Varför inte 6 , eller 48?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 11:43

STDI skrev:
xmag skrev:
STDI skrev:Jag tänkte mest på trådens projekt.

Trådens projkt är "Skapa en ny SONAB OA-2212". Kanske lite luddigt men jag menar inte en nyare modell av Carlssonhögtalare utan en bättre OA-2212.
Ditt förslag är intressant i sig. Kanske kommer en sådan tråd också.

Vad menar du med "Ditt förslag"? Vad har jag kommit med för förslag?
Det jag undrar över är hur man kan skapa eller konstruera en högtalare utan att bygga och lyssna på resultatet och ändå veta eller med rätta anse att det blir bra.

Den första meningen kanske är skrivfel eller var riktat till någon annan.

Den andra meningen är svaret att det blir inte helt lätt att konstruera en högtalare utan att lyssna, justera osv. Det kanske inte alls går om man har någorlunda krav på kvalité. Men man kan skapa grundförutsättningarna sedan är det upp till var och en som vill bygga den att själva justera och förmedla resultatet osv.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3639
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2021-03-04 11:49

Jag tänker att moderna diskanter är effektivare, både gällande distorsion och spridning så 5-6 eller kanske färre ändå bör räcka för att imitera de 12 i originalet Baffel.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 11:53

Möjligt . Beror väl på vad man vill åstadkomma och hur tex de där diskanterna,. T22, i sig sprider. :) Kan nog bli riktigt bra om man kan konstruera högtalare .

Vad finns det för vettiga , prisvärda diskanter som har potential? Låg distorsion och stor spridning

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Bill50x » 2021-03-04 11:58

Finns ju helt rundstrålande diskantelement också, till exempel i den här lådan

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 11:59

När jag tänker rundstrålande, tänker jag mer på hemmabio än tvåkanal.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 12:01

Baffel skrev:
juanth skrev:
Baffel skrev:
Kostnad för ett par? Runt 15 000 kr? Om man nu ska ha 24 diskanter.


Ja ungefär, sen ska man ha ett par lådor också...eller bygga.
Så klart det kan vara kul att bygga ett par i samma stil. Det lär räcka med kanske 5-6 moderna domediskanter istf 12 per låda.


Okej , men säg 24 diskanter . Då tycker jag att xmag ska fundera . Vi utgår ifrån att xmag kan konstruera och bygga välljudande högtalare. Vad ger för 15 000 kr bäst ljud om man ska bygga ett par högtalare? Hur mycket pengar är det rundstrålande värt?

Vad tycker du xmag?

P.s sen talade xmag om aktiva högtalare . Blir det X kronor till. Ett par högtalare för 15 000 kr behöver ju vettigt förstärkeri . Tycker jag.
12 diskanter ( två högtalare ) säger du juanth. Varför då? Varför inte 6 , eller 48?


Priset är en viktig faktor men det kan inte bli hur billigt som helst. I min tanke är jag inställd på 2 diskanter, 2 mellanregister och ett baselement. Betänk att Carlssons mindre högtalare hade få ganska billiga diskanter och en enda gammal ganska billig bas/mellanregister. Philips 9710 är minst lika bra som element som kostar flera gånger mer. Det finns modernare element idag som inte kostar så mycket men ger lika bra ljud som betydligt dyrare. Ljudkvalitén sitter inte i priset, det sitter en lyckad konstruktion även om de dyrare ofta också är bra.

Att använda slutsteg i lådan eller så kallat aktiv högtalare är överkurs därför får det eventuellt komma sist om det kommer alls.

Min tanke blir då:
1 st bas
2 st mellanregister
2 st diskanter
Detta skall sitta i en låda där basen jobbar mot 75-80 liters volym och mellanregistret sitter en egen låda på några liter, en riktad 45 grader framåt och den andra 45 grader bakåt.
Diskanterna sitter en riktad vinklad bakåt inåt mot mitten av bakväggen och den andra rakt fram, kanske något vinklad inåt mot mitten lite uppåt.

Pris för element:

Bas 1000-1500 kr
Mellan 500-750 kr/st
Diskant 1000 kr/st
------------------------------------
Summa 3000-4000kr för elementen eller kanske en tusing till.
Utöver det är det valfritt vilka element man vill välja men min huvvudtes är att använda element med relativt lätta membran, kanske till och med ett bredbandselement i basen.
Glöm inte att Carlssons konstruktioner hade ofta bredbandselement i basen med mycket gott resultat. Tunga rörliga massor kräver mycket magneter och en påkostat talspole. Sådant kostar pengar.
Dessutom tycker jag att lätta koner i basen ger ett härligt tryck vid snabba rörelser.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 12:08

Bill50x skrev:Finns ju helt rundstrålande diskantelement också, till exempel i den här lådan

[ Bild ]

/ B

De där diskanterna har jag för mig bygger på Philips stomme av masstillverkade billiga diskanter som kom på 70-talet. Jag köpte flera dussin av dem när jag byggde högtalare till andra. De hade ett fantastiskt bra ljud i förhållande till sin kostnad. Vad dessa de bytt ut domen till en trattformat membran kostade har jag ingen aning om.
I projektet denna tråd handlar om tror jag dock att vi skall hålla oss till traditionella element.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 12:52

Xmag.

Philips 9710 tillverkas inte längre . Vad jag vet så har man inte hittat någon lämplig ersättare för det elementet till carlssonhögtalare som hade den i konstruktionen. Det där vet vet Peter med om.

Här kan du läsa om olika element , kanske du får någon ide :)
viewtopic.php?f=10&t=71151

Vad har du för programvaror för beräkning av konstruktionen av högtalarna? Mätutrustning? Tänkte du aktivt delningsfilter? DSP?
Var det länge sedan du bygge högtalare? Här kan du kanske också få idéer :
viewtopic.php?f=3&t=71397

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-04 13:27

Baffel skrev:När jag tänker rundstrålande, tänker jag mer på hemmabio än tvåkanal.


Kan du förklara hur du kom fram till det?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 15:12

Inte så att jag tänker rundstrålande = hemmabio , utan mer rundstrålande sprider tja just runt och hemmabio = flera högtalare ,. Ljud från fler ställen än vid två kanaler. Eller att jag kom att tänka på H&M.

Xmag nämner att just rundstrålande är kriteriet för konstruktionen. Det torde väl innebära att det är just den egenskapen som bör diskuteras . Vad tycker du själv om rundstrålande högtalare? Passar bra till, för att?

Här ett par rundstrålande:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 122666.htm

Apropå rundstrålande och hemmabio :
Bilagor
shot_2021-03-04_14-39-25.png
shot_2021-03-04_14-39-25.png (714.99 KiB) Visad 1986 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 15:43

Baffel skrev:Xmag.

Philips 9710 tillverkas inte längre . Vad jag vet så har man inte hittat någon lämplig ersättare för det elementet till carlssonhögtalare som hade den i konstruktionen. Det där vet vet Peter med om.

Här kan du läsa om olika element , kanske du får någon ide :)
viewtopic.php?f=10&t=71151

Vad har du för programvaror för beräkning av konstruktionen av högtalarna? Mätutrustning? Tänkte du aktivt delningsfilter? DSP?
Var det länge sedan du bygge högtalare? Här kan du kanske också få idéer :
viewtopic.php?f=3&t=71397

Förr räknade jag för hand men idag finns det otaligt med programvaror för samma sak. Jag har bara börjat titta på det än så länge. Förmodligen använder jag flera av dem.
Mätutrustning har jag Mätro-1 och håller på att utveckla MatroJig-4 (Byter namn, tar bort prickarna och lägger till "Jig". Numreringen fortsätter från Mätro).
Delningsfilter bör vara aktiva om högtalarna är aktiva men jag börjar med ej aktiva högtalare.
Jag byggde sista högtalaren 2012. Det var då jag också slutade med högtalare helt.

Philips 9710 är i en klass för sig med tanke på ålder. Har för mig att de första dök upp i början av 50-talet men blev som de sedan användes i mitten av 50-talet. Sista fabrikshögtalaren som använde 9710 byggdes väl i mitten av 70-talet. Elementet hade en v-formad kopparklädd mittpol för att förhindra magnetiska virvlar i materialet. Det möjliggör en symmetrisk rörelse av talspolen över hela talspolehöjden som, jag har för mig, skapar en stabil impedanskurva, även om membranet viktas håller den sin kurva nästan intakt. Har för mig att Scan Speak gjorde ett nummer av att de hade (och kanske har) ett sådan system. Ett sådant element blir svårt att ersätta. Tror inte det finns något liknande hos någon tillverkare av hifi-element. Tror man få gå över till PA-element för att hitta något som kan ersätta den.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3639
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2021-03-04 18:28

1444B175-3494-40AA-9209-8E53DD871758.jpeg
1444B175-3494-40AA-9209-8E53DD871758.jpeg (492.32 KiB) Visad 1962 gånger
xmag, se här, ang ersättare för 9710 som troligen inte är dyr när den kommer.

viewtopic.php?f=17&t=70297&hilit=Juanth+9710&start=30

Verkar fortfarande inte säljas men kolla priset som anges.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav DQ-20 » 2021-03-04 19:20

xmag skrev:Utöver det är det valfritt vilka element man vill välja men min huvvudtes är att använda element med relativt lätta membran, kanske till och med ett bredbandselement i basen.
Glöm inte att Carlssons konstruktioner hade ofta bredbandselement i basen med mycket gott resultat. Tunga rörliga massor kräver mycket magneter och en påkostat talspole. Sådant kostar pengar.
Dessutom tycker jag att lätta koner i basen ger ett härligt tryck vid snabba rörelser.


Nja, så värst många bredbandselement har väl inte använts? OD11, OA12, O14, OA116, OA2212, OA50, OA51 och OA52 gör det inte. Och om konen rör sig "snabbt" i basen så spelar den ju inte längre bas. Det hela hänger på att man måste ha en balans mellan rörlig massa, upphängningens mjukhet och lådstorlek. En stor del av frekvenssvaret i basen beror ju på att man har resonanser strategiskt placerade i ett område där membranet går från massakontrollerat till styvhetskontrollerat. Och då hamnar man ungefär där man brukar. Med den saken inte sagt att membranen måste vara "tunga" som en del moderna baselement med aluminummembran och jättemagneter. En annan nackdel är att i princip alla bredbandselement har relativt dålig slaglängd. Vill man göra en maxad 2212 bör man nog se sig om efter lite mer slaglängd för att matcha mellanregister och diskant i kapacitet. Framför allt kan man välja element som passar för lådan om man inte längre är hänvisad till att använda modeller som man köpt in i tusental. Och man behöver ju inte ha två basar om man inte känner att man vill göra en klon även vad gäller elementbestyckningen.

Mina "2 cent",

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 20:48

Troels kommentar om Philips 9710:
The transient attack of the 9710 is very hard to find elsewhere, but it comes at a price.
Var visst lite av best att tämja.
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm

Costa inte 9710 som Troels gör . Det blir inte bra.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 20:56

juanth skrev:
1444B175-3494-40AA-9209-8E53DD871758.jpeg
xmag, se här, ang ersättare för 9710 som troligen inte är dyr när den kommer.

viewtopic.php?f=17&t=70297&hilit=Juanth+9710&start=30

Verkar fortfarande inte säljas men kolla priset som anges.

Ja, det var billigt. Kan undra hur kvalitén är.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 21:02

DQ-20 skrev:
xmag skrev:Utöver det är det valfritt vilka element man vill välja men min huvvudtes är att använda element med relativt lätta membran, kanske till och med ett bredbandselement i basen.
Glöm inte att Carlssons konstruktioner hade ofta bredbandselement i basen med mycket gott resultat. Tunga rörliga massor kräver mycket magneter och en påkostat talspole. Sådant kostar pengar.
Dessutom tycker jag att lätta koner i basen ger ett härligt tryck vid snabba rörelser.


Nja, så värst många bredbandselement har väl inte använts? OD11, OA12, O14, OA116, OA2212, OA50, OA51 och OA52 gör det inte. Och om konen rör sig "snabbt" i basen så spelar den ju inte längre bas. Det hela hänger på att man måste ha en balans mellan rörlig massa, upphängningens mjukhet och lådstorlek. En stor del av frekvenssvaret i basen beror ju på att man har resonanser strategiskt placerade i ett område där membranet går från massakontrollerat till styvhetskontrollerat. Och då hamnar man ungefär där man brukar. Med den saken inte sagt att membranen måste vara "tunga" som en del moderna baselement med aluminummembran och jättemagneter. En annan nackdel är att i princip alla bredbandselement har relativt dålig slaglängd. Vill man göra en maxad 2212 bör man nog se sig om efter lite mer slaglängd för att matcha mellanregister och diskant i kapacitet. Framför allt kan man välja element som passar för lådan om man inte längre är hänvisad till att använda modeller som man köpt in i tusental. Och man behöver ju inte ha två basar om man inte känner att man vill göra en klon även vad gäller elementbestyckningen.

Mina "2 cent",

DQ-20

Jo, jag menar naturligtvis transientsnabba hellre än tung kon. Det handlar om att balansera olika egenskaper mot varandra. Jag är allergisk mot långa slaglängder men vill man ner hyfsat i basen får man acceptera lite slaglängd. Men det går att stämma lådan efter elementet så att slaglängden inte blir allt för stor. Alternativ till längre slaglängd är större membranyta.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 21:03

Baffel skrev:Troels kommentar om Philips 9710:
The transient attack of the 9710 is very hard to find elsewhere, but it comes at a price.
Var visst lite av best att tämja.
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm

Costa inte 9710 som Troels gör . Det blir inte bra.

9710 har en härlig respons.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster