Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2021-03-04 21:23

xmag skrev:
juanth skrev:
1444B175-3494-40AA-9209-8E53DD871758.jpeg
xmag, se här, ang ersättare för 9710 som troligen inte är dyr när den kommer.

viewtopic.php?f=17&t=70297&hilit=Juanth+9710&start=30

Verkar fortfarande inte säljas men kolla priset som anges.

Ja, det var billigt. Kan undra hur kvalitén är.



Det är SB-acoustic, jag tror att kvalitén är bra. Det mesta de gör är bra. TS-parametrar är mycket likt 9710, de har kikat på den tror jag. Däremot så verkar den uppföra sig mycket trevligare över 10Khz
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 21:33

juanth skrev:
xmag skrev:
juanth skrev:
1444B175-3494-40AA-9209-8E53DD871758.jpeg
xmag, se här, ang ersättare för 9710 som troligen inte är dyr när den kommer.

viewtopic.php?f=17&t=70297&hilit=Juanth+9710&start=30

Verkar fortfarande inte säljas men kolla priset som anges.

Ja, det var billigt. Kan undra hur kvalitén är.



Det är SB-acoustic, jag tror att kvalitén är bra. Det mesta de gör är bra. TS-parametrar är mycket likt 9710, de har kikat på den tror jag. Däremot så verkar den uppföra sig mycket trevligare över 10Khz

OK!
Det är bra att det finns tillverkare som är rädda om folks pengar. Två sådana som mellanregister kanske skulle kunna gå.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-04 21:43

Men var det inte så att just Philips 9710 tämjdes och passade i tex OA 5 typ 2? Den uppåtriktade konfiguration funkade då bra med tex mellanregistret . Det vassa i Philipsen tonades ned och är inte det en av anledningarna till att man inte riktigt än hittat ett vettigt substitut till Philipsen i just OA 5? Har precis för mig det.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2021-03-04 22:05

Det finns de som påstår att Obi F87 är en uppgradering OA5. Den är framtagning för det ändamålet i alla fall.
https://www.hifikit.se/f87.html
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/carlsson-oa-5-3/
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-04 22:56

STDI skrev:Det finns de som påstår att Obi F87 är en uppgradering OA5. Den är framtagning för det ändamålet i alla fall.
https://www.hifikit.se/f87.html
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/carlsson-oa-5-3/

Där ser man...att jag varit borta en tid...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav jansch » 2021-03-04 23:07

STDI skrev:Det finns de som påstår att Obi F87 är en uppgradering OA5. Den är framtagning för det ändamålet i alla fall.
https://www.hifikit.se/f87.html
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/carlsson-oa-5-3/


Det är ju svårt att finna en ersättare för 9710M. Den är väldigt bra för att vara en 50-tals konstruktion.
Jag menar då också med de förutsättningar som befintliga Sonab OA5 eller OA6 lådorna ger.
Genialiskt av salig Stig att placera den vågrätt så att de övre mellanregistret/diskanten inte blir så markerat trots lågpassfiltrering.

Jag har provat många ersättare som tyvärr inte har kunnat utmana 9710M annat än som baselement i OA6typ2 och då Visaton BG20.
Som "uppgradering" anser jag att Obi F87 är alldeles för dyr och generellt är OA5/OA6 konstruktionerna inte lämpliga att lägga ner stora pengar på.

Dessutom är 97710M lättrenoverad (dock inteinte 9710M8). OCH! givetvis skall man inte förstöra dom med coating av kanten!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-05 21:19

OK, nog med snack, nu lite verkstad:

XO-2212.png
XO-2212.png (88.53 KiB) Visad 2369 gånger



Innanför gallret på ovansidan på det lutande planet har jag tänkt placera 1st 6-8 tums mellanregister (eg övre bas/mellanregister) på var sida. De kanske skall monteras
också lite lutande i horisontalplanet inåt mot rummet/mitten av bakväggen.
På hyllan framför det lutande planet i mitten 1st diskant framåt lite svängd inåt och ytterligare 1st diskant på höger sida lång fram riktad bakåt in mot centrum.
Undersidan skall bestyckas med 1st 12 tums bas.

Skissen är inte måttbestämd men volymen för basen bör ligga på 80 liter och för mellanregistret på 5-10 liter beroende på element.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-05 22:44

Vinkeln på toppen i mitten är 45 grader på bilden. Med 45 grader kan ljudnedslaget från bli för nära högtalaren. Kanske ändra till 25 grader. Då blir inte heller gallret så högt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Bill50x » 2021-03-06 00:28

Personligen skulle jag satsa på något typ OA12 med nya fräscha element och en anpassad låda efter ett bra baselement. Man kan ju tex utnyttja bas-/mellanåtergivningen från en Ino piP och spridningen från typ T22 ?) diskanter som i OA12.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav DQ-20 » 2021-03-06 22:35

xmag skrev:Jo, jag menar naturligtvis transientsnabba hellre än tung kon. Det handlar om att balansera olika egenskaper mot varandra. Jag är allergisk mot långa slaglängder men vill man ner hyfsat i basen får man acceptera lite slaglängd. Men det går att stämma lådan efter elementet så att slaglängden inte blir allt för stor. Alternativ till längre slaglängd är större membranyta.


I basen finns ingen ”snabbhet” i transienterna. Hela svaret finns i tonkurvan. Om ett element inte dippar inom sitt arbetsområde så rör sig alla element med samma area och tonkurva lika. Delningsfiltret begränsar. Ett element som kanske skulle passa är Seas L26RFX/P. Typ lagom. Rak tonkurva långt över delningen.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-07 00:54

DQ-20 skrev:
xmag skrev:Jo, jag menar naturligtvis transientsnabba hellre än tung kon. Det handlar om att balansera olika egenskaper mot varandra. Jag är allergisk mot långa slaglängder men vill man ner hyfsat i basen får man acceptera lite slaglängd. Men det går att stämma lådan efter elementet så att slaglängden inte blir allt för stor. Alternativ till längre slaglängd är större membranyta.


I basen finns ingen ”snabbhet” i transienterna. Hela svaret finns i tonkurvan. Om ett element inte dippar inom sitt arbetsområde så rör sig alla element med samma area och tonkurva lika. Delningsfiltret begränsar. Ett element som kanske skulle passa är Seas L26RFX/P. Typ lagom. Rak tonkurva långt över delningen.

DQ-20

Jag tror vi uttrycker oss på olika sätt om samma sak.
Jag som byggt hornhögtalare och jämfört med andra vanliga högtalare upplever något som jag kallar för "snabbare" bas eller en mer "transient" bas. Eller skall man kanske använda det gamla "punsch" i basen. Jag vet faktiskt inte hur man allmänt uttrycker det bland hifi-nördar eftersom jag under lång tid inte haft kontakt men andra med samma intresse.

Seas L26RFX/P har bra specifikationer. Jag skulle vilja testa en PA-högtalare i lådan med QTS på 0,4, relativt låg rörlig massa och hög BL-faktor.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2021-03-07 13:32

xmag skrev:OK, nog med snack, nu lite verkstad:

XO-2212.png



Innanför gallret på ovansidan på det lutande planet har jag tänkt placera 1st 6-8 tums mellanregister (eg övre bas/mellanregister) på var sida. De kanske skall monteras
också lite lutande i horisontalplanet inåt mot rummet/mitten av bakväggen.
På hyllan framför det lutande planet i mitten 1st diskant framåt lite svängd inåt och ytterligare 1st diskant på höger sida lång fram riktad bakåt in mot centrum.
Undersidan skall bestyckas med 1st 12 tums bas.

Skissen är inte måttbestämd men volymen för basen bör ligga på 80 liter och för mellanregistret på 5-10 liter beroende på element.


Först - Ber om ursäkt för mina taffliga ritkunskaper i Paint.

Förslag: en bild på höger högtalare med lite sänkt "kupol" för två mellanregisterelement. Alt bör det kunna räcka med ett mellanregister om du väljer ett mindre element (fem tum?) med bättre spridning som sitter svagt lutad och vinklad mot lyssnaren. Diskantplacering som OA12 med ena diskanten vinklad mot lyssnaren och båda svagt lutade snett uppåt. I botten en kapabel 8a tums bas. Då kan du få ner lådvolymen till ca 50 liter och yttermåtten blir mer behändiga. Innermått 25x40x50.

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav DQ-20 » 2021-03-07 18:12

xmag skrev:Jag tror vi uttrycker oss på olika sätt om samma sak.
Jag som byggt hornhögtalare och jämfört med andra vanliga högtalare upplever något som jag kallar för "snabbare" bas eller en mer "transient" bas. Eller skall man kanske använda det gamla "punsch" i basen. Jag vet faktiskt inte hur man allmänt uttrycker det bland hifi-nördar eftersom jag under lång tid inte haft kontakt men andra med samma intresse.

Seas L26RFX/P har bra specifikationer. Jag skulle vilja testa en PA-högtalare i lådan med QTS på 0,4, relativt låg rörlig massa och hög BL-faktor.


Snabbare bas betyder ofta frånvaro av djupbas, vilket hornbasar normalt saknar. Högtalare med ”långsam” bas blir ofta ”rappare” om man högpassfiltrerar basen. Om du vet att du föredrar det kan det ju vara idé att designa för detta. Martin här på forumet byggde en högtalare med sluten låda som rullar av vid ca 40 Hz och var mycket nöjd med det. Bas ned till 20 Hz är inte allt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-07 18:18

DQ-20 skrev:
xmag skrev:Jag tror vi uttrycker oss på olika sätt om samma sak.
Jag som byggt hornhögtalare och jämfört med andra vanliga högtalare upplever något som jag kallar för "snabbare" bas eller en mer "transient" bas. Eller skall man kanske använda det gamla "punsch" i basen. Jag vet faktiskt inte hur man allmänt uttrycker det bland hifi-nördar eftersom jag under lång tid inte haft kontakt men andra med samma intresse.

Seas L26RFX/P har bra specifikationer. Jag skulle vilja testa en PA-högtalare i lådan med QTS på 0,4, relativt låg rörlig massa och hög BL-faktor.


Snabbare bas betyder ofta frånvaro av djupbas, vilket hornbasar normalt saknar. Högtalare med ”långsam” bas blir ofta ”rappare” om man högpassfiltrerar basen. Om du vet att du föredrar det kan det ju vara idé att designa för detta. Martin här på forumet byggde en högtalare med sluten låda som rullar av vid ca 40 Hz och var mycket nöjd med det. Bas ned till 20 Hz är inte allt.

/DQ-20

Exakt så!
jag funderar också på en avrullning efter 40hz. Jag hade en hornhögtalare ett kort tag som rullade av efter 70hz. De flesta som lyssnade ville också han en sådan för den "kunde ju spela så långt ner i basen".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-07 18:22

Prozac skrev:
xmag skrev:OK, nog med snack, nu lite verkstad:

XO-2212.png



Innanför gallret på ovansidan på det lutande planet har jag tänkt placera 1st 6-8 tums mellanregister (eg övre bas/mellanregister) på var sida. De kanske skall monteras
också lite lutande i horisontalplanet inåt mot rummet/mitten av bakväggen.
På hyllan framför det lutande planet i mitten 1st diskant framåt lite svängd inåt och ytterligare 1st diskant på höger sida lång fram riktad bakåt in mot centrum.
Undersidan skall bestyckas med 1st 12 tums bas.

Skissen är inte måttbestämd men volymen för basen bör ligga på 80 liter och för mellanregistret på 5-10 liter beroende på element.


Först - Ber om ursäkt för mina taffliga ritkunskaper i Paint.

Förslag: en bild på höger högtalare med lite sänkt "kupol" för två mellanregisterelement. Alt bör det kunna räcka med ett mellanregister om du väljer ett mindre element (fem tum?) med bättre spridning som sitter svagt lutad och vinklad mot lyssnaren. Diskantplacering som OA12 med ena diskanten vinklad mot lyssnaren och båda svagt lutade snett uppåt. I botten en kapabel 8a tums bas. Då kan du få ner lådvolymen till ca 50 liter och yttermåtten blir mer behändiga. Innermått 25x40x50.

[ Bild ]

Precis så som du beskriver är min tanke på placering av elementen. Det enda som skiljer är ena mellanregistret som jag tänkte rikta lite mer bakåt. Storleken vill jag hålla på samma nivå som OA-2212. Vet inte varför, en fix idé eller en känsla av att den skall vara tvilling med OA-2212.

Dina kunskaper i Paint är lika bra som hos alla andra här, skulle jag kunna tänka mig.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2021-03-07 21:59

xmag skrev:Precis så som du beskriver är min tanke på placering av elementen. Det enda som skiljer är ena mellanregistret som jag tänkte rikta lite mer bakåt. Storleken vill jag hålla på samma nivå som OA-2212. Vet inte varför, en fix idé eller en känsla av att den skall vara tvilling med OA-2212.

Dina kunskaper i Paint är lika bra som hos alla andra här, skulle jag kunna tänka mig.


Hmm, jag är själv lite tveksam mot att rikta ett mellanregister så nära och nästan rakt mot väggen bakom högtalaren där reflexen går tillbaks direkt mot lyssnaren. Utan att vara expert på Carlsson och OA så undrar jag om det kan ge reflexer inom ett ogynnsamt tidsintervall vilket kan ge en rörig ljudbild? Jag kan inte komma på någon av Carlssons egna skapelser som har den utformningen men jag kan självklart ha fel här.

Men kanske har du tänkt ställa högtalaren en bit ut från bakväggen? Både bipoler och dipoler brukar ju ofta placeras så.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-07 23:51

Prozac skrev:
xmag skrev:Precis så som du beskriver är min tanke på placering av elementen. Det enda som skiljer är ena mellanregistret som jag tänkte rikta lite mer bakåt. Storleken vill jag hålla på samma nivå som OA-2212. Vet inte varför, en fix idé eller en känsla av att den skall vara tvilling med OA-2212.

Dina kunskaper i Paint är lika bra som hos alla andra här, skulle jag kunna tänka mig.


Hmm, jag är själv lite tveksam mot att rikta ett mellanregister så nära och nästan rakt mot väggen bakom högtalaren där reflexen går tillbaks direkt mot lyssnaren. Utan att vara expert på Carlsson och OA så undrar jag om det kan ge reflexer inom ett ogynnsamt tidsintervall vilket kan ge en rörig ljudbild? Jag kan inte komma på någon av Carlssons egna skapelser som har den utformningen men jag kan självklart ha fel här.

Men kanske har du tänkt ställa högtalaren en bit ut från bakväggen? Både bipoler och dipoler brukar ju ofta placeras så.

Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2021-03-08 05:13

xmag skrev:Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.

Angående tidiga reflexer och Stig finns en del att läsa av bl a petersteindl och IngOehman här på faktiskt.io.
När det gäller avstånd till vägg så stämmer det inte med 0,5 m eller mer från vägg för högtalare konstruerade av Stig Carlsson.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2021-03-08 12:22

xmag skrev:
Prozac skrev:
xmag skrev:Precis så som du beskriver är min tanke på placering av elementen. Det enda som skiljer är ena mellanregistret som jag tänkte rikta lite mer bakåt. Storleken vill jag hålla på samma nivå som OA-2212. Vet inte varför, en fix idé eller en känsla av att den skall vara tvilling med OA-2212.

Dina kunskaper i Paint är lika bra som hos alla andra här, skulle jag kunna tänka mig.


Hmm, jag är själv lite tveksam mot att rikta ett mellanregister så nära och nästan rakt mot väggen bakom högtalaren där reflexen går tillbaks direkt mot lyssnaren. Utan att vara expert på Carlsson och OA så undrar jag om det kan ge reflexer inom ett ogynnsamt tidsintervall vilket kan ge en rörig ljudbild? Jag kan inte komma på någon av Carlssons egna skapelser som har den utformningen men jag kan självklart ha fel här.

Men kanske har du tänkt ställa högtalaren en bit ut från bakväggen? Både bipoler och dipoler brukar ju ofta placeras så.

Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.


Stig Carlsson ville ha tidiga reflexer i ljudåtergivningen. Di tidiga reflexerna i inspelningslokalen skulle finnas med i inspelningen. Dessutom skulle di tidiga reflexerna från lyssningsrummet finnas med vid uppspelning och det gäller inom vissa tidsintervall. Däremot skall destruktiv interferens undvikas som påverkar direktljudet. Därför valde Stig i 80-talsmodellerna att ha absorption för visst frekvensområde mellan högtalarelement och närstående vägg. Högtalarna skulle väggplaceras d v s så nära inpå vägg som möjligt d v s inom någon cm. Under en viss frekvens, beroende på avståndet från högtalarelement och vägg, fungerar fungerar väggen som högtalarbaffel och då är det inte reflexer från väggen utan det är diffraktion. Det är två helt skilda fenomen som inte bör förväxlas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-08 13:28

STDI skrev:
xmag skrev:Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.

Angående tidiga reflexer och Stig finns en del att läsa av bl a petersteindl och IngOehman här på faktiskt.io.
När det gäller avstånd till vägg så stämmer det inte med 0,5 m eller mer från vägg för högtalare konstruerade av Stig Carlsson.




petersteindl skrev:
xmag skrev:
Prozac skrev:
Hmm, jag är själv lite tveksam mot att rikta ett mellanregister så nära och nästan rakt mot väggen bakom högtalaren där reflexen går tillbaks direkt mot lyssnaren. Utan att vara expert på Carlsson och OA så undrar jag om det kan ge reflexer inom ett ogynnsamt tidsintervall vilket kan ge en rörig ljudbild? Jag kan inte komma på någon av Carlssons egna skapelser som har den utformningen men jag kan självklart ha fel här.

Men kanske har du tänkt ställa högtalaren en bit ut från bakväggen? Både bipoler och dipoler brukar ju ofta placeras så.

Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.


Stig Carlsson ville ha tidiga reflexer i ljudåtergivningen. Di tidiga reflexerna i inspelningslokalen skulle finnas med i inspelningen. Dessutom skulle di tidiga reflexerna från lyssningsrummet finnas med vid uppspelning och det gäller inom vissa tidsintervall. Däremot skall destruktiv interferens undvikas som påverkar direktljudet. Därför valde Stig i 80-talsmodellerna att ha absorption för visst frekvensområde mellan högtalarelement och närstående vägg. Högtalarna skulle väggplaceras d v s så nära inpå vägg som möjligt d v s inom någon cm. Under en viss frekvens, beroende på avståndet från högtalarelement och vägg, fungerar fungerar väggen som högtalarbaffel och då är det inte reflexer från väggen utan det är diffraktion. Det är två helt skilda fenomen som inte bör förväxlas.

Mvh
Peter

Jag känner väl till diffraktion och har också mätt upp sådant på bra högtalare som inte låtit som de bör.
I övrigt intressant om Stigs syn på reflexer. En del av det har jag inte hört förut. Jag skall läsa på lite och lyssna på er kunniga i frågan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2024-01-18 13:57

petersteindl skrev:
xmag skrev:
Prozac skrev:
Hmm, jag är själv lite tveksam mot att rikta ett mellanregister så nära och nästan rakt mot väggen bakom högtalaren där reflexen går tillbaks direkt mot lyssnaren. Utan att vara expert på Carlsson och OA så undrar jag om det kan ge reflexer inom ett ogynnsamt tidsintervall vilket kan ge en rörig ljudbild? Jag kan inte komma på någon av Carlssons egna skapelser som har den utformningen men jag kan självklart ha fel här.

Men kanske har du tänkt ställa högtalaren en bit ut från bakväggen? Både bipoler och dipoler brukar ju ofta placeras så.

Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.


Stig Carlsson ville ha tidiga reflexer i ljudåtergivningen. Di tidiga reflexerna i inspelningslokalen skulle finnas med i inspelningen. Dessutom skulle di tidiga reflexerna från lyssningsrummet finnas med vid uppspelning och det gäller inom vissa tidsintervall. Däremot skall destruktiv interferens undvikas som påverkar direktljudet. Därför valde Stig i 80-talsmodellerna att ha absorption för visst frekvensområde mellan högtalarelement och närstående vägg. Högtalarna skulle väggplaceras d v s så nära inpå vägg som möjligt d v s inom någon cm. Under en viss frekvens, beroende på avståndet från högtalarelement och vägg, fungerar fungerar väggen som högtalarbaffel och då är det inte reflexer från väggen utan det är diffraktion. Det är två helt skilda fenomen som inte bör förväxlas.

Mvh
Peter


Efter att lite tid passerat och jag läst mer om Stigs principer antar jag nu att bas/mellanregisterelementet ska sitta inom ett avstånd från frontväggen så att reflexionen kommer inom en millisekund från direktljudet. Då kan man inte skilja reflexionen från direktljudet.

Det borde bli att reflekterat ljud vs direktljud får färdas med max ca 34 cm differens (vid ca 20 grader C) vilket gör att bas/mellanregisterelementets mitt enligt Stigs principer ska positioneras max 17 cm från väggen?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-01-26 18:52

Prozac skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Stig Carlsson var emot tidiga reflexer, det är därför en del av hans skapelser har dämpmaterial på väggen mm. Han ville dock ha högtalaren nära väggen för basens skull (har jag för mig).
De flesta ställer sina högtalare en bit ut från väggen från 0,5 till 1 meter. En del ännu lägre ut. 0,5 meter är lite för nära väggen men jag tänkte att den som är riktat bakåt också skall riktas in mot mitten. På så vis ökar avståndet till väggen för direktvågorna. Jag tror det räcker. Rekommendationen bör vara att inte ställa högtalaren närmare än 0,5 m från bakväggen.


Stig Carlsson ville ha tidiga reflexer i ljudåtergivningen. Di tidiga reflexerna i inspelningslokalen skulle finnas med i inspelningen. Dessutom skulle di tidiga reflexerna från lyssningsrummet finnas med vid uppspelning och det gäller inom vissa tidsintervall. Däremot skall destruktiv interferens undvikas som påverkar direktljudet. Därför valde Stig i 80-talsmodellerna att ha absorption för visst frekvensområde mellan högtalarelement och närstående vägg. Högtalarna skulle väggplaceras d v s så nära inpå vägg som möjligt d v s inom någon cm. Under en viss frekvens, beroende på avståndet från högtalarelement och vägg, fungerar fungerar väggen som högtalarbaffel och då är det inte reflexer från väggen utan det är diffraktion. Det är två helt skilda fenomen som inte bör förväxlas.

Mvh
Peter


Efter att lite tid passerat och jag läst mer om Stigs principer antar jag nu att bas/mellanregisterelementet ska sitta inom ett avstånd från frontväggen så att reflexionen kommer inom en millisekund från direktljudet. Då kan man inte skilja reflexionen från direktljudet.

Det borde bli att reflekterat ljud vs direktljud får färdas med max ca 34 cm differens (vid ca 20 grader C) vilket gör att bas/mellanregisterelementets mitt enligt Stigs principer ska positioneras max 17 cm från väggen?

Frågan är om det gäller lutande element också?
Flera av hans principer bygger på att elementet är riktat rakt upp.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-01-26 19:15

Det gäller mellanregister och bas. Tippar att man egentligen vill ha 6 st OA2212-PS. 8)

Parvis ställda tätt bredvid varandra med vänster högtalare på höger sida i varje par.

1 par utgör centerhögtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav jansch » 2024-01-27 00:06

petersteindl skrev:Det gäller mellanregister och bas. Tippar att man egentligen vill ha 6 st OA2212-PS. 8)

Parvis ställda tätt bredvid varandra med vänster högtalare på höger sida i varje par.

1 par utgör centerhögtalare.


Jag och bl.a STDI har kört 6st OA2212 samtidigt i lite olika uppställningar.
Det lät "mycket", som en vägg av ljud.....kanske imponerande men inte bättre än ett par.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-01-27 01:03

Jag pratar om OA2212-PS. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-01-27 01:51

petersteindl skrev:Jag pratar om OA2212-PS. :)

Vad betyder tillägget PS och vad är det för skillnad mot den utan PS?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-01-27 02:30

xmag skrev:
petersteindl skrev:Jag pratar om OA2212-PS. :)

Vad betyder tillägget PS och vad är det för skillnad mot den utan PS?


PS är initialerna på ett hemligt namn, på en mystisk person, en gäckande och osynlig entitet.

“They seek him here, they seek him there
Those members seek him everywhere
Is he in heaven or is he in hell?
That damned elusive Steindl”
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-01-27 05:03

petersteindl skrev:
xmag skrev:
petersteindl skrev:Jag pratar om OA2212-PS. :)

Vad betyder tillägget PS och vad är det för skillnad mot den utan PS?


PS är initialerna på ett hemligt namn, på en mystisk person, en gäckande och osynlig entitet.

“They seek him here, they seek him there
Those members seek him everywhere
Is he in heaven or is he in hell?
That damned elusive Steindl”

En egen byggd OA2212, om jag förstått rätt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39787
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2024-01-27 06:48

Det är en kraftig modifiering jag gjort på OA2212.
Basarna är utbytta mot SB MW19P, 2st.
Mellanregisterelemenen är utbytta mot SB MW16TX.
Delningsfiltret är helt och hållet omgjort för bas och mellanregister.
Diskantdelen är oförändrat från Stigs modifiering 1979.

Sedan har jag avlägsnat en ful resonans som Stig brottades med i både original och 1979-modden men inte lyckades få bort.
Nya kontakter på ingången är det.
Nytt dämpmaterial i mellanregisterlådorna.
Optimerad dämpning i baslådorna för de nya elementen.
Ny kabel till basar och mellanregister.

Det blev en särdeles lyckad modifiering som jag sätter som en triumf för Carlssons ortoakustiska högtalare.
Ingen efterföljande modell är ens i närheten enligt mitt förmenande.
Jag har anledning att såsmåningom återkomma till varför.
Det kan finnas en liten parameter som en OA-51 och OA-52 kan vara bättre på och det är direktljudet den 1a millisekunden. Men den saken måste jag mäta först hos OA-51 och OA-52. I övrigt har de ingen chans. De nyutvecklade eller modifierade 80-talarna tror jag är sämre på den punkten än OA-52.2 och OA-51.

Stigs 3 eller 4-vägare som juanth håller på med kan bli bra. De är dock inte färdigställda ännu.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2791
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2024-01-27 12:12

petersteindl skrev:Det är en kraftig modifiering jag gjort på OA2212.
Basarna är utbytta mot SB MW19P, 2st.
Mellanregisterelemenen är utbytta mot SB MW16TX.
Delningsfiltret är helt och hållet omgjort för bas och mellanregister.
Diskantdelen är oförändrat från Stigs modifiering 1979.

Sedan har jag avlägsnat en ful resonans som Stig brottades med i både original och 1979-modden men inte lyckades få bort.
Nya kontakter på ingången är det.
Nytt dämpmaterial i mellanregisterlådorna.
Optimerad dämpning i baslådorna för de nya elementen.
Ny kabel till basar och mellanregister.

Det blev en särdeles lyckad modifiering som jag sätter som en triumf för Carlssons ortoakustiska högtalare.
Ingen efterföljande modell är ens i närheten enligt mitt förmenande.
Jag har anledning att såsmåningom återkomma till varför.
Det kan finnas en liten parameter som en OA-51 och OA-52 kan vara bättre på och det är direktljudet den 1a millisekunden. Men den saken måste jag mäta först hos OA-51 och OA-52. I övrigt har de ingen chans. De nyutvecklade eller modifierade 80-talarna tror jag är sämre på den punkten än OA-52.2 och OA-51.

Stigs 3 eller 4-vägare som juanth håller på med kan bli bra. De är dock inte färdigställda ännu.

OK!
Min konstruktion är naturligtvis ingen OA-Carlsson men jag kommer att bygga den i Carlssons anda. Input från Carlsson-kännare skulle vara värdefullt. Ditt elementval är exempelvis intressant.
Det som nu skiljer mot bilden här nedan är att puckeln som mellanregistret skall sitta på flyttats bak till kanten, sänkts ner och bara lutar bakåt och lite inåt mitten, baksidan skall vara lodrät. Diskanten skall vara mjukt upphängd och något rörlig. Stig sade någon gång att helst skulle han hänga diskanterna i trådar. Basen/basarna skall sitta under som brukligt. Utformningen kan ändras under tidens gång.
Än så länge är det bara en tankeexperiment men jag har som mål att färdigställa den lite längre fram. Numera har jag bara en pension vilket gör det lite svårt att köpa rätt material på kort tid,därför får det ta tid
Bild
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasz och 7 gäster