Skapa en ny SONAB OA-2212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav juanth » 2021-02-27 17:32

Här en gammal tråd om högtalare på Stigs koncept.

viewtopic.php?f=17&t=64374
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav petersteindl » 2021-02-27 17:44

paa skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Det är riktigt!
Det finns och har funnits flera högtalare med elementen ovanpå. Jag tror inte man kan hävda upphovsrätten till elementplaceringen. I så fall kanske någon skulle göra det med elementen framtill, någon annan på sidorna, baktill osv. Det skulle effektivt stoppa alla andra att bygga högtalare.

Men det finns idiotiska upphovsrätter som nålstick i fingret när man tar blodprov. Ett kanadensisk företag säger sig ha upphovsrätten till sådana blodprov och vill ha 80kr för alla stick i fingret.


Diskantplaceringen finns med i patenten.

Men nu är det ju så att utgångna patent inte ger alls samma skydd som konstnärlig design.


Det är jag fullt medveten om. Jag svarade på att det funnits högtalare med elementen placerade ovanpå. Bose hade en modell med 4 diskanter på horisontell baffel ovanpå högtalaren. De var placerade såsom OA5 men med den skillnaden att de var utåtriktade från varandra. Därmed kringgick de Sonabs patent som föreskrev att de riktades i kors mot varandra. Då skall man beakta att Kolboxen hade 4 diskanter utåtriktade från varandra på vinklad vertikal konisk baffel. Redan i mitten på 50-talet så ville Jon Idestam Almqvist placera elementen på ovansidan där han på något sätt ville göra en billig Kolbox. Vid hans samtal med Stig så frågade Jon hur Stig egentligen ville sätta diskanterna om Stig fick välja fritt. I snören hängandes från taket blev svaret. De blev direkt startskottet till den placering av diskanter som Jon jobbade med och placerade diskanterna runt mellanreg/bas och då vände Jon respektive diskant 180 grader så de strålade omlott över mellanregisterelementet. Det finns fördelar med det d v s att de går omlott. Den placeringen är Jons.

Däremot ville Stig ha basen så nära vägg som möjligt och diskanterna för väggreflexer så långt bort som möjligt från närmaste vägg. Då blev det det karakteristiska varumärket för Sonab på 60-talet, som inte var passande eller tillämplig på 70-talarna och därefter.

broshyr009.jpg
broshyr009.jpg (165.23 KiB) Visad 2281 gånger


sonabbroschyr68-1.jpg
sonabbroschyr68-1.jpg (296.73 KiB) Visad 2281 gånger


sonabbroschyr68-13.jpg
sonabbroschyr68-13.jpg (261.12 KiB) Visad 2281 gånger


Märket/sigillet/loggan finns med på dessa sidor och visar basen samt diskanterna på ovansidan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-02-27 21:53

petersteindl skrev:
xmag skrev:
paa skrev:Larsen och Carlssonstiftelsen har ju haft olika åsikter om vad som gällt, men på något sätt kommit vidare.

Jo, jag har följt med lite med ena ögat. har för mig att stiftelsen inte ansåg att Carlsson hade något mer efter sista kommersiella produkten medan vänner till Carlsson påstår de sett prototyper. Om stiftelsen är emot nyare produkter kan de ju inte hävda upphovsrätten för de har ju aldrig byggts tidigare. Sedan räcker det med att det finns en Carlsson med i konstruktörsgänget för att kalla den Carlsson-högtalare. Ett annat företag för några år sedan kallade sina högtalare för Carlssonhögtalare. Har för mig det var rättegång om det och den tillverkaren kunde plocka fram en högtalarkonstruktör som hette just Carlsson som de hade anställd. Hur det gick sedan vet jag inte.


Stig Carlsson hade minst 4 olika prototyputföranden på 3-vägarna som aldrig lanserades.

Företaget som lanserade Carlssonhögtalare förlorade i princip målet men innan rättegång och dom förkunnades så blev det förlikning där SSC övertog varumärkesansökningarna och registreringarna då dessa godkändes och registrerades av PRV.

Kan nämna att det var jag som skrev under alla papper i ärendet å Stiftelsens vägnar. Jag var initiativtagare till Carlssonstiftelsen och var en av de huvudansvariga i Stiftelsens styrelse.

Mvh
Peter

Där ser man!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-02-27 21:54

petersteindl skrev:
xmag skrev:
petersteindl skrev:
Elementen ovanpå är inte Lars Lallerstedt pappa till och därmed har han inte copyright på det.

Mvh
Peter

Det är riktigt!
Det finns och har funnits flera högtalare med elementen ovanpå. Jag tror inte man kan hävda upphovsrätten till elementplaceringen. I så fall kanske någon skulle göra det med elementen framtill, någon annan på sidorna, baktill osv. Det skulle effektivt stoppa alla andra att bygga högtalare.

Men det finns idiotiska upphovsrätter som nålstick i fingret när man tar blodprov. Ett kanadensisk företag säger sig ha upphovsrätten till sådana blodprov och vill ha 80kr för alla stick i fingret.


Diskantplaceringen finns med i patenten.

Jag antar att det gäller exakt hur de placerats ut och inte om de sitter ovanpå i ett annat mönster.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-02-27 21:58

Baffel skrev:
xmag skrev:
Baffel skrev:
Jo , det i sig kan väl bli ett problem ifall man ska skapa en kommersiell produkt. Men om xmag ska göra något för eget bruk spelar det ju ingen roll.
Dessutom att lansera en ny högtalare idag och marknadsföra den som superspridare är nog inte så lyckat.

Enligt en dom i Tingsrätten nyligen få man inte kopiera produkter ens för eget bruk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... sionarspar


Det var ju för tusan inte klokt! Måste ligga något mer bakom detta . Skulle man inte få bygga något, en kopia på något för eget bruk ?
Låter ju för f..inte klokt.

Edit men det står ju i länken :
Jaguar Land Rover menar att paret Magnusson och deras bolag Creare inte skapade bilkopian för privat bruk, vilket domstolen också slår fast
Ja se det var ju något helt annat det.

Edit : såg att paa just påpekade detsamma.


Paa:
Enligt domen var det ju inte tal om eget bruk eftersom dom hade ett företag, och att det var det som ledde till den fällande domen.

Jag lyssnade på en intervju med skaparen och han säger att det är helt fel. Han har ett eget företag men bilen har han byggt till sig själv under 9 år. Jaguar hävdar också att han planerade tillverka en liten serie. Hur skulle det gå till när det tog 9 år att bygga en av dem. Själv hävdar han också att det inte är så. Men har man skickliga advokater kan man förlora vilket mål som helst. Lika inför lagen är ett skämt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav misanplass » 2021-03-01 22:18

petersteindl skrev:Märket/sigillet/loggan finns med på dessa sidor och visar basen samt diskanterna på ovansidan.

Tack för denna information!
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-02 09:15

misanplass skrev:
petersteindl skrev:Märket/sigillet/loggan finns med på dessa sidor och visar basen samt diskanterna på ovansidan.

Tack för denna information!


+1

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-02 09:46

xmag skrev:Hoppas det är i rätt avdelning jag postar detta.

Jag fick ha ett par SONAB OA-2212 hemma några dagar år 1979 (har jag för mig). Upplevelsen av dessa högtalare sitter i än idag. En lyssning skapar många åsikter men ingen blir oberörd av det. Ljudet tycktes komma överallt ifrån, kristallklart, transientsnabb och med djupbas. Upplevelsen var minst sagt omskakande med 32 högtalarelement som jobbade för fullt...för grannarna också. Bara elementen av hög klass skulle gå på kanske 30.000kr idag.

Om vi försöker skapa en ny SONAB OA-2212 med det vi vet idag, vad för material skulle vi använda?
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-2212/

Förutsättningarna skall vara:
- rundstrålande
- Carlsson-anda
- varför inte ett slutsteg i lådan till varje kanal
- Ungefär samma storlek, dvs runt 75 liters volym.
- Det får inte vara intrång på Carlssons idéer i övrigt.

I övrigt fritt.

Någon som törs plocka upp handduken...?


Okej men då reder vi ut en sak till att börja med . Man är det du? Är ditt syftet att skapa ny SONAB OA-2212 för att den ska bli en kommersiell produkt eller ej ?
Om det är något du tänkte bygga och ha för eget bruk så varför skulle någon bli sur på dig för det, än mindre stämma dig? Tvärt om skulle väl du få och applåder och hejarop. :) Så länge du inte sa att det var helt och hållet din idé.

För kommersiellt bruk , tja säg det . Krävs en jurist för att reda ut vad som gäller.

Du som kommersiell aktör säljer en produkt du vet är en kopia , är det olagligt ? Svar ja
Att tillverka och sälja likadana eller liknande produkter är ett brott mot immaterialrätten.
https://www.tullverket.se/sv/privat/var ... 108fa.html

Du som kommersiell aktör säljer en produkt du vet är gjord för att dra nytta av ett varumärke , men har inget med det varumärke att göra annat än tex vid högtalare det kommer ljud ur högtalaren . Behöver inte vara olagligt men gör du så medvetet, som kommersiell aktör, för att sälja tex en kass högtalare ( jmf med original / varumärket) så får du nog stå ditt kast om detta skulle uppdagas på låt säga ett forum där det finns personer som är kunniga i varumärket i fråga. Det skulle skapa en diskussion om girighet och omoral.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-02 14:39

Baffel skrev:
xmag skrev:Hoppas det är i rätt avdelning jag postar detta.

Jag fick ha ett par SONAB OA-2212 hemma några dagar år 1979 (har jag för mig). Upplevelsen av dessa högtalare sitter i än idag. En lyssning skapar många åsikter men ingen blir oberörd av det. Ljudet tycktes komma överallt ifrån, kristallklart, transientsnabb och med djupbas. Upplevelsen var minst sagt omskakande med 32 högtalarelement som jobbade för fullt...för grannarna också. Bara elementen av hög klass skulle gå på kanske 30.000kr idag.

Om vi försöker skapa en ny SONAB OA-2212 med det vi vet idag, vad för material skulle vi använda?
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-2212/

Förutsättningarna skall vara:
- rundstrålande
- Carlsson-anda
- varför inte ett slutsteg i lådan till varje kanal
- Ungefär samma storlek, dvs runt 75 liters volym.
- Det får inte vara intrång på Carlssons idéer i övrigt.

I övrigt fritt.

Någon som törs plocka upp handduken...?


Okej men då reder vi ut en sak till att börja med . Man är det du? Är ditt syftet att skapa ny SONAB OA-2212 för att den ska bli en kommersiell produkt eller ej ?
Om det är något du tänkte bygga och ha för eget bruk så varför skulle någon bli sur på dig för det, än mindre stämma dig? Tvärt om skulle väl du få och applåder och hejarop. :) Så länge du inte sa att det var helt och hållet din idé.

För kommersiellt bruk , tja säg det . Krävs en jurist för att reda ut vad som gäller.

Du som kommersiell aktör säljer en produkt du vet är en kopia , är det olagligt ? Svar ja
Att tillverka och sälja likadana eller liknande produkter är ett brott mot immaterialrätten.
https://www.tullverket.se/sv/privat/var ... 108fa.html

Du som kommersiell aktör säljer en produkt du vet är gjord för att dra nytta av ett varumärke , men har inget med det varumärke att göra annat än tex vid högtalare det kommer ljud ur högtalaren . Behöver inte vara olagligt men gör du så medvetet, som kommersiell aktör, för att sälja tex en kass högtalare ( jmf med original / varumärket) så får du nog stå ditt kast om detta skulle uppdagas på låt säga ett forum där det finns personer som är kunniga i varumärket i fråga. Det skulle skapa en diskussion om girighet och omoral.


Vad jag vet skriver jag inte "man" någonstans i det du citerade. Jag antar att det är det du menar.

Vad som är upphovsintrång är inte helt klarlagt därför tycker jag vi skall hålla oss på den säkra sidan.
Min tanke är att det inte skall bli en kommersiell produkt utan bara uppslag för egna idéer hur en bättre OA-2212 skulle kunna se ut och vara utrustad. Naturligtvis skall den påminna om originalet annars är det ju en helt annan högtalare. Eller som jag skrev i första inlägget:

Förutsättningarna skall vara:
- rundstrålande
- Carlsson-anda
- varför inte ett slutsteg i lådan till varje kanal
- Ungefär samma storlek, dvs runt 75 liters volym.
- Det får inte vara intrång på Carlssons idéer i övrigt.

Jag kommer med ett eget förslag frampå.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-02 14:58

Missade du skrev vi , men strunt samma du ska bygga för eget bruk. Kör på. Ingen fara med något intrång .

Här sprids det på.
Sprider ljudet åt alla håll
Planets är franska
Duevels minsta högtalare. Ändå är ljudbilden gigantisk. Hemligheten är omnipolaritet
https://www.ljudochbild.se/test/hogtala ... l-planets/
Duevel_Planets-990x500-460x232.jpg
Duevel_Planets-990x500-460x232.jpg (26.26 KiB) Visad 2082 gånger

För mycket för min smak , men det finns säkert de som gillar det. :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-02 15:25

Baffel skrev:Missade du skrev vi , men strunt samma du ska bygga för eget bruk. Kör på. Ingen fara med något intrång .

Här sprids det på.
Sprider ljudet åt alla håll
Planets är franska
Duevels minsta högtalare. Ändå är ljudbilden gigantisk. Hemligheten är omnipolaritet
https://www.ljudochbild.se/test/hogtala ... l-planets/
Duevel_Planets-990x500-460x232.jpg

För mycket för min smak , men det finns säkert de som gillar det. :)

Jag har sett de högtalarna också. Personligen gillar jag inte högaltare med inbyggda reflektorer. Jag inbillar mig att tidiga reflexer inte är så bra. Det är väl därför Carlssons senare konstruktioner har dämpmaterial på de närmaste partierna.

Jag skall rita en egen konstruktion men först måste jag hitta ett bra ritprogram för det. Någon som har tips på sådant?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-02 16:26

Om du inte vill ha tidiga reflexer bör du väl inte titta på Sonab OA-2212?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-02 16:52

RogerGustavsson skrev:Om du inte vill ha tidiga reflexer bör du väl inte titta på Sonab OA-2212?

Är man medveten om tidiga reflexer kan man titta på den för det kan ju vara en av förbättringarna som kan göras.
Carlsson lär ha sagt att han helst skulle hänga diskanterna i snören från taket om han fritt fick välja. Där är ytterligare något man kan slipa på.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-02 17:10

Köp 20 sådana här diskanter för 200 kr. Bara för att testa dig fram :D eller 40 , 50.....Han som säljer dem har hur många som helst.
https://www.tradera.com/item/302387/427 ... rontplatta

Du kan få hans nummer av mig. Deras ljudkvalite vet jag inget om.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav avr7000 » 2021-03-02 18:21

Baffel skrev:Köp 20 sådana här diskanter för 200 kr. Bara för att testa dig fram :D eller 40 , 50.....Han som säljer dem har hur många som helst.
https://www.tradera.com/item/302387/427 ... rontplatta

Du kan få hans nummer av mig. Deras ljudkvalite vet jag inget om.


I experimentsyfte är det en intressant idé (eftersom de inte kostar nåt....) om man delar högt, minst 4 kHz.... hur dåliga kan de vara om de får dela på jobbet?
5 " mellanreg istället för 6.5 (eller kanske t o m 4") och så dubbla 8 bas.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-02 19:26

Tja, varför inte :D

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-02 21:44

Baffel skrev:Köp 20 sådana här diskanter för 200 kr. Bara för att testa dig fram :D eller 40 , 50.....Han som säljer dem har hur många som helst.
https://www.tradera.com/item/302387/427 ... rontplatta

Du kan få hans nummer av mig. Deras ljudkvalite vet jag inget om.

Tack men jag vill nog använda element som är kommersiellt tillgängliga ifall flera vill bygga det färdiga alstret.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav jansch » 2021-03-03 01:43

xmag skrev:
Baffel skrev:Köp 20 sådana här diskanter för 200 kr. Bara för att testa dig fram :D eller 40 , 50.....Han som säljer dem har hur många som helst.
https://www.tradera.com/item/302387/427 ... rontplatta

Du kan få hans nummer av mig. Deras ljudkvalite vet jag inget om.

Tack men jag vill nog använda element som är kommersiellt tillgängliga ifall flera vill bygga det färdiga alstret.


Bara en helt personlig kommentar...

Jag har ägt 3 par OA2212 varav 2 par samtidigt. För många år sedan var STDI uppe hos mej med 1 par. Vi körde då 3 par samtidigt och det lät mycket! Ungefär som en gigantis "bomullsvägg"", luftigt och mäktigt.
Men lät det riktigt bra? Oavsett 1, 2 eller 3 par samtidigt.... nja, inte illa men inte riktigt bra. Faktum är att jag hade vid den tiden några OA6typ2 par som jag föredrog för det mesta och OA2212:orna stog och dammade.

Nu kan man nog "skrapa ihop" bättre högtalarelement och framförallt fixa basen bättre, inte mer bas utan mer styrsel på baselementen.
Fast jag hade nog hellre byggt en modern OA6typ2 och med diskaterna placerade ungefär som i OA14. Och! med 3 slutsteg med positiv strömåterkoppling på bas och mellanregister. Givetvis samma utseende oxå! Snygg, typisk nordisk design.

Alltså undvika den "ljudmatta" som även 1 par OA2212 skapade.

Bara en personlig åsikt......

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 03:40

jansch skrev:
xmag skrev:
Baffel skrev:Köp 20 sådana här diskanter för 200 kr. Bara för att testa dig fram :D eller 40 , 50.....Han som säljer dem har hur många som helst.
https://www.tradera.com/item/302387/427 ... rontplatta

Du kan få hans nummer av mig. Deras ljudkvalite vet jag inget om.

Tack men jag vill nog använda element som är kommersiellt tillgängliga ifall flera vill bygga det färdiga alstret.


Bara en helt personlig kommentar...

Jag har ägt 3 par OA2212 varav 2 par samtidigt. För många år sedan var STDI uppe hos mej med 1 par. Vi körde då 3 par samtidigt och det lät mycket! Ungefär som en gigantis "bomullsvägg"", luftigt och mäktigt.
Men lät det riktigt bra? Oavsett 1, 2 eller 3 par samtidigt.... nja, inte illa men inte riktigt bra. Faktum är att jag hade vid den tiden några OA6typ2 par som jag föredrog för det mesta och OA2212:orna stog och dammade.

Nu kan man nog "skrapa ihop" bättre högtalarelement och framförallt fixa basen bättre, inte mer bas utan mer styrsel på baselementen.
Fast jag hade nog hellre byggt en modern OA6typ2 och med diskaterna placerade ungefär som i OA14. Och! med 3 slutsteg med positiv strömåterkoppling på bas och mellanregister. Givetvis samma utseende oxå! Snygg, typisk nordisk design.

Alltså undvika den "ljudmatta" som även 1 par OA2212 skapade.

Bara en personlig åsikt......


Ingen dålig åsikt, jag är inne på samma linje ungefär.
Jag har fastnat för "diskanter i snören" från taket. Men inte från taket, blir ingen snygg högtalare med stram skandinavisk design av det. Snarare 2st mjukt ställda diskanter en vinklad framåt och en bakåt i 45 graders vinkel. Därutöver en bättre snärtig bas och övre bas-mellanregister i 45 graders vinkel uppåt, en vänd framåt och en bakåt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav STDI » 2021-03-03 09:11

jansch skrev:Bara en helt personlig kommentar...

Jag har ägt 3 par OA2212 varav 2 par samtidigt. För många år sedan var STDI uppe hos mej med 1 par. Vi körde då 3 par samtidigt och det lät mycket! Ungefär som en gigantis "bomullsvägg"", luftigt och mäktigt.
Men lät det riktigt bra? Oavsett 1, 2 eller 3 par samtidigt.... nja, inte illa men inte riktigt bra. Faktum är att jag hade vid den tiden några OA6typ2 par som jag föredrog för det mesta och OA2212:orna stog och dammade.

Nu kan man nog "skrapa ihop" bättre högtalarelement och framförallt fixa basen bättre, inte mer bas utan mer styrsel på baselementen.
Fast jag hade nog hellre byggt en modern OA6typ2 och med diskaterna placerade ungefär som i OA14. Och! med 3 slutsteg med positiv strömåterkoppling på bas och mellanregister. Givetvis samma utseende oxå! Snygg, typisk nordisk design.

Alltså undvika den "ljudmatta" som även 1 par OA2212 skapade.

Bara en personlig åsikt......

Det mötet kommer jag mycket väl ihåg. En fantastisk upplevelse.

Jag håller med i det som jag tycker inlägget från jansch andas. Dvs OA2212 är mycket imponerande högtalare som kan prestera bättre än andra högtalare i vissa situationer. Men inte det bästa i alla lägen. Jag föredrar senare skapelser av Stig Carlsson och idag har jag inte kvar OA2212 utan lyssnar jag på OA52.2, OA52.LE, OA52.N eller allra helst Larsen L8.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-03 09:50

Som sagt, killen med diskanterna , i den länken jag la in ovan , har runt tusen st . Det sa han till mig när jag....vänta jag har ju tio eller tolv stycken liggandes någonstans . 8O Det får bli något projekt , någon annan gång... :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 11:31

Baffel skrev:Som sagt, killen med diskanterna , i den länken jag la in ovan , har runt tusen st . Det sa han till mig när jag....vänta jag har ju tio eller tolv stycken liggandes någonstans . 8O Det får bli något projekt , någon annan gång... :)

Det kan bli ett intressant projekt!
Jag har ett tjugotal 15 år gamla helt nya (?) diskanter liggande. Har också ett tjugotal småbasar liggandes också de aldrig använda.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-03 11:38

He he :mrgreen:
Bilagor
disk (1).jpg
disk (1).jpg (768.56 KiB) Visad 1928 gånger

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Prozac » 2021-03-03 12:21

xmag skrev:
Ingen dålig åsikt, jag är inne på samma linje ungefär.
Jag har fastnat för "diskanter i snören" från taket. Men inte från taket, blir ingen snygg högtalare med stram skandinavisk design av det. Snarare 2st mjukt ställda diskanter en vinklad framåt och en bakåt i 45 graders vinkel. Därutöver en bättre snärtig bas och övre bas-mellanregister i 45 graders vinkel uppåt, en vänd framåt och en bakåt.


Mina två cent är att använda en diskant snett framåt och en bakåt, dvs som i OA12. Effekten på den bakåtvända kan minskas om man vill ha större andel direktstrålande. Då har man också råd att köpa diskanter av bättre kvalitet.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 13:59

Prozac skrev:
xmag skrev:
Ingen dålig åsikt, jag är inne på samma linje ungefär.
Jag har fastnat för "diskanter i snören" från taket. Men inte från taket, blir ingen snygg högtalare med stram skandinavisk design av det. Snarare 2st mjukt ställda diskanter en vinklad framåt och en bakåt i 45 graders vinkel. Därutöver en bättre snärtig bas och övre bas-mellanregister i 45 graders vinkel uppåt, en vänd framåt och en bakåt.


Mina två cent är att använda en diskant snett framåt och en bakåt, dvs som i OA12. Effekten på den bakåtvända kan minskas om man vill ha större andel direktstrålande. Då har man också råd att köpa diskanter av bättre kvalitet.

Ja, ungefär min tanke!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 14:00

Baffel skrev:He he :mrgreen:


Ser lovande ut!
Vad är det för lådor? Hemmabyggda? Äkta (ser inte äkta ut)? Snygga är de i vart fall!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 14:24

Jag har börjat titta på lite element till basen. det var länge sedan jag tittade på element. Det som slår mig är de vettlösa priser vissa tar för sina element. Nåväl, jag tycker basen skall vara snärtig (som den gamla hornfantast jag är). Jag föredrar av den anledningen element med lägre vikt på membranet, större Bl men ändå någorlunda lång slaglängd och bara ett baselement. Är ringrostig numera men det är vad jag minns som får en snärtig bas. Har säkert glömt någon viktig parameter. Jag är helt säker på att man kan få tag i element under 1000kr som kan mäta sig med de upp mot 5.000kr. Det ÄR inte så som många tror (?) att ljudets kvalité sitter i priset. Det sitter i konstruktionen.


Jag har alltid ritat allt jag konstruerat med Microsoft Paint. Jag behöver snabba upp ritandet och göra det snyggare därför undrar jag om någon har tips på bra gratisprogram som man kan rita högtalare med? Jag har titta på nätet men flera "Download"-länkar leder en bara runt, mest till reklamsidor. Jag är jäkligt trött på hur nätet fungerar nu för tiden, därför frågar jag andra som hitta bra grejer: Kan någon tipsa om bra gratis 3D ritprogram att rita högtalarlådor med?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav Baffel » 2021-03-03 14:51

xmag skrev:
Baffel skrev:He he :mrgreen:


Ser lovande ut!
Vad är det för lådor? Hemmabyggda? Äkta (ser inte äkta ut)? Snygga är de i vart fall!


Var ju snällt sagt . Snygga mja för att vara kopior av OA5 typ 2 ser de väl ok ut. Inköpta för något halvår sedan . Ena philipsbasen visade sig vara lite sprucken. Sålde det andra elementet . Diskanterna var ett impulsköp. Tänkte väl hitta på något med hemmabiohögtalare , bakhögtalare , men ähä är inte så intresserad av hemmabio så det blev inget.

Ser fram emot ditt projekt. Kommer bli kul att följa . :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav xmag » 2021-03-03 16:09

Baffel skrev:
xmag skrev:
Baffel skrev:He he :mrgreen:


Ser lovande ut!
Vad är det för lådor? Hemmabyggda? Äkta (ser inte äkta ut)? Snygga är de i vart fall!


Var ju snällt sagt . Snygga mja för att vara kopior av OA5 typ 2 ser de väl ok ut. Inköpta för något halvår sedan . Ena philipsbasen visade sig vara lite sprucken. Sålde det andra elementet . Diskanterna var ett impulsköp. Tänkte väl hitta på något med hemmabiohögtalare , bakhögtalare , men ähä är inte så intresserad av hemmabio så det blev inget.

Ser fram emot ditt projekt. Kommer bli kul att följa . :)

Vad det gäller mitt projekt hoppas jag det blir mångas projekt. Tyvärr, som det ser ut nu, tänker jag inte bygga den i verkligheten utan bara göra det med ritningar och 3D bilder. Har gjort så flera gånger och fått dem bygga av andra. Som exempelvis här: https://www.minhembio.com/KG-Mannen/281531/ . Originalritningarna, byggbeskrivning mm finns här: https://www.xmag.se/folkhorn-280/

Just nu sitter det en Eminence kappa A i lådan och funkar fantastiskt. Detta är det ultimata om man ska fin och djup bas till hemmabio, skakar gör de med. Nackdelen är att den är lite stor men ljudet är amazing!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Skapa en ny SONAB OA-2212

Inläggav paa » 2021-03-03 16:50

Carlsson själv hade ju lämnat denna typ av högtalare bakom sig för länge sedan, och såg snarare den mytomspunna trevägaren som den heliga Graalen.
Det som är intressantast är väl att spåna och komma längre på den vägen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kraniet och 9 gäster