Justera varvtal på vattenkylningspump

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg

Justera varvtal på vattenkylningspump

Inläggav Elfsberg » 2021-03-08 08:53

Jag har en "Laing DDC-pump 12V DDC-1T Plus" som för tillfället orsakar en massa oljud och jag behöver därför justera dess varvtal.

Det går inte att göra genom mjukvara. Då pumpen är vida använd så finns det flertalet lösningar, men jag skulle allra helst vilja undvika extra kabeldragning i lådan och därför modifiera pumpen i sig självt - eller snarare spänningen som den matas med.

Att löda på enbart ett motstånd på kablaget verkar kunna bli problematiskt då pumpen kan få svårt att starta.

Här kan man läsa om pumpen:

https://www.aquatuning.se/vattenkylning ... MQQAvD_BwE

Bland annat står angivet:

Nominal voltage: 12V DC
Nominal power consumption: 18W

Typiskt verkar det vanligt att köra pumpen på 4,8 V men hur man löser det vet jag inte.

Nån som har förslag på hur jag enklast åstadkommer detta?

Tack
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Justera varvtal på vattenkylningspump

Inläggav Elfsberg » 2021-03-08 09:14

https://www.xylem.com/siteassets/brand/ ... -ed-en.pdf

Man klipper den gula och löder på en grej och vips så blir det perfekt. Visst?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2021-03-08 09:48

Du skulle kunna prova två gratis lösningar innan du klipper och löder.

Flytta den gula kabeln till andra sidan kontakten (tre hack till motsvarande röd kabel i motsvarande kontakt) , då får pumpen 5V

Flytta den Svarta två hack till den motsvarande röda i motsatt kontakt, då får pumpen 7V

Gratis, och du märker om det ger tillräcklig skillnad i ljudnivå eller om du behöver justera mera!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2021-03-08 10:03

smile skrev:Du skulle kunna prova två gratis lösningar innan du klipper och löder.

Flytta den gula kabeln till andra sidan kontakten (tre hack till motsvarande röd kabel i motsvarande kontakt) , då får pumpen 5V

Flytta den Svarta två hack till den motsvarande röda i motsatt kontakt, då får pumpen 7V

Gratis, och du märker om det ger tillräcklig skillnad i ljudnivå eller om du behöver justera mera!

Tänk att jag precis ramlade över en bild som beskrev det.

Nu ska jag bara lyckas öppna kontakten.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2021-03-08 10:35

smile skrev:Du skulle kunna prova två gratis lösningar innan du klipper och löder.

GRYMT!

Jag fick till det. Genialiskt!

När jag köpte pumpen fick jag tipset att köpa en fan controller och löda en MOLEX till 3-pin-adapter och har sen dess funderat på varför en produkt som denna tillverkas över huvudtaget.

STORT TACK!!!!!! har använt datorn i några timmar och bara tanken på att stå ut med oljudet från pumpen i några dagars fram tills att komponenter skulle finnas på plats gav mig huvudvärk. Nu är systemet snudd på knäpptyst, jag fick sätta örat mot pumpen för att kontrollera om den verkligen var på. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2021-03-08 13:36

Kul att det löste biffen!

Följdfrågan blir självklart, pumpar nu pumpen tillräckligt med vatten för ditt behov även vid det lägre varvtalet?

Så du inte överhettar det du nu kyler med pumpen :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-03-08 14:56

smile skrev:Kul att det löste biffen!

Följdfrågan blir självklart, pumpar nu pumpen tillräckligt med vatten för ditt behov även vid det lägre varvtalet?

Jag antar att det är ett slutsteg e.d. som kyls eftersom tråden ligger i "Forumindex / HiFi-Teknik /DIY-forum". :D
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2021-03-08 15:02

Självklart snackar vi hifi. Uppspelningsenheten måste ju vara tyyyyyst!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-08 15:12

smile skrev:Kul att det löste biffen!

Ja - eller som inte kör fläkten på högre varvtal än vad som behövs. Tystare kan det inte bli med en given fläkt. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Återgå till DIY-forum