Funderar på att bygga en två-vägare, bygga vidare kanske?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav juanth » 2021-04-20 09:02

ED670C2F-F46A-49F4-9E71-BBAD5D4AFEA9.jpeg
ED670C2F-F46A-49F4-9E71-BBAD5D4AFEA9.jpeg (337.69 KiB) Visad 1324 gånger
Vad har du för program när du mäter? Det där ser inte ut som REW.
Det ser ut att vara en udda skala.

Jämför med den här bilden.

Smoothing på 1/6 på min mätning om jag minns rätt.
Det är standard att ha +-50dB på den vertikala axeln.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-04-20 09:29

Jag har använt REW. Bifogat är med logaritmisk frekvens-skala. 50db är rangen på y-axeln, men det kanske inte var det du menade?

Hur aktiverar jag smoothing? Kan man aktivera det efter mätningen är gjord?
Bilagor
1st measurment with EQ_log.jpg
1st measurment with EQ_log.jpg (661.47 KiB) Visad 1315 gånger
1st measurment_log.jpg
1st measurment_log.jpg (639.74 KiB) Visad 1315 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-20 10:26

Smoothing väljer du under menyn Graph. Du kan ändra, lägga till och ta bort smoothing när du vill i efterhand.
1/6 smoothing tycker jag dock blir för "förlåtande". 1/12 eller 1/24 visar mer detaljer utan att det blir svårläst.
Omfattningen på y-skalan är väl 60 dB i dina mätningar (45-105 dB)? Du borde kanske välja 50-100 dB för dina kurvor. Inget viktigt egentligen, men bra som standard för att man lättare ska kunna jämföra kurvor från olika mätningar och bedöma hur stora svängningarna är.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-04-20 11:15

Kalejdokom skrev:Smoothing väljer du under menyn Graph. Du kan ändra, lägga till och ta bort smoothing när du vill i efterhand.
1/6 smoothing tycker jag dock blir för "förlåtande". 1/12 eller 1/24 visar mer detaljer utan att det blir svårläst.
Omfattningen på y-skalan är väl 60 dB i dina mätningar (45-105 dB)? Du borde kanske välja 50-100 dB för dina kurvor. Inget viktigt egentligen, men bra som standard för att man lättare ska kunna jämföra kurvor från olika mätningar och bedöma hur stora svängningarna är.


Tack, och ja självklart är det 60db! Jag uppdaterar senare!

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-04-21 09:59

Nu är det nya filtret i, men det blev inte den förbättringen jag hade hoppats på, snarare tvärtom. Det nya filtret delar lägre än det förra. Det nya filtret syns på bilden, det gamla bestod av 10uF och 2,2mH på bas och 10uF och 2mH på diskant.

Finns det några tips på hur jag går vidare. Uppenbarligen så stämmer inte mätdatan jag har baserat simuleringarna på eller mätresultatet stämmer iaf dåligt överens med simuleringarna. Ska jag bara öka resistansen på diskanten och få ner hela den kurvan några db?

Enligt spec har CA18RLY högre känslighet än Visaton B80 så jag tycker det är lite märkligt. Har jag missat på något annat?
Bilagor
new_filter.jpg
new_filter.jpg (705.45 KiB) Visad 1269 gånger
xo2.jpg
xo2.jpg (144.74 KiB) Visad 1269 gånger
xo_sim.jpg
xo_sim.jpg (334.22 KiB) Visad 1269 gånger
B80.jpg
B80.jpg (682.41 KiB) Visad 1269 gånger
CA18RLY.jpg
CA18RLY.jpg (687.2 KiB) Visad 1269 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-21 10:40

Jag håller också på att lära mig delningsfilter med Xsim. Det tar tid att få allt rätt och förstå hur man ska/bör göra.
Här är en rätt bra site med instruktioner (för 3-vägare, men går förstås att tillämpa även på 2-vägs):
https://audiojudgement.com/3-way-passiv ... sing-xsim/

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-04-21 12:32

Kan det vara så att jag hade för låg volym på de första mätningarna så att de inte visar korrekt?

Oavsett hur väl simuleringarna fungerar så bordeväl tendenserna iaf följts och de visade på ett sänkt mellanregister.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Tangband » 2021-04-22 11:19

Zam skrev:Nu är det nya filtret i, men det blev inte den förbättringen jag hade hoppats på, snarare tvärtom. Det nya filtret delar lägre än det förra. Det nya filtret syns på bilden, det gamla bestod av 10uF och 2,2mH på bas och 10uF och 2mH på diskant.

Finns det några tips på hur jag går vidare. Uppenbarligen så stämmer inte mätdatan jag har baserat simuleringarna på eller mätresultatet stämmer iaf dåligt överens med simuleringarna. Ska jag bara öka resistansen på diskanten och få ner hela den kurvan några db?

Enligt spec har CA18RLY högre känslighet än Visaton B80 så jag tycker det är lite märkligt. Har jag missat på något annat?


Nej, tillverkarnas och verkliga data stämmer tyvärr aldrig .
Det hela kompliceras ytterligare så fort man sätter elementen i en baffel med viss form.
Du kan nog lättare få riktigt bra resultat om du släpper simuleringsprogrammet helt, och istället mäter på individuella element en meter ifrån .
Ovanför EMK området kan man ju lätt minska nivån utan att det blir så mycket andra fel , med ett motstånd i serie med B80. Prova tex 3,3 Ohm eller mer.

Du verkar inte ha räknat med baffelstegs förstärkningen som behövs = du måste dämpa bort mer i det övre boomerregistret så att nivån under 600 Hz inte blir 3-4 dB för låg.

Det innebär helt andra filtervärden för boomern. Och ytterligare serie-dämpning för B80, som även ser ut att behöva ett seriefilter. För att jämna till det övre registret. Läs i Mupps-tråden hur det kan göras.

Jag hade nog försökt dela vid baffelstegs-frekvensen istället för ovanför 1 kHz. B80 verkar ha låg dist ned till 3-400 Hz.

Jag är själv nybörjare med passiva filter , men har laborerat väldigt mycket med aktiva filter.

Följer med intresse , B80 verkar vara ett bra element enligt alla tester :)

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-04-22 13:33

Tangband skrev:
Zam skrev:Nu är det nya filtret i, men det blev inte den förbättringen jag hade hoppats på, snarare tvärtom. Det nya filtret delar lägre än det förra. Det nya filtret syns på bilden, det gamla bestod av 10uF och 2,2mH på bas och 10uF och 2mH på diskant.

Finns det några tips på hur jag går vidare. Uppenbarligen så stämmer inte mätdatan jag har baserat simuleringarna på eller mätresultatet stämmer iaf dåligt överens med simuleringarna. Ska jag bara öka resistansen på diskanten och få ner hela den kurvan några db?

Enligt spec har CA18RLY högre känslighet än Visaton B80 så jag tycker det är lite märkligt. Har jag missat på något annat?


Nej, tillverkarnas och verkliga data stämmer tyvärr aldrig .
Det hela kompliceras ytterligare så fort man sätter elementen i en baffel med viss form.
Du kan nog lättare få riktigt bra resultat om du släpper simuleringsprogrammet helt, och istället mäter på individuella element en meter ifrån .
Ovanför EMK området kan man ju lätt minska nivån utan att det blir så mycket andra fel , med ett motstånd i serie med B80. Prova tex 3,3 Ohm eller mer.

Du verkar inte ha räknat med baffelstegs förstärkningen som behövs = du måste dämpa bort mer i det övre boomerregistret så att nivån under 600 Hz inte blir 3-4 dB för låg.

Det innebär helt andra filtervärden för boomern. Och ytterligare serie-dämpning för B80, som även ser ut att behöva ett seriefilter. För att jämna till det övre registret. Läs i Mupps-tråden hur det kan göras.

Jag hade nog försökt dela vid baffelstegs-frekvensen istället för ovanför 1 kHz. B80 verkar ha låg dist ned till 3-400 Hz.

Jag är själv nybörjare med passiva filter , men har laborerat väldigt mycket med aktiva filter.

Följer med intresse , B80 verkar vara ett bra element enligt alla tester :)


Tack för input!

Ja, alltså det låter onekligen inte dåligt som det är nu heller. När jag lyssnar på musik kör jag ju via en PC (Ubuntu) så EQ via Pulseeffects så det går att korrigera mycket. Jag bör väl egentligen lyssna lite mer för att se vad jag vill åstakomma. Nu har grabben varit hemma hela veckan så inte hunnit mäta och testa i princip något.

Jag har ju även subben som spelar upp till ca 100Hz nu, den bör ju kompensera upp det området som är lite lågt så det kanske inte är fel som det är?!



Det ser ut som (än en gång på simuleringen dock) som 2mH parallellt med 8ohm på båda elementen skulle göra susen. Dock blir impendanskurvan väldigt hög. Är detta något att oroa sig för?

Jag ska göra mätningar på elementen utan filter nästa vecka om barnen håller sig friska så kan jag även få in korrekta kurvor till xsim.
Bilagor
impedance.jpg
impedance.jpg (170.58 KiB) Visad 1212 gånger

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-05 09:09

Nu har jag lagt in baffelstegskompensering. Ser väl ganska bra ut iaf. Hade ni justerat något?
Bilagor
2ndNewFilter.jpg
2ndNewFilter.jpg (692.96 KiB) Visad 1139 gånger

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-05 10:13

Jag hade glömt att byta konding för diskanterna. Nedan blev väl ännu bättre?
Bilagor
2ndNewFilter2.jpg
2ndNewFilter2.jpg (687 KiB) Visad 1135 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav galder » 2021-05-05 16:00

Om du använder gated-mätningar (ung. tidsfönster) om ca 3ms så slipper du se rumsbidraget i mätningarna. Resultatet blir mer korrekt hur högtalaren mäter.
Programmet Arta är riktigt bra för detta. Det går att använda utan att betala licens för att testa det. Man missar då möjligheten att kunna spara mätningar, men man kan ju åtminstone ta en skärmdump eller mätdata.

Länk till Arta
https://artalabs.hr/download.htm


Anvisningar hur man använder programmet.
http://audio.claub.net/tutorials/FR%20m ... 20ARTA.pdf

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-05 18:07

galder skrev:Om du använder gated-mätningar (ung. tidsfönster) om ca 3ms så slipper du se rumsbidraget i mätningarna. Resultatet blir mer korrekt hur högtalaren mäter.
Programmet Arta är riktigt bra för detta. Det går att använda utan att betala licens för att testa det. Man missar då möjligheten att kunna spara mätningar, men man kan ju åtminstone ta en skärmdump eller mätdata.

Länk till Arta
https://artalabs.hr/download.htm


Anvisningar hur man använder programmet.
http://audio.claub.net/tutorials/FR%20m ... 20ARTA.pdf


Intressant, ska se om jag får tid att prova det imorgon!

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-06 10:57

Nåt sånt då. Det blev ett ganska stort område utan tilräcklig data. Troligen pga för många saker i rummet. Högtalaren står också på golvet.
Bilagor
arta.jpg
arta.jpg (378.28 KiB) Visad 1081 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav galder » 2021-05-06 13:45

Den mätningen ser ju inget vidare ut.

Skall du mäta med rummet så föreslår jag att du använder Svante's fenomenala program: RTSect och Tone. Med dessa program så kan du mäta frekvensgången i rummet vid lyssningsplats (LTAS). Det kan vara nog så bra att kombinera efter mätningar med Arta. Man vevar runt med mikrofonen vid lyssningsplats för att fånga upp alla reflexer, vilka visas i en kuva som stabiliseras när mätningen är klar.

http://tolvan.com/index.php?page=/rtsect/rtsect.php

http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Här kan du se exempel på mätningar med LTAS.

http://www.carlssonkult.se/OA52.aspx

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-06 14:09

Det var svårt att få något vettigt pga att reflektionerna. Går det att se något på de tidigare REW-mätningarna? Jag tycker som sagt att det låter bra, men om det är något som jag borde prova för att förbättra så varför inte beroende på vad åtgärden kan bestå av.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav galder » 2021-05-06 15:05

Svårt att få en klar bild över hur högtalaren mäter. Omkr +-3dB? Verkar vara lite dippar i högre registren kanske. Men det är så mycket rumsbidrag.
Släpa ut en högtalare med stativ. Rensa fritt åtminstone 1,5m runtom och mät från 1m avstånd med riktning mot en punkt mitt emellan elementen, med Arta. Fånga 3ms av mätningen, motsvarar ungefär 1m. Så skall du nog kunna se klart mycket bättre hur själv högtalaren mäter.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-06 18:50

galder skrev:Svårt att få en klar bild över hur högtalaren mäter. Omkr +-3dB? Verkar vara lite dippar i högre registren kanske. Men det är så mycket rumsbidrag.
Släpa ut en högtalare med stativ. Rensa fritt åtminstone 1,5m runtom och mät från 1m avstånd med riktning mot en punkt mitt emellan elementen, med Arta. Fånga 3ms av mätningen, motsvarar ungefär 1m. Så skall du nog kunna se klart mycket bättre hur själv högtalaren mäter.


Tack för tips, får se när jag kan få till det!

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, mätningar gjorda, t

Inläggav Zam » 2021-05-14 19:39

Jämfört med med mina små B&W m1 som sitter uppe i hörnen så saknar jag lite hur de nya högtalarna "fyller rummet". Ljudet som sådant är dock bra.

Efter en massa googlande så är jag sugen på att göra nåt Larsen-inspirerat och göra en vinklad baffel inåt 45 grader och uppåt en antal grader samt isf byta ut diskanten till en sb26adc. Är det här en jättedum idé eller finns det möjlighet att få det bra? Filtret får ju såklart ändras.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, bygga vidare kanske

Inläggav Zam » 2021-05-15 18:41

Jag gjorde lite mer simuleringar och det lutar åt att jag gör om till basreflex avstämt nånstans runt 60-70Hz för en fin puckel som bör kompensera baffelsteget så slipper jag den delen av filtret.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 5 gäster