Funderar på att bygga en två-vägare, bygga vidare kanske?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Funderar på att bygga en två-vägare, bygga vidare kanske?

Inläggav Zam » 2021-03-09 18:13

Hej,

Ny här!

Jag håller på att färdigställa en basreflex-sub med SB23MFCL45-4 i som skall ersätta en CA18RLY i en annan låda. Detta gör att jag får en CA18RLY över som jag tänkte komplettera med en till, samt något mer för att bygga två-vägare.

Min första tanke är att sätta en CA18RLY samt en TG9FD och dela vid ca 500Hz i en sluten låda på ca 17+1liter. Det verkar bli fina kurvor i WinISD. Dock så är jag fundersam på delningsfilter. Jag tittade på en t.rack dsp mini amp https://www.thomann.de/se/the_t.racks_d ... ni_amp.htm och köra en helt aktiv delning/drivning. Det gör ju att jag låser in mig lite gällande förstärkare, men jag försöker hålla budgeten nere och skall man behöva testa sig fram med passiva filter drar det fort iväg.

Hur hade ni gjort, är det bättre att köra en mer klassisk två-vägare med en diskant tillsammans med CA18RLY eller ska jag bara skrota planerna helt och låta elementet samla damm?
Senast redigerad av Zam 2021-05-14 19:47, redigerad totalt 2 gånger.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-09 19:34

Jag har tänkt att det ska bli ett par smala golvhögtalare, typ 20x20x90cm. Volymen kan mao justeras upp lite om det skulle behövas.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Tangband » 2021-03-09 19:45

Zam skrev:Hej,

Ny här!

Jag håller på att färdigställa en basreflex-sub med SB23MFCL45-4 i som skall ersätta en CA18RLY i en annan låda. Detta gör att jag får en CA18RLY över som jag tänkte komplettera med en till, samt något mer för att bygga två-vägare.

Min första tanke är att sätta en CA18RLY samt en TG9FD och dela vid ca 500Hz i en sluten låda på ca 17+1liter. Det verkar bli fina kurvor i WinISD. Dock så är jag fundersam på delningsfilter. Jag tittade på en t.rack dsp mini amp https://www.thomann.de/se/the_t.racks_d ... ni_amp.htm och köra en helt aktiv delning/drivning. Det gör ju att jag låser in mig lite gällande förstärkare, men jag försöker hålla budgeten nere och skall man behöva testa sig fram med passiva filter drar det fort iväg.

Hur hade ni gjort, är det bättre att köra en mer klassisk två-vägare med en diskant tillsammans med CA18RLY eller ska jag bara skrota planerna helt och låta elementet samla damm?


Tg9fd verkar vara väldigt bra, och nästan overkligt billig. Jag säger - kör hårt ! :) men gör en trevägare .
Jag hade för ett halvår sedan tankar om att testa en mångvägare med just den 3:an .

Du slipper direktivitetsproblem, får lägre IM -dist och kan använda flackare filter. Samt använda en 0.75:a i diskanten som sprider bättre i toppdiskanten. Sedan blir det ju andra problem men de kan säkert fixas....

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-09 20:37

Tangband skrev:
Tg9fd verkar vara väldigt bra, och nästan overkligt billig. Jag säger - kör hårt ! :) men gör en trevägare .
Jag hade för ett halvår sedan tankar om att testa en mångvägare med just den 3:an .

Du slipper direktivitetsproblem, får lägre IM -dist och kan använda flackare filter. Samt använda en 0.75:a i diskanten som sprider bättre i toppdiskanten. Sedan blir det ju andra problem men de kan säkert fixas....


Iom att jag försöker undvika filter känns inte en trevägare så lockande, det gör det omöjligt med en sån DSP-förstärkare samt ökar budgeten avsevärt.

Jag har läst om riktingsproblemen, men det verkar som många inte tycker de är så störande på tg9an så jag funderar på att lyssna på dem.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Emanuelgbg » 2021-03-10 10:55

Hur lågt ner ska CA18RLY spela i frekvens? Jag hade dessa i ca 10L sluten med mkt isolering i. Landande på ett Q vid 0.7 för att och delade mot sub vid 100Hz. I rådande trend är kanske större låda utan fluff att föredra? ;-)

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-10 11:15

Emanuelgbg skrev:Hur lågt ner ska CA18RLY spela i frekvens? Jag hade dessa i ca 10L sluten med mkt isolering i. Landande på ett Q vid 0.7 för att och delade mot sub vid 100Hz. I rådande trend är kanske större låda utan fluff att föredra? ;-)


Enligt WinISD hamnar f3 på ca 65Hz, men det hade fungerat med högre också. Anledningen att volymen blir störrre är för att slippa stativ, då kan jag lika gärna göra lådan längre/högre. Jag är mer begränsad av bredd och djup så det blir ju kanske okonvetionella proportioner istället. Jag har inte kunskapen för att avgöra hur det påverkar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav paa » 2021-03-10 11:32

Emanuelgbg skrev:Hur lågt ner ska CA18RLY spela i frekvens? Jag hade dessa i ca 10L sluten med mkt isolering i. Landande på ett Q vid 0.7 för att och delade mot sub vid 100Hz. I rådande trend är kanske större låda utan fluff att föredra? ;-)

Fluff (för isotermisering) eller inte, i förhållande till baskapaciteten är en sak.
Lådresonanser i mellanregistret, och dämpning av dom är en helt annan sak.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Tangband » 2021-03-10 11:57

Zam skrev:
Tangband skrev:
Tg9fd verkar vara väldigt bra, och nästan overkligt billig. Jag säger - kör hårt ! :) men gör en trevägare .
Jag hade för ett halvår sedan tankar om att testa en mångvägare med just den 3:an .

Du slipper direktivitetsproblem, får lägre IM -dist och kan använda flackare filter. Samt använda en 0.75:a i diskanten som sprider bättre i toppdiskanten. Sedan blir det ju andra problem men de kan säkert fixas....


Iom att jag försöker undvika filter känns inte en trevägare så lockande, det gör det omöjligt med en sån DSP-förstärkare samt ökar budgeten avsevärt.

Jag har läst om riktingsproblemen, men det verkar som många inte tycker de är så störande på tg9an så jag funderar på att lyssna på dem.


Förslag: Du kan ju dela aktivt vid 500 Hz HP och LP och dela mellan 3:an och diskanten passivt, kanske vid 4 kHz ?. :) Då blir det en trevägare där du blandar passivt och aktivt. Och du klarar dig med ett tvåvägs aktivt filter samt en spole i serie för 3:an och en kondensator samt motstånd i serie för diskanten.

3:an kommer troligen inte att låta speciellt bra i diskantområdet om det ska agera bredbandare. Men det beror vilka krav du har.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-10 17:59

Tangband skrev:
Förslag: Du kan ju dela aktivt vid 500 Hz HP och LP och dela mellan 3:an och diskanten passivt, kanske vid 4 kHz ?. :) Då blir det en trevägare där du blandar passivt och aktivt. Och du klarar dig med ett tvåvägs aktivt filter samt en spole i serie för 3:an och en kondensator samt motstånd i serie för diskanten.

3:an kommer troligen inte att låta speciellt bra i diskantområdet om det ska agera bredbandare. Men det beror vilka krav du har.


Det är ingen dum idé, jag skulle ju kunna bygga den som en tvåvägare och saknas nåt på toppen sätta dit en extern diskant, typ https://www.soundimports.eu/en/hivi-tn28-b.html

Om vi går tillbaka till en av grundfrågorna. Aktivt/passivt filter, hur ofta behöver man labba med andra komponenter? Går det att klara sig utan detta?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav DQ-20 » 2021-03-12 15:14

Emanuelgbg skrev:Hur lågt ner ska CA18RLY spela i frekvens? Jag hade dessa i ca 10L sluten med mkt isolering i. Landande på ett Q vid 0.7 för att och delade mot sub vid 100Hz. I rådande trend är kanske större låda utan fluff att föredra? ;-)


Det som I-or skriver om handlar endast om verkningsgrad och basregister och inget om tonkurva i slutna lådor. När det gäller mellanregister vill man dämpa reflektionerna. Men det finns också lite grejor att titta på om man vill anpassa ett specifikt högtalarelement till ett visst aktivt delningsfilter.

Anta att du vill att din högtalare skall falla av med 12 dB/oktav vid 100 Hz. En Butterworth-dimensionering ger då att q-värdet skall vara 1/sqrt(2) vid 100 Hz. Detta går att åstadkomma med element som har en kvot fs/Qts=100/0,707 Hz=141 Hz oavsett kombination av Fs och Qts, givet att Qts<0,707.

Om vi tittar på databladet för CA18RLY så har vi fs=42 Hz och Qts=0,47 vilket ger en Fs/Qts=42/0,47=89 Hz, vilket är signifikant lägre än 141 Hz. Det innebär att elementet kommer att ha ett q-värde som ligger högre än 0,707 vid 100 Hz.

Vid en resonansfrekvens på 100 Hz får elementet ett q-värde på 0,47*(100/42)=1,12. Detta ger då en betoning kring 100 Hz. Men plenty med moff i lådan kanske du får ned q-värdet till strax under 1 eftersom moffet ökar den mekaniska dämpningen och sänker q (vi antar att resonansfrekvensen i lådan med moff är 100 Hz). Men hur vi än gör blir dock responsen överbetonad vid 100 Hz om vi inte trycker in så mycket moff att vi istället får distorsion.

Om vi provar vid 80 Hz:
(0,47*80/42)=0,89. Här är det 0,18 ned till 0,707. Här kan vi kanske med nöd och näppe trycka ned q-värdet till 0,707 med rimliga mängder moff med hög dämpning, t.ex. fårull eller glasull.

Det finns inget scenario där en CA18RLY kan ges ett q-värde på 0,707 i låda över frekvensen 42Hz*0,707/0,47=63 Hz om vi inte tillgriper moff för att öka den mekaniska dämpningen. Det gäller dock bara om vi begränsar oss till den mekaniska domänen. Vi kan också köra med negativ utimpedans i förstärkaren för att öka den elektriska dämpningen Bl^2/(Re + Rg), eller lägga till ett LT filter så att tonkurvan passar vårt filter. De finns inga gränser för vilka hyss man kan hitta på för att få ett element att passa en viss låda och tonkurva. Både Carlsson, Linkwitz och Audio-Pro har lämnat rikligt med exempel på detta.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Tangband » 2021-03-12 15:41

:)
Zam skrev:
Tangband skrev:
Förslag: Du kan ju dela aktivt vid 500 Hz HP och LP och dela mellan 3:an och diskanten passivt, kanske vid 4 kHz ?. :) Då blir det en trevägare där du blandar passivt och aktivt. Och du klarar dig med ett tvåvägs aktivt filter samt en spole i serie för 3:an och en kondensator samt motstånd i serie för diskanten.

3:an kommer troligen inte att låta speciellt bra i diskantområdet om det ska agera bredbandare. Men det beror vilka krav du har.


Det är ingen dum idé, jag skulle ju kunna bygga den som en tvåvägare och saknas nåt på toppen sätta dit en extern diskant, typ https://www.soundimports.eu/en/hivi-tn28-b.html

Om vi går tillbaka till en av grundfrågorna. Aktivt/passivt filter, hur ofta behöver man labba med andra komponenter? Går det att klara sig utan detta?


Ska det bli riktigt bra behöver du mätutrustning, men det kanske du redan har ?
Svaret är att man ( som jag gjorde ) nog kan hålla på och testa nya värden hur länge som helst... :)
Med en trevägare som har en 6 1/2 , en 3:a och en diskant skulle jag köra på en 0,75 : a för toppen.

Kanske denna : https://www.conrad.se/p/visaton-dtw-728 ... 3&vat=true

Dela tex med en kondensator på 2,2 uf i serie med diskantens pluspol. Värdet på spolen i serie för 3:an kan provas fram . Du behöver även ett motstånd i serie för diskanten så den inte spelar starkare än 3:an . En bra början är tex . 2,2 ohm men man kan köpa många med olika värden och testa eftersom de är billiga :)

Det är första gången här som den där 3:an ska användas som mid , är nyfiken på hur det blev.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-12 16:59

DQ-20 skrev:
Emanuelgbg skrev:Hur lågt ner ska CA18RLY spela i frekvens? Jag hade dessa i ca 10L sluten med mkt isolering i. Landande på ett Q vid 0.7 för att och delade mot sub vid 100Hz. I rådande trend är kanske större låda utan fluff att föredra? ;-)


Det som I-or skriver om handlar endast om verkningsgrad och basregister och inget om tonkurva i slutna lådor. När det gäller mellanregister vill man dämpa reflektionerna. Men det finns också lite grejor att titta på om man vill anpassa ett specifikt högtalarelement till ett visst aktivt delningsfilter.

Anta att du vill att din högtalare skall falla av med 12 dB/oktav vid 100 Hz. En Butterworth-dimensionering ger då att q-värdet skall vara 1/sqrt(2) vid 100 Hz. Detta går att åstadkomma med element som har en kvot fs/Qts=100/0,707 Hz=141 Hz oavsett kombination av Fs och Qts, givet att Qts<0,707.

Om vi tittar på databladet för CA18RLY så har vi fs=42 Hz och Qts=0,47 vilket ger en Fs/Qts=42/0,47=89 Hz, vilket är signifikant lägre än 141 Hz. Det innebär att elementet kommer att ha ett q-värde som ligger högre än 0,707 vid 100 Hz.

Vid en resonansfrekvens på 100 Hz får elementet ett q-värde på 0,47*(100/42)=1,12. Detta ger då en betoning kring 100 Hz. Men plenty med moff i lådan kanske du får ned q-värdet till strax under 1 eftersom moffet ökar den mekaniska dämpningen och sänker q (vi antar att resonansfrekvensen i lådan med moff är 100 Hz). Men hur vi än gör blir dock responsen överbetonad vid 100 Hz om vi inte trycker in så mycket moff att vi istället får distorsion.

Om vi provar vid 80 Hz:
(0,47*80/42)=0,89. Här är det 0,18 ned till 0,707. Här kan vi kanske med nöd och näppe trycka ned q-värdet till 0,707 med rimliga mängder moff med hög dämpning, t.ex. fårull eller glasull.

Det finns inget scenario där en CA18RLY kan ges ett q-värde på 0,707 i låda över frekvensen 42Hz*0,707/0,47=63 Hz om vi inte tillgriper moff för att öka den mekaniska dämpningen. Det gäller dock bara om vi begränsar oss till den mekaniska domänen. Vi kan också köra med negativ utimpedans i förstärkaren för att öka den elektriska dämpningen Bl^2/(Re + Rg), eller lägga till ett LT filter så att tonkurvan passar vårt filter. De finns inga gränser för vilka hyss man kan hitta på för att få ett element att passa en viss låda och tonkurva. Både Carlsson, Linkwitz och Audio-Pro har lämnat rikligt med exempel på detta.

/DQ-20


Jag förstår inte så mycket av ovan, men enligt basta så hamnar f0 68,69Hz och Q in closed box 0,7361 med 17 liters sluten låda och 0% viso. Tolkar jag dig rätt så bör lådan vara dämpad med tanke på att den skall spela mellanregister.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-12 17:07

Tangband skrev::)

Ska det bli riktigt bra behöver du mätutrustning, men det kanske du redan har ?
Svaret är att man ( som jag gjorde ) nog kan hålla på och testa nya värden hur länge som helst... :)
Med en trevägare som har en 6 1/2 , en 3:a och en diskant skulle jag köra på en 0,75 : a för toppen.

Kanske denna : https://www.conrad.se/p/visaton-dtw-728 ... 3&vat=true

Dela tex med en kondensator på 2,2 uf i serie med diskantens pluspol. Värdet på spolen i serie för 3:an kan provas fram . Du behöver även ett motstånd i serie för diskanten så den inte spelar starkare än 3:an . En bra början är tex . 2,2 ohm men man kan köpa många med olika värden och testa eftersom de är billiga :)

Det är första gången här som den där 3:an ska användas som mid , är nyfiken på hur det blev.


Det kommer nog ta några veckor till innan det blir något resultat här, den nya suben spelar nu så jag har den ena CA18RLY tillgänglig, men står i valet och kvalet om jag ska gå på thoman dsp/förstärkare eller försöka mig på något enkelt filter. Mätmic står på önskelistan, men jag får se vad budgeten medger. Hade lite problem med att få Xsim att fungera, och när det krashade första gången så gick det inte att öppna min sparade fil, men nedan simulering ser inte så illa ut. Dock är nog inte frd filerna de bästa då de är tagna från databladet på TG9 och inte uppmätt.

Hade lite andra parametervärden första gången, men nu såg det inte alls bra ut med dem så jag är osäker på vad som hänt.
Bilagor
fr.png
fr.png (38.2 KiB) Visad 2298 gånger
xo.png
xo.png (18.6 KiB) Visad 2298 gånger

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-15 18:07

Jag har börjat fundera på att skippa Peerless/vifa för Visaton B80 istället. Det blir visserligen en 500 dyrare, men de är väldigt mycket snyggare så det är ju värt mellanskillnaden. Enligt Basta är Qts för högt för en sluten låda, men gäller det även om den inte ska spela bas? Min tanke är fortfarande ca 1 liter sluten.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-16 10:42

Nu räknar jag subben som klar iaf
Bilagor
subwoofer.jpg
subwoofer.jpg (278.59 KiB) Visad 2201 gånger

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav nuffe » 2021-03-16 10:57

Mycket snygg sub, jag gillar ek limträ och ihop med det vita var det nästan ännu snyggare.

Henrik

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-16 11:49

nuffe skrev:Mycket snygg sub, jag gillar ek limträ och ihop med det vita var det nästan ännu snyggare.

Henrik


Tack! Jag skulle ändå göra en skärbräda till min mor så då fick jag lite ek över :)


Jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska bygga komplementerande tvåvägaren dock. Kanske skippa bredbandaren och använda en SB29RDC för en mer konventionell tvåvägare och dela strax under 2kHz. Jag vill helst ha så enkelt filter som möjligt så därför lockar bredbandaren, men det verkar som SB29 också går att dela hyfsat enkelt.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav nuffe » 2021-03-16 12:17

Ska du dela med 6dB oktav filter, en spole o en konding plus ev. motstånd för nivå anpassning, är det viktigt med framförallt diskant som klarar av att spela långt ner i registret.
Jag delar helt aktivt med en miniDSP i min tre vägare med sub.

Henrik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Morgan » 2021-03-16 12:51

Väldigt snyggt med stavlimmad ek på subben.

Ett litet tips: Det är ur strömningssynpunkt väsentligt mycket bättre med en avrundning som avslutning på slitsporten, jämfört med en rak avfasning på 45°. I-or har skrivit mycket om det i diverse trådar.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-16 14:47

nuffe skrev:Ska du dela med 6dB oktav filter, en spole o en konding plus ev. motstånd för nivå anpassning, är det viktigt med framförallt diskant som klarar av att spela långt ner i registret.
Jag delar helt aktivt med en miniDSP i min tre vägare med sub.

Henrik


Det är ett bra tips. Jag hittade detta bygge https://sites.google.com/site/audiosoci ... -reference Där det använt ett ganska enkelt filter dock med en annan mid/bas så det får justeras lite.

Här är ytterligare en variant med en SB26 delad ganska lågt https://meniscusaudio.com/wp-content/up ... ite-up.pdf
Senast redigerad av Zam 2021-03-16 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-16 15:33

Morgan skrev:Väldigt snyggt med stavlimmad ek på subben.

Ett litet tips: Det är ur strömningssynpunkt väsentligt mycket bättre med en avrundning som avslutning på slitsporten, jämfört med en rak avfasning på 45°. I-or har skrivit mycket om det i diverse trådar.


Jag tvivlar inte på det, men valet är medvetet map design.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Emanuelgbg » 2021-03-16 16:34

Nu vill jag inte förstöra din tråd Zam då du verkar ha koll på grejerna men behöver nog förklara mig lite iom att det tog lite hus i helvete av mitt förra inlägg. Ett inlägg där jag försökte skämta lite, därav en smile. Men som försvar förstår jag vad ni menar.

Ang DQ-20s inlägg är det bildande och jag ska suga åt mig. Dock är jag rätt säker att det det var du som hjälpte mig sist med just ca 10L och fyllt med fluff då det skulle spela ner till 80-100Hz och delas med en hemmabioreciver mot slutna subbar. Det är dock många år sedan och jag kan ha blandat ihop siffrorna. Ska se om jag kan leta upp den gamla tråden.. Jag valde tillslut 100Hz i filtret ist för 80Hz då jag upplevde en dipp/ ett hål i ljudet. Kan hända att Q blev högre än 0,7 då.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Emanuelgbg » 2021-03-16 17:06

Hittade det gamla citatet i tråden och det stämmer väl rätt bra med vad du skrev nu DQ-20?

"SEAS CA18RLY? Finns redan färdiga konstruktioner (på forumet finns Granilssons "Pochette" och Troels Gravesen har en version) fast man gör en liten sluten låda (ca 10 liter) istället. Eventuellt skulle man kunna modifiera den ganska enkelt om man kan tänkta sig ett MTM-arrangemang. Elementen är billiga och ganska långslagiga och kvoten Qt/Fs gör att man borde kunna nå ca 0,71/80 Hz med ordentligt med dämpning i lådan. Visst blir den kapacitetsbegränsad jämfört med 10" element men i övrigt är ju beteendet "gudomligt" för ett billigt standardelement. Lådorna blir riktigt små och passar ett standard THX-filter. Gissar jag...

/DQ-20"

Lådan blev ca 11,5L - element och delningsfilter den gången. Full med glasull utan att knöka. Har tyvärr inte kvar något av detta längre dock..

Ja, jag vet att det inte är ett korrekt citat utan en kopierad text..

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-16 17:28

@emanuelgbg Du förstör inget, det ger bra info på saker att tänka på när jag ska bygga. Jag tyckte själv att en CA18RLY spelade bra som sub, om än på måttliga nivåer. Nu har jag ett par B&W M-1 som frontar och de spelar inget vidare under 120Hz så jag tänkte försöka använda elementet som jag redan har och bygga nåt annat. Sen kanske det är naivt att tro att man med element för totalsumman mindre än vad 1 M-1a kostar kan bli bättre, men alltid lär man sig något, och kanske är det ändå så att det kostar mycket att få något så litet att spela bra jämfört med lite större element och volymer. Vi får se!

När det gäller koll så har jag inte byggt några flervägshögtalare på 20 år, och då var det ett färdigt kit från nuvarande BRL (Bilradiolagret då) så just när det kommer till delningsfilter så har jag noll koll. Helt uppenbart så hade en mätmik underlättat att få en vettig simulering i xsim. Vi får se om det blir så eller inte. Det var just därför en bredbandare var tänkt från början då det bör innebära lättare delningsfilter, men jag vet inte vad som ger bäst slutresultat. Alla konstruktioner blir ju kompromisser på något sätt, och inte minst i en tvåvägare.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-17 14:45

Nu blev ett par B80 beställda, så får vi se när lådorna kan börja ta form också...

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-19 14:22

Det går lite sakta framåt. B80-elementen finns att hämta ut, men nu har jag lite ångrat att jag inte körde på SB29, men det får bli ett test med B80 iaf. Dock har jag bara en bas än så länge så vi får se om det blir en hel högtalare till att börja med.
Bilagor
golvare.jpg
golvare.jpg (393.97 KiB) Visad 2007 gånger

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-22 10:14

Hur var det nu med fluffet? Jag har några såna här äggkartongskivor, duger det? Ska jag fylla lådan eller bara lägga lite på väggarna?
Bilagor
31-605_xl_1.jpg
31-605_xl_1.jpg (45.5 KiB) Visad 1943 gånger
golvare2.jpg
golvare2.jpg (33.81 KiB) Visad 1943 gånger


Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-03-22 14:26



Så nej helt enkelt. Glasull får det bli.

Zam
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2021-02-20

Re: Funderar på att bygga en två-vägare, åsikter sökes

Inläggav Zam » 2021-04-19 21:04

Fick just hem en umik-1. Här är ett par snabba mätningar. Jag ska göra om delningsfiltren lite tänkte jag men ville se så micen fungerade. Kom gärna med tips hur mätningarna skall se ut för att jag ska kunna få input.

Mätningarna är gjorda inomhus på kanske 50cm avstånd med micen någorlunda mellan elementen.
Bilagor
1st measurment with EQ.jpg
1st measurment with EQ.jpg (872.27 KiB) Visad 1691 gånger
1st measurment.jpg
1st measurment.jpg (832.47 KiB) Visad 1691 gånger

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster