Förstärkare saknar tomgångsström / biasström

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mj99
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2020-12-14

Förstärkare saknar tomgångsström / biasström

Inläggav mj99 » 2021-03-10 20:32

Hej,

har problem med en förstärkare med en del brus/missljud. Hörs extra tydligt på relativt låga nivåer. Förstärkaren är en Audio Pro A101 vilken bör vara hyfsat lik om inte till och med identisk med NAD 3240PE, bortsett från ACE kretsen. Eftersom jag har servicemanualen tänkte jag försöka justera enligt densamma.
Instruktioner finns online här:
https://www.manualslib.com/manual/1025517/Audio-Pro-A101-Ace-Bass.html?page=3#manual

Verkade enkelt att justera så började med att justera offset centreringen (Center voltage) vilken låg ok till.
Sen tänkte jag justera tomgångsströmmen (BIAS, Idle Current) vilket görs genom att löda bort en kortslutning över ett motstånd. Dessa löddes bort (en per kanal) och jag kollade att jag fick 1 ohm på multimetern över motståndet (motståndet ska vara på 1 ohm). Dock var ena motståndet trasigt så där blev det avbrott istället, så där lödde jag tillbaka kortslutningen, och den kanalen kan inte justeras förrän jag får bytt motståndet. Dock verkar just den kanalen fungera ok ändå.
Men när jag sedan satte på förstärkaren och skulle mäta spänningen över motståndet på den andra kanalen så visar den bara 0.00mV. Jag provade vrida justerpotentiometern men inget hände. Den ska ligga på 28mV, +-2mV DC.

Om jag förstått detta rätt så utan tomgångsström arbetar förstärkaren bara i klass B vilket förklarar bruset.

Finns det någon som vet vad som kan vara trasigt eller vad jag ska mäta för att komma vidare?
Förstärkarens kopplingsschema finns på sida 8 i länken ovan.

Tacksam för hjälp :)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Förstärkare saknar tomgångsström / biasström

Inläggav rolfzetterberg » 2021-03-12 21:31

Byt bägge 1 ohm och gör om mätningen.
De här ska knappast gå sönder under mätningen eftersom strömmen ska vara låg.Har man glömt att kortsluta dem efter mätning,kanske?

mj99
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2020-12-14

Re: Förstärkare saknar tomgångsström / biasström

Inläggav mj99 » 2021-05-06 19:58

Tack. Vi hittade felet. Det var en lödning som släppt till en transistor. Lödde om och nu fungerar den fint igen.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster