Pappersarbete

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-11 21:36

Hösten var lång och grå med starkt begränsade aktiviteter att tillgå. Vad kan man då hitta på? Jo, man börjar med ett blankt papper:

Bild1.jpg
Bild1.jpg (3.29 KiB) Visad 1599 gånger


Nåja, nu är det inte riktigt blankt. Snarare grått med lite struktur.
Nöden är uppfinningarnas moder eller med Kajsa Wargs motto: ”Man tager vad man haver” plockar man fram lite trälim, 2 kaffe-”skedar” och en kopparspik som används för att hålla takets eternitplattor på plats. Taket sitter fortfarande kvar, detta var från en påse med spikar som blev över när huset byggdes för 55 år sedan.

Bild2.JPG
Bild2.JPG (3.58 KiB) Visad 1599 gånger


Bild3.JPG
Bild3.JPG (2.54 KiB) Visad 1599 gånger


Missa inte den prasslande fortsättningen på detta terapiprojekt.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-12 14:28

Då var det dags för lite bearbetning. Kopparspiken kapas av lite samt kläms ihop.

Bild4.JPG
Bild4.JPG (3.15 KiB) Visad 1522 gånger


Kaffeskedarna klipps till jämnare form så de mer liknar glasspinnar.

Bild5.jpg
Bild5.jpg (2.86 KiB) Visad 1522 gånger


Papperet viks på mitten och ges ett hål på mitten mha en håltång.

Bild6.JPG
Bild6.JPG (6.28 KiB) Visad 1522 gånger

Bild7.jpg
Bild7.jpg (3.82 KiB) Visad 1522 gånger


Sen limmas den vikta kanten ihop med glasspinnarna på vardera sida om spiken som stoppas in i hålet. Allt får sitta i kläm mellan 2 träskivor i ett skruvstäd tills trälimmet torkat. Man skall undvika använda för mycket lim. Det skall endast limma ihop ytan mellan kaffeskedarna och papperet. Således blir det ett litet mellanrum mellan papperssidorna.

Bild8.JPG
Bild8.JPG (14.33 KiB) Visad 1522 gånger


Det skulle förvåna mig mycket om någon redan nu gissar vad det kan bli av denna terapi men en ledtråd är ”Zoltan Bay”. Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Pappersarbete

Inläggav Prozac » 2021-03-12 15:00

Zoltan Bay....det är väl han som gör stora högtalare av krökta plaströr med nån banddiskant emellan? Ser fram mot fortsättningen av pappersarbetet :)
Ha en fortsatt trevlig dag.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-13 00:24

På High-End mässan i München 2018 presenterades en del intressanta nya idéer. På alternativmässan (ett närbeläget hotell med lite lägre hyra för utställarna) fanns en ungersk uppfinnare vid namn Bay som hade en rörmokarmardrömslik skapelse. Men det var mellanregister/diskantdelen som imponerade mest. Jag fick en pratstund med Zoltan och tyckte att han hade en del kloka funderingar. Bay’s patent går att leta upp på espacenet och hans konstruktion är ganska komplicerad samt rundstrålande men frågan är om den går att förenkla. Rundstrålande högtalare kan låta väldigt bra men det kräver också en del av rummet och det är inte alltid som övriga familjen accepterar att vardagsrummet blir draperat med allehanda akustikförbättringar.

Jag är medveten om att min "papperslek" inte kommer att låta i klass med Zoltan Bay’s högtalare men ”det är skönare lyss till den sträng, som brast än att aldrig spänna sin båge” för att citera Verner von Heidenstam. I det här fallet blir det mer att prova sina vingar.
Genom att böja papperet i en måsvingeform kan man hitta en lämplig ”vingbredd” för att få kopparspiken i mitten att ligga stabilt utan att fara iväg åt något håll. 10 cm verkade vara ett lämpligt mått så ett 18 mm hyllplan från Biltema sågades till rätt bredd och 2 mm längre än papperet.

Bild9.JPG
Bild9.JPG (5.87 KiB) Visad 1457 gånger

Eftersom jag har positiva erfarenheter av Tectonic Elements BMR-högtalare tänkte jag att deras renodlade aktuatorer skulle passa in som motor för måsvingen. Speciellt deras billigaste variant av aktuator, TEAX14C02-8, som kostar 35:- verkade lockande. Med aktuator menar jag en magnet, talspole och fjädrande upphängning, således inget membran.

Bild10.jpg
Bild10.jpg (3.66 KiB) Visad 1457 gånger

Hålet i mitten av träbiten borras upp så det passar till baksidan (dvs magneten) av aktuatorn. De stora hålen vid sidorna är för att med akustikull i hålen kunna dämpa en del av de stående vågor som kan uppkomma mellan papper och träbiten.

Med aktuatorn på plats justeras ytterkanterna på måsvingen in så att centrum, dvs kopparspikens hatt, hamnar precis framför aktuatorn. Skyddspapperet för den dubbelhäftande tejpen på aktuatorn pillas av och kopparhatten trycks fast och då ser det ut såhär (efter att jag spraymålat papperet med matt svart färg):

Bild12.jpg
Bild12.jpg (5.03 KiB) Visad 1457 gånger

Jag trodde först att man fick bättre frekvensgång om gavlarna omsluter måsvingen för att minska kantläckage. Men efter lite tester kunde man se att det gick lika bra med 1 mm frigång till helt släta gavlar.

Sprayfärgen gör att papperet blir lite styvare och att frekvensgången når lite högre upp.

Resonansfrekvensen för aktuatorn i fri luft är 600 Hz men med måsvingen pålimmad blir den 115 Hz.
Komplett element innan målningen:

Bild13.jpg
Bild13.jpg (6.97 KiB) Visad 1457 gånger

…och efter:

Bild14.JPG
Bild14.JPG (6.32 KiB) Visad 1457 gånger

Även gavlarna målas svarta men de är bra att ha monterade i ett tidigt skede för att skydda måsvingen när man skall hantera konstruktionen. Som tidigare nämnts skall man undvika att den vänstra pappersvingen får kontakt med den högra får då kan det bli trista resonansfenomen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pappersarbete

Inläggav petersteindl » 2021-03-13 01:17

Spännande! :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-13 18:14

Ett par ord om Bay’s högtalare. Han har alltså totalt 4 måsvingar (en hel flock måsar således) därför får han 8 halvcylindriska ytor som kan röra sig synkront via 8 talspolar som jobbar i ett avlångt magnetfält. Bilderna är från Bay's patent.

Bayz från sidan.PNG
Bayz från sidan.PNG (31.71 KiB) Visad 1391 gånger


Magnetsystemet sett lite från ovan:

Bayz magnetsystem.PNG
Bayz magnetsystem.PNG (56.5 KiB) Visad 1391 gånger


Han har dessutom gummiupphängning i ovan- och neder-kant. Bay föreslår som lämpligt material egyptisk papyrus pga fiberriktning huvudsakligen ligger i en riktning (vertikalt). För mitt lilla lekprojekt gick det inte att hitta några papyrusrullar hos Panduro hobby tyvärr.
Bilagor
Bayz magnetsystem.PNG
Bayz magnetsystem.PNG (56.5 KiB) Visad 1391 gånger

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Pappersarbete

Inläggav Grahnbarr » 2021-03-13 18:49

Häftigt!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-14 14:18

Nu blir den avgörande frågan för att gå vidare eller lägga ner projektet, hur måsvingen låter. En enkel uppmätning med REW och före målningen visar att den inte verkar helt omöjlig att gå vidare med. I detta fallet stod högtalaren på ett bord med mikrofonen 0.5 m framför. Man ser att resonansfrekvens vid 115 Hz bidrar en del och framförallt får man stora ”kon”-utslag med missljud som följd.

Bay grått papper.jpg
Bay grått papper.jpg (23.79 KiB) Visad 1312 gånger


Efter målningen och lite behandling med en miniDSP 2*4 hamnade jag här:

bay målad miniDSP.jpg
bay målad miniDSP.jpg (24.87 KiB) Visad 1312 gånger


När man lyssnar till den låter det inte alltför illa, så det får bli en fortsättning på projektet. Det rör sig ju trots allt inte om några stora investeringar så här långt.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Pappersarbete

Inläggav Prozac » 2021-03-15 12:04

Det är främst trådar som denna som lockar mig till Faktiskt.se

Intressant https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/048044241/publication/EP2764708A2?q=bay%20radial%20loudspeaker

Är det nåt särskilt skäl till att en kopparspik används? Som jag förstod det finns en spole i aktuatorn och det är den spolen som limmas ihop med spiken? Går det att använda nåt lättare än just koppar?
Ha en fortsatt trevlig dag.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-15 16:17

Prozac skrev:Är det nåt särskilt skäl till att en kopparspik används? Som jag förstod det finns en spole i aktuatorn och det är den spolen som limmas ihop med spiken? Går det att använda nåt lättare än just koppar?


Absolut, man kan säkerligen använda något annat som tejpen på aktuatorspolen fäster på. Kopparspiken valdes eftersom den redan fanns i "lådan" och att den hade precis rätt diameter. Jag har inte testat andra membran men där skulle kanske en lämpligt tjock mylar- eller acetat-film (dvs overhead-film) funka. Kanske kan man gå högre i frekvens med ett mindre och lättare membran men då får troligen de lägre frekvenserna stryka på foten.

Jag har funderat på hur en mätuppställning skulle se ut för att ta upp ett polärdiagram för högtalaren för att se hur bra den sprider, både vertikal och horisontellt. De brukar vara uppmätta vid en 4-5 diskreta frekvenser och då måste man vrida mikrofonen (alternativt högtalarelementet) samtidigt som man loggar ljudnivån.

polärdiagram.PNG
polärdiagram.PNG (73.16 KiB) Visad 1210 gånger


Så, om man sätter högtalaren på ett litet bord som kan vridas 180°och monterar en potentiometer på axeln till bordet, då kan man kalibrera potentiometervärdet till en vinkel och sen är det bara att mäta signalen från mikrofonen för varje frekvens. Men något säger mig att det kanske inte är så man gör i den ekofria mätkammaren. Det står att man använt 1/3 oktavs smoothing på bilden. Antingen beror det på att frekvensen inte är konstant (för att undvika stående vågor) eller att man sveper frekvensen för varje vinkel. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Pappersarbete

Inläggav Prozac » 2021-03-15 18:16

Jag funderade på om man kunde använda flera aktuatorspolar för samma papper? Skälet skulle vara att få ett jämnare tryck på pappersvecket genom att montera aktuatorerna i höjdled och därmed en mer jämnt fördelad och kanske snabbare rörelse. Tex fyra st aktuatorer för 20-25cms pappershöjd som kopplas för 8ohm. Eller kan det orsaka kamfiltereffekter :?:
Ha en fortsatt trevlig dag.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-16 00:32

Prozac skrev:Jag funderade på om man kunde använda flera aktuatorspolar för samma papper? Skälet skulle vara att få ett jämnare tryck på pappersvecket genom att montera aktuatorerna i höjdled och därmed en mer jämnt fördelad och kanske snabbare rörelse. Tex fyra st aktuatorer för 20-25cms pappershöjd som kopplas för 8ohm. Eller kan det orsaka kamfiltereffekter :?:


Det skulle kunna gå bra, priset är inte avskräckande. Ju fler aktuatorspolar man har desto närmare kommer man Bay's drivning med en enda lång talspole. Man får kanske tänka sig en annan montering av aktuatorerna så de inte drar membranet snett om de mekaniska toleranserna inte är på rätt sida.

När nu måsvingen skall placeras i ett kabinett kan det vara på sin plats att följa den rundade formen och som en homage till uppfinnaren göra det i form av ett rör (fast inte lika groteskt som Bay’s rörmokerihögtalare). För att fylla på med de lägre frekvenserna valdes ett par överblivna Monacor SP60 och efter lite experimenterande, fick det bli en basreflex med avstämning till 50 Hz.

SP60.PNG
SP60.PNG (75.01 KiB) Visad 1162 gånger


Ett gjutrör i papp för 38:- på Bauhaus kan fungera som ett passande kabinett. Diametern är 120 mm.

Bild15.jpg
Bild15.jpg (2.22 KiB) Visad 1162 gånger


Med en Dremel och kapskiva kan man skära ut ett lämpligt fönster för elementet. Det blir lite klurigare att hitta rätt position för håltagningarna i ett rör eftersom det inte finns någon naturlig kant att utgå ifrån.

Bild16.jpg
Bild16.jpg (4.69 KiB) Visad 1162 gånger


En bräda för att fästa måsvingen-elementet limmas fast i bakkanten av röret. De två hålen avslutas med en inpressningsmutter på baksidan av brädan. Genomgående hål har tidigare borrats rakt igenom gavlarna på måsvingen.

Bild17.jpg
Bild17.jpg (7.59 KiB) Visad 1162 gånger


I botten av öppningen skruvas en avdelare in så att bashögtalaren får ca 10 liter ner till bottnen av röret att jobba med. Kablar nerifrån passerar mellanväggen via flatstiftskontakter.

Jag lyckades aldrig få Basta att ge mig tillstymmelse till korrekt rörlängd. Förmodligen är det någon inställning för lådparametrarna som jag gjort fel. Basreflexröret blev ett 50 mm avloppsrör och en 90° krök. För att fästa den mot gjutröret hålsågade jag ut en 120 mm cirkel som jag delade i 4 delar, limmade ihop och kapade till som ett inre fäste som kommer att följa rörets krökningsradie. Det som låg utanför kapade jag upp i 5 delar, limmade ihop och använde som yttre fäste samtidigt som det blir en bra lyftpunkt när man skall flytta runt högtalaren. Med 4 mm gängstång, inpressningsmutter i det inre fästet och kupolmuttrar på utsidan för man en tät genomföring för basreflexröret utan att det ser alltför knepigt ut.

Bild20.jpg
Bild20.jpg (11.5 KiB) Visad 1162 gånger


För att göra gjutröret lite stummare och dölja spiralspåret limmade jag på en förstärkningsväv av glasfiber runt gjutröret. Det funkade inte riktigt som det var tänkt eftersom väven inte ville fästa riktigt runt hela röret. Väven skars upp där det blivit bulor och mer våtrumslim trycktes in under väven.

Bild18.jpg
Bild18.jpg (7.45 KiB) Visad 1162 gånger


Därefter målade jag röret med en gammal plastfärg från 1987, den som spar han har :D
Resultatet blev lite av en betonglook som passade bra till strukturtapeterna i vardagsrummet. På bilden ovan (före målningen) ser man också delvis de pålimmade 2 stödringarna som utgör fäste för röret mot en trekantigt golvfot. Dessvärre var Monacorelementens fäste fyrkantigt och når utanför rörets diameter. Därför fick jag fräsa ner ett par mm med Dremeln i den trekantiga golvfoten så fästet inte tog i röret.
Ett fläktgaller från Kjell&Co fick agera skydd mot fingrar mot Monacormembranet. Lösningen med kontakterna på undersidan av foten vinner ingen skönhetstävling men det blev i alla fall tätt eftersom träbitarna täcker för hålen som går igenom foten till insidan av gjutröret. Mer om vad alla kontakterna används till kommer senare.

Foten underifrån.jpg
Foten underifrån.jpg (33.29 KiB) Visad 1162 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Pappersarbete

Inläggav Baffel » 2021-03-16 09:41

Upptäckte denna tråd nu. Säger bara wow 8O Häftigt . Mycket intressant och spännande tråd/ projekt.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Pappersarbete

Inläggav solhaga » 2021-03-16 20:09

Aha, en Rubanoid med DML-drivare. Innovativt.

Mitt eget Rubanoid-projekt avstannade bland annat på grund av problem med durr.
Det skall bli spännande att se vad du kommer fram till vad det gäller upphängning och membranmaterial.

Jag antar att du har gluttat i den långa tråden på diyaudio?

Joppe Peelen, wrinex på diyaudio, har gjort ett stort antal videos om sina vedermödor med Rubanoids.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-16 23:54

solhaga skrev:Aha, en Rubanoid med DML-drivare. Innovativt.

Mitt eget Rubanoid-projekt avstannade bland annat på grund av problem med durr.
Det skall bli spännande att se vad du kommer fram till vad det gäller upphängning och membranmaterial.

Jag antar att du har gluttat i den långa tråden på diyaudio?

Joppe Peelen, wrinex på diyaudio, har gjort ett stort antal videos om sina vedermödor med Rubanoids.


Oj, det var en otrolig massa arbete som är gjort på Rubanoid-membran. Jag visste inte ens att den hade ett namn :oops:

Väldigt imponerande och avancerat utvecklingsarbete du gjorde i din tråd, Solhaga. Den hade jag helt missat. Det var kanske tur att jag inte visste så mycket, annars hade jag inte vågat prova :roll:

Vad är en DML-drivare? Är det samma som BMR (balanced mode radiator) i Tectonic elements vokabulär?

Tyvärr har jag inte provat mer än ett membran med en upphängning. Men i min uppställning är det tydligt att man skall ha lite avstånd mellan cylindrarna i mittpunkten, annars klapprar membransidorna mot varandra vid vissa frekvenser.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Pappersarbete

Inläggav solhaga » 2021-03-17 09:11

Ja, det borde det vara.
DML står för Distributed Mode Loudspeakers. Dayton har bland andra en massa.

Här är ytterligare en lång tråd på diyaudio, denna gång om DML.
Givetvis så har Joppe Peelen/Wrinex även noga undersökt DMLs potential.

35 SEK är ett lågt pris för en TEAX14C02-8, var har du köpt dina ?

Skall du leta "klapper", så är REWs RTA bra. Där kan du manuellt ställa in frekvensen med Generator och se den inställda frekvensens övertoner.
Det blir då lätt att sätta fingret på uppkomsten av klappret, bokstavligt talat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Pappersarbete

Inläggav Baffel » 2021-03-17 09:38

Ha, DaytonThrusters , har fyra st. Har lärt mig lite mer sedan denna tråden :
viewtopic.php?f=3&t=70822&p=2127236&hilit=Dayton+Thruster#p2127236

De är kul att pilla med. :mrgreen:

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-17 12:46

solhaga skrev:35 SEK är ett lågt pris för en TEAX14C02-8, var har du köpt dina ?

Skall du leta "klapper", så är REWs RTA bra. Där kan du manuellt ställa in frekvensen med Generator och se den inställda frekvensens övertoner.
Det blir då lätt att sätta fingret på uppkomsten av klappret, bokstavligt talat.


Jag köpte mina i höstas från RS-componenter:
https://se.rs-online.com/web/p/speaker-drivers/8765272/

men jag ser att de gått upp i pris, 41:-/st ex moms men det är ändå hyfsat billigt.

Tack för tipset om RTA. Skall testa hur det ser ut. Borde inte en distorsionsmätning ge info om de illasinnade frekvenserna. Sen kan man köra RTA och börja fingra på konstruktionen. Jag kan tänka mig att pappersmembranet påverkas en del av fukt så att man får olika resonansfrekvenser på sommaren och på vintern.

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-17 13:02

Hittills har bygget varit tämligen budgetbetonat men nu tänkte jag flippa ur i en lite mindre ekonomisk fortsättning. Jag har på senare år sett många fördelar med digital filtrering framför diskret uppbyggda delningsfilter. Har man en strömstark förstärkare driver man högtalarelementen direkt med var sin förstärkare och lägger filtreringen i en DSP. Jag hade ett par miniDSP 2*4 som låg overksamma i ett gammalt bygge, så de fick göra nytta i detta bygge istället.
I ett svagt ögonblick köpte jag ett par klass-D förstärkare för 125:-/st, 50+50+100 W. Kortet såg proffsigt ut på bilderna så jag tänkte: ”hur dåligt kan det bli”. Det skulle jag inte ha gjort, för det visade sig att kortet visserligen var utan patchar men det hade 3 volymkontroller; master, fullregister, bas!! Frekvensgången för mellanregistret gick till 4 kHz och basen (100W steget) gick till 2 kHz.

Bild21.jpg
Bild21.jpg (26.97 KiB) Visad 1018 gånger


Efter lite ”reversed engineering” gick det att se vad felet var. Konstruktören hade sannolikt tänkt att baspotentiometern skulle kunna justera frekvensgången för 100W utgången men misslyckats med konstruktionen och dessutom mixades höger&vänsterkanalerna ihop genom att koppla samman 2 op-förstärkarutgångar via 2.2 µF. Kopplingen runt förstärkarchipet, TPA3116, var helt enligt applikationsnoten men av någon anledning satte man dit 47 µH drosslar istället för 10 µH till LC-filtret på utgången. Dessutom klarade inte de valda drosslarna övertonerna på switchfrekvensen som måste filtreras bort, närmare 10 MHz. Resonansfrekvensen för 47 µH drosslarna låg istället på 150 kHz vilket gjorde att drosseln blev mycket varm. Ovanför resonansfrekvensen beter sig en drossel som en kondensator med resistans och tillsammans med kondensatorn i LC-filtret blir det en kapacitiv belastning för switchtransistorerna och strömspikarna eldar upp värme i drosseltråden. Bättre anpassade drosslar från µRata köptes in och kopplingen modifierades så att jag fick 3 separata ingångar istället för 2 stereo +1 baskanal.
Två överblivna nätdelar till gamla laptop-datorer strömförsörjer höger/vänster-kanal av förstärkare och miniDSP.

Bild22.jpg
Bild22.jpg (30.57 KiB) Visad 1018 gånger


På Monacorhögtalaren limmade jag fast 2 möbelvinklar och skruvade fast effektförstärkare samt en DSP:n på en aluminiumplåt.

Bild23.jpg
Bild23.jpg (14.46 KiB) Visad 1018 gånger


Bild24.jpg
Bild24.jpg (33.94 KiB) Visad 1018 gånger


Förstärkeriet och DSP göms således i bottnen av röret och det slutliga utseende blev då såhär:

Bild25.jpg
Bild25.jpg (7.21 KiB) Visad 1018 gånger


Kontakterna för strömförsörjning, lågnivåingång och USB för DSP:n sitter alltså under den trekantiga foten så att endast kablarna sticker ut åt ena sidan.
Hela härligheten kopplas till en NAD T758 v3 som jag är väldigt nöjd med bortsett från en artefakt. Receivern innehåller 7*60 W slutsteg och har dessutom Dirac (full frekvensversion) men för ren stereolyssning använder jag enbart lågnivåutgångarna kopplade till 2st Musical Fidelity 550K slutsteg som i sin tur driver mina linjehögtalare. Av någon anledning har konstruktören tänkt att när nivån närmar sig -20 dB, skall 2 kraftfulla och bullriga fläktar dra igång på fullt varv för att mota eventuell värmeutveckling gissar jag. När sen nivån sjunker stängs de av vilket får till följd att efter ett crescendo hör man fläktarna varva ner under några sekunder. Det borde ha räckt med en ren termostatstyrning kan man tycka.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Pappersarbete

Inläggav Prozac » 2021-03-17 13:57

Mycket snygga, här talar vi hög WAF!

Finns det nån mätning av hela skapelsen efter dsp-korrigeringar och upplever du nåt behov av en separat diskant?

Utrymmet i röret ovanför ditt rubanoid-element, används det till nåt?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Pappersarbete

Inläggav solhaga » 2021-03-17 14:01

goranr skrev:Borde inte en distorsionsmätning ge info om de illasinnade frekvenserna. Sen kan man köra RTA och börja fingra på konstruktionen.


Exakt, eller om du ser en topp i frekvenskurvan.

Bra jobbat med felsökningen på stegen!

goranr
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2010-01-19
Ort: Malmö

Re: Pappersarbete

Inläggav goranr » 2021-03-17 22:40

Med lite DSP-justering + Dirac hamnar man på en sådan här kurva med Monacor-bas och måsvinge. Uppmätningen är gjord i lyssningspositionen, 4.5 m från högtalaren.

Bay frekvensgång m Dirac.jpg
Bay frekvensgång m Dirac.jpg (12.93 KiB) Visad 964 gånger


Visserligen faller kurvan snabbt över 10 kHz men det stör mig inte så mycket eftersom det dels sällan finns någon musikinformation på de frekvenserna och dels därför att jag har en permanent 6 kHz tinnitus-ton som effektivt maskerar högre frekvenser men jag märker ingen begränsning jämfört med mina linjehögtalare.
Lyssningsmässigt låter det luftigt och detaljerat och spridningen i horisontal- och vertikal-led blev över förväntan. Effekttåligheten är däremot inte särskilt hög. Basdelen ger 80 dB vid 1 W på 1 m avstånd (den tål 30 W) och måsvingen ger 85 dB (den tål 0.8 W utan membran). Det medför max 95 dB i basen och 84 dB i mellanregistret (men förmodligen överlever diskanten lite högre nivåer också eftersom jag inte lyckats elda upp den än). Inte illa pinkat för en trähäst :) .

Nu tänker förstås en del:
1) Varför har man en 3-kanalig förstärkare när det bara är 2 element per högtalare?
2) Varför är ådringen på den trekantiga foten så konstigt vinklad och dessutom olika på högtalarna?

En helt korrekt reflektion. Tanken är egentligen inte att ha 2 fronthögtalare med dålig verkningsgrad utan att kunna använda dem i en 7.1.2 Dolby Atmos uppställning. För att ta lite hänsyn till resten av familjen vill jag kunna ställa fram sidohögtalarna (de kommer att stå med anslutningarna, som sitter på en av triangelns katet, mot sidoväggarna) när det är filmvisning, övrig tid får de stå i någon garderob eller nåt. Lyssnings/vardags-rummet har redan 5.1 bestyckning så ytterligare 4 högtalare behövs för att uppnå 7.1.2. Detta kräver att även en ”tak”-högtalare skall finnas med. Då skulle en tänkbar lösning vara att stapla ett rör till ovanpå måsvingehögtalarna. Därför har jag avsiktligt lämnat lite tomt utrymme ovanför måsvinge-elementet för kontakteringen och fastsättningen av takhögtalaren. DSPn och det extra förstärkarsteget får ta hand om frekvenskorrigeringen och drivningen. Principen för den är inte riktigt bestämd ännu men jag har vissa funderingar som kanske går att realisera framöver.

Bay m dammskydd.jpg
Bay m dammskydd.jpg (52.17 KiB) Visad 964 gånger


Så här ser högtalaren ut när den står med ”rätt” sida mot en vägg. Då riktar sig ljudstrålningen mot åhörarna i 60° vinkel från väggen. Notera också mitt ”damm”-skydd framför måsvingen. Det är mitt favoritmaterial på de senaste 5 högtalarbyggena när det gäller skydd av koner för mellanregister/diskant. Materialet är en termoplast som givits en böjd form och egentligen är ett gnagskydd för trädstammar från Nelson Garden. Vill man inte ha den svängda formen kan man köra nätet genom en vanlig lamineringsmaskin (med vanligt A4-papper på varje sida för att det inte skall riskera att fastna i valsen) så blir det tämligen slätt.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster