Prozac skrev:Jag funderade på om man kunde använda flera aktuatorspolar för samma papper? Skälet skulle vara att få ett jämnare tryck på pappersvecket genom att montera aktuatorerna i höjdled och därmed en mer jämnt fördelad och kanske snabbare rörelse. Tex fyra st aktuatorer för 20-25cms pappershöjd som kopplas för 8ohm. Eller kan det orsaka kamfiltereffekter
Det skulle kunna gå bra, priset är inte avskräckande. Ju fler aktuatorspolar man har desto närmare kommer man Bay's drivning med en enda lång talspole. Man får kanske tänka sig en annan montering av aktuatorerna så de inte drar membranet snett om de mekaniska toleranserna inte är på rätt sida.
När nu måsvingen skall placeras i ett kabinett kan det vara på sin plats att följa den rundade formen och som en homage till uppfinnaren göra det i form av ett rör (fast inte lika groteskt som Bay’s rörmokerihögtalare). För att fylla på med de lägre frekvenserna valdes ett par överblivna Monacor SP60 och efter lite experimenterande, fick det bli en basreflex med avstämning till 50 Hz.
- SP60.PNG (75.01 KiB) Visad 1165 gånger
Ett gjutrör i papp för 38:- på Bauhaus kan fungera som ett passande kabinett. Diametern är 120 mm.
- Bild15.jpg (2.22 KiB) Visad 1165 gånger
Med en Dremel och kapskiva kan man skära ut ett lämpligt fönster för elementet. Det blir lite klurigare att hitta rätt position för håltagningarna i ett rör eftersom det inte finns någon naturlig kant att utgå ifrån.
- Bild16.jpg (4.69 KiB) Visad 1165 gånger
En bräda för att fästa måsvingen-elementet limmas fast i bakkanten av röret. De två hålen avslutas med en inpressningsmutter på baksidan av brädan. Genomgående hål har tidigare borrats rakt igenom gavlarna på måsvingen.
- Bild17.jpg (7.59 KiB) Visad 1165 gånger
I botten av öppningen skruvas en avdelare in så att bashögtalaren får ca 10 liter ner till bottnen av röret att jobba med. Kablar nerifrån passerar mellanväggen via flatstiftskontakter.
Jag lyckades aldrig få Basta att ge mig tillstymmelse till korrekt rörlängd. Förmodligen är det någon inställning för lådparametrarna som jag gjort fel. Basreflexröret blev ett 50 mm avloppsrör och en 90° krök. För att fästa den mot gjutröret hålsågade jag ut en 120 mm cirkel som jag delade i 4 delar, limmade ihop och kapade till som ett inre fäste som kommer att följa rörets krökningsradie. Det som låg utanför kapade jag upp i 5 delar, limmade ihop och använde som yttre fäste samtidigt som det blir en bra lyftpunkt när man skall flytta runt högtalaren. Med 4 mm gängstång, inpressningsmutter i det inre fästet och kupolmuttrar på utsidan för man en tät genomföring för basreflexröret utan att det ser alltför knepigt ut.
- Bild20.jpg (11.5 KiB) Visad 1165 gånger
För att göra gjutröret lite stummare och dölja spiralspåret limmade jag på en förstärkningsväv av glasfiber runt gjutröret. Det funkade inte riktigt som det var tänkt eftersom väven inte ville fästa riktigt runt hela röret. Väven skars upp där det blivit bulor och mer våtrumslim trycktes in under väven.
- Bild18.jpg (7.45 KiB) Visad 1165 gånger
Därefter målade jag röret med en gammal plastfärg från 1987, den som spar han har
Resultatet blev lite av en betonglook som passade bra till strukturtapeterna i vardagsrummet. På bilden ovan (före målningen) ser man också delvis de pålimmade 2 stödringarna som utgör fäste för röret mot en trekantigt golvfot. Dessvärre var Monacorelementens fäste fyrkantigt och når utanför rörets diameter. Därför fick jag fräsa ner ett par mm med Dremeln i den trekantiga golvfoten så fästet inte tog i röret.
Ett fläktgaller från Kjell&Co fick agera skydd mot fingrar mot Monacormembranet. Lösningen med kontakterna på undersidan av foten vinner ingen skönhetstävling men det blev i alla fall tätt eftersom träbitarna täcker för hålen som går igenom foten till insidan av gjutröret. Mer om vad alla kontakterna används till kommer senare.
- Foten underifrån.jpg (33.29 KiB) Visad 1165 gånger