Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

flygsfors
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-03-20

Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav flygsfors » 2021-03-20 21:21

https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsatser/deep-sea.html#
Vet inte vad det är som gör att jag fastnat för denna byggsats, jag har ju aldrig lyssnat på den så den kanske låter skit, meen jag vet ju inte...
Varför har jag fastnat i detta då?: Dels för att jag idag har en BK electronics xxls400 sluten sub https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XXLS400FF.htmsom är bestyckad med Peerless xxl 12" element och jag gillar den setupen/ljudkaraktären och förstod det som att peerless och scan-speak discovery-basen var ganska lika.
Sedan har jag en lust att bygga något själv men har inte kunskapen att räkna ut varenda parameter från en högtalare och här har redan någon annan räknat åt mig men har de gjort sitt jobb i uträkningen? Jag har sökt på nätet och det finns nog ingen förutom Hifikit som har byggt med denna Scan-speak basen och 2 st passiva radiatorer, dom jag hittar har endast en o då kommer ju genast första frågan: vad blir skillnaden på en resp två passiva radiatorer?
Ska tilläggas att de är viktade också, antar att det är för avstämningen?
Fråga två blir då, är ljudkaraktären väldigt olika mellan sluten resp basreflex, för det kallas väl så fast man kör med passiva radiatorer istället för rör eller slitsport?
Eller ska man helt enkelt hålla sig till slutna konstruktioner för jag har åtminstone läst mig till att det är väl ett säkrare kort om man vill bygga själv, lättare att faktiskt lyckas om man säger så...
Känns som simpla frågor för eran kunskapsnivå på detta forum men frågar man inte så får man inga svar.. och fast man ibland inte förstår hälften av det ni skriver, så fortsätt med det ändå för är det något ställe som jag alltid återkommer till(10-15ggr/dag) så är det detta och det är många aha-upplevelser och många skratt då det här med ljud är en seriös grej för många inkl mig.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav RolffRojs » 2021-03-20 21:48

Bygg likadana lådor som din BK electronics xxls400 och släng i Scan-speak. Parametrarna har BK satt och ger strax under 60l med element utan förstärkare. Det blir finfint. Skippa dämpvadd om du delar runt 80-90Hz.

För 5400kr för en aktiv xxls400 måste man sparat in på förstärkaren. Därför fick den "bara" 9/10 i ena länkade testet.
2000kr inkl frakt för Scan-speak: https://audio-hi.fi/en/scan-speak_30w-4558t00-p-4.html

flygsfors
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-03-20

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav flygsfors » 2021-03-21 02:49

RolffRojs skrev:Bygg likadana lådor som din BK electronics xxls400 och släng i Scan-speak. Parametrarna har BK satt och ger strax under 60l med element utan förstärkare. Det blir finfint. Skippa dämpvadd om du delar runt 80-90Hz.

För 5400kr för en aktiv xxls400 måste man sparat in på förstärkaren. Därför fick den "bara" 9/10 i ena länkade testet.
2000kr inkl frakt för Scan-speak: https://audio-hi.fi/en/scan-speak_30w-4558t00-p-4.html


Ja den tanken hade inte slagit mig att "kopiera " det jag redan hade :)
Har inte hunnit kolla men går det med samma volym fast med olika element, antar att det skiljer litegrann ändå mellan peerless och Scan speak men jag ska kolla.
Men om man nu bygger en sub med tex en bättre förstärkare, kan det bli problem med att få den och spela tillsammans med "original"-subben med tanke på att förstärkaren var en svag länk där då jag vill ha 2st subwoofers? Kollade lite på sidan du länka till men det var tydligen utan moms, med så hamnade det på ca 2500kr, verkar vara ett ungefärligt riktpris då det är nästan samma i Sverige. Kanske skulle vara fint att byta steget i bk xxls400 subwoofern också, den kanske hade vaknat till liv ännu mer? Har precis bytt lite trasiga kondensatorer i den då den gav ifrån sig missljud väldigt ofta.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav RolffRojs » 2021-03-21 10:05

Momsen missade jag. BK-n har nog ett XXLS-P830845. Enligt recension så var BK lite otydlig i de lägsta tonerna vilket jag sett till pris gissar är pga förstärkaren. Något märkligt att det dessutom inte är en Klass D. Om du bygger en ny sub så behöver du även en förstärkare. Testa då att koppla in den till BK-n så kan du göra en utvärdering.

Enklast är att bygga två nya istället för att försöka anpassa BK-n. Dem kommer ju också se identiskt lika ut.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav RolffRojs » 2021-03-21 15:20

I sluten 50 liters låda ser det ut så här utan room gain↓

scan peerless.jpg
scan peerless.jpg (103.53 KiB) Visad 1820 gånger


Peerless är på åtta Ohm så flytta den kurvan 3dB uppåt mentalt. Vid 20-30Hz kommer det dock fortfarande skilja sig rätt mycket ändå pga Peerless snabbt fallande kurva. "Otydlig i lägsta tonerna" härrör kanske från detta faktum. BK-lådan hade behövt 100 liter för samma nivå vid 20Hz som Scan-speak vid ineffekten 1W för båda. EQ kan jämna ut skillnaderna. Skillnaden blir kanske mindre än vad jag tror.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-21 16:34, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav Baffel » 2021-03-21 15:37

Här kanske ett alternativ :

Speaker BMS 12S305, 8 ohm, 12 inch
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

BMS 12S305, Sluten 60 liter. Maartens framtagande, från tråden(sid 5):
viewtopic.php?f=3&t=71725
Bilagor
12s305-60liters-standard_roomgain.png
12s305-60liters-standard_roomgain.png (123.09 KiB) Visad 1803 gånger

flygsfors
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-03-20

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav flygsfors » 2021-03-21 17:30

Tackar för alla förslag och idéer!
Jag är ju i nybörjarstadiet vad det gäller mätningar,grafer,Basta! mm mm men det är därför jag med stort intresse följer många trådar för man vill lära sig men jag ska villigt erkänna att ibland fattar jag inte men jag hojtar till då, ibland kanske det behöver förklaras på "ren svenska", som nu tex.

1: Peerless vs Scan-speak... Här verkar det ändå som att vill jag satsa på någon av dom så är det Scan-speak trots att deras värden är ganska lika.

2: Speaker BMS 12S305 som det tipsas om. Översätt gärna grafen för mig lite VAD som är fördelen med det elementet? Min kunskapsnivå sträcker sig ungefär i dagsläget till en del värden på ett element tex Ohm,Fs,Vas ,Qts, känslighet och xmax.
Det är här det kan bli klurigt för mig med uträkningar i Basta! tex för jag har fått lära mig att ungefär "läsa" ut vad som kännetecknar ett "bra" element för tex subwoofer är hyffsat lågt Fs, Qts runt 0.3-0.5 och Vas inte allt för högt och xmax hyffsat bra om man vill komma ner lite i frekvens(neråt 20hz) om basen behöver röra på sig lite.
Frågan kommer då mellan Scan-speak och BMS 12S305: Fs:17hz vs 35hz?(BMS)Vad säger det er?
Qts var ganska låg på båda men i mina ögon väldigt låg på BMS? Fördel/nackdel?
Känsligheten skiljer sig ganska mycket mellan dom 89db vs 95db(BMS).
Sedan xmax. Kanske inte säger så mycket om en högtalare egentligen men det påverkar ju trots allt lite i slutändan vad den kan göra i de lägre frekvenserna, i detta fallet 11mm mot 28mm(scan-speak)
Känner att jag har mycket att lära mig så dumförklara mig inte än, det är en långsam upplärningskurva inom detta intresset då det är ganska komplext.

Vad det gäller min "gamla" BK xxls400 så tror jag det vore bäst att bara sälja av den istället för att labba med ett annat steg och börja från skratch med 2 nya basar för det är nog minst 2 jag siktar på och då vill jag ha dom identiska.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav Baffel » 2021-03-21 17:39

Kolla i tråden , länk ovan. I-or skriver om elementet. Jag är också nybörjare . Vad det gäller subbelement generellt har I-or nämnt bra luftpumpningsförmåga och X-max minst 10 mm, som det viktigaste ( om jag fattat det hela rätt). . Helst väl konstruerad basreflex . Effektivare än sluten , mindre dist. Med slits för att minsta dist/ flås :
I-or
En expansion av porthöjden med ca 15 grader mot ändarna avslutat med en mindre radie är mycket nära optimalt. För att undvika svårare turbulens bör man vid portmynningarna hålla strömningshastigheten under 20 m/s.

Distorsionen blir lägre med basreflexlådor eftersom konen rör sig mindre när porten tar över ljudgenereringen. Detta förutsatt att det inte blir alltför mycket turbulens i porten, förstås. Mina Infinity Primus 140 som jag använder som datorhögtalare är hemska i det avseendet och därför har jag satt igen portarna.
viewtopic.php?f=9&t=71600&start=180


Förstärkare som har tillräckligt med pulver att driva elementen i botten. Inte så noga med dist , förstärkare sub, så länge stärkaren fixar biffen att trycka till elementen ordentligt.

Sen EQa EQa och...EQa. vad jag förstår det hela. :) DSP + Aktivt delningsfilter.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav Maarten » 2021-03-21 18:17

Startade en annan tråd som mer generellt rör optimering, se här,
viewtopic.php?f=3&t=71842

EDIT, portat ska det vara. Dock kan porten vara en utmaning.

Om principerna håller för granskning så tycker jag man inte ska vara rädd för att leka med t ex Basta.
Senast redigerad av Maarten 2021-03-21 18:45, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

flygsfors
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-03-20

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav flygsfors » 2021-03-21 18:27

Maarten skrev:Startade en annan tråd som mer generellt rör optimering, se här,
viewtopic.php?f=3&t=71842

Om principerna håller för granskning så tycker jag man inte ska vara rädd för att leka med t ex Basta.


Var precis inne och kollade på den. Ser klart intressant ut.
Man har nog lite att lära sig, först lära sig att tyda Basta! tex men var beredda på lite korkade frågor ibland!
Nackdelen med "hemmabyggt" blir ju att det också behöver bearbetas med DSP o Då och där fattas det lite grejer på hemmafronten för det, har bara en antimode dspeaker 8033S-II och den gör kanske ingen nytta inom detta?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav Maarten » 2021-03-21 18:48

Som sagt, det är bara att leka och labba på :) . För att ha någon kurva att utgå ifrån kan du ju kolla t ex här, viewtopic.php?f=3&t=70896&start=30#p2129849
Men också söka, det finns massor skrivet under årens lopp.
sb17nbac till alla!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Scan-speak Discovery 30W4558T00 byggsats från Hifikit

Inläggav RolffRojs » 2021-03-21 18:57

BMS-elementet har I-or rekommenderat så det väger mycket tungt.(Vitsigt :D ) Jag undrar om det är mer linjärt och därför mer HiFi än Scan-speak? Har dock inte sett några Klippel-mätningar på det. Den klarar 1600W så det finns ju utrymme för EQ som basreflex, men slutet blir för mycket.

Kurvan faller snabbare under Fs men i BMS fall så är Qts väldigt låg och faller därför långsammare än Scan-speak. Gå in på http://www.loudspeakerdatabase.com/ som Maarten har gjort i sin tråd och ladda ner Basta!-filer och labba lite själv.

ele.jpg
ele.jpg (113.73 KiB) Visad 1688 gånger


Sim med room gain på båda. Sluten. 50 liter utan dämpvadd.
Impedanstopparna är det nya Fs i låda, Qtc, och rullar av snabbare därunder. Qtc 0,5 ger naturligast avrullning, tycker jag. Det finns ingen överskjutning eller efterringning vid Qtc 0,5 heller. Därunder bör gälla samma sak, men jag vet inte. Lågt Qts ger bättre kontroll på konen och högre Qts får lita mer på luftfjädern. Men vad som händer med Qtc när man blandar in EQ vet jag inte.

Sen kommer ingen att dumförklara dig. Jag vet nästan ingenting, men Scan-speak i sluten 50-60 liters låda med EQ låter riktigt bra.

Jag tror du får bättre svar om du skriver din budget och hur stora lådorna får vara. Hur långt ner i frekvens du vill spela och hur högt ljudtryck osv.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster