Lodström Remus schema?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MarkTwo
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2021-03-23
Ort: Stockholm

Lodström Remus schema?

Inläggav MarkTwo » 2021-03-25 22:02

Jag söker den första artikeln med schemat i Ljud och Bild 1991 samt Jans artikel om Remus i Sound Practices no. 5 (1994).
Hittar inte mitt ex av Ljud och Bild och alla länkar är döda.. Hittade dock Remus del 2 och Rörbyggarskolan del 1 med Jan om någon vill ha.
Tänkte jämföra min Lodströmbyggda Remus (som jag renoverar/moddar) med hans scheman.
Jag köpte prylar av honom när han höll till i Solna samt hade lite telefonkontakt när jag försökte lösa ett brumproblem i början av 90-talet. :) Trevlig prick!
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav DQ-20 » 2021-03-26 23:04

MarkTwo skrev:Jag söker den första artikeln med schemat i Ljud och Bild 1991 samt Jans artikel om Remus i Sound Practices no. 5 (1994).
Hittar inte mitt ex av Ljud och Bild och alla länkar är döda.. Hittade dock Remus del 2 och Rörbyggarskolan del 1 med Jan om någon vill ha.
Tänkte jämföra min Lodströmbyggda Remus (som jag renoverar/moddar) med hans scheman.
Jag köpte prylar av honom när han höll till i Solna samt hade lite telefonkontakt när jag försökte lösa ett brumproblem i början av 90-talet. :) Trevlig prick!
Tack på förhand!


Har den i någon ”memory lane” låda. Oklart var. Vad är problemet? Det mesta från Lodström verkar vara rakt ur rörhandboken, vilket var en Jävligt Bra Idé. Det som jag tycker är lite speciellt var att han gödslade med komponenter som idag knappt går att få tag i för pengar.
Gå till www.pastisch.se, välj ”rörförstärkare”, såvida du inte är sugen på en handgjord korsett, så hittar du Remus schema där.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav hifikg » 2021-03-26 23:23

Wow, vilket jobb den eller de som ligger bakom den sammanställningen har gjort.
Inte för att jag har någon större nytta av sådana scheman, men känner ändå för att ge dem ett bidrag.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav MacBruce » 2021-03-26 23:38

hifikg skrev:Wow, vilket jobb den eller de som ligger bakom den sammanställningen har gjort.
Inte för att jag har någon större nytta av sådana scheman, men känner ändå för att ge dem ett bidrag.


Som jag misstänkte, verkar det vara vår gamla Huggbäver ( aka Sound Brigade ) som ligger bakom. Vem annars skulle kombinera korsetter med rörförstärkare? :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav hifikg » 2021-03-27 00:19

MacBruce skrev:
hifikg skrev:Wow, vilket jobb den eller de som ligger bakom den sammanställningen har gjort.
Inte för att jag har någon större nytta av sådana scheman, men känner ändå för att ge dem ett bidrag.


Som jag misstänkte, verkar det vara vår gamla Huggbäver ( aka Sound Brigade ) som ligger bakom. Vem annars skulle kombinera korsetter med rörförstärkare? :-)


Måste spana in korsettavdelningen också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MarkTwo
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2021-03-23
Ort: Stockholm

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav MarkTwo » 2021-03-27 12:00

DQ-20 skrev:
MarkTwo skrev:Jag söker den första artikeln med schemat i Ljud och Bild 1991 samt Jans artikel om Remus i Sound Practices no. 5 (1994).
Hittar inte mitt ex av Ljud och Bild och alla länkar är döda.. Hittade dock Remus del 2 och Rörbyggarskolan del 1 med Jan om någon vill ha.
Tänkte jämföra min Lodströmbyggda Remus (som jag renoverar/moddar) med hans scheman.
Jag köpte prylar av honom när han höll till i Solna samt hade lite telefonkontakt när jag försökte lösa ett brumproblem i början av 90-talet. :) Trevlig prick!
Tack på förhand!


Har den i någon ”memory lane” låda. Oklart var. Vad är problemet? Det mesta från Lodström verkar vara rakt ur rörhandboken, vilket var en Jävligt Bra Idé. Det som jag tycker är lite speciellt var att han gödslade med komponenter som idag knappt går att få tag i för pengar.
Gå till http://www.pastisch.se, välj ”rörförstärkare”, såvida du inte är sugen på en handgjord korsett, så hittar du Remus schema där.

/DQ-20


Stort tack! Vilket enastående jobb av Sound Brigade.
Har pga corona börjat pilla med rören igen och vill jämföra någon slags originalschema med min Remus.
Jan byggde min med ganska låg glödspänning på 1a röret i riaan och jag vill kolla om resten av kretsen var anpassad till detta på något sätt innan jag går in och experimenterar. :) -Se min andra tråd. Har mycket att lära så jag går varsamt fram.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 12:49

Mycket intressant sida. Den röda korsetten med svart skinnkjol tex.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Lodström Remus schema?

Inläggav DQ-20 » 2021-03-29 16:00

MarkTwo skrev:Stort tack! Vilket enastående jobb av Sound Brigade.
Har pga corona börjat pilla med rören igen och vill jämföra någon slags originalschema med min Remus.
Jan byggde min med ganska låg glödspänning på 1a röret i riaan och jag vill kolla om resten av kretsen var anpassad till detta på något sätt innan jag går in och experimenterar. :) -Se min andra tråd. Har mycket att lära så jag går varsamt fram.


Ja, Huggbävern är en källa till glödande glädje. Han var ju tidigt ute med ryska rör. När det gäller glödspänning så kan man se effekter av det. Om man skall använda det i en konstruktion måste man veta vad man gör. Det finns de som gjort prov och labbat med det, men när det gäller Lodströms alster tror jag att det med stor sannolikhet är något man borde åtgärda. Han byggde ju rörförstärkare i princip av vad han hittade på marken (med undantag av transformatorerna) så jag tror inte det är någon medveten grej. För hög eller låg spänning på glöden är inget som är bra för röret i längden.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster