Att hitta baselement som är bra till det jag vill göra är väldigt svårt. Det kan tyckas vara en enkel sak initialt. Basreflex med rimligt rak frekvensgång, rimligt stor låda och som kan flytta ordentligt med luft. Problemet är att nästan alla lite större element 12" och upp med lite bättre x-max tycks vara gjorda för att passa i så små lådor att dom rent praktiskt inte går att bygga utan väldigt långa portar eller andra märkligt kompromisser.
Inte nog med att elementen måste se bra ut efter en simulering baserat på elementets datablad. Sedan skall den även mäta ungefär så när man väl får hem den.... Och det verkar vara mer undantag än regel att som faktiskt gör det. Dessutom behöver man spela in elementet en bra stund innan man vet om det kommer gå att använda. Så det hela blir ganska komplext. Efter denna resan förstår jag varför INO tillverkar sina egna element. Det finns inget på marknaden (som jag kan hitta) som gör det som hans W104 och w121 gör.
Hittade till slut JL audio 13w3v3. Trodde knappast det skulle sluta med att jag köpte en bilbas

Har nu "spelat" in den genom att köra en 20Hz ton förmodligen strax över X-max i 30h. Den verkar ha stabiliserat sig där.
Efter 30 minuter hade den följande data:
Re: 4,3
Fs: 24,5
Qts: 0,58
Qes: 0,63
Mms: 205
Vas: 133
Efter 30h såg det istället ut såhär:
Re: 3,8
Fs: 22,6
Qts: 0,47
Qes: 0,5
Mms: 187
Vas: 170
Jag planerar att göra en testlåda på 200L med 35% fluff. Med 4st 70mm aero portar på 420mm. som skall ge en avstämning på 20,5Hz. Om jag pluggar en port så blir fp istället 17,5Hz. Så det kan vara ett alternativ beroende på hur det sedan blir med gain rummet med tänkt placering.
Förhoppningsvis blir detta bygge av nu till påsken. Så jag återkommer då med mätningar osv.