Basbygge JL audio 13w3v3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-29 10:00

Startade denna tråden för ett tag sedan. viewtopic.php?f=3&t=71725. tanken var att bygga på AE TD15H. Men tänkte därefter om, och skall nu enbart bygga en bas som skall agera som extra bas till film och ha kvar Ino prof-x4.

Att hitta baselement som är bra till det jag vill göra är väldigt svårt. Det kan tyckas vara en enkel sak initialt. Basreflex med rimligt rak frekvensgång, rimligt stor låda och som kan flytta ordentligt med luft. Problemet är att nästan alla lite större element 12" och upp med lite bättre x-max tycks vara gjorda för att passa i så små lådor att dom rent praktiskt inte går att bygga utan väldigt långa portar eller andra märkligt kompromisser.

Inte nog med att elementen måste se bra ut efter en simulering baserat på elementets datablad. Sedan skall den även mäta ungefär så när man väl får hem den.... Och det verkar vara mer undantag än regel att som faktiskt gör det. Dessutom behöver man spela in elementet en bra stund innan man vet om det kommer gå att använda. Så det hela blir ganska komplext. Efter denna resan förstår jag varför INO tillverkar sina egna element. Det finns inget på marknaden (som jag kan hitta) som gör det som hans W104 och w121 gör.

Hittade till slut JL audio 13w3v3. Trodde knappast det skulle sluta med att jag köpte en bilbas 8O. Men just denna serien av JL är faktiskt riktigt vettiga. Köpte den dessutom billigt från Tyskland. Betalade 2400kr. Den är på hela 675cm2 och xmax på 15,5mm (vilket nog stämmer). Flyttar därmed över 1L luft. Efter att nu haft den och "misshandlat" den i en vecka så är jag väldigt positiv till JL. Den känns väldigt bra och är mekaniskt väldigt tyst även vid stora utslag.

Har nu "spelat" in den genom att köra en 20Hz ton förmodligen strax över X-max i 30h. Den verkar ha stabiliserat sig där.

Efter 30 minuter hade den följande data:
Re: 4,3
Fs: 24,5
Qts: 0,58
Qes: 0,63
Mms: 205
Vas: 133

Efter 30h såg det istället ut såhär:
Re: 3,8
Fs: 22,6
Qts: 0,47
Qes: 0,5
Mms: 187
Vas: 170

Jag planerar att göra en testlåda på 200L med 35% fluff. Med 4st 70mm aero portar på 420mm. som skall ge en avstämning på 20,5Hz. Om jag pluggar en port så blir fp istället 17,5Hz. Så det kan vara ett alternativ beroende på hur det sedan blir med gain rummet med tänkt placering.

Förhoppningsvis blir detta bygge av nu till påsken. Så jag återkommer då med mätningar osv.
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 09.49.54.png
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 09.49.54.png (77.91 KiB) Visad 2504 gånger
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3384
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav eljulio » 2021-03-29 10:23

Vad menar du med mekaniskt tyst?

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-29 10:42

eljulio skrev:Vad menar du med mekaniskt tyst?


Det jag menar är att jag upplever den generera väldigt lite distortion i sig självt när jag "spelar" lågfrekventa toner när elementet står fritt på golvet. Hade för övrigt en Dayton UM12-22 hemma för någon vecka sedan. Och den lät rent ut sagt för jävligt redan vid små utslag. Sedan är det mycket möjligt den blivit betydligt bättre after inspelning. Men fick dåliga vibbar av den, så den fick åka tillbaks.

Eller jämföra med Ino W104x som är extremt tyst. Men det är kanske ganska väntat av flera orsaker.
Senast redigerad av Magnusjohansson 2021-03-29 10:49, redigerad totalt 1 gång.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav bomellberg » 2021-03-29 10:44

Spännande. Heja heja!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3384
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav eljulio » 2021-03-29 10:46

Magnusjohansson skrev:
eljulio skrev:Vad menar du med mekaniskt tyst?


Det jag menar är att jag upplever den generera väldigt lite distortion i sig självt när jag "spelar" lågfrekventa toner när elementet står fritt på golvet. Hade för övrigt en Dayton UM12-22 hemma för någon vecka sedan. Och den lät rent ut sagt för jävligt redan vid små utslag. Sedan är det mycket möjligt den blivit betydligt bättre after inspelning. Men fick dåliga vibbar av den, så den fick åka tillbaks.

Jämför jag med Ino W104x så är den extremt tyst. Men det är kanske ganska väntat av flera orsaker.


Ok, då förstår jag. Jag funktionstestade ju bara, dvs. att det kom ljud med mina element till soffsubben, så jag kan inte säga om mina element hade samma problem. Mätte du också upp distortion?

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-29 10:53

eljulio skrev:
Magnusjohansson skrev:
eljulio skrev:Vad menar du med mekaniskt tyst?


Ok, då förstår jag. Jag funktionstestade ju bara, dvs. att det kom ljud med mina element till soffsubben, så jag kan inte säga om mina element hade samma problem. Mätte du också upp distortion?


Nä, jag vet inte hur man gör för att mäta det. Men efter mycket mätande och lyssnande på olika sätt så jag har konstaterat att det oftast är bättre att lyssna. För att mäta behöver man väldigt mycket kunskap för att förstå vad man faktiskt ser. Lite för komplext för en amatör enligt min mening.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3384
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav eljulio » 2021-03-29 11:04

Magnusjohansson skrev:
eljulio skrev:
Magnusjohansson skrev:
Ok, då förstår jag. Jag funktionstestade ju bara, dvs. att det kom ljud med mina element till soffsubben, så jag kan inte säga om mina element hade samma problem. Mätte du också upp distortion?


Nä, jag vet inte hur man gör för att mäta det. Men efter mycket mätande och lyssnande på olika sätt så jag har konstaterat att det oftast är bättre att lyssna. För att mäta behöver man väldigt mycket kunskap för att förstå vad man faktiskt ser. Lite för komplext för en amatör enligt min mening.


Låter klokt. Det finns nog också en uppenbar risk att mätningarna kan ta över fokus, istället för att lyssna hur det faktiskt låter.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-29 14:31

Typ såhär blir det.
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 14.30.46.png
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 14.30.46.png (53.02 KiB) Visad 2425 gånger
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav jonasz » 2021-03-29 16:27

Varför skiljer den rörliga massan i före/eftermätningarna?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav RolffRojs » 2021-03-29 17:53

Spider och upphängning mjukas upp så motorn "ser" en mindre massa. Tror jag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-29 18:45

Måste ha omvandlats till mörk materia.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Calleberg » 2021-03-29 20:01

Magnusjohansson skrev:Typ såhär blir det.

Är du helt från vettet pöjk! 8O

Den där basen ber på sina bara knän att bli placerad i en sluten låda. Enda felet är att du bara har en.
Köp en till, bygg en sluten låda, eq:a fram lagom mycket lågbas för att passa hemma hos dig. Klart!

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 09:14

Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:Typ såhär blir det.

Är du helt från vettet pöjk! 8O

Den där basen ber på sina bara knän att bli placerad i en sluten låda. Enda felet är att du bara har en.
Köp en till, bygg en sluten låda, eq:a fram lagom mycket lågbas för att passa hemma hos dig. Klart!


Har testat slutet. Tycker det går åt alldeles för mycket membranyta för att få något vettig ouput. Basen är inte optimal för basreflex, så är det. Problemet är att så gott som inga är det. Så det får bli en kompromiss. Tycker dock simulerigen ovan ser ganska så bra ut. Men om den hade mätt exakt som databladet anger så hade det var bättre.

Detta är som jag skriver en bas för att få lite extra tryck till film. Jag har bra koll på mitt rum och där denna skall stå blir det ganska så vettig återgivning. Har som sagt redan profundus x-4.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 09:25

jonasz skrev:Varför skiljer den rörliga massan i före/eftermätningarna?


Kanske skulle klargjort det. Men har inte mätt många såhär stora element tidigare. Och det visade sig ställa lite mer krav. Så jag hade först problem med att få jämna mätresultat. Och det berodde på att underlaget elementet stod på sviktade för mycket. Så dom första mätningarna var inte helt bra. Men det är på ett ungefär sådär som skillnaden blev efter 30h. Mätningarna efter 30h tror jag är ganska så bra. Jag lärde mig under resans gång.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 09:29

Johan_Lindroos skrev:Måste ha omvandlats till mörk materia.


Mätfel. Skriver lite om det i ett svar ovan. Skulle ha förklarat det. Men glömde bort det. Skulle egentligen behöva spänna fast elementet för att få det riktigt bra.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-30 17:13

... :mrgreen:



En annan grej... Jag undrar lite om anledningen till ditt bygge. Är det så att du ämnar använda denna nya basmodul för enbart LFE-kanalen (eftersom du redan använder 4 st Inobasmoduler till frontkanalerna, antar jag)? Om det är så, varför kör du inte bara nedmixning i din hembioreceiver istället så att LFE-kanalen mixas ned till frontkanalerna? Jag vill nog mena/gissa att 4 st Profundus-X har förutsättningar att låta mer än den ensamma JL-basmodulen, och att de därför kan låtas spela allt i basregistret inklusive LFE-kanalen. Eller, handlar det mest om att bygga något för att det är lite skoj att bygga något?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav dewpo » 2021-03-30 17:21

Om simuleringen i första inlägget stämmer? Så har du för liten port area på basreflexportarna!

Du kan komma att få blåsljud och puffar från dem :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 17:29

Johan_Lindroos skrev:... :mrgreen:



En annan grej... Jag undrar lite om anledningen till ditt bygge. Är det så att du ämnar använda denna nya basmodul för enbart LFE-kanalen (eftersom du redan använder 4 st Inobasmoduler till frontkanalerna, antar jag)? Om det är så, varför kör du inte bara nedmixning i din hembioreceiver istället så att LFE-kanalen mixas ned till frontkanalerna? Jag vill nog mena/gissa att 4 st Profundus-X har förutsättningar att låta mer än den ensamma JL-basmodulen, och att de därför kan låtas spela allt i basregistret inklusive LFE-kanalen. Eller, handlar det mest om att bygga något för att det är lite skoj att bygga något?


Det handlar ärligt talat mycket om att bygga något, byggde en hel del när jag var yngre. Ville ta upp den hobbyn igen. Att bygga basreflex så det blir bra är en utmaning, det vet jag sedan tidigare misslyckade byggen 8) .

Jag kör så som du beskriver det idag och och mixar in LFE till frontarna, det fungerar bra. Men tanken är att köra nya basen på LFE men även fortsatt mixa in LFE på frontkanalerna. Den Denon jag har klarar att göra så. Och sedan ha nya basen till att kräma på lite med lågbas till film när man är på det humöret utan att behöva nivån delning till frontarna osv. Den nya basen kommer troligen kunna spela ungefär som 3st prof-x basar skulle jag gissa.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 17:39

dewpo skrev:Om simuleringen i första inlägget stämmer? Så har du för liten port area på basreflexportarna!

Du kan komma att få blåsljud och puffar från dem :|


Hoppas på att inte få det. Har satt gränsen till 14m/s i basta i simulerigen ovan. Hade gärna haft större och/eller fler portar men blir ju alltid en kompromiss med storlek på låda, portlängder osv.

Hur tänker du? utveckla gärna.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav dewpo » 2021-03-30 18:11

Skärmavbild 2021-03-29 kl. 09.49.54.png
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 09.49.54.png (63.92 KiB) Visad 2155 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Calleberg » 2021-03-30 18:12

Nu har jag lekt extremt lite med basta och det var dessutom länge sedan. Jag ser att du klickat i att den skall visa konutslag. Men jag ser ingen kurva som ser ut som det brukar, dvs nästan noll konutslag vid avstämningen och sedan stigande med sjunkande frekvens. Hur kommer det sig?

Såg att JL specar Xmax 15,5mm ONEWAY. Låter lite för bra men kanske, kanske stämmer det, inte säkert att du kommer märka om det är båg.

I övrigt, nu när det som vanligt verkar som att man INTE KAN TVINGA HÄSTEN ATT DRICKA... :D
IMHO Underavstämt tenderar att funka bra om man tvingas bygga stor volym pga högt qts, så dina tankar om avstämmning runt 17 är nog rätt tänkt, om bara gud vill och slaglängden räcker :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-30 18:26

Magnusjohansson skrev:
Johan_Lindroos skrev:... :mrgreen:



En annan grej... Jag undrar lite om anledningen till ditt bygge. Är det så att du ämnar använda denna nya basmodul för enbart LFE-kanalen (eftersom du redan använder 4 st Inobasmoduler till frontkanalerna, antar jag)? Om det är så, varför kör du inte bara nedmixning i din hembioreceiver istället så att LFE-kanalen mixas ned till frontkanalerna? Jag vill nog mena/gissa att 4 st Profundus-X har förutsättningar att låta mer än den ensamma JL-basmodulen, och att de därför kan låtas spela allt i basregistret inklusive LFE-kanalen. Eller, handlar det mest om att bygga något för att det är lite skoj att bygga något?


Det handlar ärligt talat mycket om att bygga något, byggde en hel del när jag var yngre. Ville ta upp den hobbyn igen. Att bygga basreflex så det blir bra är en utmaning, det vet jag sedan tidigare misslyckade byggen 8) .

Jag kör så som du beskriver det idag och och mixar in LFE till frontarna, det fungerar bra. Men tanken är att köra nya basen på LFE men även fortsatt mixa in LFE på frontkanalerna. Den Denon jag har klarar att göra så. Och sedan ha nya basen till att kräma på lite med lågbas till film när man är på det humöret utan att behöva nivån delning till frontarna osv. Den nya basen kommer troligen kunna spela ungefär som 3st prof-x basar skulle jag gissa.


1)
Gott så! :) Alltid kul att bygga något om andan fallar på...

2)
Ja, då kan du kräma på lite extra LFE om andan faller på... Möjlig risk är att du kan råka få akustisk utslängning på grund av interferens mellan de två bassystemen. Men sannolikt kan du fasa in det hyggligt ändå med att ha koll på faslägena. Eventuellt kan du meka lite med tidsförskjutningen i menyerna för subwoofer. Att låter användare skicka ut både och nedmixad LFE och separat LFE är egentligen lite dumt, men jag vet att det brukar varamöjligt att göra i hembiorecivrarna, antagligen för att många vill "ha lite extra knuff i basen". Egentligen är jag inte säker på att det är som du säger att LFE då mixas in i frontkanalerna OCH att du kan köra LFE-kanalen ut på egen kanal. Det kan vara så att det blir fullt frekvensomfång som vanligt på frontarna PLUS subwoofersignal (alla kanalernas lågfrekvens + LFE). Ser du skillnaden? Jag har själv en Denon 4400H som jag kan kika lite på senare. Vilken Denon har du? :idea:
//Johan Lindroos

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 19:22

Calleberg skrev:Nu har jag lekt extremt lite med basta och det var dessutom länge sedan. Jag ser att du klickat i att den skall visa konutslag. Men jag ser ingen kurva som ser ut som det brukar, dvs nästan noll konutslag vid avstämningen och sedan stigande med sjunkande frekvens. Hur kommer det sig?

Såg att JL specar Xmax 15,5mm ONEWAY. Låter lite för bra men kanske, kanske stämmer det, inte säkert att du kommer märka om det är båg.

I övrigt, nu när det som vanligt verkar som att man INTE KAN TVINGA HÄSTEN ATT DRICKA... :D
IMHO Underavstämt tenderar att funka bra om man tvingas bygga stor volym pga högt qts, så dina tankar om avstämmning runt 17 är nog rätt tänkt, om bara gud vill och slaglängden räcker :D


1. ? Det är klar konutslag ökar under avstämning ? Fattar inte vad du menar.
2. xmax är alltid en osäker faktor. Saknas riktig standard för att kunna jämföra rättvist.
3. du tyckte jag skulle bygga slutet. Men är orolig över att slaglängden skall räcka i en basreflex? Svårt se logiken i resonemanget.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 19:24

dewpo skrev:
Skärmavbild 2021-03-29 kl. 09.49.54.png


Jag är med på att kurvorna visar det du beskriver. Men blir i praktiken svårt plocka bort begränsningen så pass som du beskriver där.

Viken hastighet anser du behövs för att dessa problem skall uppstå?
Senast redigerad av Magnusjohansson 2021-03-30 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 19:30

Johan_Lindroos skrev:
Magnusjohansson skrev:
Johan_Lindroos skrev:... :mrgreen:

2)
Ja, då kan du kräma på lite extra LFE om andan faller på... Möjlig risk är att du kan råka få akustisk utslängning på grund av interferens mellan de två bassystemen. Men sannolikt kan du fasa in det hyggligt ändå med att ha koll på faslägena. Eventuellt kan du meka lite med tidsförskjutningen i menyerna för subwoofer. Att låter användare skicka ut både och nedmixad LFE och separat LFE är egentligen lite dumt, men jag vet att det brukar varamöjligt att göra i hembiorecivrarna, antagligen för att många vill "ha lite extra knuff i basen". Egentligen är jag inte säker på att det är som du säger att LFE då mixas in i frontkanalerna OCH att du kan köra LFE-kanalen ut på egen kanal. Det kan vara så att det blir fullt frekvensomfång som vanligt på frontarna PLUS subwoofersignal (alla kanalernas lågfrekvens + LFE). Ser du skillnaden? Jag har själv en Denon 4400H som jag kan kika lite på senare. Vilken Denon har du? :idea:


Har en x3700h. Köpte den nyligen för att få stöd för alla nya formaten. Kör även med 4 höjdkanalerna. Jag tolkar det som att man kan köra frontarnas lågfrekvens + LFE + separat bas på LFE.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Calleberg » 2021-03-30 19:43

Magnusjohansson skrev:
1. ? Det är klar konutslag ökar under avstämning ? Fattar inte vad du menar.
2. xmax är alltid en osäker faktor. Saknas riktig standard för att kunna jämföra rättvist.
3. du tyckte jag skulle bygga slutet. Men är orolig över att slaglängden skall räcka i en basreflex? Svårt se logiken i resonemanget.


1. Visst, det är självklart, men vilken av kurvorna i din basta utskrift visar detta, jag ser det inte.
3. Läsförståelse min käre Watson, förutom fel lådtyp påstod jag ju ochså att du har fel antal basar. Ett element till i den slutna lådan anbefalles. :D

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-30 19:58

Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:
1. Visst, det är självklart, men vilken av kurvorna i din basta utskrift visar detta, jag ser det inte.
3. Läsförståelse min käre Watson, förutom fel lådtyp påstod jag ju ochså att du har fel antal basar. Ett element till i den slutna lådan anbefalles. :D


1. den som ser ut som ett V
2. Denna kommer ensamt spela starkare i frekvensområdet som har betydelse för applikationen än vad 2st sådana element i slutna lådor skulle göra.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Calleberg » 2021-03-30 20:14

Magnusjohansson skrev:
1. den som ser ut som ett V.


Präsis den ser ut som ett V, när den borde se ut något åt det här hållet, men det är väl basta som kapar vid inställt xmax kanske.
519b00_a002b73b18c14f09b9dbe381a06e263b_mv2.gif
519b00_a002b73b18c14f09b9dbe381a06e263b_mv2.gif (11.7 KiB) Visad 2105 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav dewpo » 2021-03-30 20:32

Magnusjohansson skrev:
dewpo skrev:
Bilagan Skärmavbild 2021-03-29 kl. 09.49.54.png finns inte längre


Jag är med på att kurvorna visar det du beskriver. Men blir i praktiken svårt plocka bort begränsningen så pass som du beskriver där.

Viken hastighet anser du behövs för att dessa problem skall uppstå?


Ingen aning faktiskt :? Vissa källor anger att allt över 10m/s är hörbart, Andra att om man har portar med bra aerodynamik kan gå till 30m/s.
Jag har haft en köpt subbas som jag slutade använda för att den hade tydliga port blåsljud, Men jag mätte förstås inte upp port hastigheten när det skedde :oops:

:idea: Är det inte möjligt att använda en fyrkantig port likt denna =>
h700KW120T-o_box_large@2x.jpg
h700KW120T-o_box_large@2x.jpg (30.94 KiB) Visad 2100 gånger


I botten på lådan? Den skulle man kunna göra stor nog för att få låg hastighet i porten.

ps En del gillar ju till och med port puffar :? Tycker att det låter coolt :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-03-31 08:20

Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:
1. den som ser ut som ett V.


Präsis den ser ut som ett V, när den borde se ut något åt det här hållet, men det är väl basta som kapar vid inställt xmax kanske.
519b00_a002b73b18c14f09b9dbe381a06e263b_mv2.gif


Ja, basta funkar så att den begränsar för ett antal olika faktorer. Så det är xmax som går i botten och därför ser kurvan ut som den gör. Hade xmax varit oändligt stor hade den sett ut som din kurva.
Fan av Ino audio och DIY..

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anders_Svensson och 10 gäster