Basbygge JL audio 13w3v3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-04-08 13:33

Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:
Men har man väl en låda som är stor nog för avstämmning och elementets pumpvolym samt byggets tänkta maximala SPL, så är flera mindre portar bättre.


Det här får du gärna utveckla. Intuitivt så borde en stor port med betydligt kortare total omkrets generera mindre blåsljud.


Jag kan inte nog för att kunna redogöra för det. Men som med den mesta annan kunskap man "tror" att man besitter så får man förlita sig på andra som man genom rimliga antaganden kan tro behärskar ämnet i fråga. Tror du annat så bygg en stor port. Det blir säker bra det också.

Tycker jag ser ett mönster som antyder att äldre konstruktioner ofta har färre stora portar och nyare har fler mindre. Man kan kanske misstänka att kunskap kommit fram på vägen. Eller är det kanske bara en modefråga. Vem vet...

Sedan förstår jag inte vad du menar med att den stora skulle vara betydligt kortare. Jag misstänker att du inte är riktigt med på hur detta hänger samman. Ladda ner Basta! och simulera lite grand så inser du nog ganska snabbt att det inte alls är konstigt.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Magnusjohansson » 2021-04-08 13:52

Kraniet skrev:Fräckt projekt. Blir mycket prestanda för pengarna kan jag tänka. :)


Ja, det måste man nog säga. Med avstämningen jag kör med nu vid 22Hz så är den fanemej ett monster till filmsubb. Sedan är det också så att jag är lite för rädd om mina profundus-x för att våga trycka på med dom på samma vis. w104x finns ju inte direkt att köpa på Jula om man säger så 8)
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav I-or » 2021-04-08 14:21

Morello skrev:Heter det inte hydraulisk diameter?

Dh=4*A/P, vilket för en slipsport blir
(A=arean, P=omkrets)

Dslips=2ab/(a+b)


Reynolds tal blir mindre med en slipsport, men å andra sidan blir omkretsen större, vilket torde medföra större strömningsförlust.


Reynolds tal beskriver turbulensgraden i allahanda sammanhang för strömning runt fartygsskrov, flygplansvingar, kanaler etc och den s.k. karakteristiska/typiska dimensionen är ett allmänt begrepp. https://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number

För strömning i olika former av rör brukar man tala om den s.k. hydrauliska diametern, vilken motsvarar den typiska dimensionen här. När det gäller de laminära strömningsförlusterna (resistiva förluster i akustiska sammanhang) för en basreflexlösning så är dessa små nog att kunna försummas så länge som den minsta dimensionen överstiger en cm eller så.

Slitsportar får en mycket liten hydraulisk diameter och klarar därför betydligt högre strömningshastigheter än cirkulära dito innan turbulensgraden blir alltför hög.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav dewpo » 2021-04-08 14:53

Får man fråga om du mätt ljudtryckskapaciteten på Basen?

Här är en guide som redogör för hur man mäter basens kapacitet enligt CEA2010 standarden.
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html#cea2010

Det vore roligt att se vad den presterar för max volym vid 20 Hz :D :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Calleberg » 2021-04-08 17:17

Med "kortare" menar jag alltså OMKRETSEN på röret/rören. Inte LÄNGDEN på röret.

Den sammanlagda sträckan av omkretserna på dina fyra små rör blir betydligt längre än omkretsetn för ett stort rör, och det är ju i mynningarna som blåsljuden skapas.

Dessutom blir följdaktligen mantelytan större och friktionen mellan luften/ rörens insida även den större.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav I-or » 2021-04-08 17:28

Läs ovan angående turbulensgenerering och laminärt strömningsmotstånd i basreflexportar av olika dimensioner. Turbulens uppstår mycket riktigt huvudsakligen vid in- och utlopp, men det är formen för dessa i kombination med den typiska dimensionen / hydrauliska diametern som avgör hur hög strömningshastigheten kan bli innan turbulensgraden blir alltför hög.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge JL audio 13w3v3

Inläggav Calleberg » 2021-04-08 18:01

I-or skrev:Läs ovan angående turbulensgenerering och laminärt strömningsmotstånd i basreflexportar av olika dimensioner. Turbulens uppstår mycket riktigt huvudsakligen vid in- och utlopp, men det är formen för dessa i kombination med den typiska dimensionen / hydrauliska diametern som avgör hur hög strömningshastigheten kan bli innan turbulensgraden blir alltför hög.



Sedär, nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Tror jag börjar med att lista ut vad som menas med "typiska dimensionen/hydrauliska diametern".

Tack för dina pedagogiska inlägg I-or

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster