Forsmans hittepå

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Forsman
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-10-22

Forsmans hittepå

Inläggav Forsman » 2021-03-30 16:46

Saker som spelar - i stereo!

Jag skrev ett par rader på Hififorum.nu om ett litet högtalarbyggen. Säg till om det inte uppskattas att jag postar det här med så ska jag undvika dubbla byggtrådar i fortsättningen.

Äntligen har jag lyckats knåpa ihop ett komplett par högtalare. De är inte stora, spektakulära eller banbrytande men dom är två! När jag tänker, konstruerar och försöker lära mig blir det lätt att när jag väl byggt klart den ena högtalaren har jag redan kommit på en mängd nya idéer på alternativ eller förbättringspotential att det sällan blir ett helt par byggt. Istället sätter jag iväg och börjar experimentera med de nya idéerna. Faktum är att jag bara byggt klart ett enda par innan dessa och det var ett par synnerligen enkla fullrange MLTL med Tangband 3-tummare. DIY-hifi har varit ett stort intresse. Ibland så till den grad att jag vaknat mitt i naten och inte kunnat somna om för någon ny idé surrat i huvudet. Först efter att jag smugit upp, dragit igång HornResp och provkört idén i en simulering har jag kunnat somna igen. Men, som för oss alla så har livet sina prövningar och också vi har fått kämpa i vardagen varför hifi/DIY-intresset fått stå tillbaka. Men, i ett infall av klarsikt insåg jag att jag behöver bygga något bara för att ha lite kul så häromdagen färdigställde jag äntligen ett gammalt projekt som legat och retat frugan för att de bara tagit upp plats. Och inte nog med det, de sitter nu monterade i vardagsrummet OCH spelar musik ...

Bild

Och efter lite pillande med MiniDsp:n så mäter de så här i lyssningsposition (inklusive sub).

Bild

Här sitter jag och testar på gräsmattan för att få en uppfattning hur de mäter utan alla rumsreflexer.

Bild

Och så här mäter de utomhus utan något pill i MiniDsp:n alls utom själva delningen. Delar gör jag vid 2000 hz och har en trött Dali Concsept 12 sub som jag delar mot vid 60 hz (inte med i sista mätningen utomhus förstås).

Bild

Lyckades få kablarna att smälta in ganska väl ändå. Snurrade ihop billig två ledad kabel från Claes Olson till fyrdelad, mest för att det ser prydligare ut.

Bild

Bild

Hur låter det då, inte så tokigt alls faktiskt men det är långt ifrån kvalitén jag fick lyssna på vid förra DIY-träffen i Mölnlycke förstås. Jag måste undvika dessa träffar och särskilt Solhagas system om jag inte ska tycka att mitt eget låter urk. Men, jag ska inte jämföra äpplen och päron. För att vara en 6,5-tumms stativare så låter den grymt bra tycker jag. Det finns mycket att fila på såklart och jag har inte förstått och hört allt som behvöver fixas än men det jag direkt är nöjd med är basen. Ren och fin och går djupt. Hela vägen ner till 40 hz. Det är klart att den inte klarar att spela särskilt starkt men med ett brant HP-filter vid ca 35 hz så kan man spela så högt som behövs i ett litet vardagsrum i hemma miljö. Något jag direkt saknar dock är att känna trumskinnen i bröstkorgen men det är inte att förvänta med så liten konarea heller. I vilket fall så är de ett stort lyft mot de fattiga datorhögtalare jag hade där innan ... :oops:

Det är inte tänkt att bli världens bästa högtalare men den ska spela bättre än den datorhögtalare den är satt att ersätta. Tanken är också att använda element jag har liggande. Så diskanten från SEAS och ett par Hivi D6.8 ska in i en låda av liten storlek så att de kan möbleras bort och försvinna i ett litet vardagsrum. Det är i alla fall tanken så får jag se hur det går :)

I en låda om ca 10 l med en 4,5*17 cm port simmar de ungefär såhär:

Bild

Element och port är placerad enligt MLTL-principen för att släcka ut så mycket interna resonanser som möjligt för att minska ner på mängden dämpfluff. Elementet är placerat för att släcka ut så mycket av de interna resonanserna som möjligt i höjdled i lådan och posten är placerad så att själva portresonansen släcks ut genom placeringen i höjdled. Funkar det i praktiken? Det vet jag inte men simuleringarna föreslår att det bör göra det.

Här har jag en liten brädhög att starta med som förhoppnigsvis ska bli till lådor.

Bild

18 mm konstruktionsplyfa är inte det skönaste materialet att jobba med men det var tillgängligt och gratis. Tycker det är trevligare än spånskiva och dammar mindre än MDF när man jobbar med det.

Lite pussel för att se om jag sågat bitarna rätt

Bild

Lim och spikpistol får duga för alla mina tvingar har fått fötter.

Bild

Bild

För att lådan ska bli tät kör jag på på lite målarfog på insidan som är något mjukt gucka baserat på latex istället för silicon. Går utmärkt att måla på om man skulle behöva.

Bild

Hade inte sågat rätt, blev en hel del bitar över som inte passade... 8)

Bild

Nu hör ju inte alkohol hemma i det här forat men jag lovar för den är inte för invärtes bruk. I alla fall inte för mig. För högtalaren är det för invärtes bruk och det måste ju gillas. I vilket fall; basportarna försöker jag få till en liten tratt på för att minska ev. turbulens. troligen är det i den skarpa kanten som portturbulensen först uppstår och det kan inte skada att runda av kanten en aning. Lite värme med varmluftspistolen och det går att trycka ner dem över vinflaskan. Man får vara lite försiktig med värmen annars smälter röret. Det hjälper att värma flaskan något också men inte för mycket för då smälter röret av den värmen och kladdar fast i själva flaskan. Å andra sidan är materialet till portarna (50 mm avloppsrör) i stort sett gratis så man har råd att experimentera.

Bild

Jag har tidigare försökt limma avloppsrör mot trä med trälim. Om någon mer än jag tror att det är en bra idé kan jag gå i god för att det är det inte. Nu körde jag med latexfogen istället. Funkade mycket bättre även om användningsområdet är tänkt att vara ett helt annat.

Bild

Bild

Nya bafflar till fronten fick fixsas då de jag tidigare gjort blev fel. Efter en match med överhandsfräsen och pelarborren börjar försänkningarna ta form. De blev inte helt jämna men inte värre än att det gick att fixa med exenterslipen. Jag har också gjort dem hela 5 mm större än diametern på elementen. Det kan låta mycket men det är betydligt bättre än att ha gjort dem perfekta och att de efter lite spackel och färg blir för små. Hur råkar jag veta det... [xx(] [:o)]

Bild

Bild

12 skruv per element är löjligt många. Antingen tycker man det är coolt eller så tycker man det inte. När man ska få alla skruvar att passa i islagsmuttrarna samtidigt är det lätt att tycka - INTE!

Nåja, genom att pilla i islagsmuttrarna försiktigt och sedan lägga baffeln med muttrarna neråt på plant underlag och ställa sig ovanpå den fick jag tryckt i muttrarna vinkelrätt mot baffeln. Sedan satte jag dit ellementet. Pillade i alla skruvarna, utan att islagmuttrarna var islagna. Kletade lite lim under var och en av muttrarna och drog åt dem. På så sätt hamnade alla muttrar rätt och jag kan ta av och sätta tillbaka elementet utan att någon skruv skär i gängorna för att mutterna sitter snett i hålet. Anledningen till att jag också limmade fast dem är att jag tidigare har upplevt att muttrarna kan ploppa loss när man försöker skruva fast elementet och lägger lite tryck på skruvmejlseln. Detta vill jag gärna undvika, särskilt när det sitter med så många skruvar som det gör. Länge leve skruvdragaren [8D]

Bild

Man kan se att det blir ganska stor kraft av alla skruvarna. I trät står det nu HI-VI RESEARCH spegelvänt...

Bild

Ofta tycker jag det kan vara svårt att få bitarna att passa perfekt och få till snygga övergångar. De tenderar att glida omkring lite när jag drar åt tvingarna. Därför prövade jag istället att skjuta ihop dem med lim och spikpistol med lite marginal för att kunna trimma bort överflödet med överhandsfräsen. Någonting som underlättade den här processen var helt klart att montera den underifrån i bordssågens skiva, vilket krävde lite modifiering av bordssågen men inte farligt mycket.

Bild

Med exenterslipen försökte jag putsa till dem lite men jag måste erkänna att jag inte tycker finish är jättekul. Jag vill få ihop dem och höra hur de låter.

Bild

På e-bay har jag hittat en trevlig radiefräs med ganska stor radie (25 mm). Tyvärr har jag köpt fel diameter på axeln, 6 mm istället 8 som det är i min maskin. Den största radien som jag har med 8 mm skaft är 10 mm så den fick det bli. Med facit i hand blev 10 mm ganska lagom på den härlådan även om 25 mm säkert hade varit bättre för baffelsteget.

Bild

Alla kanter på lådan fick en radie, inklusive basporten som på så sätt förhoppningsvis tål en aning mer innan det blir turbulens i den.

Bild

EDIT:

Tillverkning av stagning. Eftersom elementet är så stort i förhållande till bredden på lådan och med så otroligt kraftfullt gjuten korg kommer själva elementet att staga upp fronten. Därför stagat jag bara sidorna, topp och botten. Här håller jag på att göra hålen i staget för sidorna.

Bild

Ett enkelt trick för att få ut pluggarna ur hålsågen är att nästan såga igenom, vända på stycket och köra det sista. Då är det så mycket lättare att få ut pluggen ur hålsågen.

Bild

Här har stagen kommit på plats. Det översta staget fick jag sätta på sniskan för att få plats med diskanten.

Bild

Som synes här har jag rundat av kanterna innan frontbaffeln limmades fast. Detta var nödvändigt för att få till avrundingen i hörnena. Hade jag limmat ihop allt hade det inte gått att trimma mer det överflödiga materialet med fräsen med de stål jag har.

Bild

I avsaknad av tvingar får två st. transformatorer (som jag knappt orkar lyfta) och en skivstång duga när fronterna limmas på.

Bild

Efter en omgång med radiefräsen ser det ut så här.

Bild

Som sagt, finish är inte min starkaste gren men lite spackel måste jag nog kosta på dem. Hade inte justerat spikpistolen särskilt bra så den slog fula märken i trät. Rundingen och passningen mellan bitarna är ganska bra men inte osynliga så de behöver lite uppmärksamhet också.

Bild

Här lyxar jag till det med grundfärg till och med. På det lägger jag ett lager av den färgen som hustrun köpt till dörrlisterna. Man tager vad man haver som Kajsa Warg sade (om du inte förstod det skämtet är du inte medelålders än... :wink: ).

Bild

Torkbilder

Bild

Bild

Bild

På vinden hittade jag gammalt dämpfluff som jag sparat från en kasserad KEF och som jag lyckats rädda från hustruns försök att slänga "skräp" jag samlar på mig :-)

Bild

Dämpfluff i och provpassning av element.

Bild

Internkablage av klassisk högtalarsladd ifrån Hornbach av en grövre sort som fanns i hyllan. Och högtalarterminaler från Biltema för hela 29 kr...

Bild

Orkade inte löda utan körde på kabelskor för smidighetens skull.

Bild

Terminalerna fick ett lager av Målarfogen. I lådan har jag förborrat 2 mm hål och använder små träskruv istället för islagsmuttrar.

Bild

Det visade sig vara lättare att lägga tätningskletet på lådan istället för på själva terminalen.

Bild

Högtalarterminaler på plats tätade med Målarfog och fastskruvade med mässingsskuv av bästa mainkvalisort.

Bild

Bild

32 skruvar senare är också elementen på plats.

Bild

Äntligen dags för lite provspelning. Delar med ett gammalt Behringer filter och kör bas via ena kanalen och diskant via andra. Monolyssning i all ära.

Bild

Roade mig idag med att skruva isär en diskant bara för skoj.

En Seas 27tdfc. Den har en lite bakkammare. Har fått för mig att man skulle kunna sänka resonansfrekvensen genom att sätta på en större burk bakom men så stora ingrepp ska vi inte göra idag.

Bild

Det lilla membranet i tyg sitter fast i frontplattan som i sin tur sitter med fyra små skruvat ner i magneten.

Bild

Här har vi magneten med frontplatta och membran bortplockat. Det sitter en liten bit skum i hålet i mitten. Försökte inte pilla bort skummet men jag tror det är hål rakt igen till bakkammaren.

Bild

Här är baksidan på frontplatta och membran.

Bild

Närbild på membranet från insidan.

Bild

Stilstudie av en pytteliten talspole. Notera dammkornet.

Bild

:D

/mvhff
Ordet amatör har samma rötter som amore. En amatör älskar det hon gör.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Maarten » 2021-03-30 16:57

Kul att läsa!
Såna här inlägg inspirerar!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Baffel » 2021-03-30 20:41

Kul tråd, ser ju bra ut. Mycket bilder är ju alltid uppskattat. :D

Under din resas gång , vad upplevde du som mest utmanande/ svårast med din konstruktion/ byggnation?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Tangband » 2021-03-30 20:45

Ja, kul :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Forsmans hittepå

Inläggav sammel » 2021-03-30 21:44

Tack för en fin presentation av ditt bygge.
Rikigt fint.

/ Samuel

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Forsmans hittepå

Inläggav solhaga » 2021-03-31 17:40

Ja, här behövs det minsann byggtrådar!

Vad föreställer din avatar?

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Forsmans hittepå

Inläggav STDI » 2021-03-31 18:29

solhaga skrev:Ja, här behövs det minsann byggtrådar!

Vad föreställer din avatar?

[ Bild ]

Nu vet jag inte om du menar något "djupare". Men det är ju uppenbart headbanging.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Forsmans hittepå

Inläggav solhaga » 2021-03-31 18:32

Nu ser jag, komplett med hårdrocksgesten i luften.
Tyckte först att det såg ut som en fågel som flaxade med vingarna.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Forsmans hittepå

Inläggav NADifierad » 2021-03-31 21:07

Kul bygge.
Bra tips, det där med varmluftspistolen och vinflaskan :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Helmut » 2021-04-03 00:24

Hur påverkar upphängningen ljudet. Finns det ingen risk för att lådorna vibrerar i takt med ljudet om man använde en upphängning som är till för tv apparater. Finns ju hi-fi nördar som vill ha stora betongklumpar på golvet och så ska högtalarna stå på spikar för att undvika vibrationer i lådan. Tycker att lådan borde skicka ut distat ljud i alla riktningar?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Helmut » 2021-04-03 00:30

.
Senast redigerad av Helmut 2021-04-03 00:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Ronnie » 2021-04-03 00:31

Jag vet noll och intet (nåja... närapå) om högtalarkonstruktion, men högtalare monterade sådär högt upp från golvet skulle jag frestas att testa att vända uppochner (utifrån erfarenhet av att vända små INO-högtalare åt alla håll och kanter när de sitter på hög höjd).

Användarvisningsbild
Forsman
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-10-22

Re: Forsmans hittepå

Inläggav Forsman » 2021-04-04 16:41

Maarten skrev:Kul att läsa!
Såna här inlägg inspirerar!

Tack, kul att höra. :-)

Baffel skrev:Kul tråd, ser ju bra ut. Mycket bilder är ju alltid uppskattat. :D

Under din resas gång , vad upplevde du som mest utmanande/ svårast med din konstruktion/ byggnation?

Tack, tja, för min egen del är den största utmaningen att stålsätta mig och bygga klart någonting trots att nya idéer poppar upp i huvudet. Sedan har jag mycket kvar att lära mig om att få till en bra delning. Försöker läsa på om faslinjaritet just nu. Mycket bra föråga föresten, ska jag ta med mig. :D

Tangband skrev:Ja, kul :)

Tack.

sammel skrev:Tack för en fin presentation av ditt bygge.
Rikigt fint.
/ Samuel

Kul att höra.

NADifierad skrev:Kul bygge.
Bra tips, det där med varmluftspistolen och vinflaskan :)

Vin kan ha oväntade användningsområden. :)

Helmut skrev:Hur påverkar upphängningen ljudet. Finns det ingen risk för att lådorna vibrerar i takt med ljudet om man använde en upphängning som är till för tv apparater. Finns ju hi-fi nördar som vill ha stora betongklumpar på golvet och så ska högtalarna stå på spikar för att undvika vibrationer i lådan. Tycker att lådan borde skicka ut distat ljud i alla riktningar?

Det finns såklart risk för det. Som du ser tidigare i tråden så är mina ambitioner inte att optimera ljudet ur ett audiofilperspektiv utan bygga något som spelar så bra som möjligt under vissa specifika förutsättningar. De spelar i vardagsrummet. Jag har inte dedikerad lyssningsplats och vi står ofta, rör oss i rummet eller sitter på olika ställen när vi spelar musik. I och med att de hänger på väggen tar de heller inte upp golvyta i vårt lilla rum - många kompromisser. Stativen är relativt stabila och sagar ganska bra mot bakväggen, i samma led som elementen rör sig också. Säkert inte optimalt men inte helt kass heller tror jag.

Ronnie skrev:Jag vet noll och intet (nåja... närapå) om högtalarkonstruktion, men högtalare monterade sådär högt upp från golvet skulle jag frestas att testa att vända uppochner (utifrån erfarenhet av att vända små INO-högtalare åt alla håll och kanter när de sitter på hög höjd).

Säkert klokt tips om man sitter ner men eftersom vi står mycket och ofta rör oss i rummet är jag inte säker att det är värt det. Men, jag måste nog röva nu när jag fått tipset :)
Ordet amatör har samma rötter som amore. En amatör älskar det hon gör.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster