av petersteindl » 2021-03-31 14:38
DQ-20!
Nu skall jag berätta en av Stigs hemligheter.
Om förutsättningen är att bibehålla en ortoakustisk högtalare så måste basen väljas med ljudutstrålning så att ingen destruktiv interferens uppstår mellan högtalaren och närliggande vägg. Det är ett absolut nödvändigt grundkrav som Stig Carlsson satte och det ingår i ortoakustikens villkor.
Ju mindre diameter på konen desto högre upp i frekvens är elementet rundstrålande och desto mer energi uppåt i frekvens kan reflekteras i väggen som ger destruktiv interferens i direktljudets riktning. Då måste man välja LÄGRE delningsfrekvens. Just det, med mindre kondiameter måste lägre delningsfrekvens väljas eller elementet flyttas närmare väggen eller viss absorbtion bibringas mellan element och vägg och absorptionen skall vara så pass litet och så utformat att den enkom inverkar på frekvensområdet där destruktiv interferens uppstår. Intuitivt kan det verka motsatt ortoakustiskt med valet av större membran, men så är det inte.
Mig veterligen har ingen förstått just detta. OA-5MMX satisfierar därför inte Stigs uppsatta nödvändiga villkor på att vara en ortoakustisk högtalare och är inte ens i närheten eftersom delningsfrekvensen är satt för högt. Basen får då en tonkurva med kraftig interferens på direktljudet. OD-11 är ju heller inte ortoakustisk enligt Stigs egna krav, därför hette den aldrig OA.
Det finns tidigare trådar i ämnet med stor ordväxling. Naq och Pappabas detekterade interferenserna hos OA-5MMX vid mätning. De viste dock inte att det var ett av Stigs grundkrav för att en högtalare skall anses vara ortoakustisk. De såg anomaliteten i tonkurvan och upprinnelsen var att Pappabas tyckte högtalarna som han nyss köpt lät mysko.
Det finns även flera krav som en högtalare skall satisfiera för att vara ortoakustisk. Ett annat sådant nödvändigt villkor var att inte använda 2 st diskanter för direktljudet d v s vara vinklade mot lyssnaren och ha överlappande tonkurva så att interferens kan uppstå.
Då Stig Carlsson skrev dokumentet gällande ortoakustiken så var jag med under hela den författarresan. Dokumentet skrevs på engelska av Stig. På telefon läste Stig varje kväll det som Stig författat och jag kom med synpunkter, speciellt gällande det engelska språket. Det var ett arbete från Stig Carlsson på Willhelm Lilliehööks begäran som förklarande dokument för den Amerikanska marknaden gällande ortoakustiken och Carlssonhögtalarnas utformning.
Dokumentet tog mer än 2 veckor för Stig att författa. Jag var mellanhanden i princip i alla situationer mellan Stig och Wille eftersom båda uttryckte önskemål om det. Dessutom var jag med vid alla tillfällen efter 1976 då de utländska Sonabdistributörerna var i Stockholm. Jag lärde då känna den Amerikanska distributören Norman Olson.
Dokumentet skrevs med tanke på att förklara ortoakustiken och Stig Carlssons högtalare för Amerikansk fackpress. Då var det Stereophile, Absolute Sound, Peter Moncrieff och 2 tidningar till i första hand.
Jag har uppfattat Ingvar Öhmans ersättare till 9710 som bas vara en värdig ersättare under förutsättning att delningsfrekvens under 2 kHz används och elementet hamnar så nära vägg som möjligt. Viss invinkling mot rummet har därvidlag också viss fördel, speciell om vinklingen enbart är vertikal. Sker vinkling horisontellt så införde Stig i 80-talarna absorption på den sida där mer högfrekvent energi från basen kunde reflekteras med destruktiv interferens på direktljudet.
Vad gäller OA-6 så var de 3-vägshögtalare. Man skulle kunna kalla Kolboxen för 2,5 vägs eftersom 9710 inte delades uppåt. Stig använde dubbelkonens i 9710 för direktljudet i diskanten.
En annan sak som ingen känner till är att Stig ville använda baselementet från AR-3A. Det skickades en förfrågan till AR, men de tackade nej. Så det blev Svenska Sinus som tillverkade basen till OA6-typ1. Den var på 800 ohm.
Det är svårt med 10” bas som kan delas vid 2 kHz.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.