Lågpassfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Lågpassfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-02 14:37

Efter störproblemen med miniDSP i kombination med bra kablage, har jag plockat fram mina gamla delningsfilter från danska High Fidelity, low pass filter 8311B.
Behöver byta fyra motsånd per kanal för att få passande avrullning, det går enkelt. Nu är dessa kort gjorda för att matas med +/- 37 V det sitter en spänningsreglering på korten för det. Jag är inte säker på hur dessa ska ändras för att köra på t.ex. +/- 58 V som jag har tillgängligt i slutstegen. Alternativet är att ta bort spänningsrgleringen på korten och mata +/- 15 V.

Spänningsregleringen ser ut så här:

8311B spänningsreglering.jpg
8311B spänningsreglering.jpg (149.08 KiB) Visad 365 gånger


Direkt ser man att elektrolyternas spänningstålighet är för låg, 63 V eller högre bör det vara, det har de på mina kort.

Hur är det med transistorerna? BC547 och BC557, de tål väl inte 58 V?

Hur beräknar man värdena på R5 och R11? Har slarvat bort det aktuella numret av High Fidelity 11/83.

Schemat för buffertstegen är spegelvända eller vad man ska kalla det. Osäker på om det är enhetsförstärkning (unity gain). Skulle vilja ha bort kondensatorerna och poten på utgången. Efterföljande steg är AC-kopplat. Distorsionen är under 0.001%.

8311B buffertstegen.jpg
8311B buffertstegen.jpg (311.99 KiB) Visad 362 gånger


Lite ändringar skulle ge detta.

lågpassfilter.jpg
lågpassfilter.jpg (81.53 KiB) Visad 324 gånger

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster