av VintageHiFi » 2021-04-06 01:02
Jag brukar använda Teslanol T6 för oxiderade kontakter & potentiometrar.
För tonhuvuden, gummirullar mm använder jag isopropanol.
Kylsprej använder jag för felsökning värmeproblem.
För att smörja använder jag lithiumfett & ibland tunn olja.
Tyckluft på burk för renblåsning.
Biltema LabelOFF för att ta bort gamla klistermärken, lim & klisterrester
Oxid
När det gäller avoxidering kan det ibland ta en stund innan det ger resultat
man får ibland ratta fram & tillbaka en god stund innan det ger önskat resultat detsamma
gäller omkopplare. Även apparater med pulsgivare istället för omkopplare kan man få fart på
genom att veva runt dom ett oändligt antal varv.
Förstärkare
När det gäller oxid & förstärkare kan det ibland vara lite tröttsamt att att lyssna på eländet.
Kan kan man använda tongenerator & mata flera ingångar med samma signal sen koppla
högtalarutgångarna till belastnings motstånd. Där kan man koppla in oscilloskopet för att
så att det ser bra ut samt om det är samma nivå ut från kanalerna & olika ingångar
tänk dock på att phono har andra signalnivåer. Mätare för distorsion kan vara bra att
ha om man vill mäta upp förstärkare lite mer noggrant efter service.
Skivspelare
Pickupnålar på skivspelare brukar jag kontrollera i mikroskop för att se hur nålen mår.
Om nålen är gammal är kan gummiupphängningen vara gammal & torr är det en MM är det
bara att byta nålen, för MC blir det att byta hela pickupen.
Har det varit oxid i potarna för hastighetskontrollen är det bra att kontrollera
att justeringen fungerar när man är klar många skivspelare har ju inbyggt stroboskop
så där är det enkelt.Annars få man skaffa eller skriva ut en strobe skiva & testa med.
Rem brukar behöva bytas på remdriva då den antigen går av, blir en kletig gegga, eller helt enkelt
blir för slapp för att orka driva i rätt hastighet. Direktdrivna har jag faktiskt aldrig råkat ut för problem med
mer än att man smörjer upp dom men det gäller ju både remdrivna, mellanhjulsdriva & direktdrivna.
Mellanhjulsdrivna kan man få byta gummigjulet på. Ibland kan gummiupphängningen till motorerna
vara slut & måste därmed bytas ut.
Jag brukar aldrig lita på viktangivelserna på motvikten utan använder kalibrerad våg att mäta nåltrycket med.
Sen bör man se att den har rätt överhäng & vinkel, Glöm inte att skivspelaren ska stå i våg.
Tuner
Här gäller ju samma problem som hos alla andra med oxid i omkopplade.
Ibland kan man behöva trimma in dom då kan man behöva signalgenerator för AM/FM för att
få rätt signaler samt att använda keramisk mejsel för justering av spolburkar.
När det gäller antenn till tuner kan det bara bra med en signalstyrkemätare
för att placera & rikta in antennen för att få så bra mottagning som möjligt.
Bandspelare
Här gäller ju samma problem som hos alla andra med oxid i omkopplade.
Rengöring av de gummirullar som ej behöver bytas ut.
Oftast är remmar antingen av, uttorkade, eller helt ihopkletade i gamla apparater.
Rengör & montera nya remmar. Ta bort gammalt torkat fett & smörj upp igen.
Avmagnetisera tonhuvuden med t.ex VMP emag avmagnetiserare.
Torkat fett kan t.ex göra att dämpade luckor går olidligt segt.
Ett kassettband för mätning av vridmomentet kan vara bra att ha.
Även kassetter med inspelade testsignaler är bra att ha för tester för avspelningshastighet.
OBS: Tänk på att kassetdäck kan innehålla massvis av små delar som du måste lossa
fotografera & videofilma innan du plockar isär så du vet var saker ska sitta.
Använd rätt storlek & typ av skruvmejsel det är lätt att dra dom runda om man
får fel vinkel när man ska ska skruva ur skruvarna då det oftast är trångt.
Ibland lönar det sig att ta ur hela mekanismen ur chassit.
Generellt
När man ändå har isär en apparat som kanske är både 30 & 40 år gammal är det
bra att byta ut elektrolytkondensatorerna medan man ändå håller på.
Glöm inte göra rent från damm & skräp när locket ändå är av.
Sen kan man även passa på att byta ut lampor som inte längre vill vara med.
Ibland kan det vara nån gammal lödning som gett sig jag brukar använda lupp för
att syna dom ofta kan man se att lödningen spruckit runt benet på komponenten.
Även att knacka på komponenterna kan avslöja om det är glapp.
T.ex utgångsrelän i förstärkare kan ibland inte vilja vara med så ibland räcker det med att
knacka lite på dom för att hitta vara felet är. Ibland är det lödningen annars kan man få byta relä.