Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Finns det gråa inomhusrör i DN160?
Jag kan ju givetvis köpa ett rör och testa lite själv, men jag tänkte att det kanske finns dom som redan lyckats eller misslyckats, så jag kunde ta en liten genväg...
Jag har också övervägt att använda självhäftande kontaktplast, typ DcFix, men det blir så lätt luftbubblor och tänker att det är särskilt svårt på svängda ytor.
Kalejdokom skrev:Följdfråga gällande samma projekt. Rören skall användas som basreflesxport till en mindre subbas. Är det någon nackdel ljudmässigt om lådan står på golvet och röret sticker upp och mynnar ca en meter ovanför lådan? Vissa högtalare har ju porten mot golvet eller på baksidan...
Kalejdokom skrev:Sedär, en liten lektion i plast.![]()
Ja, det suger i byggtarmen - och det handlar förstås om dipol igen. Men det lär inte bli något soffsubbsrace. Realistiskt tänker jag att det kan bli något att sukta efter den dag jag stämplar ut och blir pensionär - och dit är det ju några år...
Kalejdokom skrev:Följdfråga gällande samma projekt. Rören skall användas som basreflesxport till en mindre subbas. Är det någon nackdel ljudmässigt om lådan står på golvet och röret sticker upp och mynnar ca en meter ovanför lådan? Vissa högtalare har ju porten mot golvet eller på baksidan...
Kalejdokom skrev:Typ av rör framgår av första posten. Jag skriver sedan att de skall delas i halvor och användas som basreflexrör.
Det jag undrar är om det kan påverka ljudet (negativt) om porten sitter ca 1 meter ovanför lådan.
Jag tänkte att någon som vet eller har erfarenhet av någon liknande konstruktion skulle komma med lite goda råd eller motivera varför det är en dålig idé.
Ljudet från en basreflexlåda består ju av bidrag från både elementet och porten. Frågan är om/hur ljudet påverkas av avståndet mellan elementet och porten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster