Gömma subwoofer i vägg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-16 21:29

Morsning korsning,

jag har för avsikt att bygga en ’falsk vägg’ utanpå en befintlig vägg i vårt vardagsrum i syfte att kunna gömma så mycket teknikprylar som möjligt på ett förhoppningsvis estetiskt tilltalande sätt.

I utrymmet mellan de två väggarna tänkte jag dessutom placera 2-4 subwoofers. Eftersom jag varken vill se element/galler/tyg eller eventuella basreflexrör/slitsportar föddes idén att bygga basarna helt dolda och helt sonika ’släppa ut’ basljudet genom någon form av spalt/öppning längst ned på väggen.

Till min fråga; är det möjligt att leda ut ljudet från basar och basreflex genom t.ex. en spalt mellan vägg och golv på ett förnuftigt sätt utan att tappa ljudstyrka eller generera distorsion? Jag inbillar mig att det borde finnas något förhållande mellan pumpkapacitet och öppning för att begränsa luftens hastighet, precis som vid en beräkning av en basreflexport (vilket det till sist och syvende faktiskt blir en).

Tacksam för inputs och sparring.

Ska försöka lägga upp en ritning på hur mina tankar går för tillfället iaf.

Filip

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2021-04-16 22:14

Det här låter som en kul och bra ide. Kanske att du skulle förkovra dig lite i hur man bygger hornbasar, borde gå att gömma de annars ofta skrymmande hornen i väggen.

En annan sak att tänka på är att vibrationer och elektronik inte är bästa kompisar. Subar med havererad inbyggd förstärkare är ganska vanligt t.ex. Så det måste du hantera på något sätt. En bra början är att montera basarna så att vibrationerna som orsakas av deras mekaniska rörelse tar ut varandra. På köpet minskar risken att resten av huset, vitrinskåp och tändstickstavlan föreställande bodens fästning etc. skakar med :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Baffel » 2021-04-16 22:25

Men om du bygger en sub av något estetiskt tilltalande? Någon typ av möbel med sub i? Skulle inte det vara enklare än att smacka ihop en hel vägg?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-16 22:44

Calleberg skrev:Det här låter som en kul och bra ide. Kanske att du skulle förkovra dig lite i hur man bygger hornbasar, borde gå att gömma de annars ofta skrymmande hornen i väggen.

En annan sak att tänka på är att vibrationer och elektronik inte är bästa kompisar. Subar med havererad inbyggd förstärkare är ganska vanligt t.ex. Så det måste du hantera på något sätt. En bra början är att montera basarna så att vibrationerna som orsakas av deras mekaniska rörelse tar ut varandra. På köpet minskar risken att resten av huset, vitrinskåp och tändstickstavlan föreställande bodens fästning etc. skakar med :)


Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.

Har också varit inne på lådor monterade rygg i ryggför eliminera vibrationer, som du föreslår, men det blir nog lite struligt med fördelningen av basarna isf då jag vill ha dem jämt fördelade längs altarväggen.

Lådorna kommer bultas i bakomvarande stenvägg. :-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-16 22:45

Baffel skrev:Men om du bygger en sub av något estetiskt tilltalande? Någon typ av möbel med sub i? Skulle inte det vara enklare än att smacka ihop en hel vägg?


Jag håller på att renovera 400m2 hus så att slå upp en vägg känns som ett kul litet projekt i sammanhanget. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Baffel » 2021-04-16 22:54

He he :mrgreen:

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-17 00:04

Jag har gjort en "falsk vägg" genom att göra stora ramar och sen spänna upp tunnt svart tyg, en list i taket och en nertill och magneter som höll det på plats.

Kanske vore något för dig?

Fördelarna som jag ser det är, enkelt att komma åt sakerna bakom, inte vara låst vid placeringar av högtalarna, väldigt skönt för ögonen att ha svart runt bilden och inga prylar syns.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav eljulio » 2021-04-17 07:01

Kul projekt! Vibrationer har jag erfarenhet av... så det är ju viktigt att tänka på. :D

Jag tänker att du kanske skulle kunna dölja subbarna bakom akustiktavlor med egen motiv? De ska ju ändå hängas upp med luftspalt på några centimeter och då får du något fint att vila ögonen på samtidigt som det kanske gör lite annan nytta också. Här finns exempel: https://widget.sofsci.se/reseller_galle ... 5151787378

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 07:43

Evil_Homer skrev:Jag har gjort en "falsk vägg" genom att göra stora ramar och sen spänna upp tunnt svart tyg, en list i taket och en nertill och magneter som höll det på plats.

Kanske vore något för dig?

Fördelarna som jag ser det är, enkelt att komma åt sakerna bakom, inte vara låst vid placeringar av högtalarna, väldigt skönt för ögonen att ha svart runt bilden och inga prylar syns.


Jag är medveten om att det kommer bli krångligt att komma åt dem i efterhand men tyg är inget alternativ.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 07:45

eljulio skrev:Kul projekt! Vibrationer har jag erfarenhet av... så det är ju viktigt att tänka på. :D

Jag tänker att du kanske skulle kunna dölja subbarna bakom akustiktavlor med egen motiv? De ska ju ändå hängas upp med luftspalt på några centimeter och då får du något fint att vila ögonen på samtidigt som det kanske gör lite annan nytta också. Här finns exempel: https://widget.sofsci.se/reseller_galle ... 5151787378


Bra förslag men det vore att fuska. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Baffel » 2021-04-17 07:47

Smart eljulio. Kul tråd :) Kul i och med att Glebster har så pass mycket att spela med . Tycker Evil_Homer är inne på något intressant , dvs om det gäller att gömma så gå The full monty , tänka helhetslösning. Det ger ju möjlighet att gömma allt, om man är lagt åt det hållet dvs. Även de övriga högtalarna.

The full monty (or the full Monty) is a British slang phrase of uncertain origin. It means "everything which is necessary, appropriate or possible; 'the works'".[1] Similar North American phrases include "the whole kit and caboodle",[2] "the whole nine yards",[3] "the whole ball of wax", "the whole enchilada", "the whole shebang", or "[going] the whole hog".
https://en.wikipedia.org/wiki/The_full_monty

Exit såg nu att du Glebster kommenterat , okej hänger med på dina tankar. :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2021-04-17 09:49

Glebster skrev:
Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.


INGEN minns en Fegis.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Baffel » 2021-04-17 10:01

Calleberg skrev:
Glebster skrev:
Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.


INGEN minns en Fegis.... :mrgreen:


Tips
PEERLESS 830452 10 ″ XLS-10 EXTRA LONG STROKE SUB
180,57 €

https://audiostatus.lt/product/sample-product/830452/

Edit :
Peerless xls € 93,55

https://www.toutlehautparleur.com/haut- ... -2-mm.html
Senast redigerad av Baffel 2021-04-17 10:18, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav jansch » 2021-04-17 10:10

Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 10:26

jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.


Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.

Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 10:27

Principskiss för "vanlig" basreflexlösning.
Bilagor
Principskiss.jpg
Principskiss.jpg (478.12 KiB) Visad 7588 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 10:34

Simulering. 80 liter basreflex jämfört med 40 liter slutet (Q=0.7).
Bilagor
simulering1.jpg
simulering1.jpg (258.29 KiB) Visad 7582 gånger
Simulering2.jpg
Simulering2.jpg (193.5 KiB) Visad 7582 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2021-04-17 10:38

Glebster skrev:
jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.


Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.

Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?


Den här blir perfekt!

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168


:D :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-17 11:17

Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 11:24

Kalejdokom skrev:Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.


Det är motsvarande element fast åttohmsversionen som jag simulerat ovan. :-)

Jag är dock orolig att 4 slutna inte kommer räcka till. Om du studerar outputdelta så framgår det att basreflexlösningen presterar nästan 6dB mer!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 11:26

Calleberg skrev:
Glebster skrev:
jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.


Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.

Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?


Den här blir perfekt!

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168


:D :D


2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2021-04-17 11:38

Glebster skrev:
Calleberg skrev:
Glebster skrev:
Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.

Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?


Den här blir perfekt!

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168


:D :D



2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?


Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.

I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.

Dessutom behöver du bara två.... :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2021-04-17 12:01

Calleberg skrev:
Glebster skrev:
Calleberg skrev:
Den här blir perfekt!

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168


:D :D



2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?


Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.

I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.

Dessutom behöver du bara två.... :D


Missade att det var utrustat med dubbla spolar för ändamålet, jag avsåg seriekoppling av element rent generellt vilket tex IÖ uttalat sig om i negativa ordalag (därför Inos surrar är så högohmiga (ämnade för parallellkoppling).

Får testa simulera lite när jag har möjlighet.

Menar du att jag bara skulle behöva två jämfört med slutna?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2021-04-17 12:06

Glebster skrev:
Calleberg skrev:
Glebster skrev:

2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?


Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.

I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.

Dessutom behöver du bara två.... :D


Missade att det var utrustat med dubbla spolar för ändamålet, jag avsåg seriekoppling av element rent generellt vilket tex IÖ uttalat sig om i negativa ordalag (därför Inos surrar är så högohmiga (ämnade för parallellkoppling).

Får testa simulera lite när jag har möjlighet.

Menar du att jag bara skulle behöva två jämfört med slutna?


Aha, jo jag undviker ochså om möjligt att seriekoppla element även om det säkert finns applikationer där det fungerar

Vad är det för element jag tipsat dig om? Kolla noga så förstår du :D

Återkom när du listat ut det så ska jag förklara hur jag tänkt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Baffel » 2021-04-17 12:09

Här kan man snacka koppla det parallellt och i serie. :)

16 element i varje låda. Då måste man mäta varje element och matcha ihop dem så det blir rätt Ohm mellan de båda högtalarna. :)

viewtopic.php?f=3&t=71164

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-17 18:45

Glebster skrev:
Kalejdokom skrev:Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.


Det är motsvarande element fast åttohmsversionen som jag simulerat ovan. :-)

Jag är dock orolig att 4 slutna inte kommer räcka till. Om du studerar outputdelta så framgår det att basreflexlösningen presterar nästan 6dB mer!

HO finns inte i 8 ohm. Notera att HF och HO är två ganska olika element.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav smile » 2021-04-17 19:38

Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.

Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 20:03

smile skrev:Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.

Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.

[ Bild ]

Var ligger bilden? Vare sig Chrome eller Edge visar den men däremot i Firefox...
Snyggt bygge, hur är högtalarna konstruerade?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav STDI » 2021-04-17 20:35

Bill50x skrev:
smile skrev:Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.

Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.

[ Bild ]

Var ligger bilden? Vare sig Chrome eller Edge visar den men däremot i Firefox...
Snyggt bygge, hur är högtalarna konstruerade?

/ B

Jodå bilden syns i Chrome. Jag misstänker att du har det vanliga Chrome-problemet: Varför ser jag inte bilder i Chrome?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav smile » 2021-04-17 21:24

Bilderna ligger på forumbilder.se

Hoppas du får kläm på visningsproblemet, för mig fungerar de oavsett vilken webbläsare jag använder :)

Principen i lådorna brukar kallas TPQWR, det är väl egentligen inget renodlat horn utan en typ av expanderande pipa.

De ser ut såhär invändigt.
Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster