Gömma subwoofer i vägg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2094
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav sammel » 2022-07-11 09:36

Spännande att se var du landar.
Jag vill gärna ha dsp:n i egen egen låda,
men funderar ibland på datorbaserat men har inte landat
där än, men man vet aldrig :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2022-07-11 10:32

Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?

Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.


Dewpoo har ju mojjat lite med hallonpaj, det tycker jag känns som en mer stabil plattform än mikromjuk eller fruktbaserade produkter. Men man måste nog gilla att hålla på med "datta" för att orka.

För tillfället har jag som hatar att hålla på med "datta" ett gott öga till MiniDSP SHD. Har inte köpt någon än dock, men den lämpar sig nog ganska bra för smuggling :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-11 12:05

Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?

Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.


MiniDSP:s bättre enheter är säkert trevliga, men kostar en slant. Vad gäller hårdvaran i datorfallet räcker det i princip med att den fungerar och är tyst, prestandakraven är för övrigt nära noll. En fläktlös laptop med extern DAC kan vara ett bra val.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 13:15

Tack för feedback. En dator kanske inte är så dumt trots allt.

Testade lite mer i morse och DSP-SL verkar faktiskt göra ett hyggligt jobb med att automatiskt notcha bort de värsta rumsmoderna. Har en nasty på ca 38 Hz som kommer från rummets djup på ca 4,5 m.

Efter en sådan operation lyckades jag dessutom höja kurvan lite i botten (20 - 35 Hz) med ca 10dB. DSPn har ett permanent HP-filter vid 20 Hz på gott och på ont. iPhonen hanterar oavsett frekvenser under 30 Hz med begränsad framgång. Tyvärr saknar jag skärmdump som visar resultatet.

Före och efter automatisk korrigering (mot "linear" preference)
Grön: före utan smothening (dessutom avbruten vid ca 100 Hz)
Svart och röd: före med smothening (2 separata mätningar från samma punkt)
Blå: efter med smothening
Bilagor
Autocorr.png
Autocorr.png (427.8 KiB) Visad 3318 gånger
Senast redigerad av Glebster 2022-07-11 13:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 13:22

Förmodligen dum fråga men hur ställer jag bäst/enklast in nivån på slutsteget? Utgår från att ljudtrycket ska vara samma på båda sidor om delningsfrekvensen så räcker det att jämföra en sinuston tex 60 och 100 Hz med en spl mätare på vid delning på 80 Hz?

Vad basarna själva beträffar har jag hittills inte lyckats stressa dem till den grad att de uppvisar någon form av distorsion. Kanske hänger detta samman med DSPns inbyggda HP-filter på 20 Hz men ändå...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-11 13:53

Du bör mäta även summan av huvudhögtalarna på samma sätt som du har gjort ovan och ställa in nivån på slutsteget efter detta. Om man väljer enstaka frekvenser kommer rumsinverkan att få alldeles för stort genomslag.

Kom ihåg att du genomsnittligt ska ha något högre nivå, ca +3 dB under 50 Hz, än högre upp i frekvens för att ungefärligen motsvara typisk musikstudiofrekvensgång och Harmans trained listener-kurva: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=71462&hilit=genelec&start=610

Om du tänker använda systemet för film ska dock frekvensgången idealt sett vara konstant här. Irriterande, men så är det tyvärr p.g.a. den knasiga musikinspelningsbranschen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 14:18

I-or skrev:Du bör mäta även summan av huvudhögtalarna på samma sätt som du har gjort ovan och ställa in nivån på slutsteget efter detta. Om man väljer enstaka frekvenser kommer rumsinverkan att få alldeles för stort genomslag.


Tack, så är det ju såklart (även om man till viss del kan komma runt det genom att mäta vid fler frekvenser och använda sig av ett genomsnittligt värde). Tyvärr kan jag inte mäta summan av basar och huvudhögtalare med iWoofer. Finns det månne någon iOS-app som klarar detta i väntan på mätmikrofon och REW?


I-or skrev:Kom ihåg att du genomsnittligt ska ha något högre nivå, ca +3 dB under 50 Hz, än högre upp i frekvens för att ungefärligen motsvara typisk musikstudiofrekvensgång och Harmans trained listener-kurva: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=71462&hilit=genelec&start=610

Om du tänker använda systemet för film ska dock frekvensgången idealt sett vara konstant här. Irriterande, men så är det tyvärr p.g.a. den knasiga musikinspelningsbranschen.


Jag kör en liten fin house curve nu. Ska se om jag kan mäta upp den.

SUCK.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-11 14:33

Du kan alltid mäta summan av de två huvudhögtalarna separat, vilket var vad jag var ute efter. iWoofer fungerar för detta också (upp till ca 250 Hz, vilket är tillräckligt) om du bara kopplar signalen till huvudhögtalarna istället. Vilken vitbrussignalgenerator i kombination med frekvensanalysator för iOS som helst fungerar också om du även vill se lite högre frekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 15:35

Raderat inlägg. Gör nog bäst i att fundera lite innan jag svarar.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav steveo1234 » 2022-07-11 15:58

Glebster skrev:Tack för feedback. En dator kanske inte är så dumt trots allt.

Testade lite mer i morse och DSP-SL verkar faktiskt göra ett hyggligt jobb med att automatiskt notcha bort de värsta rumsmoderna. Har en nasty på ca 38 Hz som kommer från rummets djup på ca 4,5 m.

Efter en sådan operation lyckades jag dessutom höja kurvan lite i botten (20 - 35 Hz) med ca 10dB. DSPn har ett permanent HP-filter vid 20 Hz på gott och på ont. iPhonen hanterar oavsett frekvenser under 30 Hz med begränsad framgång. Tyvärr saknar jag skärmdump som visar resultatet.

Före och efter automatisk korrigering (mot "linear" preference)
Grön: före utan smothening (dessutom avbruten vid ca 100 Hz)
Svart och röd: före med smothening (2 separata mätningar från samma punkt)
Blå: efter med smothening


Ser ju bra ut! Men, se om du kan sänka ner toppen strax under 40hz. För mig, och antagligen andra också, är det ett område som lätt låter "bumligt" om det sticker ut. Jag hade personligen föredragit en liten dipp än en liten topp där...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 16:05

Toppen kring 38Hz är till följd av en rumsmod och som du ser är den redan kraftigt reducerad. Tror faktiskt den redan ser lite bättre ut efter min house curve men ska se om jag kan få till en ytterligare smalbandig reduktion vid puckeln vid nästa tillfälle jag testar. :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav steveo1234 » 2022-07-11 17:23

Glebster skrev:Toppen kring 38Hz är till följd av en rumsmod och som du ser är den redan kraftigt reducerad. Tror faktiskt den redan ser lite bättre ut efter min house curve men ska se om jag kan få till en ytterligare smalbandig reduktion vid puckeln vid nästa tillfälle jag testar. :)


Japp. Och då den beror på en rumsmod så har den en del ringningar över tid också. Så, hörbarheten är större än vad som syns i en 2d-graf. Det är inte ett stort problem, och avsevärd förbättring mot utgångsläget. Men, det går ju alltid att finslipa och då du redan sänkt den så mycket så kanske det går några db till...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-11 17:47

Nja, hörbarheten är inte större än för vilken annan topp i frekvensgången som helst, t.ex. om den kom direkt från en vansinnigt felaktigt konstruerad högtalare med extremt högt Q-värde eller från en felinställd equalizer. Rumsresonanser är huvudsakligen av minimumfastyp, vilket medför att om man utjämnar frekvensgången, så förbättrar man automagiskt även impulssvaret.

Dessutom bör man alltså sikta på en mindre höjning av frekvensgången under ca 50 Hz om det är musikåtergivning som det handlar om.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav galder » 2022-07-11 18:18

automagiskt
:D

Ord att föreslå som nytt ord. Snart i S.A.O.L.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 20:42

Lyssnade lite på musik under ordnade former ikväll. Det låter med mina mått mätt väldigt bra. Helt oansträngt och med rejäl botten. Drog ner 5-10 minuter på slutsteget efter en stund då det var lite väl mycket av det goda.

Ser nu fram emot att gömma basarna helt på sin slutgiltiga position och få mina Dynaudio in-wall frontar på plats. Kanske på semestern men troligtvis senare…

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1089
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-11 21:41

Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?

Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.


Jag har ju rekommenderad miniDSP SHD tidigare, och jag gör det fortfarande :-)
Funkar hur bra som helst och du kan exportera mätkurvor från REW direkt till den för korrigering om du vill.
Annars enkelt att justera manuellt.

Försteg, DSP och DAC i samma låda. Och Dirac.
De flesta in- och utgångar man kan tänka sig behöva inkl. EBU/AES, analogt balanserat och obalanserat (dock ej RIAA men analog in finns). Och någon typ av wifi-streaming som jag inte testat.

Det kostar iofs en slant men om det ersätter 2-3 burkar så är det ju billigt!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1089
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-11 21:42

Och så slipper man ha en jämra dator i stereoracket :D :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-11 23:41

För 10.000.- får man också en bra receiver med Dirac så jag håller inte riktigt med dig. Även om iWoofer-appen lämnar en del att önska vad användarvänlighet beträffar då är den galet prisvärd, jag gav typ 500.- för min i USA. :lol:

Kollade fö ’Dr Strange och alldeles för många universum’ med äldsta grabben ikväll - succé både vad bad och surround beträffar. Efter det blev det några Nisse Landgren-låtar. Basen lät toppen.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav steveo1234 » 2022-07-12 15:02

I-or skrev:Nja, hörbarheten är inte större än för vilken annan topp i frekvensgången som helst, t.ex. om den kom direkt från en vansinnigt felaktigt konstruerad högtalare med extremt högt Q-värde eller från en felinställd equalizer. Rumsresonanser är huvudsakligen av minimumfastyp, vilket medför att om man utjämnar frekvensgången, så förbättrar man automagiskt även impulssvaret.

Dessutom bör man alltså sikta på en mindre höjning av frekvensgången under ca 50 Hz om det är musikåtergivning som det handlar om.


Minns jag fel här då?
Mitt minne är att stående vågor "hänger kvar" längre i tidsdomänen. Att EQ`a ner en topp ner till rak tonkurva ger ändå en långsamt avklingning vilket är hörbart på samma sätt (men antagligen något annorlunda) som en topp är. När jag EQ`ar brukar jag sänka de topparna med lång avklingning något under "rakt" för att kompensera.

Det är såklart bara ett angreppssätt som fungerar när man har tillgång till mätningar med spl/tid/frekvens.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-12 15:33

Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.

Det fiffiga i det här fallet är att den frekvensgångsdal som ekvaliseringen skapar även ger inversen av impulssvaret från rumsresonansen förutsatt att det handlar om minimumfassystem i båda fallen (vanlig hederlig analog eq eller IIR-filter och ideala begränsningsytor i rummet). Eftersom rumsresonansen oftast bara delvis är minimumfas (väggar, tak och golv är inte idealt reflektiva) så blir det dock fortfarande en viss skillnad i praktiken och här finns det möjligen utrymme för lite perceptuellt betingade småjusteringar av ekvaliseringen.

Denna kvarvarande avvikelse i tidsdomänen kan hanteras med FIR-filter som kan ha godtycklig fasgång, men detta ger trots allt bara marginellt bättre ljudkvalitet. B&W drev inom området ett stort och tekniskt sett framgångsrikt utvecklingsprojekt med optimal FIR-filtrering redan på 80-talet, men detta lades ned kort före marknadsintroduktionen eftersom hörbarheten av s.k. överskjutande fas (excess phase) ansågs vara alltför låg.

För riktigt starka rumsresonanser från betongväggar handlar det dock nästan uteslutande om minimumfas och i detta fall, när ekvaliseringen behövs som mest, blir impulssvar och frekvensgång nästan helt ideala efter ekvalisering med ordinära IIR-filter.

Tilläggas bör att resonemanget blir exakt detsamma även om det handlar om motsatsen, d.v.s. ekvalisering av frekvensgångsdalar, men i det fallet är det lätt att råka in i effekt- eller luftpumpningsbegränsningar och därför bör man vara lite försiktig. Om man ser till att ha ordentlig överkapacitet så kan man dock tillåta sig att förstärka dalar med 5-10 dB.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-13 08:54

Aktuell mätning i sweetspot. Avser inte göra fler ändringar innan basarna är i sin slutgiltiga position.
Bilagor
sweetspot.png
sweetspot.png (273.37 KiB) Visad 3146 gånger

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav steveo1234 » 2022-07-13 14:15

I-or skrev:Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.



Aaaaamen.
Kommer jag ihåg så fel? Vilka resonanser är det som klingar av långsamt över tiden då?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav steveo1234 » 2022-07-13 14:15

Glebster skrev:Aktuell mätning i sweetspot. Avser inte göra fler ändringar innan basarna är i sin slutgiltiga position.


Ser ju bra ut. Bättre än vad de flesta har...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-13 16:07

steveo1234 skrev:
I-or skrev:Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.



Aaaaamen.
Kommer jag ihåg så fel? Vilka resonanser är det som klingar av långsamt över tiden då?


Nej, du kommer nog ihåg rätt. Resonanser klingar av naturliga skäl av långsamt. Standardekvalisering (IIR eller analog) kan dock sänka avklingningstiden, dock inte fullt ut eftersom rumsresonanser uppvisar inslag av överskjutande fas som man inte inte blir av med utan FIR-filtrering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-14 14:00

Kort uppdatering DSP-SL

Efter att jag förstått arbetsgången i iWoofer appen måste jag säga att DSP-SL är en sanslöst prisvärd produkt. Enkel att både mäta och justera med och den automatiska kalibreringen notchar effetkitvt bort rumsmoder och dylikt. Därefter kan man enkelt notcha vidare eller lägga till en house curve.

Extra trevligt är att man gör ändringarna i realtid och att det inte tar mer än 20 sekunder att hoppa mellan sparade konfigrationer vilket innebär att man enkelt kan ha olika inställningar för t.ex. musik, film eller olika ljudstyrkor (tänk Fletcher-Munson). Skoj och enkelt!

Jämfört med miniDSP är det trivialt att ratta och ändra med sin iPhone. Det negativa för infrabasintresserade är det inbyggda HP-filtret på 20Hz vilket man inte kan ta bort.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-14 16:08

Bortse från vad jag skrev om inbyggda 20 Hz HP-filtret i föregående inlägg, det verkar inte stämma utan 20 Hz är bara lägsta ingreppsfrekvens

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6355
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2022-07-14 16:47

Det tycks vara ganska vanligt i diverse equalizers att 20 Hz är lägsta ingreppsfrekvens, vilket är en onödig begränsning. En användbar funktion är för övrigt högpassfilter, vilka man kan ställa in med en ingreppsfrekvens ca en ters under portavstämningsfrekvensen för undvikande av distorsion från stora, men akustiskt ineffektiva, konutslag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-07-14 18:17

I-or skrev:Det tycks vara ganska vanligt i diverse equalizers att 20 Hz är lägsta ingreppsfrekvens, vilket är en onödig begränsning. En användbar funktion är för övrigt högpassfilter, vilka man kan ställa in med en ingreppsfrekvens ca en ters under portavstämningsfrekvensen för undvikande av distorsion från stora, men akustiskt ineffektiva, konutslag.


Ja, både ingrepp under 20 Hz samt HP-filter för att skydda basreflexbasar vore såklart trevligt. Undrar just om det är hård- eller mjukvaran som utgör begränsning för de DSP som inte klarar?

Finns det för övrigt någon anledning att använda en dsp per bas?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Calleberg » 2022-08-07 23:07

Hittade lite Distorsionsmätningar på RSS315-HF på dibirama.
Det var ju tråkigt, men det kanske inte låter så illa i Verkligheten :|
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html

Däremot verkar min favorit RSS390-HF vara " the shiznit" 8)
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html

Och UM15 som Glenn skulle sagt "fy fan va fittig, d e röva" (kolla uppmätta T/S data) 8O
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav Glebster » 2022-08-08 03:50

Intressant sida. Jämför man med övriga subwoofer de mätt på ser ju Dayton 12an fortfarande väldigt bra ut. Jag har hittills inte upplevt någon dist alls. 15-tummaren mäter väldigt fint.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster