Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Det här låter som en kul och bra ide. Kanske att du skulle förkovra dig lite i hur man bygger hornbasar, borde gå att gömma de annars ofta skrymmande hornen i väggen.
En annan sak att tänka på är att vibrationer och elektronik inte är bästa kompisar. Subar med havererad inbyggd förstärkare är ganska vanligt t.ex. Så det måste du hantera på något sätt. En bra början är att montera basarna så att vibrationerna som orsakas av deras mekaniska rörelse tar ut varandra. På köpet minskar risken att resten av huset, vitrinskåp och tändstickstavlan föreställande bodens fästning etc. skakar med
Baffel skrev:Men om du bygger en sub av något estetiskt tilltalande? Någon typ av möbel med sub i? Skulle inte det vara enklare än att smacka ihop en hel vägg?
Evil_Homer skrev:Jag har gjort en "falsk vägg" genom att göra stora ramar och sen spänna upp tunnt svart tyg, en list i taket och en nertill och magneter som höll det på plats.
Kanske vore något för dig?
Fördelarna som jag ser det är, enkelt att komma åt sakerna bakom, inte vara låst vid placeringar av högtalarna, väldigt skönt för ögonen att ha svart runt bilden och inga prylar syns.
eljulio skrev:Kul projekt! Vibrationer har jag erfarenhet av... så det är ju viktigt att tänka på.
Jag tänker att du kanske skulle kunna dölja subbarna bakom akustiktavlor med egen motiv? De ska ju ändå hängas upp med luftspalt på några centimeter och då får du något fint att vila ögonen på samtidigt som det kanske gör lite annan nytta också. Här finns exempel: https://widget.sofsci.se/reseller_galle ... 5151787378
Glebster skrev:
Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.
Calleberg skrev:Glebster skrev:
Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.
INGEN minns en Fegis....
jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.
Glebster skrev:jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.
Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.
Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?
Kalejdokom skrev:Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.
Calleberg skrev:Glebster skrev:jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.
Den här blir perfekt!
https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168
Glebster skrev:Calleberg skrev:Glebster skrev:
Den här blir perfekt!
https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168
2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?
Calleberg skrev:Glebster skrev:
2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?
Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.
I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.
Dessutom behöver du bara två....
Glebster skrev:Calleberg skrev:Glebster skrev:
Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.
I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.
Dessutom behöver du bara två....
Missade att det var utrustat med dubbla spolar för ändamålet, jag avsåg seriekoppling av element rent generellt vilket tex IÖ uttalat sig om i negativa ordalag (därför Inos surrar är så högohmiga (ämnade för parallellkoppling).
Får testa simulera lite när jag har möjlighet.
Menar du att jag bara skulle behöva två jämfört med slutna?
Glebster skrev:Kalejdokom skrev:Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.
Det är motsvarande element fast åttohmsversionen som jag simulerat ovan.
Jag är dock orolig att 4 slutna inte kommer räcka till. Om du studerar outputdelta så framgår det att basreflexlösningen presterar nästan 6dB mer!
smile skrev:Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.
Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.
[ Bild ]
Bill50x skrev:smile skrev:Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.
Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.
[ Bild ]
Var ligger bilden? Vare sig Chrome eller Edge visar den men däremot i Firefox...
Snyggt bygge, hur är högtalarna konstruerade?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster