Förvaring av elektronikkomponenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Förvaring av elektronikkomponenter

Inläggav MacBruce » 2022-06-09 15:44

Morello skrev:Det ser ut som att du har några rör i lådorna.


Skenet bedrar – inte i de lådorna men i några andra... Dels en packe (inkompatibla ?) reserv-rör till Gösta Bäckström-förstärkaren, dels några till i en annan låda. När himlakropparna står i en gynnsam position, kommer jag (kanske) att lägga in dem i den "lager-lista" som jag tillverkade för något halvsekel sedan... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förvaring av elektronikkomponenter

Inläggav xmag » 2022-06-09 18:48

MacBruce skrev:Ordning och Reda – var det en gång... Dels har de flesta etiketter bleknat till oläslighet med åren, dels glömde "flytthjälpen" att dra en tejp över alla lådorna för att "säkra" dem, vilket fick till följd att ett antal lådor gav sig i väg på egen hand...

Snyggt!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Förvaring av elektronikkomponenter

Inläggav MacBruce » 2022-06-09 20:16

xmag skrev:
MacBruce skrev:Ordning och Reda – var det en gång... Dels har de flesta etiketter bleknat till oläslighet med åren, dels glömde "flytthjälpen" att dra en tejp över alla lådorna för att "säkra" dem, vilket fick till följd att ett antal lådor gav sig i väg på egen hand...

Snyggt!


Tack men – ditt arrangemang ser ju närmast ut som en välordnad läkarmottagning... (Inte för att jag har sett någon välordnad sådan...) ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förvaring av elektronikkomponenter

Inläggav xmag » 2022-06-09 22:13

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:Ordning och Reda – var det en gång... Dels har de flesta etiketter bleknat till oläslighet med åren, dels glömde "flytthjälpen" att dra en tejp över alla lådorna för att "säkra" dem, vilket fick till följd att ett antal lådor gav sig i väg på egen hand...

Snyggt!


Tack men – ditt arrangemang ser ju närmast ut som en välordnad läkarmottagning... (Inte för att jag har sett någon välordnad sådan...) ;-)

TACK!
Läkarmottagningarna är säkert välordnade men läkarna är det värre ställt med när vi kommer till ordning... :D
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Förvaring av elektronikkomponenter

Inläggav Helmut » 2022-06-09 22:25

Var köper man dessa laboratorierör?
För en massa år sedan köpte jag ett par hundra fyrkantiga plastaskar med lock från Clas Ohlsson. Askarna har ca måtten 2x2x7 cm.
Skulle behöva Ytterligare ca 50 - 100 plastaskar eftersom jag har en låda med gif påsar. Har vanan att jag oftast köper 125 metallmotsstånd och ca 25 kondensatorer, och så brukar det bli 50 transistorer trotts att jag bara behöver några.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förvaring av elektronikkomponenter

Inläggav xmag » 2022-06-10 02:20

Helmut skrev:Var köper man dessa laboratorierör?
För en massa år sedan köpte jag ett par hundra fyrkantiga plastaskar med lock från Clas Ohlsson. Askarna har ca måtten 2x2x7 cm.
Skulle behöva Ytterligare ca 50 - 100 plastaskar eftersom jag har en låda med gif påsar. Har vanan att jag oftast köper 125 metallmotsstånd och ca 25 kondensatorer, och så brukar det bli 50 transistorer trotts att jag bara behöver några.

Dessa:
download/file.php?id=31956
köpte jag här;
https://www.amazon.se/gp/product/B01MYE ... UTF8&psc=1
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster