2-vägs, söker tips samt har frågor om att förändra design

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

2-vägs, söker tips samt har frågor om att förändra design

Inläggav q77 » 2021-05-05 11:53

Hej,

Mot sommaren går flytt till ny lya och det tog inte lång tid efter pappren av påskrivna till att jag började spekulera i om jag skulle bygga nya högtalare. Man påverkas av dem man har runt sig (sin sambo), vilket gör att även jag nu vill ha ganska hög WAF. För detta har jag snöat in på 2 vägs, men jag vill att de ska kunna spela djupt och klara sig acceptabelt utan sub. Motivationen är dels lättare att få till den estetik jag tänker, dels tänker jag det är kul att testa och se vad man kan lyckas med.

Förutsättningar/önskemål:
- F3 under 40 hz (som riktlinje, vet att det inte är allt)
- Volym kring 20-30 liter
- Passiva och passivt filter
- Ska vara i del i vardagsrum på ca 4x4 m, som är "öppet bakåt" till resten av vardagsrum/middagsrum/hall (gissar det det totalt är 35-40 kvm?)
- Lite flytande budget, men som riktlinje säg upp till 4000 kr för element och filter
- Behöver matcha B&W 685 i ljudkvalitet (väldigt subjektivt jag vet)

Just nu har jag Paul Carmodys Amiga som högst på listan. Baserat på vad jag läst så ska denna design vara väldigt mycket bang for the bang. Tittat lite på hans Hitmaker som också är intressant, som jag tänker i större låda skulle kunna spela lägre?

Tips på andra DIY 2-vägssystem som kan spela lågt och passa in i mina önskemål?

Och så till min huvudsakliga fundering. Jag vill ha bredare front än de allra flesta designer. Kan man relativt enkelt utgå från en befintlig design och modifiera filter så att baffelsteget anpassas till annan frekvens? Jag undviker gärna att designa filter själv. Tycker det verkar svårt och vanskligt, särskilt då jag inte vill gå igenom processen med att genomföra mätningar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 2-vägs, söker tips samt har frågor om att förändra desig

Inläggav Tangband » 2021-05-05 13:22

Ändrar du bredden på en högtalarlåda så behöver hela det passiva filtret göras om.

Du kan ju söka information om GRIMM Audio, som gör breda högtalare. För att undvika behovet av baffelstegsförstärkning ned till rummets schröderfrekvens. På så viss kan man tjäna 4-6 dB headroom i området mellan 900-300 Hz, jämfört med en smal högtalare.

Grimm gör ju högtalare med en 8:a som boomer. Och använder branta aktiva filter.

En sån bred högtalare med baffelstöd ned till 300 Hz skulle lika gärna kunna göras med en bra 6 1/2:a, slitsport och med passiv teknik. Kanske med en SB NBAC17 och SB adc 26 diskanten ? Det är svårt att hitta bättre element än dessa under 4000 :- för ett par. Att överträffa ett par B&W685 i ljudkvalitet är inte svårt.

https://www.grimmaudio.com/wordpress/wp ... eakers.pdf


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster