Vad göra med OD11 basar och filter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

backspacer
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-05-15

Vad göra med OD11 basar och filter?

Inläggav backspacer » 2021-05-16 11:36

Efter helrenovering av mina OD11 har jag de gamla basarna och filterna liggandes. Diskanterna var i så dåligt skick att jag fick kasta dem.

Tacksam för tips på vad jag kan göra med dessa delar!?

Själv är jag inne på att bygga aktiva högtalare eller en aktiv "sound bar":

1. Kanta om basarna
2. Köp nya diskanter som passar filterna (eller som kräver så lite modifikation av filterna som möjligt). Vad ska jag köpa? Vad behöver jag göra med filterna?
3. Köp hem lite MDF-board och snickra ihop lådor. Vad ska dessa ha för dimensioner? Svårt att få till den lutande baffeln i originalhögtalaren och inget jag kommer försöka ge mig på.
4. Bygg in förstärkare och bluetoothmottagare. Tips på komponenter?

Är jag helt ute och cyklar? Är det bättre att skänka prylarna till någon som behöver reservdelar?
Bilagor
IMG_4622.jpg
IMG_4622.jpg (1.92 MiB) Visad 690 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Vad göra med OD11 basar och filter?

Inläggav Lasse- » 2021-05-16 19:36

Sätt in en annons på Tradera tycker jag som omkantnings objekt det är säkert folk som behöver reserv delar till sina högtalare
Men Ohm mät talspolarna för säkerhets skull

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad göra med OD11 basar och filter?

Inläggav jansch » 2021-05-17 13:09

backspacer skrev:Efter helrenovering av mina OD11 har jag de gamla basarna och filterna liggandes. Diskanterna var i så dåligt skick att jag fick kasta dem.

Tacksam för tips på vad jag kan göra med dessa delar!?

Själv är jag inne på att bygga aktiva högtalare eller en aktiv "sound bar":

1. Kanta om basarna
2. Köp nya diskanter som passar filterna (eller som kräver så lite modifikation av filterna som möjligt). Vad ska jag köpa? Vad behöver jag göra med filterna?
3. Köp hem lite MDF-board och snickra ihop lådor. Vad ska dessa ha för dimensioner? Svårt att få till den lutande baffeln i originalhögtalaren och inget jag kommer försöka ge mig på.
4. Bygg in förstärkare och bluetoothmottagare. Tips på komponenter?

Är jag helt ute och cyklar? Är det bättre att skänka prylarna till någon som behöver reservdelar?


Kolla om spindlarna är "buckliga", är dom det är det kört annars är det värt att kanta om. Har Sonab högtalarelementen ferritmagnet är dom sällan buckliga, har dom hästskomagnet är dom oftast buckliga.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster