Design av böjd slitsport

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-28 18:59

I-or skrev:Nejdå, det går alldeles utmärkt. Självklart får man någon form av diskontinuitet där slitsen avslutas, men även om turbulensen ökar en aning här så är flödet längs resten av slitsen (som står för en många gånger större del av ljudgenereringen) mycket lågturbulent och därmed är ljudgenereringen i stort distorsions- och brusfri. Konen uppför sig betydligt sämre och hanterar dessutom ett frekvensområde med många gånger högre signalinnehåll, varför dess distorsion blir betydligt mer märkbar.


Så bra :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-05-28 21:53

I-or: hur mycket bättre (mer strömningskapabel) är egentligen den ’optimala’ porten motsvarande den Kraniet ritat upp jämfört med en enkel spalt motsvarande en sådan sammel byggt? Med andra ord; är det värt mödan med den optimala (som sannolikt är ganska svårbyggd) om man tillser att den vanliga är hyfsat tilltagen/dimensionerad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-05-29 11:34

Glebster skrev:I-or: hur mycket bättre (mer strömningskapabel) är egentligen den ’optimala’ porten motsvarande den Kraniet ritat upp jämfört med en enkel spalt motsvarande en sådan sammel byggt? Med andra ord; är det värt mödan med den optimala (som sannolikt är ganska svårbyggd) om man tillser att den vanliga är hyfsat tilltagen/dimensionerad?
Från Comsol-artikeln:
Straight ports perform at least 10dB worse than optimally flared ports.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 12:18

Mina portar är gjorda efter inspiration från soffsubben så dom har en inre baffel på 3 cm
Mynning in och utvändig radie på ca 6 mm plus en 15 gradig lutning på både in och utlopp,
den är inte bara rak :)
/Sammel
Bilagor
24EC9E0A-DE30-475F-884B-F5FE7E2AD033.jpeg
Slits in ifrån
24EC9E0A-DE30-475F-884B-F5FE7E2AD033.jpeg (54.36 KiB) Visad 2370 gånger
636AD0DA-8855-4613-BC53-4986FBDD31B3.jpeg
Böj o baffel
636AD0DA-8855-4613-BC53-4986FBDD31B3.jpeg (50.99 KiB) Visad 2370 gånger
E095C7A1-0F01-476A-8F60-67B2205A351C.jpeg
Slits utifrån
E095C7A1-0F01-476A-8F60-67B2205A351C.jpeg (110.93 KiB) Visad 2370 gånger
Senast redigerad av sammel 2021-05-29 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-05-29 12:20

sammel skrev:Mina portar är gjorda efter inspiration från soffsubben så dom har en inre baffel på 3 cm
Mynning in och utvändig radie på ca 6 mm plus en 15 gradig lutning på både in och utlopp,
den är inte bara rak :)
/Sammel

Hur mycket större är öppningsarean (frånsett den lilla kantradien) jämfört med arean på mitten av porten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 12:47

paa skrev:
sammel skrev:Mina portar är gjorda efter inspiration från soffsubben så dom har en inre baffel på 3 cm
Mynning in och utvändig radie på ca 6 mm plus en 15 gradig lutning på både in och utlopp,
den är inte bara rak :)
/Sammel

Hur mycket större är öppningsarean (frånsett den lilla kantradien) jämfört med arean på mitten av porten?


Dubbelt så stor
12 mm är porten + 12 mm för ökningen.
Portarean är 60 cm2 och med ökningen då
blir 120 cm2

Edit
ändrat prefix till cm2 :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-05-29 15:48

Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 16:03

paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.

Tack paa.
Jo jag tycker det blev bra. Har velat göra slits förut men inte kommit på
hur jag skulle göra den, men med soffsubben så kom ljuset :)
Rubriken här är ju böjd slits men jag ville inte ha böjd om jag kunde undvika
och fick en port som var mitt emellan 3 o 4 tum som jag ville och slapp böja den.
Och jag tycker det funkar kanon, har inte uppfattat några oljud från porten :)

Edit
Sedan håller jag med om att utformningen
är enklare än den Karniet håller på med det
är mest att få till vinkeln radien och övergången
Däremellan vilket jag inte fick till perfekt tur att det
finns fogmassa :)
Sedan rätt höjd och avstämning sen är man hemma :)
Senast redigerad av sammel 2021-05-29 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav I-or » 2021-05-29 16:22

paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.


Ja, det där är en enkel, men mycket verkningsfull lösning som jag rekommenderade till sammel. Det är högst osannolikt att man hör några oljud från porten med den lösningen även om den inte är tokoptimerad som i bilden ovan. sammel får gärna göra lite portdistorsions-/brusmätningar när han är redo. Det kan dock vara lite småknepigt att mäta bruset, då man lätt får turbulens runt mikrofonen om man inte ser upp.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 16:31

I-or skrev:
paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.


Ja, det där är en enkel, men mycket verkningsfull lösning som jag rekommenderade till sammel. Det är högst osannolikt att man hör några oljud från porten med den lösningen även om den inte är tokoptimerad som i bilden ovan. sammel får gärna göra lite portdistorsions-/brusmätningar när han är redo. Det kan dock vara lite småknepigt att mäta bruset, då man lätt får turbulens runt mikrofonen om man inte ser upp.


Vll bara säga att jag uppskattar din hjälp I-or.
Mäter gärna. Du får gärna guida hur jag ska göra.
Mickplacering tidfönster och sådant som kan påverka.
Får se när det kan bli av.
Jag säger till när jag är redo :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-05-29 21:30

Sammel: ber om ursäkt för min felaktiga tolkning av din lösning som ju ser förträfflig ut. Är den invändiga baffeln endast på ena sidan av slitsen (den som vetter mot centrum)?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 21:39

Glebster skrev:Sammel: ber om ursäkt för min felaktiga tolkning av din lösning som ju ser förträfflig ut. Är den invändiga baffeln endast på ena sidan av slitsen (den som vetter mot centrum)?


Det är ingen fara det är ju inte lätt att se hur det är på insidan.
Kände bara att jag ville klargöra hur det var, men fortfarande så är
det en enklare slits även om den är riktigt bra.
Det blir ju kul att följa den här superbra slitsen som kommer att ta form
här. Sen blir det kul att se det du kommer att göra.
Många bra "filmer" på gång på faktiskt.se :)

edit ja den är bara på sidan in mot lådan.
och anledningen att jag har två stående är att eftersom lådan är så smal
så skulle slitsen bli lite i överkant hög utifrån det jag tänkte(omkring 1 cm)
nu blev den 1,2 cm och det känns bra.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-05-29 22:10

Tack för informationen. Din lösning kommer passa perfekt på de basar jag tänkt bygga. Vilka mått använde du för att beräkna portens avstämning iom den olikformade höjden?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 22:53

Glebster skrev:Tack för informationen. Din lösning kommer passa perfekt på de basar jag tänkt bygga. Vilka mått använde du för att beräkna portens avstämning iom den olikformade höjden?


Så kul :)
Det var den lägsta det mått där sliten är rak.(jag bad Ior föreslå porthöjd eftersom jag inte brukar få till rätt enligt uträkning.'
Det blev inte riktigt on spott nu heller ,säkert mitt fel :)
Jag visste att jag ville stämma till ca 28 Hz och har bestämt en lådvolym som jag kommit fram till borde funka
ett visst djup på lådan som gjorde att jag inte kunde ha djupare port än 28,5 cm, den får inte sluta närmre bakstycket än
5 cm enligt Ior:s sedan var det bara att räkna ut porthöjden, eller. Jo sen mäta och avstämningen blir för låg(provar att öka till 9,5 mäter det blir bättre 26
Hz ända tills jag tätat några läckor då sjunker den till 24 Hz. Sedan säger jag let´s gå crazy o höja till 12 mm då blev det som jag ville 28,5 Hz.

Vill nån diskutera mina slitsar mer så kan vi ta det i min medlemstråd , jag gör mina byggen där :)

Nu känner jag att det raka tar för mycket plats i den böjda slitsens tråd. Hoppas att allt är ok Kraniet.
Jag ska backa till åskådare på din spelplan, lycka till med ditt projekt.

/Sammel

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-05-29 22:58

Kraniet inleder med att fråga om den effektiva arean så helt off side är vi inte men Kraniet får såklart bestämma. :D

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-29 23:00

Glebster skrev:Kraniet inleder med att fråga om den effektiva arean så helt off side är vi inte men Kraniet får såklart bestämma. :D


Nej du har nog rätt :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Kraniet » 2021-05-31 12:50

Det här är väl faktiskt? Off-topic är ju norm :D
Sen låter det ju ju som det är väldigt nära topic så för min del så är det bara köra på :)

En fundering jag hade var hur mycket skada böjen gör. kan det va så att en rak slitsport med mindre area kan ge bättre resultat än en böjd med större area. Var går i så fall gränsen?
Dvs hur mycket större area (om något) bör den böjda slitsen ha för att böjen ska vara värd att ha?

Och när vi är inne på area. Är en större port att föredra så länge längden inte innebär andra problem?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-05-31 13:26

Kraniet skrev:Det här är väl faktiskt? Off-topic är ju norm :D
Sen låter det ju ju som det är väldigt nära topic så för min del så är det bara köra på :)

En fundering jag hade var hur mycket skada böjen gör. kan det va så att en rak slitsport med mindre area kan ge bättre resultat än en böjd med större area. Var går i så fall gränsen?
Dvs hur mycket större area (om något) bör den böjda slitsen ha för att böjen ska vara värd att ha?

Och när vi är inne på area. Är en större port att föredra så länge längden inte innebär andra problem?

De var skönt att du tyckte det var ok :)
Har svårt att tro att din böj har så stora förluster men jag ville helst slippa, både jobbet och risken för förlust.
min böj skulle nog blivit betydligt mindre radie så där tror jag risken för förlust är större,
men vi får höra vad expertisen säger :)

Edit intressant fråga som man brottas med :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-01 13:40

I-or skrev:
paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.


Ja, det där är en enkel, men mycket verkningsfull lösning som jag rekommenderade till sammel. Det är högst osannolikt att man hör några oljud från porten med den lösningen även om den inte är tokoptimerad som i bilden ovan. sammel får gärna göra lite portdistorsions-/brusmätningar när han är redo. Det kan dock vara lite småknepigt att mäta bruset, då man lätt får turbulens runt mikrofonen om man inte ser upp.


Har gjort lite mätningar det var svårt att hitta portbrus i mätningarna.
Publicerar några bilder på RTA vid så hög nivå jag vågar 17-18 volt i 4 ohm.
vågar inte för länge åt gången det börjar osa bränt :)

Publicerar ett par vår expert får gärna kommentera vad vi ser och inte ser :)
andra givetvis också. Kan väl va bra att visa i alla fall :)
Bilagor
IMG_1593.JPG
Bild på uppställning vid mätning
IMG_1593.JPG (622.11 KiB) Visad 2227 gånger
portsbrusmätning RTA ca 17 volt 4 ohm REW.jpg
RTA 1/6 pr oktav REW 17 volt i 4 ohm
portsbrusmätning RTA ca 17 volt 4 ohm REW.jpg (559.08 KiB) Visad 2227 gånger
portsbrusmätning Loudspeaker lab 4 beta RTA 18 volt ca 2cm från portmynninge åt baffelcentrumhållet.jpg
RTA 1/6 pr oktav Loudspeaker lab 4 beta
portsbrusmätning Loudspeaker lab 4 beta RTA 18 volt ca 2cm från portmynninge åt baffelcentrumhållet.jpg (299.92 KiB) Visad 2228 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-01 14:41

Är det vid avstämningsfrekvensen det peakar?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-01 14:48

Glebster skrev:Är det vid avstämningsfrekvensen det peakar?


Japp.
Tyvärr jobbar jag nu och kan inte kommunicera så bra :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav I-or » 2021-06-01 15:12

Den generella brusnivån ser en aning hög ut (topparna som sticker upp är övertoner, grundton vid 28,5 Hz), men detta beror sannolikt på att det bildas turbulens runt mikrofonkapseln. Man ser dock ingenting av turbulent excitering av portens pipresonanser, varför porten tycks uppträda väl trots ett ordentligt pådrag om 18 Vrms (motsvarande ca 80 W enligt sammel). Framförallt hör man under dessa förutsättningar enligt sammel absolut ingenting av portbrus, vilket är det viktigaste.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-06-01 15:46

Rent generellt så är det mer gynnsamt med avstämning en bit under 30 Hz än när det ligger en bit över 30 Hz. De allra flesta akustiska instrument har inga frekvenser så långt ner så eventuellt portbrus kommer inte att uppträda så ofta, och syntarna som går så djupt har man ju ingen hörselreferens till i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-02 05:50

Vilken längd och höjd ska man då anta för sin ’optimerade’ slitsport vid dimensionering? Ior hintade om ett genomsnitt av höjden men är det isf ett viktat medelvärde? Gäller ett genomsnitt också för längden dvs man mäter från någonstans kring halvvägs på ’trattdelen’?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-06-02 09:23

Jag ser nu att man skulle kunna missförstå vad jag menade med mitt inlägg, jag menar ju inte att man ska "underavstämma" eller något sådant.
Så här blir det nog bättre:
Rent generellt så är det mer gynnsamt att bygga med element som gör att man kan avstämma porten en bit under 30 Hz (som i detta fall) än när det ligger en bit över 30 Hz. De allra flesta akustiska instrument har inga frekvenser så långt ner så eventuellt portbrus kommer inte att uppträda så ofta, och syntar som går så djupt har man ju ingen hörselreferens till i alla fall.
Senast redigerad av paa 2021-06-02 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Kraniet » 2021-06-02 10:05

paa skrev:Jag ser nu att man skulle kunna missförstå vad jag menade med mitt inlägg, jag menar ju inte att man ska "underavstämma" eller något sådan.
Så här blir det nog bättre:
Rent generellt så är det mer gynnsamt att bygga med element som gör att man kan avstämma porten en bit under 30 Hz (som i detta fall) än när det ligger en bit över 30 Hz. De allra flesta akustiska instrument har inga frekvenser så långt ner så eventuellt portbrus kommer inte att uppträda så ofta, och syntar som går så djupt har man ju ingen hörselreferens till i alla fall.



Hänger inte det där ihop med vilken kapacitet för SPL som porten har?

Tittar man på MOL-kurvan i Basta så ser man att porten, vis samma antagen porthastighet, behöver ha relativt större area vid högre avstämningsfrekvenser än vid lägre för att maximera MOL-kurvan runt avstämningen.
Eller vad det egentligen är (väl?) är att porten behöver ha en viss innesluten volym för att den ska kunna ge en viss SPL. Och ju närmare portens max man låter den arbeta desto mer missljud kommer man riskera att den avger.

Gjorde en simulering. Samma element i samma låda med 20 och 30 Hz avstämning, och 10 m/s max lufthastighet.
Nu är det lite svårt att avgöra när MOL-kurvorna runt avstämning är "likvärdiga" men jag tycker det ser ganska likvärdigt ut.
Avstämningen vid 20 Hz är med ett 114mm rör medan avstämningen vid 30 Hz är med två 100 mm rör (102cm2 och 157cm2) men båda innesluter ca 6,3 liter luft.
Bilagor
Basreflex.jpg
Basreflex.jpg (148.42 KiB) Visad 2155 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav I-or » 2021-06-02 11:54

Porten behöver pumpa mer luft för att nå samma ljudtryck vid en låg avstämningsfrekvens som vid en hög dito. Arean måste alltså vara större för den lägre avstämningsfrekvensen om man vill hålla partikelhastigheten/strömningshastigheten konstant och dessutom ökar turbulensbenägenheten med minskad frekvens.

För övrigt kan du nog tolerera sådär 25 m/s i maximal strömningshastighet innan din port närmar sig någon form av överstyrning. Porten producerar då med en avstämningsfrekvens om 20 Hz ca 107 dB, 1 m, halvsfär (ytterligare något till betydligt högre nivå i lyssningspositionen om rummet är någorlunda normalt), vilket är betydligt mer än vad elementet mäktar med vid lite högre frekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-02 13:49

Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
Denna var på låg ljudnivå.
Bilagor
portsbrusmätning Loudspeaker lab 4 beta o spektrumanalysator låg nivå ca 2cm från portmynninge åt baffelcentrumhållet.jpg
Min bästa portbrusmätnig
portsbrusmätning Loudspeaker lab 4 beta o spektrumanalysator låg nivå ca 2cm från portmynninge åt baffelcentrumhållet.jpg (344.87 KiB) Visad 2107 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav petersteindl » 2021-06-02 14:19

sammel skrev:Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
Denna var på låg ljudnivå.


I det här fallet skulle jag prova att använda linjär skala på X-axeln/frekvensaxeln och skala från 20 Hz till 1 kHz. Jag tror det då blir lättare att se vad som är harmoniska deltoner och vad som inte är det, bl.a. t.ex. pipresonansen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-02 14:25

petersteindl skrev:
sammel skrev:Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
Denna var på låg ljudnivå.


I det här fallet skulle jag prova att använda linjär skala på X-axeln/frekvensaxeln och skala från 20 Hz till 1 kHz. Jag tror det då blir lättare att se vad som är harmoniska deltoner och vad som inte är det, bl.a. t.ex. pipresonansen.

Mvh
Peter


Bra tips Peter, får testa det i morgon,
Fast jag sagt att jag inte skulle mäta i morgon ;)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster