Design av böjd slitsport

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav petersteindl » 2021-06-02 15:40

sammel skrev:
petersteindl skrev:
sammel skrev:Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
Denna var på låg ljudnivå.


I det här fallet skulle jag prova att använda linjär skala på X-axeln/frekvensaxeln och skala från 20 Hz till 1 kHz. Jag tror det då blir lättare att se vad som är harmoniska deltoner och vad som inte är det, bl.a. t.ex. pipresonansen.

Mvh
Peter


Bra tips Peter, får testa det i morgon,
Fast jag sagt att jag inte skulle mäta i morgon ;)


I vissa program kan du öppna sparade mätfiler och därefter ändra skalor på axlarna. Då behöver du inte göra om mätningen på nytt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav I-or » 2021-06-02 20:47

Du kommer inte att se några pipresonanser vid en sådan mätning (med grundtonen fixerad vid 28,5 Hz) om inte strömningshastigheten är hög eftersom pipresonanserna endast exciteras när systemet uppträder kraftigt olinjärt via turbulens och då måste man dra på ordentligt. Är man endast intresserad av pipresonanserna i sig är det bäst att göra en normal frekvensgångsmätning med stegad sinus. Du kommer antagligen att behöva stoppa in mikrofonen en bit i porten för att undvika att plocka upp elementbidraget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-03 08:45

I-or skrev:Du kommer inte att se några pipresonanser vid en sådan mätning (med grundtonen fixerad vid 28,5 Hz) om inte strömningshastigheten är hög eftersom pipresonanserna endast exciteras när systemet uppträder kraftigt olinjärt via turbulens och då måste man dra på ordentligt. Är man endast intresserad av pipresonanserna i sig är det bäst att göra en normal frekvensgångsmätning med stegad sinus. Du kommer antagligen att behöva stoppa in mikrofonen en bit i porten för att undvika att plocka upp elementbidraget.


OK sanningens minut vad gäller portresonans, micken i ena porten så långt från elementet som möjligt. Synd att mellanregisternivån är så hög i porten, troligtvis för att porten
inte är optimalt placerad rent akustiskt. tänkte bara på att jag ville ha kring 1 millimeter hög slits no matter what. So är det den som vill va fin får lida pin :)

edit.
Har justerat nivåerna så att dom är lika vid portavstämning
Bilagor
Portbrus mätning RTA grön kurva 96 ppo Sinus svep blå kurva .jpg
RTA o sinus svep
Portbrus mätning RTA grön kurva 96 ppo Sinus svep blå kurva .jpg (548.76 KiB) Visad 2380 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-03 09:24

Peter skrev:I vissa program kan du öppna sparade mätfiler och därefter ändra skalor på axlarna. Då behöver du inte göra om mätningen på nytt.

Mvh
Peter


Det gick att exportera i .txt sedan att importera i ett vanligt mätfönster,
det var ju najs då kan man köra en svepanalys i samma fönster.
Fast det visste jag inte då, men eftersom
Det inte va lätt att urskilja portresonanserna så gjorde jag brusmätning RTA och svep mätning.

Edit
har äntrat namnet av den som citeras till Peter

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-05 08:42

Precis skummat igenom tråden igen och om jag inte misstar mig så är en av ursprungsfrågorna fortfarande obesvarad;

’Men hur räknar man på vad den effektiva arean är?’

Jag skulle dessutom vilja lägga till frågan;

’Hur räknar man på vad den effektiva längden är vid Iors sjugradersavslut på båda respektive på ena sidan (sistnämnda som sammels lösning)?’

:)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-05 08:52

Glebster skrev:Precis skummat igenom tråden igen och om jag inte misstar mig så är en av ursprungsfrågorna fortfarande obesvarad;

’Men hur räknar man på vad den effektiva arean är?’

Jag skulle dessutom vilja lägga till frågan;

’Hur räknar man på vad den effektiva längden är vid Iors sjugradersavslut på båda respektive på ena sidan (sistnämnda som sammels lösning)?’

:)


Vill gärna veta också, hamnar alltid fel när jag ska kontrollera resultatet :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-05 13:38

Sammel, hamnar du över eller under, eller både och? :D

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-05 14:37

Glebster skrev:Sammel, hamnar du över eller under, eller både och? :D


Har aldrig hamnat över vad jag kommer ihåg.
Oavsett form på port nåt gör jag väl fel.
På denna böjade jag på 8 mm höjd och slutade på 8
vilket ju var bra då fick jag mer area.
Testade med att lägga in en längre port för att se var jag hamnade
och om jag la till halva vägen mellan det jag räknar som portens slut
och sedan halva biten från sidoväggen till portbaffelns slut då får jag till
Det med en portcalkylator. Min lilla port del om man säger så är ca 28 cm
Medan calculatorn säger att den ska va 45,8

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-05 23:20

sammel skrev:
Glebster skrev:Sammel, hamnar du över eller under, eller både och? :D


Har aldrig hamnat över vad jag kommer ihåg.
Oavsett form på port nåt gör jag väl fel.
På denna böjade jag på 8 mm höjd och slutade på 8
vilket ju var bra då fick jag mer area.
Testade med att lägga in en längre port för att se var jag hamnade
och om jag la till halva vägen mellan det jag räknar som portens slut
och sedan halva biten från sidoväggen till portbaffelns slut då får jag till
Det med en portcalkylator. Min lilla port del om man säger så är ca 28 cm
Medan calculatorn säger att den ska va 45,8


Inte många siffror rätt kalkylatorn säger 37 och jag har ca 28 cm längd
och 12 mm höjd i stället för 8. Hoppas det vart rätt nu :)
Kontentan är att jag inte räknar med att det ska bli rätt, men det är något
att börja med :)
Kan va lite surt när man tar en mindre port för att man tror att den större inte får plats,
och sedan misstänker att den kanske skulle gjort det :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-06-05 23:37

Jag tycker det verkar som att man kan börja iterera med att beräkna portlängden efter att porten skulle ha samma area hela sträckan som på mitten, fast den i verkligheten har typ dubbla arean vid ändarna, det brukar bli närmare sanningen än att räkna på en verklig medelarea längs hela längden. Men att komma helt rätt på en gång vet jag inte hur man gör, fiskarna är smidiga att justera med i det fallet när man ska justera portarean, även om planböjda portar är bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-05 23:58

paa skrev:Jag tycker det verkar som att man kan börja iterera med att beräkna portlängden efter att porten skulle ha samma area hela sträckan som på mitten, fast den i verkligheten har typ dubbla arean vid ändarna, det brukar bli närmare sanningen än att räkna på en verklig medelarea längs hela längden. Men att komma helt rätt på en gång vet jag inte hur man gör, fiskarna är smidiga att justera med i det fallet när man ska justera portarean, även om planböjda portar är bättre.


Jag tror också det är bäst. Jag har aldrig kommit rätt så har väl gett upp tanken,
Men har någon en superformel får ni gärna dela med er :)
Jo dina fiskar var en bra ide Paa :)
Nu var jag beredd på att mina slitsar behövde ändras så jag hade icke härdande sillikon för tätning och fixerade höjden
Med klossar med trälim på och så mätte jag innan det härdat ordentligt, sedan var det lätt att få loss dom om jag behövde
och det gjorde jag ju, två gånger sen satt den, funderade på möbelvinklar men kom fram till att det inte var så bra ide att
skruva i och ur mdf fera gånger, risk att skruven slirar :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-06 10:06

paa skrev:Jag tycker det verkar som att man kan börja iterera med att beräkna portlängden efter att porten skulle ha samma area hela sträckan som på mitten, fast den i verkligheten har typ dubbla arean vid ändarna, det brukar bli närmare sanningen än att räkna på en verklig medelarea längs hela längden. Men att komma helt rätt på en gång vet jag inte hur man gör, fiskarna är smidiga att justera med i det fallet när man ska justera portarean, även om planböjda portar är bättre.


Intressant! Jag skulle gissa på att det stämmer bättre för ett enkelt (tänk sammel) jämfört med ett dubbelt 7-graders avslut i respektive ände då den ju bara har ca halva dubbla (1/4) arean i ändarna.

Hur tänker du kring dess längd?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-06 11:19

’Halva dubbla (1/4) MER AREA’, ska det vara.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-07 12:52

Här ger IÖ input i areafrågan;

viewtopic.php?t=39301

"bara att skikta, integrera arean över hela längden, transformera varje skikt kvadratiskt mot kon-arean, och till sist summera alla skikts akustiska massor."

Personligen tror jag tror att ett viktat genomsnitt på arean är en bra utgångspunkt om man nu inte orkar integrera, i linje med vad Ior tidigare nämnt.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-07 16:23

Nu hittade jag en formel som stämmer med resultatet på min slitsport.
Den får jag nog spara till nästa gång :)

L = ((20 000 x D^2) / (Vb x Fp^2)) - (0,8 x D)

L = Rörlängd (cm), D = Rörets innerdiameter (cm), Fp = Önskad resonansfrekvens (Hz), Vb = Lådans innervolym (liter

Då har jag räknat om min port area till en rund med diametern 8,8 cm. Och arean på den kontinuerliga
delen av slitsen 60 cm2. Sen om det stämmer nästa gång vet man aldrig. Fp 28,5. Vb=54

Alltså
((20000*8,8^2)/(54*28,5^2))-(0,8*8,8)=L (28,27.......cm)

edit Har slagit ihop arean på båda portarna,
vad gör man inte för att det ska stämma :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-07 17:23

Snyggt jobbat! :D

Kan du även redogöra för hur stor del av slitsporten som är rak respektive hur stor del som är "tratt"?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-07 18:29

Glebster skrev:Snyggt jobbat! :D

Kan du även redogöra för hur stor del av slitsporten som är rak respektive hur stor del som är "tratt"?


Tror att ökningen sker på ca 3cm på varje sida och avslutas med ca 6 mm radie rundning som kommer efter ökningen
men ingår i den totala längden av porten.
Sedan slutar porten ca 6 cm från lådans bakstyckes insida.
Hoppas jag lyckades förklara :)

edit ändrat trattens längd till ca 3 cm, tror det stämmer bättre :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-07 19:53

Hur lång/djup är slitsen totalt?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-07 20:36

Glebster skrev:Hur lång/djup är slitsen totalt?


28,5 cm djup
Slitsernas bredd (som står på höjden) 25 cm vardera.
Och slitshöjden är 12 mm innan utvidgningen.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-07 21:33

sammel skrev:
Glebster skrev:Hur lång/djup är slitsen totalt?


28,5 cm djup
Slitsernas bredd (som står på höjden) 25 cm vardera.
Och slitshöjden är 12 mm innan utvidgningen.


Så (28,5 - 2 x 3) / 28,5 = 79% av slitsen är opåverkad av trattarna vilket innebär att endast 21% har en något större tvärsnittsarea och i ditt fall sker areaökningen dessutom bara på ena sidan vilket innebär att avvikelsen från en rektangulär port utan ’trattar’ de facto är relativt liten. Denna mindre ökning bör höja avstämningsfrekvensen något vilket man antingen kan kompensera för genom att göra porten smalare eller djupare eller både och. Det fina i kråksången är att slitslösningen per se klarar av att hantera flöden bättre än rör är detta inte några problem utan således en win-win. Tänker jag.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-07 21:53

Glebster skrev:
sammel skrev:
Glebster skrev:Hur lång/djup är slitsen totalt?


28,5 cm djup
Slitsernas bredd (som står på höjden) 25 cm vardera.
Och slitshöjden är 12 mm innan utvidgningen.


Så (28,5 - 2 x 3) / 28,5 = 79% av slitsen är opåverkad av trattarna vilket innebär att endast 21% har en något större tvärsnittsarea och i ditt fall sker areaökningen dessutom bara på ena sidan vilket innebär att avvikelsen från en rektangulär port utan ’trattar’ de facto är relativt liten. Denna mindre ökning bör höja avstämningsfrekvensen något vilket man antingen kan kompensera för genom att göra porten smalare eller djupare eller både och. Det fina i kråksången är att slitslösningen per se klarar av att hantera flöden bättre än rör är detta inte några problem utan således en win-win. Tänker jag.


Ja jag tycker tycker absolut det är win win för mig. Passar mig kanon :)
Inte så bra på att rita men gör ändå ett försök.
6 cm kvar till bakstycket var nån gräns jag inte skulle gå under därav portlängden
eftersom jag bestämt hur djup lådan skulle vara :)
Bilagor
slitsritning.jpg
liten ritning
slitsritning.jpg (69.84 KiB) Visad 2122 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-07 22:53

Fin ritning!

Ja, max 5cm till motstående vägg verkar vara en gängse tumregel för br-mynningar.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-08 20:24

Funderar vidare. Ungefärlig viktad snitthöjd för sammels slits;

h = (12x225 + 21x72) / 297
h = 14,2mm

Procentuell höjdavvikelse från trattlös dito i sammels fall;

14,2 / 12 = 18%

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav paa » 2021-06-09 22:40

Jag kopierar in en del av ett inlägg jag gjorde på forumet år 2005:

"Jag har intresserat mig för litteratur om senaste tidens undersökningar av basportar och hur man får dom att fungera, inte bara med lågt luftmotstånd vid normala ljudtryck, som portar med stor avrundningsradie gör, utan även vid vid extremt höga ljudtryck utan att de blockeras av massiva ändvirvlar. T.ex Roozen har skrivit några intressanta artiklar, och kommer till ett förslag med koniska ändar och en liten avrundningsradie längst ut.
Mitt förslag för fortsatta experiment ser ut som bif. bilder. Den är uppbyggd som en spaltport, där spalten vidgas med lämplig vinkel (15 grader på bilderna) åt båda håll och avslutas med en liten radie på ca 5 mm. I mitten bör det vara en övergång med lämplig rundning mellan de vinklade ändarna.
Ett rör som vidgas koniskt ökar sin area kvadratiskt med längden medan en spalt som vidgas i ett plan utvidgar sin area direkt proportionellt mot längden. Detta liknar ju mera areautvidgningen hos de raketmunstycken som också visat sig fungera utmärkt som basport.
Det behöver ju testas hur stor vinkel man kan ha på ändarna utan att det medför att luften "släpper" och skapar virvlar, och hur låg spalt man kan tänkas ha i mitten.
Konstruktionen är ju sådan att det är lätt att göra en prototyp där man kan ändra portens vinklar och spalthöjden för att nå en optimal funktion.

Vore glad för synpunkter och förbättringsförslag."

Bild
Bild

Lägg märke till den kommentar jag gjorde: "I mitten bör det vara en övergång med lämplig rundning mellan de vinklade ändarna."
Jag tror fortfarande att lämpliga radier mot det vinklade ytorna kan ha betydelse eftersom ett skarpt veck även mot en liten vinkel ger en väldigt stor derivata, och troligen kan generera en start för turbulens inuti porten helt i onödan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-10 07:11

16 år senare, här är vi… :D

Ja, känns logiskt att undvika ett hörn även om det är en flack vinkel. Fram med filen! :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav nuffe » 2021-06-10 07:39

En fråga till Sammel och de övriga experterna i denna tråd.

Din port är ju 28,5 cm lång. Men hur påverkar den "porten" du har i bakkant som är 6 cm djup o ca 5,5 cm bred, den har ju samma höjd som porten har.
Bara funderar.

Henrik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-10 12:25

nuffe skrev:En fråga till Sammel och de övriga experterna i denna tråd.

Din port är ju 28,5 cm lång. Men hur påverkar den "porten" du har i bakkant som är 6 cm djup o ca 5,5 cm bred, den har ju samma höjd som porten har.
Bara funderar.

Henrik


Jag har liknande funderingar och misstänker att det kan orsaka svårigheter
att få korrekt avstämning men har inte fått nån bekräftelse att det skulle va så,
Har kanske inte lust att bygga provlåda för att testa, även om det vore intressant.
men ag är Sammel och ingen expert :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav Glebster » 2021-06-10 12:38

En så stor ’port’ förstärker rimligtvis frekvenser över delningsfrekvens och är då ett icke-problem, eller?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav nuffe » 2021-06-10 13:23

sammel skrev:
nuffe skrev:En fråga till Sammel och de övriga experterna i denna tråd.

Din port är ju 28,5 cm lång. Men hur påverkar den "porten" du har i bakkant som är 6 cm djup o ca 5,5 cm bred, den har ju samma höjd som porten har.
Bara funderar.

Henrik


Jag har liknande funderingar och misstänker att det kan orsaka svårigheter
att få korrekt avstämning men har inte fått nån bekräftelse att det skulle va så,
Har kanske inte lust att bygga provlåda för att testa, även om det vore intressant.
men ag är Sammel och ingen expert :)


Åjo, nu har du byggt o närmar dig snart experternas skara :!:

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Design av böjd slitsport

Inläggav sammel » 2021-06-10 13:30

Glebster skrev:En så stor ’port’ förstärker rimligtvis frekvenser över delningsfrekvens och är då ett icke-problem, eller?


Det har du nog nig rätt i :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster