Jag kopierar in en del av ett inlägg jag gjorde på forumet år 2005:
"Jag har intresserat mig för litteratur om senaste tidens undersökningar av basportar och hur man får dom att fungera, inte bara med lågt luftmotstånd vid normala ljudtryck, som portar med stor avrundningsradie gör, utan även vid vid extremt höga ljudtryck utan att de blockeras av massiva ändvirvlar. T.ex Roozen har skrivit några intressanta artiklar, och kommer till ett förslag med koniska ändar och en liten avrundningsradie längst ut.
Mitt förslag för fortsatta experiment ser ut som bif. bilder. Den är uppbyggd som en spaltport, där spalten vidgas med lämplig vinkel (15 grader på bilderna) åt båda håll och avslutas med en liten radie på ca 5 mm. I mitten bör det vara en övergång med lämplig rundning mellan de vinklade ändarna.
Ett rör som vidgas koniskt ökar sin area kvadratiskt med längden medan en spalt som vidgas i ett plan utvidgar sin area direkt proportionellt mot längden. Detta liknar ju mera areautvidgningen hos de raketmunstycken som också visat sig fungera utmärkt som basport.
Det behöver ju testas hur stor vinkel man kan ha på ändarna utan att det medför att luften "släpper" och skapar virvlar, och hur låg spalt man kan tänkas ha i mitten.
Konstruktionen är ju sådan att det är lätt att göra en prototyp där man kan ändra portens vinklar och spalthöjden för att nå en optimal funktion.
Vore glad för synpunkter och förbättringsförslag."
Lägg märke till den kommentar jag gjorde: "I mitten bör det vara en övergång med lämplig rundning mellan de vinklade ändarna."
Jag tror fortfarande att lämpliga radier mot det vinklade ytorna kan ha betydelse eftersom ett skarpt veck även mot en liten vinkel ger en väldigt stor derivata, och troligen kan generera en start för turbulens inuti porten helt i onödan.