Basmoduler i bänk. Steg 3: Låddesign

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2021-06-14 18:39

Calleberg skrev:
Glebster skrev:
Calleberg skrev:


Det där var intressant information, tack. Blir till att simulera lite när tid finnes.



Kanske intressantast ändå av Daytontiotummarna: Bastarden RSS265HO-44. Den verkar vara både HF och HO samtidigt.
Jag får för mig att det är en HF-8 talpole "omgjord" till dubbelspolig. Och att konen faktiskt är lite tjockare (30g tyngre kon och lite dyrare element).
I övrigt moddad som en HO.

Jag kommer nog köpa på mig några stycken...

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... er-295-463


Jag kan passa på att fråga då: Gäller T-S-parametrar oavsett hur man kopplar? Jag har fått för mig (rätt eller fel?) att ett element med dubbla spolar a 4ohm kan man koppla serie eller parallell för 2 eller 8 ohm, eller bara använda en för 4ohm? Jag har för mig att jag för länge sen för något element sett flera uppsättningar T-S-parametrar beroende på hur man kopplar, men det har jag inte sett när jag tittat på olika element det senaste.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-14 20:18

Det verkar nog av vad jag sett, inte mätt, att det skiljer lite men att skillnaderna är såpass små att de ryms inom tillverkningstoleranserna. Att bara köra en spole går, men jag har sett fler än en tillverkare som avråder från att göra så. Dessutom är det billigare att köpa ett element med svagare motor från början.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Glebster » 2021-06-14 21:00

Missat det elementet.

Dayton rekommenderar 43 liter och 22Hz avstämning vid BR. Mina simuleringar på syskonelementen visar att större låda är att föredra. Ett rör för 22Hz kan bli rätt marigt vid 43 liter, slits är sannolikt att föredra.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-14 23:42

Glebster skrev:Missat det elementet.


the-force-is-weak-in-this-one.jpg
the-force-is-weak-in-this-one.jpg (117.7 KiB) Visad 1623 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Glebster » 2021-06-14 23:58

:lol:

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-15 13:26

Glebster skrev:
Dayton rekommenderar 43 liter och 22Hz avstämning vid BR. Mina simuleringar på syskonelementen visar att större låda är att föredra. Ett rör för 22Hz kan bli rätt marigt vid 43 liter, slits är sannolikt att föredra.


i det här fallet tror jag nog att Daytons rek är rätt. Jag kontemplerar att använda det i en Bär/Släpbar applikation där jag nog får vara glad om jag kan få till 25liter, Så det ser ut som jag får användning för en XXLS slav som jag har på "bra att ha hyllan". Ett av designmålen är 0db vid 35Hz sen kan det få vara fritt fall, (och ljudnivå som överröstar grannarnas hundjävlar) :twisted: :D

Men för att återknyta till trådstarten; "Nya" L26ROY har, ju mer jag funderar och simulerar, utkrIstiliserat sig som BENSCHMARK... med lite tur så dyker den sybaritiska språkpolisen upp här och informerar om adekvat uttryck på Svenska. :D

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... zontalTab2

Just HO-44 varianten av Dayton 10tummarna simulerar mkt lika (det gör iochförsig säkert någon av de andra med). Plus har fördelen av att kunna kopplas antingen som 8 eller 2 Ohm. Ytterligare plus är dubbla effektåligheten mot ROY, och att den inte är lika ful som ROY.

Det som gör att ROY ändå är intressant är dess lite längre slaglängd, och dokumenterat goda distorsionsegenskaper. (Och kanske, kanske kan man plastidippa konen svart :twisted: )

Inget av de båda elementen är tyvärr särskilt prisvärda om man handlar dem i Sverige.

ROY´s "Goda distorsionsegenskaper" nedan, inte bäst men good enough, och framförallt dokumenterat :D
Distorsion-subbas-5,6v.png
Distorsion-subbas-5,6v.png (373.79 KiB) Visad 1584 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-15 15:47

Värt att notera ovan är att 28W/4578 troligen skall vara 28W/4878
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer
Se fotnot.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Maarten » 2021-06-15 20:17

Calleberg, vaket ! :-)

Important Note: The original printed version of this article about the 28W/4878T00 subwoofer mentioned the reference Scan-Speak 28W/4578T00 in the title and parts of the text, and referred to the product as 28W/4748T00 in some of the captions. This was a mistake, the correct reference is the 28W/4878T00 and the online version is now corrected.
sb17nbac till alla!

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2021-06-15 21:56

Hur dålig ide är det att köpa beggade element som man inte har någon data på? Jag gillar generellt återbruk, och dessutom blir det ju billigare. Har spanat in ett par Dali-basar och ett par AudioPro-basar, men vet inte exakt från vilka modeller de kommer och parametrar har jag inte.

Jag har också börjar fundera på att gå ner till 8 tum. I Maartens sammanställning (viewtopic.php?f=3&t=71806) lyfts 26W/4534G00 och SB23MFCL45-8 som bra element med hänsyn till distortion, och dessa kostar halvparten mot 10-tummarna i sammanställningen. Men det känns ju lite tråkigt att gå ned i storlek, även om elementet i normalläge inte kommer synas :)

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Kraniet » 2021-06-16 11:21

Om valet står mellan 10 tum i sluten låda och 8 tum i basreflex så vinner åttatummaren i ljudtrycksförmåga i det frekvensområde där porten är aktiv.
SB23MFLC-8 ser ut att kunna avstämmas kring 24 Hz i en 40 liter låda och ge en fin kurva med rumsstöd.
Mellan 20-40 Hz kommer då lådan ha kapacitet som tre stycken av elementen, dvs motsvarande ett element med 630cm2 konarea i sluten låda (dvs motsvarande två 10" eller en 13-14" bas).

Dessutom kommer du få mindre distorsion från baselementen i det frekvensområdet eftersom konrörelsen är lägre.

Däremot tappas ju ljudtrycksförmåga vid högre(och lägre) frekvenser, med eventuellt högre dist i de områdena. Så det är ju en avvägning.
Plus att det kan vara lite svårare att få till basreflexlådan rätt jämfört med den slutna lådan.

Slitsport är nog klokt för att kunna få tillräcklig kapacitet i i porten.
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Maarten » 2021-06-16 11:32

Bra input kraniet!

q77, kolla in länken nedan, där är både simulering och jämförelser pris, prestanda och volym, där bland annat de två elementen finns med:

Maarten skrev:Du kan ju även kolla på denna tråd, glömde av den men handlar ju just om optimering av subbisar och att hitta rätt prioriteringar. Den borde komma väl till pass här tänker jag:
Suboptimeringar? viewtopic.php?f=3&t=71842
sb17nbac till alla!

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2021-06-21 19:39

Lite mindre tid tillgänglig till basprojektering nu när mer tid går år att packa inför flytt. Skriver ner lite snabba tankar, mest för mitt eget minne.

Det är skillnad mellan SB29NRX75-6 och SB29SWNRX-S75-6. Ibland på internet/forum används förkortade modellbeteckningar och det känns som jag kanske blandat ihop dessa. Jag har tidigare räknat på det förstnämnda. Det sistnämnda ger mindre låddimensioner, och "SW" står sannolikt för subwoofer. Det jag funnit av att SB29 inte presterar bra mht till distortion verkar vara gällande SW-elementet (bland annat https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf, som verkar vara källan till viewtopic.php?f=3&t=67245&start=60#p1999510). Med andra ord inte säkert att "ikke-SW" presterar dåligt mht till distortion?

Dayton Audio RSS265HF är ett intressant element, men kostnaden för två styck blir lite för häftigt.¨

Lekte lite med tanken med 4st 6.5-tummare (Dayton Audio DCS165). Billiga element, och jag skulle kunna få plats med två stycken per basmodul utan att kostnaden blir större än för en 8- eller 10-tummare. Verkar dock ändå inte kunna spela djupt nog för att vara ett bra val.

SB23MFCL45 är nu mest intressant, med låg distortion som huvudargument. Osäker på skillnader mellan 4ohm och 8ohm, detta får jag undersöka.

Om jag tar steget ned till 8 tum istället för 10 finns eventuellt andra kandidater, exempelvis Dayton Audio RSS210 eller Visaton TIW 200. Kan eventuellt undersökas.

Tagit en runda till på lådkonstruktion. 40 liter är i dagsläget förmodad maxvolym. Detta är brutto utan element, port och förstärkningar.

Har idag också börjar fundera på drivning av basmodulerna. Har haft tankar på att hitta ett beggat slutsteg eller köpa en enkel klass-D-förstärkare. Verkar finnas prisvärda saker nuförtiden. Men det är möjligt jag vill ha en annan formfaktor för att kunna göra allt mer kompakt i bänken, så kanske att man ska snegla på att köpa modulkort och bygga ihop något. Exempelvis har https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... c-415.html flera olika. Alternativ köpa ett slutsteg och bara flytta över innehållet till ett annat chassi.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2021-11-27 19:26

Ja, det blev lite stopp här i samband med flytt med mera. I januari blir jag pappa, så tror inte det här projektet kommer gå så väldigt fort fortsättningsvis heller... :P

Chefsinredaren har sagt nej till surroundhögtalare, så där tråden började i funderingar i hur jag skulle sätta upp systemet behöver jag ta ett omtag. Mer om det senare.

Däremot fick jag tag på Dayton Audio RSS265HF-4 samt Hypex-slutsteg med inbyggd DSP. Beggat med knappt använt :) Det kommer bli sluten låda, 25-30 liter någonstans förmodligen. Ska göra den ordentligt tung och stum tänkte jag. Har tro på att det kommer blir fint :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav AndersP » 2021-11-29 21:15

Förlåt en som inte hänger med riktigt, men min fråga är: Hur många baselement har trådskaparen tänkt sig?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2022-01-14 08:35

Det är nog naturligt att det blev en förvirring där, då det har ändrats. Jag hade en ambition i starten att bygga stort och avanserat, bland annat med dubbla basmoduler. Nu blir det, iallafall till att börja med, en basmodul med ett element. En ganska standard subwoofer helt enkelt :)

Den ska fortfarande gömmas i bänk dock. Kommer att bygga en ca 3 meter lång bänk som subwoofern ska in i. Jag ser två lösningar: lådan byggs in i bänken, eller att man bygger en vanlig låda som man ställer i bänken på SD-fötter eller liknande. Vilken antas vara bäst? Jag planerar för den första, men funderar på dubbelväggar för att göra det stumt och tungt, så att det ska bli så lite vibrationer som möjligt.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2022-12-07 21:12

Ja, här blev det stopp ett tag... som nämnt inledningsvis så blev jag pappa för knappt ett år sen och hobbyaktiviteter har naturligt blivit nedprioriterat. Vidare sa chefen för inredningen stopp för mer två högtalare, så motivationen till att göra en lite mer ordentlig TV-krok i vardagsrummet dalnade. Men jag tänkte iallafall bygga mig en subwoofer. Jag gillar ju att bygga ting :)

Under surf på diverse begagnatsajter hittade jag ett hypex FA251 steg och en Dayton RSS265HF-4, båda knappt inspelade och till ett trevligt pris. Dessa komponenter har så legat i ca ett år.

Det blir alltså inte dubbla basmoduler, utan enbart en. Nåja. Elementet finns och snart finns kanske också tid att bygga. Därför dags att planera och projektera :)

Genom tråden har jag varit ganska inställd på sluten låda. Jag tror jag fortfarande är det, men vill ta ett litet tankevarv till då jag nämligen har mer plats än tidigare trott. Sluten låda, Qtc=0.7 ger en låda på ca 26 liter, och en F3 på ca 44 Hz. Jag skulle dock kunna få en in låda på runt 50 liter. 50 liter och en avstämning på ca 26 Hz ger en F3 på ca 25 Hz. Det är såklart en skillnad.

Jag skulle säga att jag hellre har en bra musikbas än en bra filmbas (tolka fritt) och vidare lyssnar jag sällan på väldigt hög volym, utan vill gärna ha lika bra basstöd oavsett volym.

Vad tänker ni om detta?

Väl mött!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster